• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla Młodego Miasta. Jest porozumienie dla Nowej Wałowej

Michał Stąporek
23 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa Wałowa przebiegnie przez teren dawnej Stoczni Gdańskiej, pomiędzy tzw. budynkiem Dyrekcji Stoczni (w tle), a historycznym budynkiem Sali BHP. Nowa Wałowa przebiegnie przez teren dawnej Stoczni Gdańskiej, pomiędzy tzw. budynkiem Dyrekcji Stoczni (w tle), a historycznym budynkiem Sali BHP.

Rozpoczęcie prac przy budowie ul. Nowej Wałowej to sygnał do startu dla nowej dzielnicy Gdańska - Młodego Miasta. W ciągu kilku-kilkunastu lat powstanie tu tętniące życiem centrum Gdańska, wreszcie położone nad wodą.



Na mocy podpisanego w czwartek porozumienia BPTO sfinansuje budowę odcinka zaznaczonego na czerwono (1), miasto zaś - na fioletowo (2). Jeżeli miasto zdecyduje się na przebudowę ul. Jana z Kolna (4), BPTO umożliwi otworzenie dodatkowego przejazdu przez swoje tereny (3). Wciąż nie wiadomo, kiedy powstanie druga nitka ul. Nowej Wałowej (5). Na mocy podpisanego w czwartek porozumienia BPTO sfinansuje budowę odcinka zaznaczonego na czerwono (1), miasto zaś - na fioletowo (2). Jeżeli miasto zdecyduje się na przebudowę ul. Jana z Kolna (4), BPTO umożliwi otworzenie dodatkowego przejazdu przez swoje tereny (3). Wciąż nie wiadomo, kiedy powstanie druga nitka ul. Nowej Wałowej (5).
Wiadukty nad torami kolejowymi w ciągu ul. Nowej Wałowej. Obiekt z przodu powstanie jako pierwszy, obiekt z tyłu wraz z drugą nitką ul. Nowej Wałowej. Wiadukty nad torami kolejowymi w ciągu ul. Nowej Wałowej. Obiekt z przodu powstanie jako pierwszy, obiekt z tyłu wraz z drugą nitką ul. Nowej Wałowej.
Dzięki powstaniu ul. Nowej Wałowej będzie mogła ruszyć zabudowa Młodego Miasta, czyli mieszkań, biurowców i obiektów handlowych. Dzięki powstaniu ul. Nowej Wałowej będzie mogła ruszyć zabudowa Młodego Miasta, czyli mieszkań, biurowców i obiektów handlowych.
"Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od małego kroku" - to stare chińskie przysłowie doskonale opisuje zależność między zabudową gdańskich terenów postoczniowych, a budową przecinającej je ulicy Nowej Wałowej. Zakrojona na gigantyczną skalę (do 1 mln m kw. powierzchni) i wiele lat (15-20) inwestycja nie mogła ruszyć bez arterii komunikacyjnej, łączącej ją z układem drogowym miasta.

Popisane w czwartek porozumienie zakłada, że właściciel terenów postoczniowych, duński fundusz BPT Optima (BPTO) oraz miasto Gdańsk wspólnie wybudują jedną nitkę ul. Nowej Wałowej, na odcinku od ul. Wałowej (przy ul. Rybaki zobacz na mapie Gdańska) do al. Zwycięstwa (na wysokości Placu Zebrań Ludowych zobacz na mapie Gdańska).

Wartą ok. 120 mln zł inwestycją obie strony podzielą się w stosunku 60 do 40, przy czym miastu przypadnie ta mniejsza część. Co ciekawe, wykładając ok. 45 mln zł Gdańsk zobowiązał się m.in. do budowy wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi. Z kolei partner prywatny będzie musiał m.in. znaleźć lokale dla większej części spośród 112 rodzin mieszkających dziś w budynkach, które zostaną wyburzone ze względu na budowę ulicy.

Choć pierwszą łopatę na budowie wbito już w czwartek, prace budowlane ruszą dopiero za rok. - Do końca 2009 roku zakończymy prace projektowe i wyłonimy wykonawcę naszej części robót. Budowę tzw. małej pętli [na mapie zaznaczona kolorem czerwonym - wyj. red.] powinniśmy zakończyć do końca 2010 r. - zapowiada Wojciech Helman z BPTO.

Krępujące miasto procedury przetargowe sprawią, że budowa wiaduktu oraz miejskiej części ulicy (kolor fioletowy) rozpoczną się kilka miesięcy później. Zakłada się, że cała jezdnia ul. Nowej Wałowej wraz z wiaduktem powinna być gotowa do końca 2011 r.

Podpisane porozumienie jest zielonym światłem dla powstania dzielnicy biznesu, rozrywki, ale także mieszkalnej. - To epokowe wydarzenie - przyznaje prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - Po pierwsze dajemy sygnał do startu wielu inwestycjom, po drugie robimy to przy pomocy unikalnego porozumienia między miastem a kapitałem prywatnym.

Na czym polega jego wyjątkowość? Podpisana umowa zawiera harmonogram inwestycji, jakie na terenie Młodego Miasta musi zrealizować BPTO. Ten harmonogram jest niezwykle istotny, bowiem na jego podstawie miasto oszacowało swoje wpływy podatkowe, m.in. z podatku od nieruchomości. Jeżeli któreś z inwestycji zostaną zakończone później, co przełoży się na zmniejszenie dochodów miasta, strona prywatna będzie musiała pokryć tę różnicę z własnej kieszeni .

- Jestem gdańszczaninem i przyznaję, że z punktu widzenia zabezpieczenia interesów mojego miasta to bardzo dobra umowa - mówi Wojciech Helman.

Kiedy możemy liczyć na pierwsze inwestycje w Młodym Mieście? Pierwszy deweloper jest już znany: to koncern European Mall Holding, który wraz z TK Development wybuduje centrum rozrywkowo-handlowe z kinem oraz trzy wieżowce - jeden biurowy oraz dwa mieszkalne.

Wiadomo także, że mający swój oddział w Trójmieście koncern Thomson Reuters jest zainteresowany zajęciem budynku biurowego o powierzchni ok. 10 tys. m kw. w Młodym Mieście. To o tyle prawdopodobne, że dziś biura Reutersa mieszczą się w gdyńskim biurowcu BBC, także należącym do BPTO.

Mniejsze budynki zaczną powstawać już w przyszłym roku. W tzw. dawnej hali u-bootów, czyli tam, gdzie mieścił się m.in. Kazamaty, najprawdopodobniej powstanie hotel, choć jeszcze niedawno planowano przekształcić ten budynek w lofty. - Do 2012 r. w Młodym Mieście powstaną budynki o łącznej powierzchni ok. 70 tys. m kw. Rok później będzie to już 200 tys m kw. - zapowiada Torben Schøn, przewodniczący rady nadzorczej funduszu BPT Optima.

Warto zaznaczyć, że podpisane w czwartek porozumienie dotyczy budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Wałowej. Budowa drugiej, północnej jezdni, wraz z kolejnym wiaduktem nad torami kolejowymi a także torowiskiem tramwajowym zostanie sfinansowana później, najprawdopodobniej z budżetu miasta. Także po stronie miasta będzie leżała budowa wschodniego fragmentu Nowej Wałowej, czyli między Młodym Miastem a ul. Elbląską, łącznie z przeprawą przez Motławę. Wtedy dopiero Nowa Wałowa stanie się fragmentem wewnętrznej obwodnicy śródmieścia Gdańska, która wyprowadzi ruch aut z centrum.

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • Nareszcie Jungstadt! :)

    • 0 0

  • jak tak dobrze nam idzie w głosowanu na Gdańsk to zapraszam jeszcze tutaj:

    http://www.rp.pl/polskie_euro/formularz.jsp

    Głusujmy na gdański symbol na monetach euro.

    Pozycja nr 6.

    • 0 0

  • nie wszyscy sa nam przychylni

    Takie wiezowce na drodze podchodzenia do ladowania na lotnisko w Rebiechowo.
    W Polsce buduje sie wiezowce ale czy jest sprzet do ratowania ludzi z nich w razie pozaru czy ataku terorystycznego?
    Czy one maja odpornosc na trzesienia Ziemii,ktore moga wystepowac u nas coraz czesciej?
    I kwestia jak dlugo one postoja i co potem jak minie czas ich eksploatacji?

    • 0 0

  • Gdańsk - morze możliwosci :) (3)

    • 1 1

    • Może możliwości dla..

      ... Pawła A.

      • 0 0

    • Gdańsk, może możliwości kiedyś będą (1)

      • 0 0

      • dobrze ze mamy morze bo na to może nie ma co liczyc :)

        • 0 0

  • Kolejna mżonka

    Panowie a co z wyspą spichrzów, jakie były plany, do 2007 miał być projekt i właściwie już miało coś stać, kolejne bujanie w obłokach.
    Naprawcie ulice w mieście to przynajmniej będzie się lepiej jeździło.

    • 0 0

  • Młode Miasto - TAK!!! Ale tylko z wieżowcami!!!!

    Na MM powinien być wymóg budowania tylko wysokościowców! To miejsce jest idealne na takie centrum biznesu i logistyki, ale znisczylibyśmy tą dzielnicę całkiem, gdybyśmy ją zabudowali niskimi budynkami! Albo za 20 lat trzeba by je burzyć i stawiać nowe, ale skyscrapery powstawałyby rozsiane po całym mieście od orunii, po Żabiankę. Przemyślcie to.

    • 0 0

  • Gdańsk Południe (2)

    Kiedy tutaj będą jakieś inwestycje drogowe, jakaś infrastruktura? Kto się zgodził na budowe molocha o nazwie Tesco bez żądania nic w zamian, tzn pociągnięcie ul. Sikorskiego do Małomiejskie?? Czyżby Budyniowy coś na tym zyskal??
    Panie Prezydencie, weź za to co wymaga pilnej interwencji a nie porywasz się na coś co i tak za Twojej kadencji nigdy nie zostanie skończone, i czy w ogóle zacznie coś sie budowac, ja w to wątpie!
    Nie pozdrawiam

    • 0 0

    • Dodam, że w Bydgoszczy prywatny inwestor standardowo buduje z 1 km dwujezdniówki, ostatnio ze skrzyżowaniem wielopoziomowym w standardzie (Carrefour, Auchan, dawny Geant).

      • 0 0

    • Adam Pawłowicz

      dlaczego budyniowy? skąd to się wzięło?

      • 0 0

  • Młoda miasto zamkniete szlabanami, ogrodzone drutem kolczastym!!! (1)

    dokąd i jak drogą oni wyjadą??? pewnie wpław pokonaja szambio Motławy!!

    • 0 0

    • tY wracaj do zakładu z którego uciekłeś

      już jadą po cIEBIE.

      • 0 0

  • Do hahaha

    Wiesz jest jak w zyciu pewne rzeczy sie dzieja a pewne nie i trzeba je odłożyć. fajnie że rusza Nowe Miasto bo to będzie super dzielnica. A czy cos się pod drodze nie wydarzy? kryzysu finansowego tez nikt nie przewidywał. Na pewne rzeczy nie mamy wpływu. gdańsk się rozwija i to jest pewne. przestańmy ciagle być malkontentami

    • 0 0

  • ŻENADA (3)

    Adamowicz akceptuje takie architektoniczne "big boye", a ja nazwę je brutalnie big penisami, domniemany Gdańszczanin z duńskiej firmy wychwala projekt i porozumienie pod niebiosa....... haha, a tak naprawdę jest to próba zaistnienia skorumpowanego burmistrza (prezydenta, który jest ekstremalnym egocentrykiem) !

    • 0 0

    • nick masz dobry, czuje się te prokuratorskie zacięcie

      może byś tak wyjaśnił czemu się czepiasz tego "domniemanego" gdańszczanina??

      • 0 0

    • weź przestań wylewać swoje smutki nieudaczniku (1)

      Budynki są świetne, oby jak najwięcej wieżowców na MM!

      • 0 0

      • co w nich swietnego?

        pytam sie - co?
        uzasadnisz czy sa swietne przez to, ze sa tylko?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane