• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla budowy dużego osiedla przy ul. Morskiej

Patryk Szczerba
26 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Teren, gdzie powstanie osiedle graniczy m.in. z ul. Morską. Od strony ulicy mają pojawić się usługi i handel. Teren, gdzie powstanie osiedle graniczy m.in. z ul. Morską. Od strony ulicy mają pojawić się usługi i handel.

Radni Gdyni uchwalili nowy plan miejscowy pozwalający na powstanie u zbiegu ulicy Morskiej i Estakady Kwiatkowskiego osiedla, na którym będzie mogło powstać nawet 1,6 tys. mieszkań.



Przypomnijmy:

  1. Teren o powierzchni blisko 44 tys. m kw. należał od 2008 roku do sieci sklepów Carrefour.
  2. Spółka odkupiła go od Gdyńskich Zakładów Naprawczych.
  3. Miało tam powstać trzykondygnacyjne centrum handlowe o powierzchni ok. 40 tys. m kw.
  4. Z planów nic nie wyszło, a teren przejęła firma Semeko.
  5. Deweloper zapowiedział w zeszłym roku budowę osiedla, do czego potrzebna była zmiana planu miejscowego.
  6. W lipcu nastąpiło wyłożenie projektu planu oraz dyskusja z udziałem mieszkańców.
  7. Zgodnie z wnioskami dewelopera, projekt założył w tym miejscu powstanie zabudowy wielorodzinnej.
  8. W środę, na wrześniowej sesji plan został uchwalony przez radę miasta.


Wysokość budynków do 36 i 55 metrów



Teren między Estakadą Kwiatkowskiego, ul. Morską i Działdowską podzielono na dwie strefy. Bliżej ul. Morskiej będą mogły powstać budynki do 55 m wysokości (84,5 m n.p.m.), a obok niskiej zabudowy jednorodzinnej ustalono wysokość do 36 m (64 m n.p.m).

- Zmiana planu została wywołana przez nowego właściciela terenu. Wiemy, że popyt na rynku mieszkań jest duży i w ten sposób chcemy na niego odpowiedzieć. W tym miejscu dopuszczona zostanie intensywna zabudowa pozwalająca wybudować około 1,6 tys. mieszkań - tłumaczył Andrzej Bień, radny Samorządności.
Na parterze w ciągu ul. Morskiej dopuszczono sklepy o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. W stanie nienaruszonym mają pozostać znajdujące się przy ul. Morskiej schrony. Dodatkowo planiści zaproponowali przejście przez osiedle do terenu szkoły i zachowanie zieleni na znajdującej się nieopodal skarpie. Powstanie też zbiornik retencyjny.

W projekcie ustalono także minimum 0,9 stanowiska postojowego na 1 mieszkanie, lecz nie mniej niż 1,8 stanowiska na 1 mieszkanie o powierzchni większej niż 75 m kw. oraz do 1 do 3 miejsc parkingowych na 100 m kw. powierzchni usług, a także od 1 do 2 miejsc parkingowych na 100 m kw. powierzchni biurowej.

1,8 tys. miejsc postojowych



Według szacunków dla mieszkańców zostanie ok. 1,8 tys. miejsc postojowych. Wcześniej deweloper wnioskował o 2,5 tys. takich miejsc.

Dojazd do osiedla ma się odbywać ul. Działdowską.

- Nikt nie ma złudzeń, że nowa zabudowa nie zwiększy ruchu samochodów. W planie wpisane zostało, że dojazd będzie odbywał się od ul. Działdowskiej, ale jest on też dopuszczony od Morskiej i Estakady - dodał Bień.
Radny wskazywał, że w projekcie planu przewidziano przebudowę ul. Działdowskiej i przebudowę lub rozbudowę skrzyżowania ul. Działdowskiej z ul. Morską, podkreślając, że obszar uznaje się za strefę śródmiejską, w związku z tym powinno się ograniczać ruch samochodów.

Na zachętę poparcia planu padały argumenty związane z tym, że teren jest dobrze skomunikowany i znajduje się w pobliżu stacji SKM oraz przystanków autobusowych.

Projekt planu spotkał się - podobnie jak podczas wyłożenia publicznego - z krytyką opozycyjnych radnych z Prawa i Sprawiedliwości.

Uwagi od opozycyjnych radnych



- Niewystarczająco zdefiniowano strefy projektowanych budynków. W projekcie planu teren działek inwestora ujęto w jednej karcie. Błędem jest też założenie, że to śródmiejska strefa zabudowy i wynikające stąd konsekwencje w postaci ograniczenia miejsc parkingowych - oponował Paweł Stolarczyk, radny PiS.
Przychylnie do propozycji planistów odnieśli się z kolei radni Platformy Obywatelskiej.

- Tam, gdzie jest infrastruktura gotowa tam trzeba zezwalać na budowę. Tutaj mamy do czynienia z taką sytuacją. Właśnie tego rodzaju plany zagospodarowania powinniśmy uchwalać częściej - podkreślał Tadeusz Szemiot, radny PO.
Ostatecznie plan został uchwalony. Za było 21 radnych, przeciw 5 - wszyscy z Prawa i Sprawiedliwości.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • senior rafal

    ludzie czytam te negatywne opinie i nie moge uwierzyc jak wielka jest glupota ludzka skad u nich takie zacofane mysli pszeciesz to d**ilizm to znaczy ze lepiej rzeby tam byly sterty gruzu syfu i tony pszewalajacych sie smieci i butelek ludzie opamietajcie sie czy wy nie wolicie pieknej nowej gdyni nowoczesnego miasta wolicie chaos i syf tego miejsca tszeba byc nienormalnym pszeciesz deweloper zapewnia udroznienia ulic taki jest plan pijcie dalej jabole i rzyjcie w smieciach

    • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    .. (6)

    Mieszkam centralnie na przeciw tego placu. Ladny widok zieleni zasloni nam betonowe centrum a w zime to slonca nawet nie bedzie.. No juz nie wspomnie o korkach jakie powstana bo na 1000% morska w okol estakady bedzie zawalona. O 15 jest juz korek zeby wjechac na obwodnice a do tego dojdzie jeszcze osiede ac..

    • 86 35

    • Skoro mieszkasz vis a vis...

      ... to słońce nie będzie zachodziło za blokami

      • 0 0

    • Na nowym osiedlu też będą mieszkania z oknami (1)

      Budynek w którym mieszkasz będzie zasłaniał widok z nowych budynków. Mieszkasz w mieście, jesteś właścicielem działki, na którym stoi Twój budynek, a nie widoku po horyzont.

      • 3 2

      • g

        No tak ale czemu ma sie to zmienic na gorsze? Co JA zyskam Co TY zyskasz ze wybuduja tam osedle? kompletnie nic! jedynie jak zaleje nas fala uchodzców beda mieli gdzie ich upchac...

        • 0 2

    • Morska/Kwiatkowskiegho

      Korki to zdecydowanie błędy projektanta/dyletanta, który tak nieudolnie zaprojektował to skrzyżowanie, jak robili to za czasów wczesnego Gomułki. Przewidzieć że ruch samochodów będzie rósł się nie dało?

      • 0 1

    • zieleń? ,..... .... weź człowieku TU nie błaznuj

      ochydne krzaczory + samosiejki drzew + stare zaniedbane zagrażające życiu i zdrowiu ludzi pylące topole + pordzewiałe walące się płoty...
      a wzdłuż i w poprzek porozjeżdżane dróżki ze ślady opon

      • 3 8

    • to się wyprowadz!

      Nie ma miejsca dla malkontentów, Gdynia to nowoczesne miasto!

      • 5 14

  • Znam dalszy scenariusz (1)

    Ludzie kupią tam mieszkania,następnie będą żądać zamknięcia ul.Morskiej i Obwodnicy bo im hałas i spaliny będą przeszkadzać

    • 4 1

    • Tos

      Bardzo dobrze niech budują mieszkam wis a wis tosu to widziałam jak samochodami wyrzucili śmieci pili i spali pijacy chcemy pięknego widoku bardzo się cieszę że w końcu będę mogła patrzeć jak mądry deweloper buduje domy pozdrawiam

      • 0 0

  • Uwagi mieszkańców odrzucono

    Proszę sprawdzić ile wpłynęło od mieszkańców uwag do projektu, a ile ostatecznie uwzględniono. Radni wybrani głosami mieszkańców mają mieszkańców zdanie w nosie. Studium uwarunkowań we wstępie pięknie głosi dbałość o komfort życia mieszkańców miasta - w praktyce ma ich uzasadnienia i obawy za nic.

    • 2 0

  • Ile wzięli w łapę

    W centrum budować osiedle?ludzie będą wdychać smog i ......

    • 1 1

  • Beton zalwje okolice. (21)

    Brak nowych środków komunikacji, jedno miejsce parkingowe na mieszkanie, brak budowy zbiornika retencyjnego. Dramat.

    • 116 71

    • Przecież napisali, że będzie zbiornik. (7)

      I od kiedy jedno miejsce postojowe na mieszkanie to mało? Tuż obok masz Morską z masą linii autobusowych i kawałek dalej SKM...

      • 22 13

      • od kiedy? (5)

        od ładnych kilku lat ... mało tego - jeżeli ktoś zechce Cię odwiedzić, to gdzie ma zaparkować auto . Niestety nie każdy może/chce korzystać z komunikacji, która czasem pozostawia wiele do życzenia...

        • 15 11

        • (4)

          Komunikacja w Gdyni nie jest tak zła więc trollu bredzisz, a co do reszty komentarza to jest tylko Twój problem.

          • 10 14

          • No się przejedź SKM-ką w godzinach szczytu, w środku lata albo zimą. (2)

            Polecam. A pierdzielenie o tym, że jest przecież komunikacja jest i**otyczne. Samochód jest wygodniejszym środkiem lokomocji, bo jedzie tam gdzie chcesz, zapewnia więcej prywatności i komfortu. I tyle, nic tego nie zmieni, choć by skały sr*.... Więc aktywiści jeżdżący przy -10 stopniach rowerem, lub korzystający z komunikacji miejskiej z własnego wyboru, mogą mówić co chcą, ale ludzkiej chęci podróży w komforcie nie zmienią. I nie zmienią tego nawet rosnące korki oraz sztuczne ograniczanie miejsc parkingowych, które prowadzi w takich miejscach tylko i wyłącznie do ich wzrostu. Ktoś kto przez całe życie był zmuszony jeździć komunikacją miejską. W momencie w którym stać go na kupno samochodu, w większości przypadków wybierze samochód,. Bo każdy chce zwiększać komfort swojego życia, a samochód to zapewnia, mimo rosnących korków. Żeby ludzie przestali korzystać z aut, muszą mieć równie komfortową alternatywę...

            • 10 1

            • (1)

              Tak, samochód to komfort. Ale posiada też minusy i nie mam na myśli kosztów użytkowania. Po prostu dla środowiska lepsze jest korzystanie z komunikacji miejskiej.

              • 5 4

              • Tak. Ale dla środowiska również byłoby zdecydowanie lepiej gdyby fabryki w Chinach nie produkowały smartfonów.

                Czy jesteś na to gotowa?

                • 1 1

          • Sam jesteś troll a właściwie zapewne gołodupiec społecznik

            a w zkm jest syfiaste i nie zaklinaj rzeczywistości, ty nie masz problemów bo czekasz na miejskie mieszkanko w śródmieściu zapewne

            • 5 7

      • Wyobraźmy sobie przeciętnego mieszkańca tego osiedla. To małżeństwo w wieku 25-40 lat pracujące jako handlowcy, każdy z firmowym samochodem. Ten kto zakłada, że ludzie posprzedają samochody, bo mają blisko do SKMki chyba niewiele wie o Polakach. Współczynik 0,9 miejsc parkingowych na mieszkanie spowoduje zawalenie okolicznych uliczek samochodami.

        • 7 0

    • morska przyjmie 1500 aut w godzinach szczytu? (3)

      Przepelnione autobusy kilka tysięcy pasażerów?

      • 23 10

      • Te same samochody jadą z Rumii czy Redy i to ci nie przeszkadza (2)

        poza tym myślisz, że wszystkie samochody punkt 7.30 będą synchronicznie wyjeżdżać?

        • 17 24

        • Piszę się Rumi.

          • 0 1

        • Czy ty nie rozumiesz, że to jest 1,5 tys. dodatkowych samochodow w godzinach szczytu? Jaki trzeba miec rozum, zeby kwestionowac elementarne fakty...

          • 10 4

    • jak ograniczyć smog? (5)

      W nowoczesnych miastach europy zmniejsza się właśnie libczbę miejsc postojowych w centrach i zachęca się do korzystania z transporu zbiorowegi i carsheringu..
      Akurat w tej lokalizacji, przy bliskości komunikacji miejskiej ludzie powinni rezygnować z własnych aut..

      • 13 7

      • "ludzie powinni rezygnować z własnych aut.."

        Chyba żartujesz? Powinni według jakiej doktryny? Społeczeństwo można edukować, namawiać do różnych rzeczy, ale nie można do niczego zmuszać. Bo to zawsze budzi sprzeciw. Doktryny są różne, a oceniać działania można według różnych kryteriów.

        • 5 0

      • (2)

        Jak dojechać np. w niedzielę gdzieś poza Gdynie np. pod Kościerzynę. Ludzie obudźcie się, nie wszyscy mieszkają w Gdyni czasem trzeba dojechać gdzieś gdzie komunikacja nie funkcjonuje nawet w dni powszednie.

        • 6 2

        • Hmm do tego właśnie służy jedno miejsce postojowe dla mieszkania. (1)

          • 4 2

          • Przyjęto 0,9 miejsca na mieszkanie, więc chyba jest mały problem.

            • 6 1

      • Jak będzie taka komunikacja miejska jak w tych nowoczesnych miastach to zrezygnuje z auta. Bo póki co wolę jechać autem do pracy (30min) niż komunikacja miejska z 3 przesiadkami (1.15min) plus 15min spacerku od przystanku do firmy

        • 9 4

    • nie rozumiem, maja stawiać szałasy? ktoś te obiecane przez prezesika 3 miliony mieszkań (2)

      musi postawić

      • 3 11

      • (1)

        przecież to nie będą mieszkania od państwa tylko prywata developera.

        • 11 0

        • no właśnie

          mateuszek kłamczuszek

          • 5 5

  • Idealne miejsce, by własnie tu wybudować halę lodowiska, basen i może jeszcze jakies boisko (1)

    • 17 0

    • do gry w bule :))

      • 1 0

  • (7)

    Juz teraz mozna przewidziec, totalny btrak miejsc parkingowych i chaos na ulicach osiedla. Ilosc miejsc dla mieszkan 0,9 na mieszkanie do 75 mkw. to kpina. Ilosc w miejsach biurowych i handlowych to druga kpina. Na wjezdzie n a Morska korki i trzeba bedzie przebudowac wjazd zalozyc swiatla, oczywiscie na koszt miasta..,
    No ale inwestycja zgodna z zalozeniami polityki miasta : "na kolanach przed deweloperami, byle kasa sie zgadzala". A rzadzic juz wtedy beda inni i niech inni sie martwia o zatloczenie. Kpo wymyslł; tam strefe srodmiejska tylko po to by nadmiernie zwiekszyc zatłoczenie i by deweloper zarobil . Panie Szczurek, rzadzi Pan nie po gospodarsku. Niszczy Pan Gdynię i Gdynia Panu tego nie zapomni.

    • 44 9

    • (4)

      Według mnie to jest super miejsce.. jak mieszkasz blisko komunikacji to nie potrzeba ci auta. To parkingi najbardziej betonują miasta, nie same mieszkania. A tu jest za rogiem przepiękny las.. byliście tam kiedyś.. sprawdźcie zanim napiszecie..

      • 1 6

      • Jeżeli czyjeś życie ogranicza się tylko do "praca w korpo" i Netflix w domu, to pewnie samochód niepotrzebny.

        • 0 0

      • (1)

        Powtarzam, TPK nie zastąpi funkcji parków miejskich.

        • 1 1

        • niedaleko jest park kiloński

          to tylko 5 min spacerem

          • 1 1

      • Mieszkam blisko komunikacji miejskiej ale do pracy jeżdżę dalej autem bo wygodniej i szybciej. Nie zamierzam traci codziennie 3h aby dojechać i wrócić z pracy

        • 3 0

    • (1)

      Ciekawe,w którym miejscu będzie wyjazd z osiedla.

      • 2 0

      • Działdowską.

        • 1 0

  • (5)

    I znowu MiastoWspólne majstrowało, próbują uszczęśliwić ludzi na siłę. Wg mnie realnym wskaźnikiem jest przynajmniej 1 samochód na 1 mieszkanie. Niech działacze zrozumieją, że samochód to dla wielu jedyny środek transportu. Dla przykładu, prosze mi powiedzieć jak wybrać się 4 osobową rodziną do rodziny za Kościerzyną w niedzielę.
    Działacze i aktywiści patrzą na czubek własnego nosa, nie dając nic w zamian. Ich jedyny cel to uprzykrzanie życia ludziom.
    Pozdrawiam.

    • 28 4

    • W oficjalnych dokumentach dotyczących MPZP można doczytać, że władze miasta i radni liczą, że wobec braku miejsc na samochody oraz wobec dostępności komunikacji miejskiej, mieszkańcy zrezygnują z posiadania samochodów. Pozostawiam bez komentarza.

      • 0 0

    • Pociągiem

      • 0 0

    • Nie wszyscy mają rodzinę za Koscierzyną czy Kartuzami. Nie wszyscy to słoje prowincjonalne.

      • 0 1

    • Wszystkie miejsca parkingowe przy pobliskich blokach, trawniki itp będą obstawione autami mieszkańców tego osiedla

      • 2 1

    • A może MiastoWspólne dogadało się z deweloperem, jak można wnioskować, mniej miejsc parkingowych to więcej mieszkań:)

      • 4 1

  • Jeden Pan radny zachwycał się, że "właśnie tak należy budować"...

    ... bo jest tu gotowa infrastruktura. Nie, "panie radny". Infrastruktura, owszem, jest, ale jest to infrastruktura z trudem obsługująca to, co istnieje dzisiaj. Szkoła nr 29? Pani Dyrektor powiedziała na spotkaniu z urzędnikami, że SP29 może przyjąć około 70 dzieci więcej, przy jej możliwościach. Szkoła 52 niby jest pusta, ale to wcale nie jest tak blisko. Skoro jest mowa o około 1600 mieszkań na osiedlu Semeko, do tego jeszcze nowe osiedla na Pekinie i Widoku, to mówimy być może nawet o 8 tys. osób w mieście, które liczy sobie 250 tys. mieszkańców. Oczywiście, że ten teren należy zabudować, ale uważam, że intensywność i w ogóle polityka polegająca na koncentrowaniu jak największej liczby mieszkańców jak najbliżej centrum będzie raczej prowadzić do problemów, a nie ich rozwiązania.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane