• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielony transport publiczny w Trójmieście

MKo
29 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Czy w nadchodzących latach będziemy korzystać w Trójmieście z nisko- i zeroemisyjnego transportu publicznego? Takie starania czynią samorządy w Gdańsku i Gdyni, aplikując do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie zakupu elektrycznych autobusów i trolejbusów.



Czy byłbyś w stanie płacić więcej za bilet, gdyby przejazd realizowany był autobusem zeroemisyjnym?

Dotacje do zakupu nowoczesnego taboru pochodzą z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i są realizowane w ramach programu "Zielony Transport Publiczny". Dzięki niemu - jak chwalą się urzędnicy - coraz więcej polskich miast przestawia swój transport zbiorowy na ekologiczny i zeroemisyjny.

- Autobusy elektryczne zastępują na miejskich liniach komunikacyjnych dotychczas użytkowane autobusy spalinowe, wkrótce na ulicach będą się także pojawiać autobusy wodorowe. Program szczególne znaczenie rozwojowe ma dla mniejszych ośrodków, gdzie skala inwestycji infrastrukturalnych oraz mobilność mieszkańców nie jest tak dynamiczna, jak w wielkich aglomeracjach. Wdrażany program wspiera upowszechnianie ekologicznej komunikacji miejskiej w całej Polsce. Jego głównym celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w miejskim transporcie zbiorowym, ale także kreowanie "zielonej mobilności" wśród mieszkańców, która sprzyja rozwojowi gospodarczemu i społecznemu miast - tłumaczą urzędnicy.
W drugiej edycji programu wpłynęło 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wartość zgłoszonych projektów została oszacowana na kwotę ponad 1,31 mld zł.

Wśród nich znalazł się wniosek z Gdańska, zabrakło za to aplikacji z Gdyni.

Dlaczego? Sprawdziliśmy.

Elektryczne autobusy regularnie pojawiają się na testach w Gdańsku. Na zdjęciu mercedes e-citaro na testach w 2019 r. Elektryczne autobusy regularnie pojawiają się na testach w Gdańsku. Na zdjęciu mercedes e-citaro na testach w 2019 r.

Najpierw analiza, potem aplikacja



Władze Gdańska włączyły się dopiero w drugą edycję programu. W pierwszej edycji urzędnicy aplikacji nie złożyli z kilku powodów, m.in. trwały wówczas jeszcze analizy kosztowe i porównanie zasięgów, infrastruktury i eksploatacji poszczególnego taboru nisko- i zeroemisyjnego.

Tym razem aplikację udało się złożyć. W grudniu złożono wniosek o dofinansowanie zakupu pięciu autobusów elektrycznych. Początkowo Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej określił poziom dofinansowania aż na 80 proc.

Gdańsk kupił trzy elektryczne minibusy



Gdy po kilkunastu dniach pula została wyczerpana, wprowadzono ograniczenia i zmieniono zasady - głównie dla dużych miast (powyżej 140 tys. mieszkańców). Dofinansowanie stopniało do 20 proc., a z programu wyłączono spółki (teraz aplikować mogą tylko poszczególne miasta).

Co to w praktyce oznacza dla Gdańska?

- Możemy uzyskać jedynie 2,5 mln złotych z wartego 15 mln projektu. Brakujące 12,5 mln musimy znaleźć w budżecie miasta - wyjaśnia Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za transport publiczny w mieście. - Nasz wniosek przeszedł ocenę formalną, czekamy na decyzję dotyczącą dofinansowania.
Ministerstwo tłumaczy, że drugi nabór w programie został dostosowany do warunków określonych w Krajowym Planie Odbudowy. Zgodnie z przyjętą przez rząd "Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku", każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców już od roku 2025 powinien dotyczyć wyłącznie nisko- i zeroemisyjnych autobusów (elektrycznych i wodorowych).

Ale zakup nisko- lub zeroemisyjnego taboru to nie tylko korzyści wynikające z ochrony środowiska. To też zwiększone wydatki na komunikację miejską.

Przykład?

Zakup autobusu z napędem diesla kosztuje około 1 mln zł. Podobny autobus elektryczny to około 2,5 mln, a autobus wodorowy nawet 3,5 mln zł.

- Bez odpowiedniego poziomu dofinansowania zmiany taboru będą skutkować większymi wydatkami z budżetu miasta i budżetów pasażerów - wyjaśnia Borawski.
A tabor trzeba wymieniać, bo ten w Gdańsku - choć coraz bardziej nowoczesny - także wymaga nakładów. Kilkanaście autobusów ma 20 i więcej lat i kwalifikuje się do wymiany.

Ale to nie koniec starań władz Gdańska o dofinansowanie wymiany taboru. W ramach Polskiego Ładu złożono aplikację o 85 proc. dofinansowanie zakupu 14 autobusów. W tym przypadku dotacja ma wynieść ok. 30 mln zł przy 5 mln wkładu własnego.

  • Najbardziej wydajne ładowanie autobusu elektrycznego odbywa się poprzez pantograf.
  • W I edycji Gdynia kupiła nie tylko autobusy, ale też wyposażyła pętle w odpowiednią infrastrukturę.
  • Na jednym ładowaniu autobus może pokonać ok. 120 km.

Spore zakupy w I edycji i wystarczy



Nieco inaczej niż Gdańsk postąpiły władze Gdyni, które przystąpiły do pierwszej edycji programu, rezygnując ze składania wniosków w drugiej edycji. Dlaczego?

- W I edycji spółka Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej otrzymała bardzo wysokie dofinansowanie, bo aż 85 proc. kosztów kwalifikowanych do zakupu 24 elektrobusów wraz z infrastrukturą ładowania - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - W fazie II wnioski składać mogli wyłącznie organizatorzy, a więc samorządy, a nie jak poprzednio - operatorzy. Intensywność dofinansowania zróżnicowano w zależności od wielkości miast. Dla miast liczących ponad 140 tys. mieszkańców była ona najmniejsza i wyniosła tylko 20 proc., dlatego Gdynia nie zdecydowała się na aplikację. W terminie, w którym przyjmowane były wnioski aplikacyjne do drugiej edycji programu, spółka wykorzystywała dofinansowanie z poprzedniego programu, mając w pełni zaangażowane środki na wkład własny. I z tej przyczyny nie wzięła udziału w naborze.
W pierwszej edycji programu udział wzięły dwie gdyńskie spółki - PKM (autobusowa) i PKT (trolejbusowa). Jak wyjaśnia wiceprezydent Gdyni, wnioski aplikacyjne obydwu spółek pozytywnie przeszły kontrolę formalną oraz merytoryczną i dopiero na ostatnim etapie - negocjacji finansowych - NFOŚiGW dla obu projektów mocno zmniejszył intensywność dofinansowania.

- W rezultacie negocjacji obie spółki znacząco zmniejszyły zakres rzeczowy aplikacji, korzystając z zaoferowanej im przez NFOŚiGW możliwości wykorzystania całych przyznanych kwot dofinansowania. I tak spółka PKM pozyskała dofinansowanie do projektu, który obejmuje zakup trzech elektrycznych autobusów przegubowych, budowę jednej ładowarki pantografowej na pętli Karwiny Nowowiczlińska oraz budowę trzech punków ładowania pojazdów w zajezdni przy ul. Chwaszczyńskiej - wylicza Gruszecka-Spychała.
Ładowanie elektrycznego autobusu trwa ok. dwóch-trzech godzin. Zasięg pojazdu na jednym ładowaniu pozwala mu pokonać dystans ok. 120 km.

Łączne nakłady inwestycyjne wyniosły 12,2 mln zł (w tym dofinansowanie z NFOŚiGW to 8,6 mln zł, a wkład własny spółki 3,6 mln). Umowa o dofinansowanie została już podpisana, a wynikający z niej początek eksploatacji pojazdów i infrastruktury to druga połowa 2023 r.

Z kolei spółka PKT pozyskała dofinansowanie do zakupu sześciu trolejbusów standardowych (o długości 12 m) z alternatywnym napędem bateryjnym. Łączne nakłady inwestycyjne wyniosły 13,5 mln zł (netto). Dofinansowanie z ministerialnych środków wyniosło 6,4 mln zł, a wkład własny spółki - 7 mln. W tym przypadku umowa o dofinansowanie także została już podpisana. Termin jej realizacji minie w III kwartale 2023 r.

Testy mercedesa citaro w 2020 r.

MKo

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • (16)

    Te elektryki to pic na wodę.UE sztucznie to lansuje.Produkcja tych niby eko bolidów bardziej zanieczyszcza niż konwencjonalnych benzyniaków.Do tego problem z utylizacją baterii no i cena za ładowanie prądem...wytwarzanym w elektrowniach zasilanych...węglem...takie to eko.W Azji czy Afryce i tak to nie przejdzie i będą dalej truć planetę.A w UE to czysty biznes,w Polsce nikogo na elektryki nie stać.

    • 101 26

    • Mogliśmy zmodernizować naszą energetykę ale kasa zamiast na ten program została przez PiS wydana na 500 + :( (4)

      Oraz różne inne celowe dotacje na przykład dla belzebuba z Torunia :(

      • 37 17

      • Myslisz, ze nagle buduje sie elektrownie atomowe w 2 lata? (2)

        Albo stawia kilometry kwadratowe paneli ? Wiesz ze UE w tej chwili nagle stwierdzila, ze elektrownie atomowe sa szkodliwe, wlasnie kiedy mamy podpisywac umowy wstepne z Francja. Wiesz, ze Chiny wybuduja przez najblizszych 10 lat okolo 80 nowych elektrowni weglowych? Przeciez u nas w UE to jaks sciema

        • 11 9

        • Dla niego ważne jest, aby dowalić pisowi.

          Prawdę ma w czterech literach. No i zna się na wszystkim

          • 5 4

        • Co ty za farmazony pleciesz?! Chiny buduja pelno elektrowni jadrowych, a UE nic o szkodliwosci atomistyki nie mowi. Bo nie jest taka ciemna.

          • 2 0

      • Czepiasz się 500+

        To jest mały pikuś. Zobacz ile wtopili kasy w Ostrołękę. Dają sobie premie, podwyższke itd. Dają na kler, ryżego

        • 0 0

    • (3)

      ale na wspieranie finansowo putina i wysyłanie wagonami siana za ropę to już stać każdego ;)

      • 6 5

      • No właśnie po to PiS sprzedał arabom i ruskom Lotos bo mamy przejść na zieloną energię i olej napędowy nam nie jest potrzebny :( (2)

        Taki przekaz będzie lansowała telewizja partyjna TVP oraz Ciemnogrodzka :)

        • 11 13

        • Sprzedal czesc akcji. Firmy nie moze sprzedac bo mozna maksymalnie sprzedac tylko 49% akcji. To jest firma panstwowa. Widac, ze ty nie masz zupelnie pojecia o tym co piszesz.

          • 7 3

        • Spytaj w UE dlaczego kazali tak postąpić.

          • 5 0

    • powielasz bzdury (3)

      baterie mają bardzo dużą żywotność, do tego można je naprawiać wymieniając poszczególne ogniwa. W toyotach do dziś funkcjonuje 98% oryginalnych baterii, wliczając w to pojazdy powypadkowe. Najstarsze baterie do hybryd tej marki funkcjonują od 21 lat i mają się dobrze.

      • 10 13

      • (2)

        haha a wiesz może ile km robi po mieście autobus?

        • 5 3

        • Autobus z naPiSem WOŚP czy ***** *** :) (1)

          • 0 5

          • Też nie lubię TVN alo po co ta mowa nienawiści?

            • 12 4

    • Haja

      W Malborku już jeżdżą elektryczne autobusy ale ogrzewane są Dieslem takie to EKO jest.

      • 2 1

    • Jasne, bo problemów ekologicznych z benzyniakami nie ma :-D (1)

      Silniki spalinowe z całym osprzętem, układami wydechowymi, katalizatorami itd. rosną na drzewach, ropa sama się rafinuje i transportuje rzekami, a smary i płyny których nie potrzebuje silnik elektryczny spadają z chmurek razem z deszczem :-D

      • 1 1

      • To po co te wyśrubowane normy ekologiczne dla aut spalinowych tworzyła UE i dopuszczała takie auta?

        • 1 0

  • (2)

    Zawijam kiecę i lecę płacić więcej bo autobus jest elektryczny.

    W sowietach jest odwrotnie - ekologiczne trolejbusy są tanie a spalinowe marszrutki droższe

    • 45 5

    • no tak, ekologiczne sa i musza byc tansze bo sa oszczedniejsze w przeciwnym razie to pic na wode

      • 9 1

    • acotam

      bo w Rosji nie ma takiego faszyzmu jak w UE

      • 1 0

  • Nic nie dostaniemy z NFOŚiGW bo jak zwykle fundusze pójdą do Samorządów PiS czyli na przykład do Pcimia :( (6)

    • 34 38

    • (4)

      no widzisz, trzeba bylo glosowac na Pis. Ale skoro ty wolales zaglosowac na partie ktora spoleczenstwu nic nie daje to twoja sprawa. pytanie tylko czemu inni maja cierpiec

      • 13 23

      • Ja mam głosować na narodowych socjalistów? Są takie rzeczy których się nie robi ! (2)

        Żeby rano bez obrzydzenia można było śmiało spojrzeć w lustro :)

        • 16 7

        • Ty widzisz w lkustrze co naj wyzej pustke w mózgu która naturalnie musisz sie chwalic i ja potwierdzac wpisami (1)

          Ale nic nowego trolu POKOwców tu nie brak

          • 4 8

          • POpatrz na LadyBoya Balbine w 2 lewych trzewikach i z piSpampersem , a jaki katolik obrzezany ?

            • 3 3

      • Zagłosował na wykształciuchy , jednak emeryty , dewoty i MOPSy zwyciężyły

        • 3 1

    • Juz dostala gdynia te pieniądze.

      • 0 0

  • Zielony transport (1)

    To jak zielona bielizna. Prędzej czy później wszyscy ją będziemy nosić. Tak już jest na tym świecie gdy komentarze piszecie i dodajecie

    • 7 27

    • "Zielony" transport z elektryczności produkowanej ze spalania węgla. Mowa o Polsce.

      • 2 0

  • podajcie cenę autobusu elektrycznego bez żadnych dopłat i autobusu z silnikiem spalinowym z euro 5 ,6? (5)

    ...tzw "solidarność" zgodziła się na likwidację kopalń i elektrowni węglowych w PL ... zielony komunizm

    • 65 6

    • (3)

      A w Niemczech otwierają nowe kopalnie...taki to biznes)

      • 13 7

      • (2)

        niby gdzie ;)

        • 5 10

        • we szwabii (1)

          • 5 5

          • przy granicy z polin ?

            • 3 2

    • i 20 lat kosztów eksploatacji i się chłopie zdziwisz ;)

      • 2 5

  • W Polsce energia elektryczna jest bardzo eko (2)

    Bardzo.

    • 45 7

    • (1)

      Jest. Zawodowe elektrownie na węgiel kamienny tto wbrew opinii ludu, który nie ma o tym pojęcia, czysta i efektywnie wyprodukowana energia. 99% tego, co wychodzi kominem z nowoczesnej elektrowni węglowej to para wodna ...

      • 3 4

      • Źródła odnawialne, mówi to coś Panu?

        • 0 1

  • Elektryczność zielona? Jeśli to tylko kolor to może być i ultramaryna, bo to bez znaczenia

    • 33 1

  • W Polsce energia z węgla nie jest eko.
    W USA, Indiach, Chinach czy Rosji ta sama energia jest eko.
    Oni się rozwijają a my się zwijamy.

    • 61 7

  • (9)

    będziecie mieli id..ci bilety po 10 zeta zeroemisyjność kosztuje prąd drożeje naiwne dzbany a samorządzik na dużą bańkę jak Gdynia zadłużony co zatem zrobi?Utnie za jakiś czas następne ileś linii i połączeń tyle będziecie mieli ta zeroemisyjność wyjdzie wam bokiem a ten elektro szmelc za 5 lat będzie mieć zużyte baterie które nawet pół dnia na trasie nie wytrzymają przygotujta się na dni pieszego pasażera bedą waszą codziennością

    • 55 7

    • Nawet na pewno bilety będą po 10 zeta - podziękuj za to Sasinowi :( (5)

      A `nowy wał` i drożyzna którą mamy przez PiS , galopująca już prawie hiperinflacja dołożą swoje. Nieudacznicy z PiS rozkradli Kraj, a czego nie dali rady ukraść sprzedali arabom i ruskom, a to co zostanie na końcu podpalą :( Bolszewicy byli lepsi :)

      • 8 12

      • bilet już kosztuje 10 zeta tylko 7,5 miasto dokłada. (2)

        • 2 0

        • A skąd miasto ma? (1)

          • 1 0

          • No według domorosłych ekonomistów coś jak "rząd ma własne pieniadze". Pewnie myślą, że to samo się dzieje w samorządach.

            • 0 0

      • PISuar, co ci ten TVN z glowa zrobil (1)

        Lecz sie czlowieku. Zobacz co ty wypisujesz i jak komentujesz nie majac wlasciwie pojecia o czym piszesz. Tylko anty pis i anty pis bez zadnych konkretow, tylko hasla z jednej telewizji. Straszne to

        • 5 5

        • A czego oczekujes od trola to zwykły hejter jest zadnych konkretów tylko nienawisc nic wiecej.

          Przekaz z TVN 24na dobe to nienawisc POlityczna do Pisówców .A w zasadzie do wszystkiego co Polskie .

          • 3 5

    • przecież od lat po Gdyni jeżdżą trolejbusy więc o czym wy dzbany piszecie, 0 emisyjność części transportu jest u nas od dekad już nie wspominając o SKM ;D

      • 3 0

    • Nie ma zeroemisyjność. (1)

      Zanieczyszczenia są wytwarzane w innym miejscu.

      • 1 0

      • Definicja zeroemisyjności to że pojazd sam z siebie nie emituje zanieczyszczeń i to się zgadza. Żadna energia nie jest zeroemisyjna.

        • 0 0

  • Dopiero co był artykuł o KM w Gdyni: (10)

    ...Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego....

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nowy-rozklad-ZKM-Gdynia-od-1-lutego-n163631.html#tri

    • 63 5

    • Nie wiem skąd wymyśliłeś wysokie koszta utrzymania (4)

      Mamy od groma przykładów i z Europy i ze stanów gdzie koszt utrzymania elektryków w dużych miastach w USA wynosi 20-30%/milę tego co ich odpowiedników w Dieslu.

      • 3 19

      • Doliczyłeś budowę i utrzymanie całego tego bałaganu do ładowania autobusu? (1)

        Miasto, w którym istnieje już sieć do trolejbusów powinno się skupiać na rozwoju trolejbusów, a nie trwonić pieniądze na kolejne "projekty".

        • 22 1

        • Są miasta, w których nie liczy się efekt czy sensowność, ale właśnie "projekt", "innowacyjność" czy "nowoczesność". Mieszkam w takim. A na drogach dziura dziurę dziurą pogania.

          • 3 1

      • (1)

        zobaczysz dzbanuszku co powiesz jak rachunek miasta za prąd wzrośnie o 400%

        • 10 0

        • Ale spadnie rachunek za ropę, przeglądy i naprawy.

          • 0 1

    • Ja (1)

      Pan Pisiewicz gada co mu slina na język przyniesie. Nie zna kosztów zakupu i eksploatacji. Trzeba się podszkolić panie polityku.

      • 4 1

      • On nie jest żadnym politykiem tylko nawiedzonym aktywistą antysamochodowym.

        • 2 0

    • To do PKA i jego prezesa miejsce pretensje

      To jego firma to kupiła

      • 3 0

    • Siec trolejbusowa w gdyni to ok 54 etaty w mc (1)

      Srodnio brutto koszt utrzymania pracownika ( nie sama pensja) to 7600 zł ( chorobowe dodatki, odzież ochronna i pensja ) pomnóż to razy 54 :) to są koszty trolejbusów plus drogi prąd i zakup trolejbusów z aku to szczerze mamy podwójny tabor autobusów diesla niskoeisyjnych a te 54 osoby można przesunąć na kierowców ( zrobić kurs kat d)

      • 0 1

      • Twoja gdynia jest beee, ale moja Gdynia jest lepsza.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane