• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zimą będziemy zamawiać tabor dla PKM. Jaki? Niespotykany

Maciej Naskręt
20 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować. Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować.

Na przełomie tego i przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma ogłosić przetarg na zakup 10 składów, które pojadą szlakiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeśli kontrakt pozyska firma z Polski, będzie musiała wyśrubować parametry swoich maszyn.



- Na polskich szlakach kolejowych nie ma pociągów, które sprostałyby wymogom stawianym przez linię PKM - mówi Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. - Wszystko przez 134-metrową różnicę terenu między stacją Gdańsk-Wrzeszcz a Matarnia.

Wyśrubowanych parametrów, które mają spełniać przyszłe pociągi na nowej linii kolejowej, wymagają przedstawiciele Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Budowę zleca natomiast spółka PKM, która odpowiada za powstanie szlaku miedzy Wrzeszczem a Osową.

- 10 składów dwuczłonowych ma obsłużyć naszą linię przy częstotliwości: cztery pociągi co 15 minut z Wrzeszcza w kierunku Gdyni i jeden skład na godzinę w stronę Kościerzyny - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

By zapewnić tak systematyczne przejazdy, parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i odpowiednią przekładnię, która umożliwi szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i przy tym dodatkowo jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która ma w nowych składach wynosić ok. 76 centymetrów od wierzchołka szyny i będzie dostosowana do wysokości peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Na jakim etapie jest przygotowywanie dokumentacji dla zamówienia składów? - Trwa aktualnie opracowywanie studium wykonalności dla tego zamówienia. Ponadto oczekujemy na wpisanie projektu nabycia taboru na podstawową listę indykatywną Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Województwo pomorskie ma otrzymać dotację na ten cel w wysokości 59 proc. kosztów kwalifikowanych. W budżecie województwa jest już utworzona rezerwa na ten cel - tłumaczy Eugeniusz Manikowski.

Na razie trudno oszacować koszty przyszłych maszyn. Ciężko też urzędnikom z PUM wskazać konkretny termin ogłoszenia przetargu na tabor. - Jeśli wszystko pójdzie gładko, przetarg ogłosimy na przełomie tego i przyszłego roku - zdradza nam Manikowski.

Produkcja 10 spalinowych zespołów trakcyjnych to łakomy kąsek dla polskich firm: Newag z Nowego Sącza i PESA z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Dwie pierwsze firmy już dostarczały dla Województwa Pomorskiego swoje najnowsze produkty - spalinowe zespoły trakcyjne. Można je napotkać na kaszubskich szlakach kolejowych. Jednak projektanci będą musieli dostosować te maszyny do wymogów stawianych dla taboru przyszłej linii PKM.

Warto jednak podkreślić, co zresztą potwierdzają specjaliści rynku kolejowego, że jeśli przetarg na budowę linii w Gdańsku wygra firma z zagranicy, do przetargu na tabor mogą przystąpić producenci spalinowych zespołów trakcyjnych z kraju wykonawcy kolejowej magistrali. Jeśli będą to niemieccy budowlańcy, polskie firmy może czekać bój o kontrakt z firmą Siemens Mobility i jej sztandarowym pociągiem Desiro.

Przypomnijmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Zepnie się też z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (254) 3 zablokowane

  • a moze tanszy projekt (3)

    a nie taniej by puscic drenzyny a moze ryszksze na szynach . sprowadzic kilka tysiecy z indi i pakistanu i bangladeszu

    • 21 17

    • (1)

      120km/h to lata siedemdziesiąte w kolei zachodu

      • 1 0

      • tylko że to nie jest kolej jako taka, bardziej coś w rodzaju naziemnego metra.

        A jeżeli chodzi o kolej w sensie dosłownym to w Polsce nawet nie potrzeba kolei dużych prędkości

        • 1 0

    • Nie trzeba nic sprowadzac, przeciez mamy tego pelno u siebie!

      • 1 0

  • TO MIAŁO BYĆ: 2009-09-23 08.18 SKM Gdańsk Śródmieście powstanie na Euro 2012 (1)

    cytat za mmtrojmiasto:
    "- Przystanek Gdańsk Śródmieście musi powstać do rozpoczęcia Euro 2012 i zapewniam, że powstanie - mówi Maciej Lignowski, prezes trójmiejskiej SKM. "

    "Musimy zdążyć przed mistrzostwami
    Stacja musi być wybudowana przed mistrzostwami, aby Dworzec Główny nie został rozniesiony przez tłum kibiców i turystów."
    taaa.... Kolej metropolitalna..

    • 6 3

    • Gdańsk Śródmieście.

      Ten przystanek to się pojawił w planach niemal pół wielu temu; kilka lat po likwidacji istniejącego tam wcześniej przystanku Petershagen vel Peterszawa vel Biskupia Górka. Tam jest nawet do wykorzystania równia stacyjna po dawnym przystanku, podobnie jak metropolitalna ma do wykorzystania nasypy i wykopy dawnej kolei z Wrzeszcza do Starej Piły.

      • 1 0

  • Projek taboru, projekt dworcow, projekt wagonow rowerowych (2)

    Z tym malym problemem,ze to wszystko narazie PROJEKT,zostala jeszcze TYLKO realizacja

    • 1 0

    • Eee tam. (1)

      We współczesnej nowomowie biznesowej słowo "projekt" oznacza całe przedsięwzięcie, nawet juz dawno zrealizowane i zakończone :)

      • 0 0

      • no wlasnie, boje sie zeby nie zakonczylo sie to tak jak piszesz.

        • 1 0

  • Dlaczego ta linia nie będzie zelyktryfikowana ? (11)

    Jak jest sens budowy kolei, skoro nie będzie tam trakcji elektrycznej. To tak jakby zbudować zwykłą szosę i zamknąć ją dla ruchu samochodowego. A puścić po niej tylko PKS-y.

    • 107 18

    • ... (10)

      Będzie...w drugim etapie.
      Najpierw PKP PLK musi zelektryfikować linie do Kościerzyny. PKM nie dostałaby dofinansowania na projekt gdyby teraz chciała zeelektryfikować.

      • 17 2

      • a tabor? (5)

        tez beda zmieniac na elektryczny? No brawo, kolejna kasa w kieszen za przetargi!

        • 10 7

        • nawet jeżeli będą zmieniać to tamte składy można sprzedać

          • 0 1

        • (1)

          pociąg Kolei Mazowieckich - Słoneczny - to ten bombardier Double Deck - fajny - dwupoziomowy i spalinowy, ale z Wawy do Trójmiasta ciągnie go EU47 - elektryczna lokomotywa. A działać to może w trybie push-pull czyli maszynista przejdzie do kabiny na początku składu bez przestawiania lokomotywy

          • 6 1

          • nie wiesz o czym mówisz, to sie nie wypowiadaj

            • 1 1

        • Nie, ponieważ częśc połączeń i tak będzie jechać dalej w Kaszuby.

          W celu ograniczenia ilości samochodów dowożących codziennie ludzi do pracy, a tam elektryfikacji jak się uda w ciągu 20 lat to będzie sukces.

          • 6 1

        • Akurat w pomorskiem sa takie braki taborowe, ze 10 nowych składów nie zaszkodzi.
          Cholera, nie kupują to źle, kupują, też nie dobrze.

          • 32 2

      • Niecałkiem (3)

        To jest oficjalna wersja. W rzeczywistości po prostu zabrakło kasy na elektryfikację.

        • 11 8

        • i o jakich kosztach mowimy w stosunku do tych 750 mln ? (1)

          • 3 1

          • No i?

            Akurat na to już kasy zabrakło. Tym bardziej, że wymyślono wymówkę z brakiem elektryfikacji linii na odcinku gdyńskim.

            • 0 3

        • A Marcin P. vel S. by nie dorzucił? Taki hojny był...

          • 5 2

  • i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

    i jeszcze jedno: być odporny na wybuch radzieckiej bomby jądrowej. 120km/h nigdy nie osiągną na takim terenie i przy naszym wykonaniu torowiska na które poczekamy ooooooo

    • 0 0

  • To już było! (PKM ZASPA TOWAROWA - SOPOT) (4)

    Uzupełnienie historii ze strony SKM:
    Jeszcze większe nadzieje wiązano z budową tzw. "Przymorskiej SKM" (w połowie lat 70-tych zaczęto używać właśnie określenia "Szybka Kolej Miejska", które funkcjonuje do dziś, m.in. w nazwie Spółki). Linia ta miała się rozpoczynać od wyjazdu z linii do Nowego Portu, ze stacji Gdańsk Zaspa Towarowa i biec wzdłuż ulicy Czarny Dwór, dalej przez Jelitkowo, dolny Sopot aż do stacji Sopot. Liczono, że linia ta odciąży odcinek o największej frekwencji - z Gdańska do Sopotu oraz ulice Gdańska.

    • 4 5

    • tak. (2)

      Szczególnie wielkie nadzieje wiązano z wyburzeniem całych kwartałów zabudowy Jelitkowa i Sopotu...

      • 3 1

      • nie. (1)

        Na ten cel trzymano rezerwę terenową. Jej większa cześć dalej jest niezbudowana.
        Wyobraź sobie SKM na PGE Arena!

        • 0 2

        • Niby gdzie?

          Sam piszesz "dalej przez Jelitkowo, dolny Sopot aż do stacji Sopot." - to jest obszar zabudowany od ponad stu lat, żadnych rezerw tam nie było i nie ma.

          • 1 0

    • przydałaby się taka 'dolna' SKM-ka

      • 2 1

  • To już było! (SKM ZASPA - SOPOT) (5)

    Za głębokiej komuny ROZPOCZĘTO budowę linii SKM Gdańsk Zaspa Towarowa - Sopot. Zrobiono więcej niż do tej pory przy PKM: założono zwrotnice na stacji ZASPA, zbudowano dojazd do wiaduktu w Sopocie (to ta zelektryfikowana bocznica po "morskiej stronie" SKM), odsunięto stadion Ogniwa. Pomimo takich prac - kolej NIE powstała. Też były wielkie dyskusje w prasie: 2-torowa czy 1-torowa itp. A tu mamy tylko wizje na papierze. Historia LUBI się powtarzać!

    • 4 7

    • co za bujda... (2)

      Żadnych stadionów nie przesuwano, tor odstawczy w Sopocie istnieje od wielu dekad, zresztą skąd w ogóle absurdalny pomysł, żeby całkiem nową linię, która potrzebuje nasypów, wykopów, wiaduktów - rozpoczynano od rozjazdu i kawałka toru na dwóch końcach?
      Idiotyczne legendy o wspaniałości PRL...

      • 2 1

      • To były lata CZYNU! ;) (1)

        Apropos skąd pomysł: To były lata współzawodnictwa pierwszomajowego i konkursów "czynowych".
        To odstawczy OD wielu DEKAD? Nie przypadkiem od czasu tamtej budowy?

        • 0 2

        • Ten tor był tam już przed wojną.

          Wtedy, kiedy stacja Zoppot była końcowym przystankiem linii podmiejskiej z Gdańska. Wschodni tor peronu 1 kończył sie slepo przed budynkiem dworca, obok był ładownia towarowa, był tez ten tor odstawczy dociągniety do nastawni po południowej stronie stacji.

          Żadnej "budowy" nowej linii SKM nigdy nie rozpoczynano, istniał jedynie plan na papierze tej "linii przymorskiej". Dobrze, że nie powstała, bo sporo zabudowy musiałoby byc wyburzonej.

          • 2 0

    • Co z tego, że było? Było bez sensu. (1)

      Teraz chodzi o połączenie miasta z lotniskiem - tak działa cały świat.

      • 2 3

      • Oj miało sens, miało!

        za plecami wielkie osiedla i bezpośredni dojazd na plażę! Wielokrotnie większe potoki podróżnych niż na lotnisko.
        Przy czy ma już ROZPOCZĘTO prace. Tu - nie wbito ani jednej łopaty.

        • 1 1

  • Tak najlepiej zdefraudować publiczną kasę kupić pojazdy (2)

    które zardzewieją w magazynach a po to to wszystko aby dostać "kilka słoików miodu" od producenta, oczywiście wszystko pod pretekstem kolei metropolitarnej, która nigdy nie powstanie ale ładnie się o niej mówi i jest pretekstem dla ustawiania siebie i swoich pociotów kosztem społeczeństwa. Tu jest POLSKA tu nic nie może powstać zrozumcie to wreszcie

    • 2 3

    • Budyń specjalista od defraudcji (1)

      żadna nowość

      • 0 2

      • Debilku...

        A co ma Adamowicz do przetargu organizowanego przez Urząd Marszałkowski?

        • 2 0

  • wyszło jak zwykle (14)

    Miało być elektrycznie, ekologicznie... Co za lipa!

    • 130 36

    • !!! władze PKM zaskoczone (6)

      Artykuł sprzed kilku miesięcy.

      • 12 1

      • ... (5)

        Docelowo linia zostanie zeelektryfikowana, tabor spalinowy pójdzie na Hel, Chojnice i jakieś tam inne spalinowe kierunki, a PKM kupi składy eletryczne.

        • 18 3

        • tabor pójdzie na Hel i na Gdańsk Kościerzyna (2)

          a na PKM pojawią się uwielbiane przez wszystkich składy EN57:)

          • 29 2

          • raczej nie ;) (1)

            chyba, że po gruntownej modernie - kible zwyczajnie nie podjadą

            • 0 0

            • Widzę tutaj jakiś miłośników kolejowych ;). PKM nie kupi elektrycznych zespołów trakcyjnych bo jak zwykle nie będzie pieniędzy... :(

              • 1 0

        • Baju-baju, prowizorki są najtrwalsze

          • 18 0

        • jezeli to prawda to rece opadaja

          Czemu nie mozna czegos zrobic raz a dobrze. W calym projekcie przeciez ta elektryfikacja to jest kropla w morzu.

          • 22 2

    • (5)

      ekolog a prąd skąd masz?? pewnie na każdym wagonie zamontują solary i po kilka wiatraków

      • 25 17

      • a jakie masz filtry w elektrowni? (1)

        a jakie w kolejce spalinowej a emisja gdzie idzie? o efektywności nie wspomnę bo nawet przy stratach przesyłowych spalinowa startu nie ma do elektrycznej ekologicznie i ekonomicznie.

        • 19 1

        • bzdura

          nowoczesne silniki spalinowe mają tak wydajne katalizatory, że zanieczyszczenie środowiska emitowane przez taki pojazd jest zaledwie nikłym procentem tego, co serwuje nam przeciętna elektrociepłownia

          • 4 3

      • heeh typowe myslenie...ze skoro prąd z węgla to na to samo wychodzi...pozdrawiam (2)

        myslacych przez szkiełko... w rumi kiedys odrzucili możliwość budowy lini trolejbusowej bo radni stwierdzili ze nie ma mowy o ekologii w rumi w koncu prad musi byc wyprodukowany z wegla hahaha baranki

        • 9 3

        • no i akurat dobrze zrobili, bo trolejbus to straszny przeżytek (1)

          przy obecnych nowoczesnych silnikach spalinowych na alkohol lub wodór. Lepiej od razu tramwaj zbudować - większa pojemność i bezkorkowość

          • 11 11

          • Wodór produkowany jest elektrolitycznie a alkohol tez wymaga......

            Wodór produkowany jest elektrolitycznie czyli z energii elektrycznej przy ograniczonej sprawności procesu a alkohol tez wymaga poważnego nakładu energii dla rolnictwa (uprawa itp.), transportu produktów rolniczych, fermentacji (na zimno się nie da), destylacji (grzanie, chłodzenie ..), dystrybucji.
            Czyli piszesz bzdury.

            • 5 3

    • i tak będzie ekologicznie

      gdyby zamiast pociągu miał kursować sznur aut osobowych albo autobusów, które stawałyby w korkach, dymu byłoby znacznie więcej. Poza tym bedą to zapewne pojazdy hybrydowe, w których silnik spalinowy pracuje w miarę jednostajnie napedzając pradnicę ładujaca akumulatory, z których zasilane sa silniki elektryczne odpowiedzialne za napędzanie kół. Tak przynajmniej działa wiekszość działających u nas lokomotyw spalinowych.

      • 21 1

  • Ściema... (3)

    "W temacie" PKM to same ciekawostki : kupiliśmy komputery, biurka. papier etc. wiemy, jak będą się nazywały przystanki, jak będą wyglądały ściany osłonowe tych przystanków , mamy nawet kilka ładnych wizualizacji. I tylko jeden tylko drobiazg: jeszcze nie wbito pierwszej łopaty pod budowę, nie wyłoniono nawet wykonawcy !!!
    Ciekawe, po czym będzie jeździł ten nowy tabor?
    W sumie popieram opinię, że cały projekt pod nazwą PKM to jedna ściema i ciepłe posadki dla wybrańców.

    • 8 4

    • Człowieku, a widzisz terminy przetargów (1)

      Zanim się skończy przetarg i budowa tych wagonów to oddadzą linię PKM. Zrozum, że takie rzeczy trzeba robić z wyprzedzeniem. To nie jest sklep, aby można mieć wszystko na drugi dzień.

      • 2 1

      • terminy..

        coś mi się jednak wydaje, że prezej da się zrobić wagony niż wyudowac kilka km torów.

        • 0 0

    • Zapomniałeś o kolejnym wielkim konkursie tym razem na kształt dziurek (przepraszam, PERFORACJI)w tych obskurnych czerwonych blachach - na marginesie - ten badziewny projekt przystanków wygrał oficjalnie dlatego, że... nawiązuje do ECS. W inwestycji za tak grubą kasę bardziej liczy się właśnie to, niż komfort podróżnych - ważniejsze nawiązanie do ECS (czyli blaszana, czerwona buda ala przystanek PKS w Garczynie) niż całościowe przykrycie peronów i elegancka, stonowana, nowoczesna architektura - jak w przegranych koncepcjach. Oficjalnie projekt BPBK wygrał właśnie z uwagi na symbolikę, nieoficjalnie - z innego, bardzo popularnego ostatnio powodu... Ponadto osoby związane z PKM mówią też sporo nt przedsiębiorczych osób, które sporo wcześniej zainteresowały się gruntami na przebiegu PKM. Tak czy inaczej, cieszę się, że PKM powstanie

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane