• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Złe ustawienie świateł blokuje skrzyżowanie w Chyloni?

Patryk Szczerba
13 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na skrzyżowaniu Kartuskiej z Morską kierowcy wciąż widzą niedociągnięcia. Tym razem w zakresie ustawień sygnalizacji świetlnej. Na skrzyżowaniu Kartuskiej z Morską kierowcy wciąż widzą niedociągnięcia. Tym razem w zakresie ustawień sygnalizacji świetlnej.

Zmiany na skrzyżowaniu ulic Kartuskiej i Morskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni nastąpiły jesienią. Początkowo kontrowersje wywołało ograniczenie przejazdu na wprost. Kierowcy do nowej organizacji przyzwyczaili się, ale zwracają uwagę na inny problem związany z regulacją świateł na skrzyżowaniu.



Często widzisz kierowców stwarzających zagrożenie pośpiechem i brawurą na skrzyżowaniach?

Przypomnijmy, że kosztujące 4 mln zł prace na ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdyni były prowadzone na odcinku od ul. Morskiej do Jaskółczej zobacz na mapie Gdyni, gdzie powstała m.in. nowa - wydzielona z chodnika - droga rowerowa. W zakres inwestycji weszła też m.in. budowa jednokierunkowej trasy rowerowej o szerokości 1,5 metra i dwukierunkowej o szerokości 2 metrów, korekta skrzyżowania Kartuska-Chełmińska-Raduńska zobacz na mapie Gdyni, gdzie zamontowano sygnalizację świetlną. Pojawiły się nowe miejsca postojowe dla rowerów, przebudowane i wyremontowane zostały też chodniki.

Problemy już jesienią

Dla kierowców najważniejszą negatywną zmianą, obok zmniejszenia liczby miejsc parkingowych na ul. Kartuskiej, okazało się być ograniczenie jazdy na wprost przez skrzyżowanie z Morską. Do czasu rozpoczęcia prac remontowych taka właśnie jazda - dla kierowców jadących ul. Kartuską od strony dworca w Chyloni zobacz na mapie Gdyni - była możliwa dwoma pasami. Od października już tylko jednym pasem, co od razu spowodowało groźne sytuacje na drodze.

Kierujący przekonywali, że wcześniej było lepiej, bo dzięki rozwiązaniu przejeżdżało więcej samochodów. Urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni odpowiadali, że decydujące było bezpieczeństwo kierujących, które w momencie zwężenia za skrzyżowaniem do jednego pasa było wcześniej zagrożone. Dowodem ma być zmniejszenie liczby kolizji w tym miejscu. W ostatnim czasie doszło do nich kilkukrotnie, ale większość była związana z naruszeniami przepisów drogowych.

Kierowcy: Za krótko zielone światło

Większość do zmian przywykła, ale - jak sygnalizują kierowcy - pojawiły się kolejne problemy. Chodzi o sygnalizację świetlną, która została ustawiona według nowego cyklu po zakończeniu kolejnego remontu w okolicy, czyli modernizacji ul. Jaskółczej, która skończyła się w listopadzie.

- Teraz, żeby wyjechać w lewoskręt z ul. Kartuskiej na Morską (w kierunku obwodnicy) o godzinie 7 możemy czekać nawet 4-5 zmian świateł. I może nie byłoby w tym nic zdrożnego, ale taka jedna zmiana to ok. 4 minut, co łatwo przeliczyć na cenny czas, szczególnie rano, kiedy mamy mocno natężony ruch samochodów - wyjaśnia pani Ewa, która zgłosiła się do nas z tym problemem.
Po kilku tygodniach zdarza się też wciąż, że kierowcy jeżdżą na pamięć, nie zwracając uwagi na pasy ruchu. Po kilku tygodniach zdarza się też wciąż, że kierowcy jeżdżą na pamięć, nie zwracając uwagi na pasy ruchu.
Podkreśla, że obserwowała sytuację przez kilka dni. Zawsze z tym samym skutkiem, gdzie obok straty czasu kierowców, zagrożone było też ich bezpieczeństwo.

- Czasami na jednej zmianie przejeżdżają tylko 2-3 samochody, ponieważ zanim będziemy mogli skręcić w lewo, musimy najpierw przepuścić samochody oraz pojazdy ZKM jadące od dworca PKP w Chyloni na wprost ul. Kartuską. Może warto wydłużyć chociaż o 30 sekund zielone światło tylko dla tych do lewoskrętu z ul. Kartuskiej w Morską. To mogłoby wpłynąć korzystnie na sytuację na skrzyżowaniu i bezpieczeństwo kierowców - dodaje.
Urzędnicy: Rano zielone światło trwa 33 sekundy

- Długość sygnału zielonego dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Kartuskiej jest zmienna i waha się w granicach 25-39 sekund w zależności od natężenia ruchu. Pojazdy na ul. Kartuskiej mogą otrzymać mniej niż 20 sekund sygnału zielonego jedynie nocą. W szczycie porannym, gdy ruch wyjazdowy jest najbardziej intensywny, zielone światło trwa średnio 33 sekundy, natomiast po południu - 29 sekund - tłumaczy Sebastian Drausal, rzecznik prasowy UM w Gdyni.
Zdaniem magistratu problemu nie ma także na środku skrzyżowania, gdzie przecinają się drogi i - jak relacjonują czytelnicy - dochodzi do niebezpiecznych sytuacji.

- Na wlocie od strony dworca PKP zielone światło kończy się nieco wcześniej, aby umożliwić opuszczenie skrzyżowania przez większą liczbę kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich, przede wszystkim tych skręcających w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. W godzinach szczytu ten odstęp czasu zapewniający bezkolizyjny wyjazd wynosi maksymalnie 16 sekund. Długość cyklu sygnalizacji wynosi maksymalnie 120 sekund. Należy pamiętać, że każdorazowe wydłużenie zielonego światła dla ul. Kartuskiej wiąże się ze skróceniem pozostałych faz sygnalizacji i ograniczeniem przepustowości głównego ciągu ul. Morskiej - uzupełnia Drausal, dodając, że czas pozostawiony kierowcom jadącym z Kartuskiej został wydłużony w ostatnich latach o 10 sekund.

Opinie (87) 3 zablokowane

  • Może warto zastanowić się nad alternatywnym dojazdem na pustek, np. przez Kcynska lub wlot w obwodnicę w kierunku Łodzi i zjazd z obwodnicy na wysokości demptowa.

    • 9 0

  • (4)

    Światła dzień po dniu pracują w innych cyklach. Piszę o morskiej, 10 lutego. Na innych pewnie to samo. Ja ktoś jedzie ta sama trasa o stałych porach, to może dostać szału....... ;)

    • 2 0

    • bo tak ma być (3)

      Mają dostosowywać się do stanu ruchu...

      • 0 1

      • Stan ruchu jest taki sam. Rano 6.10. wyjeżdżam codziennie o tej samej porze.

        • 1 0

      • Miały się dostosowywać (1)

        Za to zapłaciliśmy w ramach Tristara. Tymczasem rzeczywistość jest taka (jak można przeczytać w artykule), że długość poszczególnych faz świateł jest nadal ręcznie programowana.

        • 0 0

        • to się naucz czytać

          koleżko

          • 0 0

  • I jeszcz ścieżka rowerowa na 3 mają. Nie chcę krakac, ale tam w końcu dojdzie do tragedii! Niech urzedas stanie i popatrzy.....

    • 5 1

  • Już wiem o co chodzi

    Ulica Kartuska jest w Gdańsku, a nie w Gdyni, przemianujcie ją na Śledziową to wszystko zadziała.

    • 0 9

  • Skoro jest gorzej niż było to dlaczego nazwali to modernizacją? (1)

    • 4 0

    • tylko że jest lepiej....

      • 0 3

  • nigdy nie zrozumiecie

    modernistycznego myślenia marka stempy.

    • 1 0

  • lewoskret

    chodzie o to aby dac wlasnie chwile na skret w lewo a nie napuszczaz na siebie tych jadacych na wprost tak jest na wielu skrzyzowaniach czy tego nie widz te cymbaly od ustawiania swiatel

    • 1 0

  • błąd w myśleniu

    to co jest teraz na Kartuskiej to żenada (znam lepsze słowo, ale się ocenzurowałem):
    PROSZĘ O UWAŻNE CZYTANIE!!!

    w kierunku Pustek dwa pasy, prawy TYLKO w prawo, lewy prosto oraz w lewo. (czyli na środku stoi auto do jazdy w lewo, a ja na wprost czekam, też prawie na środku!!!! a prawy pas pusty). W kierunku dworca Chylonia mamy na Kartuskiej też dwa pasy: ALE prawy w prawo i prosto(?) oraz lewy w lewo i prosto(?). Więc obojętnie na którym stanę do jazdy na wprost, najprawdopodobniej ktoś mnie... albo ja kogoś zablokuje.

    CO ZROBIĆ?
    PO PIERWSZE W OBU KIERUNKACH MUSI BYĆ TAK SAMO. PO DRUGIE; LEWY PAS TYLKO DO SKRĘTU W LEWO, NATOMIAST PRAWY - PROSTO I W PRAWO. DLA KAŻDEGO Z PASÓW ODDZIELNA SYGNALIZACJA. Sygnalizatory zapalają się razem na zielono, ALE ten "prawo i prosto" jest zielony krócej.

    Efekt będzie taki, że jeśli z prawego skręcają w prawo, to ze skrzyżowania " schodzą" Ci z "lewego przeciwka" bo Morska ma dwa pasy!!!!. Jeśli na prawym jadą prosto, to skrócenie czasu odpowiadającego za to zielonego sygnalizatora, pozostawia czas dla stojących na środku, skręcających w lewo z przeciwka. Dodam tylko że zielona strzałka w prawo, może spowodować że pozostaną na prawym pasie tylko Ci jadący na wprost. Szybciej pojadą ( bo nie ma już "prawych warunkowych"), szybciej zjadą Ci z przeciwnego lewego.

    I tyle w temacie Państwo inżynierowie....
    PS Co do ścieżki rowerowej to brakuje mi słów uznawanych powszechnie za kulturalne, aby wyrazić moje zdziwienie zastosowanym na Kartuskiej rozwiązaniem. A ile kasy (NASZEJ) poszło się...... Z poważaniem... etc itp

    • 6 1

  • świata sa zle.. kto wymyślił w ogole seledynowe, niebieskie i granatowe? to przeciez trudno jest odrózic..nie wiadomo kiedy jest "czerwoane" a kiedy "zielone"

    • 1 0

  • Kielecka, Witomińska, Rolnicza

    Próbując przejechać przez skrzyżowanie z Witomińskiej na Konwaliową, nie dajesz rady. Po pierwsze: blokują ciebie samochody jadące Kielecką w kierunku Rolniczej, po wtóre, zielone światło dla wyjeżdżających z Witomińskiej pali się tyle, ile może przejechać 1 ( słownie: jeden ) pojazd.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane