• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas zniknął, bo samochody blokowały autobusy

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ul. Dmowskiego odzyskała prawy pas, który do niedawna na odcinku ok. 150-200 m był buspasem. Ul. Dmowskiego odzyskała prawy pas, który do niedawna na odcinku ok. 150-200 m był buspasem.

Kilka dni temu z ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska zniknęły znaki informujące kierowców o funkcjonującym tam buspasie. Jak się okazuje, o likwidację pasa przeznaczonego dla kierowców komunikacji miejskiej zabiegał sam ZTM. Zdaniem organizatora przewozów w Gdańsku kierowcy autobusów chętniej korzystali z lewego ogólnodostępnego pasa, bo na buspas ciągle wjeżdżały osobówki poszukujące w zatoczce wolnego miejsca postojowego.



Czy wytyczane w Trójmieście buspasy usprawniają funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

W poprzednim tygodniu informowaliśmy o nowym pomyśle drogowców, który ma usprawnić ruch autobusów komunikacji miejskiej na rondzie de La Salle. Wkrótce mają się tam pojawić buspasy, by pojazdy mogły płynnie opuszczać skrzyżowanie i bezpośrednio wjeżdżać do zatok autobusowych. O potrzebie podobnego rozwiązania pisaliśmy też w kontekście dojazdu w godzinach szczytu do Witomina w Gdyni.

Okazuje się jednak, że są też miejsca w Trójmieście, gdzie buspasy po kilku latach funkcjonowania są likwidowane. Tak jest w przypadku ul. Dmowskiego we Wrzeszczu między dworcem a al. Grunwaldzką.

Buspas powstał tam wiosną 2011 r. na wniosek ZTM. W czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom. Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas.

Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa. Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu.

  • Na jezdni pozostało jeszcze dawne oznakowanie, które na skutek likwidacji buspasa nie było odnawiane w ramach wiosennego malowania pasów.
  • W efekcie przed wjazdem na Grunwaldzką auta ustawiają się teraz w trzech rzędach - mimo że nadal obowiązują tam tylko dwa pasy.
  • Chodnik po drugiej stronie ulicy, gdzie obecnie piesi oczekują na zielone światło ma zostać przebudowany, by autobusy mogły wjeżdżać bezpośrednio na przystanek.
  • Nawet gdy nie ma korka na Dmowskiego, kierowcy miejskich autobusów wolą jeździć lewym pasem.


W końcu kilka tygodni temu do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęło pismo z ZTM z prośbą o likwidację buspasa.

- Obecnie buspas na ul. Dmowskiego nie jest respektowany przez kierowców samochodów osobowych, stąd zastanawiamy się, co można zrobić, żeby poprawić sytuację - przyznaje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
To kolejny już przypadek, gdy ZTM podejmuje decyzję mającą wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej pod wpływem kierowców łamiących przepisy. Podobnie było jesienią ubiegłego roku, gdy zawieszono przystanek autobusowy w Oliwie, bo kierowcy nielegalnie parkowali tam swoje auta.

Podobne zdanie jak ZTM ma też gdańska policja.

- W naszej ocenie buspas w tym miejscu nie spełniał swojej roli i nie przyczyniał się do poprawienia drożności ruchu dla autobusów i innych pojazdów uprawnionych do korzystania z tego pasa. Policja nie była zwolennikiem utworzenia wydzielonego pasa ruchu dla autobusów w tym miejscu - mówi Aleksandra Siewert, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Znak "pas ruchu dla autobusów" dotyczył bardzo krótkiego odcinka jezdni o długości około 150 metrów, gdzie jednak znajdują się jeszcze wyznaczone miejsca parkingowe po obu stronach jezdni, dwa wjazdy za zaplecza (podwórza) do przyległych posesji oraz skrzyżowanie z ulicą Brzozową.
Buspas wróci, ale w innej formie

Likwidacja buspasa może okazać się jednak tymczasowa. W planach drogowców i ZTM jest bowiem zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką i doprowadzenie buspasa na przystanek przy wieżowcu Olimp.

- Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które przy małym zakresie robót pozwoli na wydzielenie trzeciego pasa. Pas ten byłby przeznaczony dla autobusów. Zaczynałby się krótko przed skrzyżowaniem i kończyłby się w zatoce przystankowej przy "Olimpie", dzięki czemu autobusy miałyby ułatwiony przejazd przez to skrzyżowanie. Dziś zdarza się, że "utkną" pośrodku. Wniosek został już skierowany do komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego GZDiZ - dodaje Gołąb.
Zdaniem drogowców pomysł jest atrakcyjny, ale zakres robót w obrębie skrzyżowania z główną arterią Gdańska może okazać się nieco większy, niż się wydaje.

- Pod chodnikiem po drugiej stronie Grunwaldzkiej, gdzie w przyszłości miałby przebiegać nowy odcinek pasa dla autobusów, znajduje się duża komora techniczna. By autobusy mogły bezpośrednio wjeżdżać na przystanek, trzeba by przebudować to skrzyżowanie, a to może okazać się i czasochłonne, i kosztowne. Analizujemy, w jaki sposób można to przeprowadzić - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Wideo archiwalne

Opinie (287) 4 zablokowane

  • (1)

    Kasa zamiast n drogi poszła dla nie pracujących z wyboru na 500+.

    • 14 8

    • i dobrze: dzieci to lepsza inwestycja niż asfalt

      • 3 3

  • Buspas w tym miejscu, a także każdy pomysł buspasa wytyczanego na wąskich ulicach ze skrzyżowaniami i miejscami parkingowymi po stronie buspasa jest zły i prowadzi do chaosu na ulicy.

    Ale zwolennikom takich rozwiązań nie wytłumaczysz tego.

    • 22 4

  • Ile zapłacili podatnicy za te nieprzemyślane decyzje (budowa i późniejsza likwidacja)? (2)

    • 7 11

    • Budowa? Postawienie znaku drogowego i namalowanie oznakowania poziomego na jezdni długości 150 metrów to budowa?

      • 11 0

    • W ten sposób tylko wychodzisz na idiotę.
      Od razu widać, że w tym miejscu albo nie byłeś nigdy albo nie zwracałeś uwagi co i jak.
      Nie chodzi by władzy za nadmiarowe wydatki nie strofować ale akurat nie w tym wypadku.
      Widać zresztą po tym artykule, że spora część neguje chyba dla samej negacji.
      Reasumując, pomysł z buspasem na Dmowskiego był zły, przysparzał tylko kłopotów, nie był respektowany także przez autobusy, słusznie został zlikwidowany. Szkoda że tak późno waaaadza dochodzi do wniosku, że są rzeczy które jedynie w fazie projektowej wyglądają nieźle, potem zupełnie nie sprawdzające się w praktyce.

      • 4 1

  • Bez buspasów autobus zawsze będzie wolniejszy od osobówki (6)

    więc ludzie będą wybierać samochody więc korków będzie więcej. Wybór powinien być prosty - Jedziesz do domu samochodem godzinę albo autobusem pół godziny. Tylko buspas to daje.

    • 16 9

    • (3)

      Komunikacja miejska przeważnie będzie wolniejsza od samochodu.

      • 10 1

      • I droższa

        I bardziej niewygodna, i bardziej niebezpieczna, i w ogóle do kitu.

        • 0 2

      • przeciętna prędkość samochodu w Warszawie w godzinach szczytu sięga 12 km/h (1)

        przeciętna prędkość tramwaju na wydzielonym torowisku ok. 15 km/h

        przeciętna prędkość roweru w Kopenhadze 18 km/h

        Wybór należy do ciebie.

        • 0 0

        • "przeciętna prędkość roweru w Kopenhadze 18 km/h"
          Chciałbym zobaczyć Ciebie jadącego z taką prędkością ze Śródmieścia np. na Chelm/ do Osowy.

          • 0 0

    • Ale akurat nie w omawianym miejscu, bowiem ten buspas na tej ulicy dezorganizował ruch całkowicie, także ze szkoda dla autobusów, nie tylko osobówek.

      • 6 1

    • autobus to powolna kupa złomu więc zawsze będzie wolniejszy nawet od roweru

      • 1 2

  • Dramat to przejazd przez tory i płyty przy Manhattanie (1)

    Więcej samochodów by przejechało przez skrzyżowanie gdyby nie musiały bardzo zwalniać na torach, na wysokości których są fatalne nierówności.
    A płyty przy Manhattanie, to już dramat. Serce Wrzeszcza, a wygląda jak wyjazd z budowy na obrzeżach miasta.

    • 29 3

    • Tam kiedyś ktoś zaplanował nowoczesne rozwiązania w tym podziemny pasaż pieszy.
      Ale mamy to co mamy czyli permanentnie korkującą się komunikację miejską..

      • 3 2

  • Zaspa Ciołkowskiego

    Wiecznie poparkowane samochody na pasach ruchu przez co zamiast normalnie jeżdzi się tam wachadłowo. A ostatnio jakiś odłam umysłowy zaparkował auto zastawiając wyjazd z parkingu.

    • 13 0

  • Likwidują przystanki, bo samochody parkują, (3)

    likwidują buspasy, bo samochody blokują - słuszną linię ma ZTM!

    • 16 5

    • Adamowicz z Grzelakiem nic nie widzą i nic nie wiedzą ale podobno stawiają na rozwój komunikacji miejskiej

      • 1 1

    • Ludzie nie chcą komunikacji zbiorowej. (1)

      Należy to uszanować. Większość woli własny samochód. Krzykliwa garstka oszołomów tego nie zmieni.

      • 2 8

      • na podstawie jakich badań tak twierdzisz?

        Jak na razie przejazdy samochodem w Gdańsku stanowią tylko 41% ogółu przejazdów.

        Wielu kierowców rezygnuje na rzecz roweru lub roweru wspomaganego elektrycznie. Jakbyś spróbował, możliwe, że też byś coś skumał.

        Jak wszyscy chcą jechać (własnym samochodem) to wszyscy stoją w korkach.

        • 0 0

  • A po co te buspasy? (3)

    Nie rozumiem. Dlaczego ludzie, których nie stać na samochód mają nie stać w korku?

    • 14 15

    • (1)

      Gratuluję typowego polskiego podejścia: pies ogrodnika. Mentalność na poziomie Janusza, "krula" dróg w swoim passeratti na gaz przerobionym.

      • 2 2

      • Oj buraku, nawet podpis jest sarkazm a i tego nie rozumiesz

        • 1 0

    • dlatego że w jednym autobusie jedzie 100 osób, a w jednym samochodzie zazwyczaj jedna.

      Dlatego minuta stania autobusu w korku to tak naprawdę strata ponad 1.5h, a minuta stania osobówki w korku to tylko 1min straty.

      • 1 0

  • Bardzo dobrze (1)

    Buspas w tym miejscu tylko dezorganizawał ruch bo ulica jest po prostu zbyt wąska

    • 15 3

    • ruch dezorganizują samochody skręcające na miejsca do parkowania po prawej stronie jezdni

      Jeśli się je zlikwiduje, połowa problemu zniknie jak ręką odjął.

      • 0 0

  • dwa czy trzy pasy (9)

    wszystko spoko tylko ile teraz jest tam pasów? pół biedy kiedy na "trzecim " staja ci do skretu w prawo a bardzo czesto wszyscy z trzech pasow jada prosto ....

    • 8 1

    • trzeci pas to pas dla rowerów (7)

      ale jedni Janusze ustawiają się na nim żeby skręcić w prawo, a inne głąby jadą nim prosto i wciskają się w lewo na skrzyżowaniu, ogólnie bydło co znalazło prawo jazdy w worku z cebulą

      • 4 4

      • (6)

        Akurat w tym miejscu pas dla rowerów nie ma najmniejszego sensu.

        • 5 2

        • jasne niech przepychają się wąskim chodnikiem przez tłum ludzi (5)

          • 4 1

          • (4)

            Od kiedy to można rowerem jechać tamtym chodnikiem?
            Jest ulica, jest miejsce dla rowerów. Pas rowerowy wyłączony z ruchu zbudowany przy miejscach do parkownaia to jest pomyłka zagrażająca bezpieczeństwu rowerzystów.

            • 3 2

            • co za idiota (3)

              a jak będzie różnica czy ktoś jedzie pasem dla rowerów przy parkingu czy skrajem jezdni

              jeżeli stanowi to zagrożenie to trzeba zlikwidować parking

              • 1 3

              • Pomyśl czemu pas dla rowerów i jego przecinanie przez samochody jest zagrożeniem dla rowerzystów. Trenuję to (niestety) codziennie na Wita Stwosza, wiec wiem o czym pisze.

                • 2 1

              • dla wygody kilku naładowanych testosteronem pajaców zlikwidować jeden z niewielu parkingów w okolicy? (1)

                • 2 1

              • dokładnie tak

                taka likwidacja pomoże też jadącym autobusami

                • 0 0

    • 2

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane