• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas zniknął, bo samochody blokowały autobusy

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ul. Dmowskiego odzyskała prawy pas, który do niedawna na odcinku ok. 150-200 m był buspasem. Ul. Dmowskiego odzyskała prawy pas, który do niedawna na odcinku ok. 150-200 m był buspasem.

Kilka dni temu z ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska zniknęły znaki informujące kierowców o funkcjonującym tam buspasie. Jak się okazuje, o likwidację pasa przeznaczonego dla kierowców komunikacji miejskiej zabiegał sam ZTM. Zdaniem organizatora przewozów w Gdańsku kierowcy autobusów chętniej korzystali z lewego ogólnodostępnego pasa, bo na buspas ciągle wjeżdżały osobówki poszukujące w zatoczce wolnego miejsca postojowego.



Czy wytyczane w Trójmieście buspasy usprawniają funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

W poprzednim tygodniu informowaliśmy o nowym pomyśle drogowców, który ma usprawnić ruch autobusów komunikacji miejskiej na rondzie de La Salle. Wkrótce mają się tam pojawić buspasy, by pojazdy mogły płynnie opuszczać skrzyżowanie i bezpośrednio wjeżdżać do zatok autobusowych. O potrzebie podobnego rozwiązania pisaliśmy też w kontekście dojazdu w godzinach szczytu do Witomina w Gdyni.

Okazuje się jednak, że są też miejsca w Trójmieście, gdzie buspasy po kilku latach funkcjonowania są likwidowane. Tak jest w przypadku ul. Dmowskiego we Wrzeszczu między dworcem a al. Grunwaldzką.

Buspas powstał tam wiosną 2011 r. na wniosek ZTM. W czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom. Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas.

Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa. Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu.

  • Na jezdni pozostało jeszcze dawne oznakowanie, które na skutek likwidacji buspasa nie było odnawiane w ramach wiosennego malowania pasów.
  • W efekcie przed wjazdem na Grunwaldzką auta ustawiają się teraz w trzech rzędach - mimo że nadal obowiązują tam tylko dwa pasy.
  • Chodnik po drugiej stronie ulicy, gdzie obecnie piesi oczekują na zielone światło ma zostać przebudowany, by autobusy mogły wjeżdżać bezpośrednio na przystanek.
  • Nawet gdy nie ma korka na Dmowskiego, kierowcy miejskich autobusów wolą jeździć lewym pasem.


W końcu kilka tygodni temu do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęło pismo z ZTM z prośbą o likwidację buspasa.

- Obecnie buspas na ul. Dmowskiego nie jest respektowany przez kierowców samochodów osobowych, stąd zastanawiamy się, co można zrobić, żeby poprawić sytuację - przyznaje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
To kolejny już przypadek, gdy ZTM podejmuje decyzję mającą wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej pod wpływem kierowców łamiących przepisy. Podobnie było jesienią ubiegłego roku, gdy zawieszono przystanek autobusowy w Oliwie, bo kierowcy nielegalnie parkowali tam swoje auta.

Podobne zdanie jak ZTM ma też gdańska policja.

- W naszej ocenie buspas w tym miejscu nie spełniał swojej roli i nie przyczyniał się do poprawienia drożności ruchu dla autobusów i innych pojazdów uprawnionych do korzystania z tego pasa. Policja nie była zwolennikiem utworzenia wydzielonego pasa ruchu dla autobusów w tym miejscu - mówi Aleksandra Siewert, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Znak "pas ruchu dla autobusów" dotyczył bardzo krótkiego odcinka jezdni o długości około 150 metrów, gdzie jednak znajdują się jeszcze wyznaczone miejsca parkingowe po obu stronach jezdni, dwa wjazdy za zaplecza (podwórza) do przyległych posesji oraz skrzyżowanie z ulicą Brzozową.
Buspas wróci, ale w innej formie

Likwidacja buspasa może okazać się jednak tymczasowa. W planach drogowców i ZTM jest bowiem zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką i doprowadzenie buspasa na przystanek przy wieżowcu Olimp.

- Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które przy małym zakresie robót pozwoli na wydzielenie trzeciego pasa. Pas ten byłby przeznaczony dla autobusów. Zaczynałby się krótko przed skrzyżowaniem i kończyłby się w zatoce przystankowej przy "Olimpie", dzięki czemu autobusy miałyby ułatwiony przejazd przez to skrzyżowanie. Dziś zdarza się, że "utkną" pośrodku. Wniosek został już skierowany do komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego GZDiZ - dodaje Gołąb.
Zdaniem drogowców pomysł jest atrakcyjny, ale zakres robót w obrębie skrzyżowania z główną arterią Gdańska może okazać się nieco większy, niż się wydaje.

- Pod chodnikiem po drugiej stronie Grunwaldzkiej, gdzie w przyszłości miałby przebiegać nowy odcinek pasa dla autobusów, znajduje się duża komora techniczna. By autobusy mogły bezpośrednio wjeżdżać na przystanek, trzeba by przebudować to skrzyżowanie, a to może okazać się i czasochłonne, i kosztowne. Analizujemy, w jaki sposób można to przeprowadzić - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Wideo archiwalne

Opinie (287) 4 zablokowane

  • Koło dworca kolejowego we Wrzeszczu jest tzw. pętla autobusowa. (3)

    Autobusy jadą np. ul Dmowskiego. Stoją w korku i nagminnie spóźniają się.
    Ja ul. Dmowskiego zamknąłbym dla samochodów. Tylko autobusy, taxi i rower.

    • 5 1

    • (2)

      A po co rower?

      • 1 2

      • żebyś nie musiał się pocić chodząc piechotą

        żeby w autobusach było więcej miejsc siedzących

        żeby w mieście było więcej miejsca dla ludzi

        chcesz jeszcze?

        • 0 0

      • A rower po to...

        ....żeby rowerzyści nie szaleli po chodniku. Zbyt dużo jest tam pieszych.

        • 1 0

  • (1)

    Zwężenie ul. Dmowskiego do jednego pasa było absurdalne, ponieważ to miejsce byłoby zakorkowane non-stop, nawet poza godzinami szczytu a przez skrzyżowanie przejechałoby zaledwie kilka aut w trakcie jednej zmiany świateł. Najpierw sprawdźcie natężenie ruchu na danej ulicy a dopiero później zabierajcie pasy!!
    Kierowcy autobusów też nie są święci, szczególnie jadąc z pętli Świętokrzyska i skręcając na czerwonym świetle w kierunku Kowal.

    • 1 2

    • tworzenie buspasów to zabieranie miejsca przestrzeniożernym pojazdom

      i dawanie miejsca ludziom, tak, by było mniej korków w mieście.

      • 0 0

  • (1)

    Kiedy władze miejskie Gdańska zajmą się turystycznymi meleksami, które ograniczają ruch, stwarzają zagrożenia w ruchu komunikacyjnym a także blokują miejsca parkingowe. Np. parking przy ul. Rajskiej przy kościele św. Katarzyny jest zablokowany meleksami a także pobliskie inne parkingi. Czy w ogóle właściciele meleksów płacą za blokowanie parkingów ?

    • 2 1

    • czy właściciele samochodów płacą za blokowanie darmowych parkingów?

      • 0 0

  • Paulina Czajka powinna o nim zapomnieć i być sama w życiu lub znaleźć sobie kogoś na swoim niskim poziomie. Gdyby nie on, to pracowałaby na kasie w Biedronce lub Lidlu. Smutna prawda pani Paulino.

    • 0 0

  • autobus pas

    bus pas to dla tzw busów droga czy dla autobusów a jeżeli już bus -to czyta się"bas"?

    • 0 0

  • slowackiego i te ciagle korki zenada i to ma byc droga na lotnisko??? szok

    Powinien powstac buss pas od matarni przez slowackiego az do galerii baltyckiej. Kilkunasto metrowe korki codziennie to skandal. A boedni pasazerowie ktorzy chcielo dobrzr i zostawili auta pod domem musza stac w goracym autobusie bo paniczom zachcialo sie jechac autami i korkuja cale miasta!!!! Zrobcie z tym porzadek
    lub najlepszym rozwiazaniem byloby od matarni do galeri lub chociaz na potokowa w kierunku galerii wstawic tory tramwajowe wtedy auta moga sobie stac w korkach na slowackiego w lesie i. Wtedy moga sie rozbijac ile chca

    • 0 0

  • Autobusy ciagle sie spozniaja masakra to po co mam wydawac duze pieniadze na bilety miesieczne???
    buspasy maja maja powstac!!!!! Zyjemy w 21 wieku!!!! Nie po to rezygnuje z auta aby stac w korkach i sie spozniac przez autobusy. Transport powinien byc plynny

    • 0 0

  • Slowackiego powinna miec busspasa! W obu kierunkach! Ciagle spoznienia autobusow na lotnisko masakra 21 wiek to to niejest (1)

    Korki na slowackiego od matatni na potokowa to skandal!!!Skandal
    tory tramwajowe powinny powstac od potokowej na matarnie
    ulatwilo by to pasazerom rowniez ktorzy chcieliby dostac sie na lotnisko bez korkow powtarzam bez korkow!!!!!!!

    • 0 0

    • Słyszałeś o PKM?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane