• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiana rządowych planów w sprawie "ekspresówek" na Pomorzu

Maciej Naskręt
24 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ministerialne plany rozbudowy dróg na północ od Trójmiasta. Ministerialne plany rozbudowy dróg na północ od Trójmiasta.

O rozpoczęciu prac nad koncepcją nowej drogi krajowej łączącej Gdynię z Władysławowem poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa. Przyszłość Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta i Trasy Kaszubskiej jest bardzo mglista.



Która droga powinna powstać w pierwszej kolejności?

Wreszcie ministerialni urzędnicy wypowiedzieli się w kwestii budowy dróg ekspresowych na Pomorzu. W czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiadał na pytania posłów w tej sprawie.

Zaskoczeniem było to, że poinformował o rozpoczęciu prac nad koncepcją nowej drogi krajowej, łączącej Gdynię z Władysławowem. Projekt miałby rozładować korki, które - szczególnie latem - tworzą się na drodze wojewódzkiej w kierunku Półwyspu Helskiego.

- Podjęliśmy prace nad zupełnie nową koncepcją, która może rozwiązać bardzo dużo problemów komunikacyjnych aglomeracji trójmiejskiej, mianowicie chcemy pokazać nową drogę krajową, która będzie wychodziła z Gdyni, będzie obejmowała część tzw. Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej i następnie będzie szła na północ, do Władysławowa - zapowiedział w czwartek w Sejmie zastępca ministra infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit.
Nowa droga zdaniem ministra rozwiązywałaby problemy, które występują dzisiaj na starej drodze krajowej nr 6, która przechodzi przez Rumię, Redę i dalej idzie do Władysławowa.

- Wspomniana droga jest wiecznie zablokowana, szczególnie w okresach wakacyjnych jest po prostu zupełnie już nieprzejezdna - zaznaczył zastępca ministra. - Niebawem będziemy mogli przedstawić to jako konkretne rozwiązania, które wejdą do realizacji - dodał.
Zwróćmy jednak uwagę, że jeżeli minister mówił o "rozpoczęciu prac nad koncepcją drogi", to oznacza, że powstanie ona nie wcześniej, niż za dziesięć lat. Co najmniej tyle czasu mija od powstania pomysłu budowy nowej drogi, poprzez jej zaprojektowanie, zdobycie dokumentacji niezbędnej do budowy, przeprowadzenie przetargów i samą budowę.

Obwodnica Metropolitalna. Obwodnica Metropolitalna.
Ważna, ale blokowana Obwodnica Metropolitalna

Odpowiadając w czwartek na pytania posłów, wiceminister Szmit potwierdził, że na budowę całego pomorskiego odcinka drogi S6 (jej elementem jest Trasa Kaszubska) zabraknie środków w opracowywanym właśnie Krajowym Funduszu Drogowym. Jerzy Szmit poinformował, że wartość prac na odcinku S6 od Gdańska do Koszalina, wraz z Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, została oszacowana na 7,7 mld zł.

- Budowa samej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta jest w pełni uzasadniona. Głęboko się zastanawialiśmy, czy nie ogłaszać przetargu na jej budowę, ale niestety okazało się, że została podważona decyzja środowiskowa i dzisiaj budować nie można - wyjaśnił Szmit.
Urzędnikom pozostaje czekać na rozstrzygnięcia sądu. Kwestie odwołania od decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej poruszyliśmy w miniony poniedziałek w osobnym artykule.

Według ministerialnych urzędników obwodnica została zgłoszona jako jedna z propozycji dofinansowania pozabudżetowego, czyli poza Krajowym Funduszem Drogowym. Z tego powodu o rozpoczęciu tej inwestycji zdecyduje Ministerstwo Rozwoju. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa czeka na jego opinię w tej sprawie.

Przebieg Trasy Kaszubskiej z Trójmiasta do Lęborka. Przebieg Trasy Kaszubskiej z Trójmiasta do Lęborka.
Ministerstwo: Trasa Kaszubska potrzebna, ale trwają analizy

Ministerstwo stoi na stanowisko, że drugim odcinkiem S6, który powinien powstać, jest trasa od Gdyni do okolic Lęborka.

- To jest rzecz, którą dzisiaj bardzo dogłębnie analizujemy i bardzo poważnie zastanawiamy się, czy nie spróbować jednak zapewnić finansowanie tego odcinka drogi S6" - mówił Szmit.
Wiadomo już na pewno, że najbliższym czasie nie rozpocznie się budowa ekspresówki z Lęborka do Słupska.

Budowa tej części drogi ze Szczecina do Trójmiasta, na odcinku od Sianowa, przez Słupsk i Lębork, miała się rozpocząć w 2018 r. Teraz wiadomo, że ekspresówką przez Słupsk pojedziemy nie szybciej niż po 2020 r.

Opinie (282) 4 zablokowane

  • . (1)

    Jaka droga?
    Przecież pis nic nie buduje, tylko pieniądze rozdaje za darmo. Dzięki temu mają tak duże poparcie, bo ludzi obchodzi tylko to, aby coś dostać, a nie, żeby kraj się rozwijał i żeby samemu zarobić.
    Odkąd pis rządzi, to nie powstała żadna droga, a helikoptery mamy z papieru albo jak kto woli, na papierze.
    Można by tak długo wymieniać.

    • 16 6

    • widzę że jesteś zaślepiony propagandą TVN

      jak już poruszasz temat wojska to Ci powiem że budżet przeznaczony na obronę kraju był prawie cały wykorzystany (98%) co wcześniej w latach rządów PO nie było realizowane

      • 1 7

  • Kolejne mydlenie oczu. Ta banda niczego nie buduje w tym kraju. Tylko mącić potrafią.

    • 12 5

  • Niech poczekają trochę. Przy tym tempie wzrostu opłat za OC to niedługo korki zniknął i problem się sam rozwiąże.

    • 10 4

  • S 6 niepojedziemy tak długo jak pis bedzie przy władzy

    TAK samo z obwodnicą metropolitarną .
    Opat jest forowany przez Pisiorów dlatego że budowa została juz szumnie rozpoczeta prze posłankę Dorote Arciszewicz-Mielewczyk , fotki z wbicia pierwszej łopaty juz były.
    ps. A co z zajezdnią tramwajową jej męża? bedzie wyremontowana? czy dalej bedzie niszczała.a może juz sprzedali?

    • 12 6

  • Nowe propozycje czyli odkładanie wszystkiego w czasie tak, aby nie powstało.

    • 15 3

  • Obwodnica Metropolitalna jest bezwzględnie konieczna!!!!

    • 3 10

  • Planują te wszystkie drogi już od conajmniej 30 lat (1)

    Zmieni się ekipa rządząca jeszcze 2x, zmienią się plany i priorytety, a Pomorze nadal zostanie dziurą na mapie drogowej pomimo tego, że mamy tutaj PORTY ważne dla całego kraju.
    Niech zaczną w końcu budować, bo już giniemy w korkach z powodu braku dróg. Korki powodują nie tylko dojeżdżających do pracy, ale także transport z/do portów/magazynów itd., który ciągle się rozwija, a co dopiero będzie za 10 lat? Na obwodnicy m.in. już jeździ masa ciężarówek i z roku na rok jest ich coraz więcej, a dróg jak brakuje tak brakuje.

    • 11 0

    • porty

      Na to wychodzi, ze nie sa one ważne...
      Na południowym zarabia australijski emeryt a pólnocny porastać zaczyna trawą

      • 1 1

  • Jak nie stać w korkach

    Na półwysep najłatwiej i bezkolizyjnie dostać się droga morską. Po co wywalać kasę na drogę, potrzebną tylko latem? Nie lepiej zwiększyć częstotliwość rejsów na półwysep lub nawet dorzucić tramwaj wodny?
    Dlaczego tak trudno nam korzystać z tego, co już mamy?

    • 3 6

  • Pamiętać przy wyborach!

    PiS to specjaliści od budowania gębą i na papierze. Widać teraz, jak czkawką odbijają się te 500 plus i wcześniejsze emerytury, Inwestycje będą odwlekane na "święty Nigdy" (ulubiony patron PiS), ale obietnic będzie że ho ho!

    • 15 4

  • Niech rząd wezmie się za inne zmiany a takie decyzje zostawi władzom wojewódzkim.Taka właśnie jest aktualna władza rządząca oni wszystko wiedzą najlepiej mądrzy jak ich prezes,wielki prawnik.

    • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane