• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • Dziękuję!

    Tak, tak, dziękuję za te zmiany, Ułatwiły mi one podjecie decyzji w dwóch kluczowych sprawach:
    1. kupuję samochód aby szybko i bez oczekiwania na jeden jedyny tramwaj pojawiający się raz na 10 minut dojeżdżać do pracy,
    2. nie zagłosuję juz nigdy więcej na Pana, Panie Prezydencie mojego miasta.

    • 17 1

  • 210

    A komu przeszkadzał dotychczasowy rozkład jazdy autobusu 210? Dlaczego na przystanek Kolumba przyjeżdża teraz o 6.40 a nie jak dotychczas o 6.30? Czy po to żebyśmy nie dojechali do pracy w Gdańsku na 7.00?I musieli się przesiąść na tramwaj zeby być na czas? Czy tylko mi się wydaje, ze to zamierzone działanie?

    • 9 0

  • 115

    Co miała na myśli jakaś "tęga" głowa zmniejszając o połowę liczbę kursów 115?!!! Gdzie tramwaj na Morenę, gdzie pkm, a gdzie jeździ 115? W dodatku zmniejszona liczba kursów 184! A 130 i 131 tak ustawione, że 199 już odjechał.
    Dojrzewam do powrotu do jazdy samochodem

    • 10 0

  • Panorama (2)

    Właśnie się skończyła telewizyjna Panorama na TVP Gdańsk. O problemach komunikacyjnych w Gdańsku ani słowa. 1 września, początek roku szkolnego, prezydent na półwyspie, zachwyty nad PKM itp. Normalna medialna papka i wszystko jest miodzio. Szkoda, że nie ma już Radia Wolna Europa i Radia Waszyngton, tam przynajmniej mówiono prawdę ;)

    • 19 1

    • Przesadzasz, kraj ma wolne media i każde pierdoły są wyciąganie, ta też. (1)

      • 0 4

      • To nie znasz realiów i zależności między lokalną władzą a lokalnymi mediami. I nie chodzi wcale o to ze media nie są wolne. Są. Tylko wiedzą, że publikowanie i "nabrzmiewanie" niektórych tematów może im się po prostu nie opłacać. Taki styk polityki, biznesu, pieniędzy.

        • 1 0

  • Likwidacja 183 - głupota (6)

    Zlikwidowali bezpośrednie połączenie Niedźwiednik-Gdańsk. Mieszkańcy Niedźwiednika aby dostać się do Gdańska Głównego czeka podróż z przesiadkami. Totalna głupota.

    • 58 7

    • Wydłużyli linię 184 do Niedźwiednika, więc jakoś można się dostać do Gdańska bezpośrednio. (3)

      Tylko że w tym układzie powinni zwiększyć częstotliwość kursowania, jeden na pół godziny to za mało, szczególnie, że 142 też zlikwidowano, co odcina mieszkańców Słowackiego od wygodnego dojazdu, a mieszkańcom Niedźwiednika odejmuje alternatywny bus do centrum.

      • 18 1

      • (1)

        184 kręci jeszcze pętlę po Morenie jeżdżąc przez Wileńską,w konsekwencji z Niedźwiednika jedzie się dłużej do Dworca PKS niż dawniej 183.Do tego ta częstotliwość...raczej taka jak dla linii podmiejskiej.A czas jazdy 184 pewnie jeszcze się wydłuży po zakończeniu remontu Piecewskiej i wprowadzenia podjazdów na przystanek Arctowskiego

        • 7 0

        • 184

          Mieszkańcy Wileńskiej jadą do Gdańska przez Niedźwiednik co pół godziny.

          • 0 0

      • piszcie do ztm, może to coś da ztm@ztm.gda.pl

        • 5 0

    • A co z biletami?

      Wcześniej jadąc 142 do Głównego wystarczył bilet za 3 zł, a teraz, ponieważ konieczne są przesiadki, minimum za 3,60, i trzeba mieć nadzieję, że w godzinę się wyrobi.."by żyło się lepiej"..Kiedyś Gdańsk był jednym z lepiej skomunikowanych miast..dziś mamy urzędników z fantazją, za to bez wyobraźni..

      • 3 0

    • góralska

      Bo u nas nie ma nowych inwestycji więc nie ma kto dać za nas w łapę.To chore ale prawdziwe.Chcę swoje 183 z powrotem!

      • 4 0

  • Jechałem nową Pesą na Morenie - supr i wygodnie. Z cntrum musi mniej autobusów jeżdzić - będzie czystrze powietrze i mniej (2)

    • 2 34

    • kup sobie słownik klakierze

      • 0 2

    • Transwestyta ??

      Ty Anka, kobiety piszą "jechałam", a nie "jechałem". No chyba, że jesteś ;)

      • 1 2

  • odcinek między Siedlce pętla a Dworcem pokonuje codzien 50000 osób (2)

    do obsługi tego potoku ludzkiego przewidziano ok 200 kursów autobusowych / różnych linii/ oraz ok 120 kursów tramwaju / 10ka i 12stka/
    od 31 sierpnia to wszystko zlikwidowano a obsługę przejęły tylko tramwaje / 10ka, 12tka i dorzucono 4ke/
    wystarczy tylko porównać liczby a nie kreslic linie na planie miasta
    zarządzający ZKM do zwolnienia
    odpowiedzialni za transport w magistracie do zwolnienia
    Gołąb do zwolnienia / koneksje nie pomogą/
    Lisicki do wywalenia

    • 33 0

    • jak ktos jest z zawodu dyrektorem (1)

      to się go przenosi na inne stanowisko, a nie zwalnia

      • 9 0

      • Tacy dyrektorzy są najlepsi...

        Przyjmujemy raz na oddział strasznie bucowatego mężczyznę, od wejścia kręci nosem na wszystko, łącznie z tym, że mu się widok z okna nie podoba. Przyjęty na planową diagnostykę. Wypełnianie obowiązkowego kwestionariusza osobowego. Pytanie o zawód. Odpowiedź: dyrektor. Koleżanka pyta raz jeszcze. Odpowiedź: dyrektor. Koleżanka ponawia pytanie, tłumacząc, że zawód jest związany z tym, jakie pan ma wykształcenie. A buc wrzeszczy na koleżankę: przecież mówię, że dyrektor, czy pani jest tępa?!!!! Przez cały pobyt miał wokół siebie mega syf i wielki foch, że on jest dyrektorem, a tu mu jeszcze 2 innych pacjentów dorzucili (sala 3 osobowa), bo się wszyscy na niego uwzięli.
        To taka mała dygresja od tematu tramwajowo-autobosowo-pkmowskiego

        • 1 0

  • dojazd do Nowego Portu (1)

    pokrzywdzeni są pasażerowie dojeżdżający do Nowego Portu, co na to ZKM?

    • 12 2

    • Pokrzywdzeni???

      z zaspy 3 linie jeżdżą do nowego portu, do Wrzeszcza teraz dużo trudniej z Zaspy dojechać

      • 0 0

  • (3)

    A ktoś jest w stanie powiedzieć czemu 124 kursuje rzadziej?

    • 13 0

    • Żebyśmy się z zaspy na morenę wyprowadzili

      ...albo do banina

      • 0 0

    • (1)

      bo będzie kiedyś nowa politechniczna

      • 7 0

      • :D

        • 2 0

  • chcemy tramwah '1'

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane