- 1 Napad na bank czy głupi żart? (63 opinie)
- 2 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (91 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (594 opinie)
- 4 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (219 opinii)
- 5 Były wiceprezydent Gdańska skazany (177 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (93 opinie)
Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię
Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.
I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.
Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).
Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki
- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.
- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.
Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian
Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.
- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.
Czytaj też:
Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii
ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności
Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.
- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.
- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:
Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku
Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych
Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
- 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
- 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
- N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).
Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych
W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
- Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
- Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
- Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].
Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)
Miejsca
Opinie (302) ponad 10 zablokowanych
-
2020-10-16 11:02
kiedy SKM przez Orunie w kierunku Gdansk-Poludnie? (3)
- 13 0
-
2020-10-16 19:22
Do dzielnic wystarczy tramwaj
- 1 0
-
2020-10-16 11:59
Nigdy
Cywilizacyjnie upadamy, za 3 lata obecna oferta komunikacji będzie budzić tęskne wspomnienia.
- 4 1
-
2020-10-16 11:51
jak się wszystkie słoiki zameldują i zaczną tu płacić podatki
- 3 0
-
2020-10-16 19:16
autobus 100
czy autobus "100"wróci na swoją trasę i kiedy
- 1 1
-
2020-10-16 08:10
(3)
Ta linia to kompletna porażka. Ciągle stoi w korkach. Im dalej od pętli, tym większe opóźnienie. W rejonie Moreny norma jest 20 minut poślizgu. Bardzo dobrze, że wywalają ją z Traktu na Oruni.
- 17 16
-
2020-10-16 19:09
Stoi w centrum Gdańska
- 0 0
-
2020-10-16 09:02
(1)
ja bym ją jeszcze skrócił żeby zawracała przed moreną wtedy będzie jeszcze bardziej punktualna
- 2 1
-
2020-10-16 10:08
Albo jak stare B, Zwycięstwa i przez Wrzeszcz.
- 1 1
-
2020-10-16 07:04
Bardzo dobra decyzja (12)
W końcu linia 210 będzie punktualna
- 77 147
-
2020-10-16 07:31
Na Orunie to niedługo nic nie będzie jeździć! (5)
Kiedyś zlikwidowali tory tramwajowe. Niedawno zlikwidowali połączenia SKM. Pozostało kilka pociągów Przewozów Regionalnych, co jeżdżą o abstrakcyjnych godzinach i są totalnie bez sensu, a opóźnienia po 15 czy 20 minut to norma. Poprzez wykluczenie komunikacyjne władze Gdańska same robią z tej dzielnicy getto patologii, a później tylko lament że sama żurlandia.
- 32 14
-
2020-10-16 18:08
mądrze powiedziane jeżdzi to niech jeżdzi na Orunię jadąautobust przepełnione z Pruszcza aż strach wsiadać
- 2 0
-
2020-10-16 07:53
Może na na jakiejś innej Oruni mieszkasz... (1)
Ja codziennie jeżdżę regio i spóźnienia ponad 5 minut to może 2 razy w miesiącu. A godziny - no cóż idealne nie są, ale wszystkim się nie dopasuje. Za to autobusy to na Oruni dolnej jeżdżą bardzo często i wiele dzielnic by tak chciało szybko i często mieć autobus do centrum. Wykluczenie komunikacyjne to jest teraz nie na Oruni ale np na takiej Zaspie: 127 jeździ kiedy chce, tramwaj może i często ale 20 minut do centrum o ile się nie zepsuje a to jest bardzo częste. O SKM to nawet nie wspominam bo co 20 minut do centrum i co trzecia spóźniona albo przepełniona...
- 12 10
-
2020-10-16 10:15
Potwierdzam, mieszkałem wiele lat na zaspie. Niby jest tramwaj autobusy itp ale wszystko jeździ opóźnione na około albo za wolno. Przereklamowana dzielna
- 7 1
-
2020-10-16 07:42
(1)
Jeżdżę osobowymi cały czas. Ostatnio nie mają opóźnień. Przestań gadać glupoty
- 8 10
-
2020-10-16 10:05
Ale rozkład g jest warty, temu nie zaprzeczysz
- 10 3
-
2020-10-16 07:16
Bardzo zła decyzja. (4)
- 31 21
-
2020-10-16 07:30
Przecież mieszkańcy Orunii i tak wolą samochód, więc gdzie problem? (3)
- 11 22
-
2020-10-16 16:23
XD
Przecież to nie przez Orunię autobus 210 się spóźnia, tylko przez Suchanino. Wystarczy spojrzeć na aplikacje obserwujące bieżącą lokalizację autobusu
- 4 0
-
2020-10-16 12:54
Nie wiem, czy wolą...
Nie mają po prostu wyjścia. Tramwaj jest dla osiedli południowych, a autobusy jeżdżą baaardzo opóźnione a do tego baaaardzo zatłoczone...
- 4 0
-
2020-10-16 09:01
Jasnowidz z Człuchowa. :)))
- 12 2
-
2020-10-16 11:13
pasażer
juz to widze jak bedzie punktualna
- 6 1
-
2020-10-16 18:05
Autobus 210
ten autobus 210 powinien jeżdzić tak jak jeżdził Orunia Gościnna do lotniska,naprawdę ma daleką trasę ale niech ta zapomniana Orunia tez cos ma a nie pchacie wszystko gdzie indziej
- 5 1
-
2020-10-16 17:53
I to jest dobra
decyzja. Po co dublować połączenia np. z pociągami. Lepiej byłoby się skupić, aby na Gościnnej zrobić centrum przesiadkowe dla całej Oruni. W Lipcach to samo, tym bardziej, że jest tam obok stacji pod estakadą dużo miejsca np. na parking.
- 3 3
-
2020-10-16 16:51
Osowa
To jest ostatnia dzielnica o której się myśli. Jak wprowadzili 169 do lotniska to Rada dzielnicy tej dziury oczywiście pół roku sobie przypisywała zasługi, a jak ją wycofują, to nagle "tak musiało być i uwaga narzekanie dla narzekania" XD. Nie, ponieważ pokonanie trasy Osowa-Matarnia zajmuje mi zamiast 15 min to czasem ponad godzinę, bo ztm jest tak kulawym systemem i jego zarządcy tylko w kulki lecą.
- 5 0
-
2020-10-16 16:45
a te żązące Panie to one mówią- nie wychozcie z domów
i one Panie rzucaja więcej autobusów - to po co ja panie się pytam no po co ?
- 2 0
-
2020-10-16 08:07
Marysia jest niesamowita. (7)
Zamiast skrócić linie w Osowej gdzie i tak nikt nie jeździ bo to zad*pie to skróciła na Orunie gdzie jest dużo pasażerów aby się przesiadali.
Co dalej Olcia ? Podwyżka cen biletów?
Oj Bareja by dokręcił historię z cyklu mój mąż jest dyrektorem. A nie czekaj czekaj panna jest prezydentem.
Dużo rozumu dla nie naszej prezydentki Gdańska.- 36 19
-
2020-10-16 11:42
(1)
Ja akurat często jeżdżę z Moreny na Osowę. Jakie inne połączenia ma Osowa z Gdańskiem, inne niż przez Oliwę? (i PKM o którym się nie wypowiem...). Na Orunię jeździ więcej linii. Przecież 210 jedzie 2 razy na godzinę w tygodniu i raz na godzinę w weekend. Naprawdę to taki problem? zwłaszcza, że mają puścić częściej 189?
- 5 1
-
2020-10-16 16:41
XD
W radzie dzielnicy Osowa są takie asy, którzy mają w tyłku mieszkańców. Wepchnąć wszystkich z rana w 210 spóźniony często po 40 min i niech se radzą.
- 0 0
-
2020-10-16 10:17
Takie zadoopie że po wykonaniu pomiarów dołożyli kursów 210 na osowe a Orunię obcięli całkowicie he he
- 7 1
-
2020-10-16 10:07
Prezydentki? A co to za nowomowa? A moze to jakiś nowy typ detek w rowerze?
- 1 2
-
2020-10-16 08:28
Osowa ... (1)
ma 16 tys mieszkańców. Żadne zad*pie.
- 7 3
-
2020-10-16 09:00
i wszyscy mają auta
- 2 1
-
2020-10-16 08:18
No tak.
Orunia przy osowej to takie downtown.
Buehe- 5 4
-
2020-10-16 16:40
210
Znowu dyskryminacja Oruni. Komu stoimy kością w gardle?
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.