• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Krzysztof Koprowski
16 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

  • Przystanek Elmet zostanie przemianowany na Brama Oruńska.
  • Przystanek Zremb zostanie przemianowany na Stare Szkoty.

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

06:30 17 PAźDZIERNIKA 20

Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)

Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.
Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • kiedy SKM przez Orunie w kierunku Gdansk-Poludnie? (3)

    • 13 0

    • Do dzielnic wystarczy tramwaj

      • 1 0

    • Nigdy

      Cywilizacyjnie upadamy, za 3 lata obecna oferta komunikacji będzie budzić tęskne wspomnienia.

      • 4 1

    • jak się wszystkie słoiki zameldują i zaczną tu płacić podatki

      • 3 0

  • autobus 100

    czy autobus "100"wróci na swoją trasę i kiedy

    • 1 1

  • (3)

    Ta linia to kompletna porażka. Ciągle stoi w korkach. Im dalej od pętli, tym większe opóźnienie. W rejonie Moreny norma jest 20 minut poślizgu. Bardzo dobrze, że wywalają ją z Traktu na Oruni.

    • 17 16

    • Stoi w centrum Gdańska

      • 0 0

    • (1)

      ja bym ją jeszcze skrócił żeby zawracała przed moreną wtedy będzie jeszcze bardziej punktualna

      • 2 1

      • Albo jak stare B, Zwycięstwa i przez Wrzeszcz.

        • 1 1

  • Bardzo dobra decyzja (12)

    W końcu linia 210 będzie punktualna

    • 77 147

    • Na Orunie to niedługo nic nie będzie jeździć! (5)

      Kiedyś zlikwidowali tory tramwajowe. Niedawno zlikwidowali połączenia SKM. Pozostało kilka pociągów Przewozów Regionalnych, co jeżdżą o abstrakcyjnych godzinach i są totalnie bez sensu, a opóźnienia po 15 czy 20 minut to norma. Poprzez wykluczenie komunikacyjne władze Gdańska same robią z tej dzielnicy getto patologii, a później tylko lament że sama żurlandia.

      • 32 14

      • mądrze powiedziane jeżdzi to niech jeżdzi na Orunię jadąautobust przepełnione z Pruszcza aż strach wsiadać

        • 2 0

      • Może na na jakiejś innej Oruni mieszkasz... (1)

        Ja codziennie jeżdżę regio i spóźnienia ponad 5 minut to może 2 razy w miesiącu. A godziny - no cóż idealne nie są, ale wszystkim się nie dopasuje. Za to autobusy to na Oruni dolnej jeżdżą bardzo często i wiele dzielnic by tak chciało szybko i często mieć autobus do centrum. Wykluczenie komunikacyjne to jest teraz nie na Oruni ale np na takiej Zaspie: 127 jeździ kiedy chce, tramwaj może i często ale 20 minut do centrum o ile się nie zepsuje a to jest bardzo częste. O SKM to nawet nie wspominam bo co 20 minut do centrum i co trzecia spóźniona albo przepełniona...

        • 12 10

        • Potwierdzam, mieszkałem wiele lat na zaspie. Niby jest tramwaj autobusy itp ale wszystko jeździ opóźnione na około albo za wolno. Przereklamowana dzielna

          • 7 1

      • (1)

        Jeżdżę osobowymi cały czas. Ostatnio nie mają opóźnień. Przestań gadać glupoty

        • 8 10

        • Ale rozkład g jest warty, temu nie zaprzeczysz

          • 10 3

    • Bardzo zła decyzja. (4)

      • 31 21

      • Przecież mieszkańcy Orunii i tak wolą samochód, więc gdzie problem? (3)

        • 11 22

        • XD

          Przecież to nie przez Orunię autobus 210 się spóźnia, tylko przez Suchanino. Wystarczy spojrzeć na aplikacje obserwujące bieżącą lokalizację autobusu

          • 4 0

        • Nie wiem, czy wolą...

          Nie mają po prostu wyjścia. Tramwaj jest dla osiedli południowych, a autobusy jeżdżą baaardzo opóźnione a do tego baaaardzo zatłoczone...

          • 4 0

        • Jasnowidz z Człuchowa. :)))

          • 12 2

    • pasażer

      juz to widze jak bedzie punktualna

      • 6 1

  • Autobus 210

    ten autobus 210 powinien jeżdzić tak jak jeżdził Orunia Gościnna do lotniska,naprawdę ma daleką trasę ale niech ta zapomniana Orunia tez cos ma a nie pchacie wszystko gdzie indziej

    • 5 1

  • I to jest dobra

    decyzja. Po co dublować połączenia np. z pociągami. Lepiej byłoby się skupić, aby na Gościnnej zrobić centrum przesiadkowe dla całej Oruni. W Lipcach to samo, tym bardziej, że jest tam obok stacji pod estakadą dużo miejsca np. na parking.

    • 3 3

  • Osowa

    To jest ostatnia dzielnica o której się myśli. Jak wprowadzili 169 do lotniska to Rada dzielnicy tej dziury oczywiście pół roku sobie przypisywała zasługi, a jak ją wycofują, to nagle "tak musiało być i uwaga narzekanie dla narzekania" XD. Nie, ponieważ pokonanie trasy Osowa-Matarnia zajmuje mi zamiast 15 min to czasem ponad godzinę, bo ztm jest tak kulawym systemem i jego zarządcy tylko w kulki lecą.

    • 5 0

  • a te żązące Panie to one mówią- nie wychozcie z domów

    i one Panie rzucaja więcej autobusów - to po co ja panie się pytam no po co ?

    • 2 0

  • Marysia jest niesamowita. (7)

    Zamiast skrócić linie w Osowej gdzie i tak nikt nie jeździ bo to zad*pie to skróciła na Orunie gdzie jest dużo pasażerów aby się przesiadali.
    Co dalej Olcia ? Podwyżka cen biletów?
    Oj Bareja by dokręcił historię z cyklu mój mąż jest dyrektorem. A nie czekaj czekaj panna jest prezydentem.
    Dużo rozumu dla nie naszej prezydentki Gdańska.

    • 36 19

    • (1)

      Ja akurat często jeżdżę z Moreny na Osowę. Jakie inne połączenia ma Osowa z Gdańskiem, inne niż przez Oliwę? (i PKM o którym się nie wypowiem...). Na Orunię jeździ więcej linii. Przecież 210 jedzie 2 razy na godzinę w tygodniu i raz na godzinę w weekend. Naprawdę to taki problem? zwłaszcza, że mają puścić częściej 189?

      • 5 1

      • XD

        W radzie dzielnicy Osowa są takie asy, którzy mają w tyłku mieszkańców. Wepchnąć wszystkich z rana w 210 spóźniony często po 40 min i niech se radzą.

        • 0 0

    • Takie zadoopie że po wykonaniu pomiarów dołożyli kursów 210 na osowe a Orunię obcięli całkowicie he he

      • 7 1

    • Prezydentki? A co to za nowomowa? A moze to jakiś nowy typ detek w rowerze?

      • 1 2

    • Osowa ... (1)

      ma 16 tys mieszkańców. Żadne zad*pie.

      • 7 3

      • i wszyscy mają auta

        • 2 1

    • No tak.
      Orunia przy osowej to takie downtown.
      Buehe

      • 5 4

  • 210

    Znowu dyskryminacja Oruni. Komu stoimy kością w gardle?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane