• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Krzysztof Koprowski
16 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

  • Przystanek Elmet zostanie przemianowany na Brama Oruńska.
  • Przystanek Zremb zostanie przemianowany na Stare Szkoty.

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

06:30 17 PAźDZIERNIKA 20

Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)

Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.
Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Pochwalam.

    No - tym razem mądre posunięcia.Zmiany nazw też są fajne.

    • 13 13

  • Dyktatura borawskiego (1)

    Podjął decyzję nie konsultując z rada dzielnicy ... :-)

    A aby autobusy nie stały w korkach to robi się buspasy!

    • 15 10

    • Zwłaszcza, że do otwarcia wiaduktu az prosi się o buspas na Trakcie od Sandomierskiej do urzędu wojewódzkiego...

      • 3 0

  • Na jednym bilecie już nie dojedziesz dlatego ta zmiana tak głosowaliście więc proszę nie nażekać.

    Miasto szuka oszczędności kosztem mieszkańców. Dulkiewicz obiecała swoim wyborcom z Urzędu Miasta że wybuduje duży kompleks budynków administracyjnych tak żeby znalazły sie miejsca pracy dla wnuków , dzieci oraz pociotków obecnie tam pracujących. A po kasę to najlepiej pójść do gdańszczan. Od nowego roku zaczną sie kolejne podwyżki opłat za wodę, wywóz śmieci i przejazdy.
    Zapłacimy to jest Miś na miarę naszych możliwości!

    • 16 6

  • Nie jeżdżę zkm, ale...

    ostatnio chciałem byc eco. Z Jagiellońskiej musiałem dostać sie do Oliwy. Godzina 15 czekam na 199. I tak jeden nie przyjechał, drugi nie przyjechal. Po 27 min oczekiwania przyjechały dwa :) Tak więc od wyjscia z domu dotarcie do Oliwy trwało 35min. Podziwiam Was ludzie ze korzystacie z tego stolca jakim jest zkm.

    • 26 5

  • Bez różnicy i tak jeżdżę samochodem.

    Możecie zlikwidować całkiem komunikację, już niedługo nikomu nie będziecie potrzebni.

    • 19 2

  • Przynajmniej 210 przestanie byc autobusem widmo spoznionym o 40 minut

    • 10 5

  • Popieram tę decyzję (2)

    Te linie-snuje przez całe miasto nie mają sensu. Krótkie, szybkie linie dowozowe do węzłów, kolei, tramwaju. A jakby jeszcze wprowadzili autobusy ekspresowe, marzenie...

    • 13 10

    • Jak na razie to z szybkich linii do Pruszcza to się furmanki robi (1)

      Rejtana nikt nie wsiada, Nowiny raz na trzy kursy, Ukośna to samo, na Św. Wojciechu 3 osoby na krzyż. Autobusy się tłuką po dziurach, czas jazdy dla 80% pasażerów się wydłuża, ale o tym nikt nie myśli.

      • 7 1

      • No niestety...

        • 0 0

  • Duet

    Duet Borawski-Zomkowski (a za plecami pociagajacy za sznurki Grzelak) skutecznie rozloza komunikacje miejska w Gdansku.

    • 10 6

  • Nic, tylko samochodzik

    Żenada z tym ZKM

    • 10 3

  • 210 (2)

    Patologia ZTM nie zna granic ... A ile jedzie taki 210 z Oruni do Dworca jak jest pusto na drogach maks 5 min i to aż tak wiele czasu zabiera i o tyle mocno jest przedłużona linia hahahaha puście 210 z Pruszcza przez lotnisko do Osowej najlepiej ...

    • 11 5

    • ale jak Trakt stoi to już koło Lotu ma 30min opóźnienia

      • 2 3

    • przydałoby się

      Bez samochodu dojazd z Pruszcza w rejon obwodnicy to masakra

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane