• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Krzysztof Koprowski
16 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

  • Przystanek Elmet zostanie przemianowany na Brama Oruńska.
  • Przystanek Zremb zostanie przemianowany na Stare Szkoty.

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

06:30 17 PAźDZIERNIKA 20

Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)

Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.
Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Wreszcie nie będzie się spóźniał 210 na lotnisko (7)

    Śmieszne są te argumenty rady dzielnicy. Przecież wszyscy wysiadali pod Lotem czy przy dworcu. A co ma do tego wspólnego likwidacja linii tramwajowej? Jeżeli w radach dzielnicy mamy takich nie przygotowanych merytoryczne jak Pani Bartków to nie dziwny się że odbierają Was jako krzykaczy i roszczeniowcy.

    • 52 51

    • Sęk w tym, że zostaje zlikwidowane jedno połączenie, a pozostałe linie są zapchane. (4)

      Teraz cała ta ciżba pasażerów będzie musiała się zmieścić do autobusów pozostałych linii na tej trasie. Rozumiesz?

      • 15 8

      • Umiesz czytać ze zrozumieniem? (3)

        W zamian dodane zostaną kursy linii 189 które dowiozą do centrum osoby m.in. z Oruni

        • 5 12

        • Rozumiem iż sama zakupisz autobus i bedziesz nim jezdzic, bo z tego co mi wiadome nawet Ukraińscy kierowcy maja dośc tego burdelu

          • 0 1

        • w godzinie szczytu.

          A że w sobotę rano albo wieczór 207 nawalony po dach, to już mało kogo obchodzi.

          • 4 1

        • Umiesz samodzielnie myśleć?

          Skąd ZTM weźmie te dodatkowe autobusy i kierowców na linię 189, skoro już teraz płaczą, jak jest źle? Przecież to bajka dla naiwnych.

          • 13 7

    • Pani to chyba z Gdyni skoro takie bzdury gada. Po pierwsze 210 był jedynym autobusem który startował z Gościnnej do którego można było rano wejść normalnie. Autobusy jadące z kierunku Pruszcza zazwyczaj są pełne. Po drugie tym autobusem ludzie jeździli do szkół, przychodni czy do pracy chocby na Suchanino czy Morene. Co do likwidacji lini tramwajowej to nawet pani nie załapała. Linia ta została zamknięta pewnie jeszcze przed pani narodzinami. Niestety z czasem zaczęto zamykać, skracać, zmieniać także inne możliwości połączeń. Oczywiście wszystko w imię poprawy życia mieszkańców. Ale co kobieta z Gdyni może wiedzieć.

      • 4 0

    • Czyścicieli dzielnic

      W Gda mamy czyścicieli dzielnic, po Letnicy i Brzeźnie były Stogi, teraz najwidoczniej czas na Dolny Wrzeszcz i Orunię. Muszą doprowadzić dzielnicę do ruiny żeby zaprzyjaźniony deweloper przejął mieszkania i grunty, sąsiedztwo toru F1 sprawi że w odpowiednim momencie ceny poszybują, a odpowiedni ludzie zarobią. Sami sobie wybraliście taki samorząd.

      • 3 0

  • Żenada. (12)

    Najpierw zlikwidowano pętlę 151 na Gościnnej, a wkrótce samą linię, teraz likwiduje się pętlę 210. A te "potoki ludzkie" z Oruni będą się teraz ładować do zapchanych 232 i 132 z Pruszcza, ewentualnie do równie zapchanego 189. Prawda jest taka, że ZTM robi dobrze tylko mieszkańcom Pruszcza i nowych osiedli przy Starogardzkiej. Orunia? Przecież tam mieszka sama patologia, to dzielnica do wygaszenia. Prawda, panie rzeczniku ZTM?

    • 128 23

    • Prawda jest taka, że ZTM robi dobrze tylko mieszkańcom Pruszcza i nowych osiedli przy Starogardzkiej. (2)

      póki co, to po zatrzymaniu 207 i 232 na Rejtana linię zaczęła wykorzystywać miejscowa patola do podjazdu po wódę do Żabki na Sandomierskiej.

      A na Pruszcz nie pyszcz, gdyby nie dokładał do 207 i innych, to byś miał 151 co pół godziny, jak Kiełpino Górne. Poza tym ZTM nie wiadomo dla kogo podokładał przystanków na Oruni, które tylko spowalniają podróż dla 80% pasażerów jadących z Pruszcza...

      • 10 1

      • Co za banialuki... (1)

        Do 207, 232 czy 132 i tak nie da się wsiąść rano na Gościnnej. Więc żadnej łaski nikomu nie robisz.

        • 1 0

        • to po kija dodaje się tym liniom przystanki?

          • 0 0

    • Liczę te kursy na rozkładzie np na Goscinnej i nic mi nie ubywa, tylko jedne linie zastępują inne. (4)

      Z tym 210 to akurat świetna decyzja, był kompletnie nieskoordynowany z innymi liniami. Teraz będzie więcej 189 i to zredukuje dłuższe dziury jakie były w rozkładzie.

      • 14 17

      • Nic Ci nie ubywa? (3)

        To kiepsko z tym liczeniem. Ciekawe, skąd nagle ztm, gait czy inny kolejny twór weźmie dodatkowe pojazdy i kierowców, aby zwiększyć liczbę kursów na linii 189.

        • 10 3

        • Krótsze linie to mniej kierowców i autobusów (1)

          Im dłuższa linia tym trudniej o jej sensowne ułożenie i nie stanie w korkach.
          Łatwo to zobaczyć po zmianach na pętli Łostowice Świętokrzyska.
          Gdy ją zbudowano skrócono wszystkie trasy, autobusowe i oczywiście rwetes był, że jak to, że wtedy było lepiej itd. Obecnie nikt nie pamięta jak było, a docenia, że autobusy jeżdżą dużo częściej.

          • 3 5

          • Krótsze linie to mniej kierowców i autobusów?? pomyśl, kursy zostają te same tylko skrócone wiec gdzie jest i czego mniej... chyba ze na Oruni. Co do pętli Łostowice tez sie słabo orientujesz. Zlikwidowane 275 dano 175 którego rozkład jazdy jest bezsensownie skonstruowany. Pokrywa się właściwie z rozkładem 113 dwa nijak ma sie do kursowania tramwai.

            • 1 0

        • Hej hej

          Skrócenie o 20 minut trasy w jedną stronę to akurat zabezpieczenie 1 autobusu oraz kierowcy. Na 189 zwiększy się częstotliwość właśnie dzięki temu autobusowi :)

          • 8 1

    • (2)

      Autobusy i tak musza zniknac z Goscinnej bo rewitalizacja nie przrwiduje petli na Rynku Orunskim

      • 6 4

      • Ciekawe wtedy, co zrobią ze 113? (1)

        • 3 1

        • zlikwidują

          • 11 0

    • Faktycznie dobrze. Autobus raz na godzinę to faktycznie takie udogodnienie że chyba się przeprowadzę do Pruszcza.

      • 10 1

  • XDDDD

    Serio skrócili linię o Orunię? Naprawdę nie wpadli na to, że to na Suchaninie zaczynają się robić olbrzymie korki i lepiej by było zrobić linię autobusową na trasie Dworzec Główny-Matarnia/Osowa przez Kartuską oraz osobną przez Suchanino? Pamiętam jak jeździłam z Siedlc do pracy na Matarnię przez około 2-3 tygodnie i to był koszmar. Trasę, którą uberem da się pokonać w 10-15 minut, przez te opóźnienia jechałam nawet ponad godzinę!

    • 2 0

  • Tam gdzie duży ruch to kasują!!!!

    • 1 1

  • połączenie lotniska z dworcem głównym to jest podstawowa rola linii 210

    i to powinno być niewzruszalne. wszystko inne to tylko technika. można np poprowadzić od Nowe Ogrody dalej Kartuska Nowolipie Rakoczego i dalej po śladzie dotychczasowym. W ten sposób zaoszczędzi się około 10 minut i o tyle będzie szybszy przejazd.

    • 1 1

  • Adamowicz mówił, że ta kadencja to będzie rozkwit komunikacji miejskiej (3)

    I rzeczywiście, Kontynuatorka i dziedziczka idei cały czas podlewa tę komunikację żeby kwitła. Kwasem i solą.

    • 23 0

    • (1)

      miał przewidzieć Covida?

      • 2 0

      • Juz przed covidem cięli kursy

        Poza tym covid to magiczne zaklęcie usprawiedliwiające wszystko

        • 2 0

    • Faktycznie, tak miało być

      Strach pomyśleć, co by się działo, gdyby tym priorytetem nie była

      • 7 0

  • (9)

    210 potrafił być spóźniony na morenie nawet 30 minut (jadąc na Osowe) więc mam nadzieję że teraz się coś poprawi

    • 27 13

    • skoro miasto tłumaczy likwidację się istnieniem kolei na Oruni (1)

      To równie uzasadniona jest kasacja odcinka Port Lotniczy - Osowa.

      Aaa. Tam paru prominentów mieszka...

      • 2 2

      • Ciekawe że miasto jednak potrafi tak układać linie by się dublowały i jakoś nikomu to nie przeszkadza. Przykład to autobus 111 który 3/4 trasy pokonuje tak samo jak tramwaj

        • 2 0

    • (2)

      W ogóle po co ten autobus jeździ na Osowę? Kiedyś jeździł od dworca do lotniska i było ok.

      • 3 3

      • Ano dlatego (1)

        Że Osowa nie ma innej alternatywy do 210. Temu.

        • 2 2

        • PKM?

          • 2 1

    • (3)

      Też uważam że decyzja jest dobra. Linie typu R z Gdyni lub 210 jeżdżące na Orunię powinny zniknąć

      • 4 6

      • Proponuję, aby 210 jeździł z lotniska do Osowej! (1)

        • 5 4

        • Byl 169 i ponoć zero zainteresowania.

          • 6 0

      • Piotrusiu zajmij się kolejnymi płatnymi strefami parkowania bo mieszkańcy mają za dużo kasy

        • 3 0

  • Jakim cudem się niby dublują?

    Większej głupoty nie czytałem.Jakim cudem niby autobusy dublują się z koleją skoro to zupełnie inne środki transportu? Między Gdańskiem Głównym a Orunią jest kilka przystanków autobusowych. Rozumiem że teraz trzeba wsiąść w pociąg by potem piechotą dojść do celu? Jeśli ktoś tego nie rozumie niech przez chwile wyobrazi sobie Zwycięstwa bez tramwajów bo przecież dublują się z SKM

    • 10 0

  • A dlaczego nie do Lotu ???

    Przecież z hoteli i kwater na Głównym Mieście mnóstwo ludzi jeździło na Lotnisko.
    Dworzec i Brama Wyżynna to dwa najpopularniejsze i najbardziej obłożone przystanki w mieście

    • 3 1

  • Co do kierunku Osowa, .... To wiele dzielnic nie ma bezpośredniego połączenia. Nie tylko Orunia. Wystarczyło by zrobić pospieszną linię wzdłuż np obwodnicy. Także która by prowadziła na lotnisko. Orunia jak inne południowe dzielnice by na tym zyskały... przystanki Orunia Górna pętla Ujeścisko Łostowice, kolejny przystanek Kowale, kolejny przystanek Auchan, Kolejny przystanek Matarnia Ikea, Kolejny Rębiechowo, następnie Osowa. może i nawet ostani na pętli oliwa. Wszystkie przystanki byłby przy dużych marketach przy obwodnicy. A dla Oruni więcej kursów 256, także inne dalsze dzielnice na tym by skorzystały...

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane