• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w przetargu na kontrolę biletów w SKM

Krzysztof Koprowski
24 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dopiero w połowie grudnia dowiemy się, kto będzie sprawdzał bilety i prowadził wstępną windykację w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej. Dopiero w połowie grudnia dowiemy się, kto będzie sprawdzał bilety i prowadził wstępną windykację w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej.

Szybka Kolej Miejska musi zmienić zapisy przetargu na kontrolę biletów. To wynik odwołania firmy obecnie wykonującej tę usługę w pociągach. Kolejarze zapłacą dodatkowo 15 tys. zł kosztów postępowania odwoławczego.



Podróżujesz komunikacją miejską "na gapę"?

Przypomnijmy, w październiku Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na firmę, która będzie w przyszłym roku sprawdzała bilety i prowadziła wstępne postępowania windykacyjne (dotyczy to wszystkich pociągów obsługiwanych przez spółkę, także tych kursujących po trasie PKM).

Kilkanaście dni później firma Rewizor, która w konsorcjum z Miejską Korporacją Komunikacji zajmuje się obecnie kontrolą biletów, złożyła wniosek o zmianę zapisów przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej.

Chodziło o zbyt wygórowane wymagania, które zdaniem Rewizora ograniczają konkurencję i wskazują jako potencjalnego zwycięzcę przetargu firmę Renoma - największego konkurenta na rynku oraz firmę, która przed Rewizorem i MKM prowadziła kontrolę biletów w SKM.

Część zarzutów Rewizora Krajowa Izba Odwoławcza uznała za słuszne.

Skreślony został całkowicie punkt dotyczący doświadczenia w zakresie przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania reklamacji na kwotę co najmniej 200 tys. zł. Zniesiono obowiązek średniorocznego zatrudnienia w oparciu o pracę na pełen etat - dopuszczono inne umowy cywilnoprawne.

Uwzględniono zarzuty dotyczące kar umownych m.in. wykreślając kwotę 300 tys. zł za nieprzystąpienie do realizacji usługi w terminie wskazanym w umowie, obniżając kary za zamknięcie punktu obsługi reklamacji bez pisemnego porozumienia z SKM (z 10 tys. zł do 200 zł) oraz znosząc karę finansową 40 tys. zł za brak usunięcia dłużnika z Krajowego Rejestru Długów w terminie 14 dni od uregulowania płatności.

Przetarg obejmuje kontrolę biletów we wszystkich pociągach obsługiwanych przez SKM, w tym na trasie PKM do Kartuz. Przetarg obejmuje kontrolę biletów we wszystkich pociągach obsługiwanych przez SKM, w tym na trasie PKM do Kartuz.
Jednocześnie podtrzymano niekorzystny dla Rewizora zapis o doświadczeniu w realizacji jednego zamówienia na kwotę 3 mln zł od jednego zleceniodawcy bez możliwości łączenia doświadczenia od kilku zleceniodawców, nawet jeżeli suma byłaby wyższa od pojedynczej umowy. Kwota ta jednocześnie jest też wyższa niż w ubiegłorocznym przetargu, kiedy to wynosiła 1,5 mln zł.

Z decyzji KIO zadowolony jest jednak właściciel Rewizora, Paweł Adamiak.

- Cieszymy się z wyroku, ponieważ KIO podzieliło nasze zdanie, co przekłada się na zmianę zapisów przetargów. Zapis o doświadczeniu nie został niestety uwzględniony. Nie wiemy jeszcze, czy będziemy się odwoływali w tej sprawie - mówi Adamiak.
Kolejarze zwracają natomiast uwagę, że odwołanie Rewizora zostało uznane tylko częściowo.

- Zdecydowaliśmy o wprowadzeniu zmian nakazanych przez Krajową Izbę Odwoławczą. Warto jednak podkreślić, że zdecydowana większość zarzutów firmy Rewizor została przez KIO oddalona - komentuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Zmiana zapisów w przetargu oznacza także wydłużenie czasu na składanie ofert. Pierwotnie wykonawcę zadania mieliśmy poznać 30 listopada. Nowy termin do 15 grudnia.

Odwołanie od przetargu na kontrolę biletów w pociągach SKM from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (65)

  • Pogrywa sobie SKM ze wszystkimi. (2)

    Przetarg ustawiony, a trzeba zapłacic 15 tys zł za postępowanie. Kolejną sprawą są ciche nabory na obsługę pociągów PKM. Zatrudniono 30 nowych kierowników pociągów, 25 to rodzina pracowników SKM a 5 pozostałych to byli kontrolerzy ZW Renoma, którzy latami układali sobie drogę do kariery w SKM. Czy ktoś widział jakieś ogłoszenie o naborze? Pogrywają sobie i tyle, mają w poważaniu organy ścigania, prawo a przede wszystkim pasażerów.

    • 20 3

    • chyba się pomyliłeś kolego, ja widziałem już przynajmniej 10 byłych pracowników ZW RENOMA

      • 0 0

    • "Kierownik pociągu" - jakie to piekne...

      a może od razu "Dyrektor pociągu"? A przygłupy nie potrafią włączyć rano oświetlenia w całym pociągu, i tak ustawić ogrzewania, by nie było sauny z 30 st C w przedziale. Może za mało ich tam jeszcze jest? Dodatkowy etat na pociąg od oświetlenia i ogrzewania? Bo ten otwieracz drzwi to już nie ogarnia nic innego?

      • 4 0

  • Nie powinno być biletów w ogóle. (6)

    Wtedy kontrole byłyby bezprzedmiotowe.

    • 34 23

    • (1)

      nie powinno być pensji za prace, wtedy by nie było roszczeń o podwyżkę.

      • 9 6

      • Jakbys sie wychylil choc troche ze swojego zascianka i/lub wytezyl zwoje

        to bys zrozumial, ze bilety jako takie sa zbedne w celu udokumentowania zaplaty za przejazd. Mozna to rozwiazac na szereg sposobow tak, zeby chamry kanarow nie byly potrzebne.
        I co za tym idzie przejazdy moglyby byc tansze, bo nie trzeba by bylo kalkulowac jakiejs tam liczby gapowiczow i chmary kanarow + cala inna administracja bylaby mniejsza.
        Ale 'reka reke myje' i widac nie ma woli politycznej by wprowadzic cokolwiek w tym kierunku.

        • 1 0

    • Wszyscy powinni uczciwie płacić, wtedy kontrole byłyby bezprzedmiotowe...

      • 2 0

    • Tak jest! (2)

      Wszystko za darmo, komunikacja za darmo, parkingi za darmo, alkohol za darmo. Rozumisz Zenek? ZA DARMO!
      Wybacz, ale komunizm w Polsce już był.

      • 4 8

      • (1)

        Jeśli korzyści przekraczają koszt, to czemu zkm nie zrobić darmowej? W Tallinie wprowadzono darmową komunikację miejską a raczej nie jest to powtórka z komunizmu. Może warto by spróbować i w trójmieście

        • 4 1

        • No i w Tallinie

          korzyści przekroczyły koszty?
          Dziwne,, że jakoś nie przetoczyła się przez świat idea tallińska I nadal w przytłaczającej większości trzeba płacić za bilety.

          • 1 1

  • zmiany

    Czyżby Janusze rozpisujący przetarg spietrali się, że ktoś się przyjrzy ich praktykom pisania specyfikacji przetargu i warunku pod jedynego możliwego wykonawce? W końcu może się coś zmieni, a nie tylko cwaniactwo.

    • 1 2

  • Przecież ... (1)

    większość przetargów w tym kraju jest ustawiana pod swoich kolesi ...

    • 55 3

    • Prawda Sam byłem na takiej ustawce

      Nie powiem w jakie branży pracuje, ale pewnego razu zostałem poproszony o spotkanie w pewnej rządowej instytucji. Na spotkaniu padło pytanie czy możemy podpowiedzieć urzędnikom jakie zapisy zawrzeć w przetargu by nasza firma wygrała? Byłem w szoku!! nie wiedziałem ,że to odbywa się w taki sposób i tak jawnie. Pani urzędnik stwierdziła ,że zrobiła rozeznanie na rynku i nasza firma najbardziej jej odpowiada.

      • 1 0

  • (2)

    Bez plecow ciezko cos zdzialac w tym kraju, a na pewno nie w uczciwy sposob.

    • 53 6

    • Jakiś przykład z własnego życia? (1)

      Czego to nie udało Ci się w życiu osiągnąć z powodu braku pleców? Wiadomo że do SKM, PKP czy innych spółek państwa nie ma co się pchać., resztą kto by chciał wchodzić do ula? Ale prowadzenie normalnego, dochodowego biznesu nie wymaga żadnych pleców

      • 0 2

      • Sprobuj znalezc prace w urzedze lub w jakiejkolwiek instytucji panstwowej/samorzadowej.

        • 3 0

  • Pytanie do skm (8)

    A dlaczego skm podobnie jak każdy przewoznik PKP czy to PR czy IC nie wprowadzi swoich konduktorów? Porządek by był na składzie bo smierdziele won by na bieżąco wylatywali a każdy chętny mógłby bilet kupić.....takie to proste i banalne zarazem....

    • 64 2

    • Bo tak jest taniej / prościej

      Zapewne dlatego, że tak jest po prostu taniej i prościej. Jedyne co robisz, to zlecasz firmie kontrole i ich z tego rozliczasz. Nie zatrudniasz kolejnych pracowników, nie tworzysz dodatkowej biurokracji, nie mianujesz "dyrektora do spraw kontroli biletowych", nie zajmujesz się potencjalną windykacją i całą masą dodatkowej roboty, z której istnienia nie zdajemy sobie sprawy.
      "Podwykonawca" i "outsourcing" to pojęcia od dawna znane w prowadzeniu większych firm.

      • 1 0

    • Bo musieli by zatrudniać więcej ludzi (5)

      dodatkowy 1 na pociąg?

      • 0 5

      • zwariowałeś? (4)

        te same osoby by kontrolowały, które prowadzą pociąg, a nie tylko w kabinie siedzą

        • 7 2

        • To nie zadziała

          Zazwyczaj w kabinie są 2 osoby. Jedna prowadzi skład a druga cały czas na przemian wydaje bilety i otwiera/zamyka drzwi. Codziennie obserwuję taka sytuację. Wydanie biletu z tego powodu trwa nawet przez 2 lub 3 przystanki.
          Należało by zatrudnić 3 osobę, bo przystanki SKM są bardzo blisko siebie i taki system jak w PR nie zadziała.

          • 3 1

        • Nie wiem (2)

          To chyba nie realne. Przejście całej długości SKM przez jedną osobę i sprawdzenie wszystkich biletów zajęłoby tak wiele czasu że podróżujący z Gdańska do Gdyni pewnie by się kontroli nigdy nie doczekali. A jak sam mówisz to miałaby być osoba która niby prowadzi pociąg

          • 1 2

          • bzdura, jeszcze z 15 lat temu był konduktor tzw. mundurowy i działało (1)

            ale jak ktoś wcześniej wpisał - chodzi o mnożenie stołków...

            • 2 0

            • No właśnie nie działało

              Dlatego zatrudniono kontrolę zewnętrzną I znam ludzi, którzy wtedy przestali jeździć SKM, bo trzeba było mieć bilet a w kom. miejskiej niekoniecznie

              • 0 0

    • zapewne zeby kolejni kolesie mieli miejce pracy ,kolejne koszty itd .

      SKM to twor z PRL z przerostem kosztow i mnozeniem spoleczek ktore zapewne zeruja na budzecie aby dostawac wiecznie dotacje. To kolchoz a nie firma.

      • 18 3

  • ankieta

    A dlaczego w tej ankiecie nie ma odpowiedzi: "tak, jeżdżę na gapę, jak nie mam pieniędzy"?

    • 0 1

  • Jeśli ktoś jeździ na gapę z premedytacją. (7)

    To okrada nas wszystkich.

    • 101 15

    • (1)

      ztm cię już okrada 3,60za jeden przystanek

      • 3 1

      • Nie chcesz, nie jeździsz. Jeździć np. taxówką też obowiązku nie ma. Jeden przystanek na piechotę Cię nie zabije.

        • 4 1

    • (2)

      ja jeżdżę zawsze po alkoholu, bo inaczej się boję.

      • 16 2

      • po alkoholu się nie jeździ (1)

        alkohol się pije :D

        • 6 2

        • a wcierać nie można?

          • 1 0

    • (1)

      jezeli ktos jest z pis lub po to okrada nas wszystkich podwójnie

      • 31 2

      • Widzisz... pis ma swoje złe i dobre strony. Jak wszystko na tym świecie.

        • 4 3

  • tu gdzie mieszkam, w pociągach jest zawsze konduktor, który chodzi w tę i z powrotem (4)

    i jak ktoś nie ma biletu to musi kupić, ew są bramki na przystankach, przy których należy okazać bilet lub go zakupić jak się nie miało, mandatów nie ma i wszyscy mają bilety, proste i skuteczne

    • 33 2

    • (1)

      pare lat temu bylem w obwodzie kaliningradzkim
      miasto swietlogorsk - na dworcu ich pkp kupujsze bilet - aby wejsc na peron musisz przejsc przez bramke odczytujaca bilet. bez biletu nie wchodzisz.
      w pociagu fajnie - czysto, bez halasow... nie jak myslalem przed podroza
      kulturka

      a tu wsiadam w komunikacje zbiorowa to albo czyste chamstwo, ktos rzyga, wrzeszczy... dzicz

      serio, niech kontroluja jak najwiecej

      • 23 1

      • za to jak przyjadą do Polzy to jak bydło się zachowują

        drą mordy w tym koszmarnym języku, gołe nogi z butów wystawiają, przepychają się

        • 1 0

    • wspolczujemy ci iz musisz mieszkac w Mongolii . (1)

      Wiemy ze zaraz bedziesz tlumaczyl ze nie , ze to inny kraj i ze ty sie znasz . Na nic twe tlumazenia . Skoro sie nazywasz '' Dzidek '' to tylko Mongolia . Rozumiemy twoj stres iz musisz ogladac Mongolskiego konduktora lecz w MOgoli sa tylko tacy konduktorzy. Bramki na przystankach sa wpisane w kulture Mogolii. Ten konduktor Mongolski chodzi w ta i z powrotem gdyz Mongolowie lubia spacerowac . Pozdrawiamy cie z Polski i zyj szczesliwie w Mongoli a przyzwyczaisz sie do Mongolskich konduktorow . Czy tam maja takie czapeczki konduktorzy Mongolscy ?

      • 2 29

      • ale wywód, w jednej wypowiedzi 10 słów związanych z Mongolią. Tłuk, czy zwykły kmiot ze słomą w butach bez matury?

        • 17 1

  • lepiej oznaczeniami niech sie zajmą

    w pierwszej kolejności bo człowiek się gubi i nie wie skąd będzie odjeżdżała k.metropolitalna

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane