• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowany "Dortmund" jeździ po Gdańsku

Krzysztof Koprowski
21 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Zmodernizowany "Dortmund" od wtorku wozi pasażerów po Gdańsku. Zmodernizowany "Dortmund" od wtorku wozi pasażerów po Gdańsku.

Od wtorku po Gdańsku jeździ zmodernizowany "Dortmund". Już pierwszego dnia tramwaj miał problemy.



Tramwaj stacjonuje w zajezdni Wrzeszcz. Tramwaj stacjonuje w zajezdni Wrzeszcz.
Zmodernizowany "Dortmund" dotarł do Gdańska pod koniec kwietnia. Jednak jeszcze przed rozładunkiem było wiadomo, że tramwaj jest niesprawny. Mechanikom wielkopolskiej firmy Modertrans, która przeprowadziła jego modernizację, udało się przebudować oba czoła wagonu, wstawić człon niskopodłogowy, wymienić siedzenia, zamontować klimatyzację w kabinie motorniczego. Zabrakło jedynie umiejętności, by... uruchomić tramwaj.

W efekcie do Gdańska dotarł pojazd, który trzeba było holować do zajezdni. Dopiero tam, przy wsparciu niemieckich specjalistów, udało się go uruchomić. Następne dni zajęło sprawdzenie pojazdu pod kątem technicznym; przechodził on także formalną rejestrację.

Gdańszczanie dopiero w ostatni wtorek mieli okazję przejechać się nowym nabytkiem ZKM-u. Jednak tramwaj, który obsługuje linię 11, uległ awarii już po pierwszym kursie na Chełm.

- Potwierdzam takie zdarzenie, lecz awaria wynikała bardziej z niewiedzy motorniczego, niż z przyczyn technicznych - informuje Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ZKM ds. technicznych.

Jeszcze tego samego dnia tramwaj wrócił na trasę w ramach tzw. dodatków, czyli wozów wyjeżdżających na miasto w okresie szczytu komunikacyjnego.

Wbrew pozorom zmodernizowany "Dotrmund" wcale nie wygląda jak spod igły. Dlaczego? Na jego czele widać zarysowania i zdrapany lakier - to ślad po zdjętym logo firmy Modertrans. W jego miejsce naklejono tymczasowo napis "ZKM", a zdarty lakier nieumiejętnie zamalowano. Skąd ta walka na loga? - To nie jest tramwaj Modertransu. Nie oni są jego producentem - ucina Leszek Krawczyk.

W zakładach Modertransu przebywa obecnie pięć tramwajów typu N8C. Wszystkie one otrzymają nowe czoła, niskopodłogową wstawkę z nowymi drzwiami po obu stronach (tramwaj po modernizacji nadal jest dwukierunkowy), w środku wymienione zostaną siedzenia na plastykowe a główna kabina motorniczego będzie wyposażana w klimatyzację.

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • Co za skończony kretyn i idiota wymyslił zakup tego syfu!?

    Te tramwaje juz maja ponad 20 lat!!! Po modrnizacji cały czas wygladaja jak gó... w dodatku cały czas sie psują! Czego oni sie spodziewają? Ila lat ten złom bedzie jeździł? Wstyd i żenada! Zamiast oszczednosci tylko marnowanie pieniedzy i same kłopoty... ale tak to jest jak 'chłopki roztropki' dorwą sie do podejmowania jakichkolwiek decyzji!

    • 8 0

  • Dawno, dawno temu... (5)

    Dawno temu, jeszcze w czasach, kiedy rządziła komuna tramwaje były produkowane w Polsce, w Chrzanowie. Teraz, kiedy jest podobno tak dobrze
    kupujemy używane w Niemczech, modernizujemy gdzieś w Wielkopolsce
    ( pewnie w Poznaniu ) i przywozimy do Gdańska. Jestem przekonany, że nie
    jest to tanie, poza tym są to nadal tramwaje z odzysku, których Niemcy
    z jakichś względów pozbyli się, a my kupujemy. To jest właśnie przykład, że
    Polska ma być jedynie rynkiem zbytu, a nie krajem przemysłowym. To niestety
    nie jest jedyny przykład takiego działania, to stało się regułą. Podobnie jest
    ze stoczniami, komuś zależy na tym, abyśmy musieli kupić statki, jeżeli chcemy
    mieć flotę, ale właściwie i polska flota już przestaje istnieć. Polscy marynarze
    pływają teraz pod banderami całego świata, zamiast pod polską. Kiedyś
    widziałem takie hasło; POLSKO, CO ONI CI ZROBILI. I to jest prawda.

    • 26 6

    • (1)

      czyli Nudyń jest takim szkodnikiem co zabija polski przemysł

      • 3 1

      • na powierzonym odcinku jo

        • 0 0

    • Dawno, dawno temu, robiono tramwaje w Chorzowie.

      Przez 20 lat nic w nich nie zmieniali, aż stały się kupą szmelcu od momentu ostatecznego montażu.

      Pewnego razu szarpnęli sie na modernizację konstrukcji. Oszukali świat, że jest to coś nowoczesnego: Citadis 100.

      Oszukali też Gdańsk, który kupił te barachła.

      Od tej pory stoją one więcej w zajezdni niż jeżdżą po mieście.

      Odtąd też Gdańsk kupuje pojazdy sprawdzone, bo poslcy ynżynerowie przegapili dobrych paręnaście lat tak w zakresie konstruowania pojazdów, jak i ich eksploatacji i utrzymania.

      • 7 3

    • Jedno słowo: PESA

      ... niestetym tylko to jedno. Chorzów też nadal buduje, tylko... że nie tyle. Niestety w wypadku znacznych braków taborowych bierze się to, co jest natyhcmiast i w miarę tanio. Na tej samej zasadzie Poznań w swoim czasie zakupił stare, niemal 40-letnie wehikuły, a teraz stopniowo wymiena na nowe. Śmiech przez łzy - te stare tramwaje są mniej zawodne niż polskie niskopodłogowe.

      • 6 0

    • Niestety, to prawda co piszesz.

      PLO, co się stało z jedną z największych flot handlowych świata?
      Józef Haller się w grobie przewraca, widząc jak Polska się od morza odwraca.
      (UPS, to nie było planowane)

      • 9 1

  • To już powoli przestaje być zabawne. Nakupowali złomu z Niemiec, dali jakiemuś Moderntranswestycie do modernizacji, polscy elektrycy nie umieją odpalić, wzywają niemieckiego... może ztm by zainwestował w słownik techniczny niemieck - polski, bo jestem pewnien, że nikt nie rozumiał tego co jest napisane na tabliczce znamionowej bądź w "instrukcji obsługi" hehe.To co się od dłuższego czasu dzieje w tym mieście to jakaś kpina jest, a zaczeło bodajże się od tego, że skrócono i zlikwidowano linie autobusowe ze wschodniej częsci miasta do dworca pkp celem zmniejszenia korków, jak to wygląda każdy widzi, kto dojeżdża od strony krajowej 7 mki. Kiedyś panowie włodarze ten balon pęknie i ludzie wyjdą po Was z taczkami.

    • 8 1

  • Dlaczego Dortmundy??? (5)

    Dlaczego Gdańsk kupuje stare, brzydkie, toporne tramwaje i wydaje kasę na przeróbki? Patrząc na migawki TV z innych miast Polski (Warszawa, Kraków, Łódź itd.) miło popatrzeć na kolorowe, nowoczesne, futurystyczne kształty składów jeżdżących po tych miastach. A u nas w Gdańsku? Kolorystyka żadna, pudło okropne.

    • 18 4

    • (3)

      Bo za 1 nówkę Gdańsk kupił 10 używańców w stanie lepszym od wszystkiego innego, co do tej pory jeździłopo Gdańsku.

      • 2 5

      • Dokładnie (2)

        Ja nie trzymałbym się ciągle tego, ile one mają lat, czy są używane itd., tylko obiektywnie próbował ocenić ten tramwaj, a jest on cichszy i wygodniejszy od 105Na, których niestety nadal jest większość i chyba tak szybko się to nie zmieni. Sama idea modernizacji w sensie wstawienia części niskopodłogowej jest bardzo dobra, wręcz wystarczająca, aby ten tramwaj mógł spełniać większość potrzeb (no, może czasem większa pojemność by się przydała, choć N8C mają chyba możliwość łączenia?), mam tylko nadzieję, że ten Modertrans nie spartolił niczego nadmiernie...

        • 2 3

        • że co? (1)

          cichszy? Szczególnie na pętli i na zakrętach jest taki "cichutki", że trzeba nerwy trzymać na wodzy, by nie zakląć ostro! Tramwaj 25-28 letni, nawet niemiecki to już relikt. Już dziś dortmundy wypadają z rozkładu jazdy bardzo często - od początku maja (dni pracy) dwa razy na pętli nie odjechała 11 o 6.03 (bez żadnej informacji na wyświetlaczu - tramwaj normalnie był w rozkładzie jazdy) i raz wracając z pracy nie przyjechały dwie kolejne 11. Złom będzie się psuł, części będą droższe albo ich zabraknie... Niemcy cieszyli się w Dortmundzie, że zamiast złomować i płacić za to, zrobili z władzami Gdańska super interes!!!
          Pan Lisicki, p. Adamowicz i inni decydenci powinien zamieszkać na Witosa od strony pętli, może by docenili przyjemność "cichych i nowoczesnych" dortmundów, a tramwaj po rocznym liftingu to dosłownie porażka!!!!
          Teraz zapłacą za to mieszkańcy Gdańska, kupując "tańsze" według władz bilety miesięczne!

          • 7 1

          • jest bardzo cichy a co do innych miast

            to odwiedz jakies z tych miast i zobacz jak jest naprawde i tak wszedzie wiekszosc to stare 105Na

            • 0 4

    • bo za dortmundy najwiecej wpadło do kieszeni

      • 8 1

  • ale co to za fuszerka?

    walka na logo - a kontrakt?

    motorniczy bez przeszkolenia...

    • 9 0

  • Elektryk z Niemiec ?

    Po co był potrzebny elektryk z Niemiec wszak mawmy w Gdańsku najlepszego elektryka w świecie. Sam obalił komunizm a z głupim tramwajem nie może sobie poradzić.

    • 13 1

  • wygląda żałosnie i tandetnie...w środku jeszcze ujdzie... (2)

    ale z zewnątrz wygląda jak jakieś zmodernizowane g.wno co jeździ na śląsku...czy polacy nie mają za grosz gustu ?? przód wygląda tragicznie...co za głąb to projektował, bezguście totalne...

    • 5 3

    • akurat przód wyglada o wiele lepiej niż przed modernizacją

      • 1 1

    • Żartujesz?

      W środku to największa tandeta. Spójrz na przegub między członem środkowym a pozostałymi - dykta umocowana chyba pierwszym lepszym zszywaczem tapicerskim i śruby na wierzchu. Spójrz na mechanizm drzwi środkowych - wygląda jak montowany na szybko w jakimś osiedlowym garażu. Do tego środkowy łącznik ma przerażająco twarde zawieszenie - przy przejeździe przez dowolny rozjazd tłucze tramwajem niesamowicie. Nie wróżę tej modernizacji długiego życia, za 5 lat to będzie szmelc. Takie są skutki wybierania autora modernizacji po cenie.

      • 1 1

  • kabina motorniczego

    motłoch nie potrzebuje ani klimy ani ogrzewania

    • 6 2

  • Bzezno (1)

    a czy bedzie jakis taki ladny tranwaj bedzie do bzezna jezdzil a nie tylko na chelm co to woule

    • 2 9

    • woule taki ladni tranwaj nie bydzie jeścił do tkiego pszytkieko Psześna

      • 5 0

  • ale niemcy będą sie smiac jak przyjada na EURO (1)

    hahahahahahahahahahahhaa

    • 21 5

    • o ile Niemcy będą grać w Gdańsku

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane