• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znaczący spadek pasażerów komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
W odbudowie zaufania do transportu zbiorowego ma pomóc m.in. brak podwyżek, nowe linie tramwajowe i dodatkowa dezynfekcja w pojazdach. W odbudowie zaufania do transportu zbiorowego ma pomóc m.in. brak podwyżek, nowe linie tramwajowe i dodatkowa dezynfekcja w pojazdach.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że z komunikacji miejskiej w Gdańsku w 2020 r. skorzystało o prawie 37 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej. Podobnie było w Gdyni. Władze miast liczą, że sytuacja zacznie się wkrótce poprawiać.



W ubiegłym roku z komunikacji miejskiej korzystałe(a)m:

- Smutny obraz wpływu pandemii Covid-19 na liczbę pasażerów w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Liczba podróżujących spadła o 36,8 proc. Największe wyzwanie, które stoi przed nami, to szybka odbudowa zaufania po powrocie do normalności - napisał w poniedziałek w mediach społecznościowych Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny m.in. za funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
A ta od wiosny 2020 r. przeżywa trudne chwile.

Z jednej strony Zarząd Transportu Miejskiego i przewoźnicy robią wszystko, by utrzymać ofertę przewozową i w jak najmniejszym stopniu ciąć rozkłady jazdy.

Z drugiej - z transportu publicznego z różnych względów przestało korzystać mnóstwo pasażerów. W 2019 r. było ich 177 mln, a w ubiegłym roku zaledwie 112. W skali 12 miesięcy to odpływ 65 mln pasażerów. Inaczej mówiąc - to tak, jakby każdego dnia z autobusów, tramwajów i kolejek wyparowało 183 tys. pasażerów.

Liczba pasażerów korzystających z komunikacji w Gdańsku rok do roku. Liczba pasażerów korzystających z komunikacji w Gdańsku rok do roku.
To w prostej linii przekłada się na mniejsze wpływy z biletów i dziurę w budżecie, która każdego miesiąca rosła. Na koniec roku wyniosła ponad 50 mln zł (ze spodziewanych przychodów na poziomie 133 mln udało się zrealizować tylko 81 mln).

Jak deklaruje Piotr Borawski, władze miasta nie zamierzają bezczynnie patrzeć na krążące po mieście puste autobusy i tramwaje. W przywróceniu zaufania do transportu publicznego ma pomóc m.in. zapewnienie, że w tym roku nie będzie podwyżek cen biletów, będą za to nowe linie tramwajowe czy dodatkowa dezynfekcja pojazdów.

Dozowniki z płynem do dezynfekcji w autobusach i tramwajach



- Mamy świadomość, że po odwołaniu większości ograniczeń rządowych i powrocie do względnej normalności, powrót pasażerów do komunikacji miejskiej będzie dużym wyzwaniem. Wiele miejsc pracy może już na stałe pozostać jako praca zdalna. Liczymy na pełne wykorzystanie potencjału wspólnego biletu, nowej trasy tramwajowej na Ujeścisko czy wyremontowanej linii na Stogi - mówi Borawski. - Pomimo bardzo niskich wpływów z biletów i bardzo konkurencyjnych cen względem innych dużych miast w Polsce nie planujemy obecnie kolejnych podwyżek. Pasażerowie będą czuć się bezpiecznie dzięki codziennej dezynfekcji taboru i przystanków, a także udostępnieniu dozowników z płynem dezynfekcyjnym w pojazdach. Pracujemy także nad nowymi buspasami i priorytetem dla przejazdów tramwajowych, aby czas przejazdu komunikacją był możliwie najkrótszy.
W 2020 r. z komunikacji w Gdyni skorzystało o 40 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej. W 2020 r. z komunikacji w Gdyni skorzystało o 40 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej.

Mniejsze zainteresowanie komunikacją także w Gdyni



Z odpływem pasażerów boryka się nie tylko Gdańsk. Podobnie jest w Gdyni. W 2020 r. liczba pasażerów w całej sieci komunikacyjnej wyniosła 54 mln, w tym 47 mln osób było w samej Gdyni. Dla porównania w 2019 r. było to odpowiednio 90 mln i 78 mln osób.

- Nastąpił więc spadek o 40 proc. zarówno dla całej sieci, jak i dla Gdyni. Mamy nadzieję, że powszechne szczepienia zapewnią ochronę przed koronawirusem i tak zły rok dla komunikacji miejskiej, jakim był rok 2020, nie powtórzy się już nigdy - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (347) 9 zablokowanych

  • Przyczyna jest prosta

    Coraz częściej ludzie przesiadają się na Bolta albo freenow. Wychodzi nie wiele drożej. A człowiek jedzie szybko z punktu a do b za około 9 zlotych. A jak już jedzie w parę osób to jest taniej.Wiem bo sam jestem kierowcą bolta.

    • 0 0

  • waleczy

    dzięlki za wyeliminowanie moich opinii :))
    sam to chciałem zrobic ale ich juz nie ma+

    • 0 0

  • godzina 17, tramwaj nr 4 gdansk zaspa Jana awla 2... pelnoludzi. az ciezko bylo wsiasc wiec nie opowiadajcie bzdur i nie

    • 0 1

  • kpina (3)

    Niedzielnym wieczorem postanowiłem ze znajomym przejechać się tramwajem spod galerii bałtyckiej na przymorze. Za bilety zaplacilismy w biletomacie ok 8zł. Tramaj nie przyjechał mimo iż był zapowiedziny na tablicy informacyjnej (jak sie pozniej okazało na przymorzu była zerwana trakcja) , pojechaliśmy innym i musieliśmy nadrabiać na piechotę resztę drogi. Mimo, że na dworze -15 to w tramwaju, z wywietrzników leciało zimne powietrze. Na przymorzu byliśmy po ok 75 minutach. Spowrotem wzięlismy bolta gdzie zaplacilismy 11zł i na grunwaldzkiej byliśmy spowrotem w 10 min. Ja sie pytam w jakim celu jeździć komunikacją miejską?

    • 30 1

    • Bilet Trójmiasto

      w 89r w Pradze 80 % posiadało bilety m-e , 1 przejazd 1k a m-y 40k / autobusy , tramwaje . metro

      • 0 0

    • (1)

      Trzeba być niezłym słojem, by na Przymorze spod Galerii jechać tramwajem, gdy są obok linie autobusowe.

      • 2 0

      • A są jakieś które nie kręcą kółek po osiedlach?

        • 0 0

  • (5)

    ....ale miasto dalej będzie piłować ..transport zrównoważony, transport zrównoważony... jak stara zacięta płyta.

    ....a i słupki, słupki ...wszędzie słupki i uspokojenie ruchu...

    • 95 17

    • lepiej ruch uspokajać wynoszeniem tarczy skrzyżowań (1)

      niż patrzyć jak się sam paraliżuje przez nadmiar samochodów

      • 0 3

      • Patrzyć.

        Jasne.

        • 0 0

    • Skoro ma jezdzic mniej ludzi z powodu ograniczonej liczby miejsc, (2)

      To jezdzi mniej ludzi. A teraz zdziwieni, ze jezdzi mniej ludzi...

      • 24 4

      • (1)

        Jakich miejsc?

        • 0 6

        • stojących, leżących, wiszących, siedzących

          • 9 1

  • artykul sponsorowany?

    "W odbudowie zaufania do transportu zbiorowego ma pomóc m.in. brak podwyżek, nowe linie tramwajowe i dodatkowa dezynfekcja w pojazdach.+ niedawno była prawie 30% podwyżka, . To ile tych podwyżek by chcieli? Brak dodatkowych kursów. 50% miejsc siedzących wykorzystanych a reszta pasażerów stoi nad nimi i kaszle. Jeszcze niedawno zachęcali do transportu autami ze względu na pandemie- co nie przeszkodziło też na zamontowaniu kolejnych parkometrów i podwyżce cen. wladze lokalne tak samo jak centralne choruje chyba na dwubiegunową chorobę?

    • 2 1

  • Komunikacja miejska Deweloperów (7)

    Komunikacja miejska nie tylko odczuwa skutki pandemii ale także republiki deweloperów od pani Oli... Zlikwidowano Wielki plac przy ul. Hallera pomiędzy Brzeźnie a zaspą gdzie była przez lata zajezdnia autobusowa.....komunikacja miejska w Gdańsku to autobusy stare szroty których Niemcy się pozbyli, stare tramwaje z demobilu z Dortmundu. CHamska obsługa pasażerów i komunistyczne podejście Urzędu miasta Gdańska -klient jest dla nas a nie my dla klienta(pasażera)

    • 57 16

    • Gdyby w Gdańsku rządził PiS (2)

      Rozumiem że tych samych problemów już byś nie dostrzegł. Ludzie byliby milsi autobusy uśmiechnięte tramwaje radosne....

      • 4 2

      • Tak by było mój synu. (1)

        • 0 0

        • To się lecz na głowę

          • 0 0

    • Przecież zajezdnia jest tam dalej? Co ty bierzesz? (1)

      • 5 3

      • to jakiś trol, który nigdy nie był w Gdańsku " pomiędzy Brzeźnie"

        to tzw. praca zdalna

        • 0 0

    • (1)

      Obecnie wszystkie autobusy są nowe.
      Tramwaje nowe też są kupowane.

      • 5 2

      • tak te Solarisy z 2002 r są nowe albo Many

        • 1 5

  • Wiele firm przeszło na pracę zdalną, dzieci i studencki również uczą się zdalnie więc dojazdy są zbędne. Gdy wrócimy do "normalnego" życia to i zwiększy się liczba pasażerów ZTM.

    • 1 0

  • lomunikacja

    proponuje podwyzkke cen biletow na 10 zl za jeden przejazd oraz np jestes z gdanksa w gdyni placisz 20 zl w sopocie 30 jak podzelisz wyjdze 10 powodzenia pzez 30 lat nikt nie potrafi zpobic jednego biletu dla trojmiasta nie moge dalej bo mnie zablokujecie

    • 5 0

  • propaganda mowi o komunikacji zbiorowej w samych superlatywach (23)

    fakt jest taki, ze nie jest punktualna, czesto sie psuje, jest malo komfortowa.. a juz w kryzysie jaki mamy jest niepotrzebna.. bezpieczniej i wygodniej jest jechac swoim samochodem

    szkoda, ze do tego wybryku zbiorowego wykladaja z portfela wszyscy.. nawet ci co nie korzystaja

    • 139 62

    • (2)

      Nie wiem czy wygodniej, bo samo kierowanie jest stresujące i męczące. Jadąc komunikacją miejską można poczytać książkę, pobuszować w internecie, obejrzeć jakiś film czy przy dłuższej trasie nawet się zdrzemnąć.

      • 1 1

      • i złapać covida (1)

        • 0 1

        • W samochodzie można zginąć w wypadku.

          • 0 0

    • (1)

      A co jeśli nie każdy chce albo może jeździć samochodem? Są samochody ale są tez rowery, autobusy itp. Patrzenie tylko wg swoich wygód to dowód na ograniczenie i niedobory intelektualne.

      • 3 1

      • Oczywiście każdy ma swoje preferencję ("Jeden lubi pomarańcze, drugi jak mu nogi śmierdzą.") co oznacza że każdy powinien płacić za to co używa. W opłatach za bilety powinny zawierać się wszystkie koszty jakie są wydawane na komunikację miejską. Tak samo jak ktoś kto ma samochód opłaca wszystkie związane z tym opłaty i się z tym nie dzieli z resztą społeczeństwa. Jeśli są rzeczy wspólne typu drogi to też powinny być opłaty za korzystanie z nich które powinny być płacone przez tych którzy z nich chcą korzystać np. samochody i autobusy. Ale np. tramwaje czy metro/skm łącznie z infrastrukturą to powinien być temat dla tych którzy chcą z tego korzystać.

        • 1 2

    • Typie! (3)

      Na drogi dla samochodów też się składam, nie pier.. mi tu głupot!

      • 17 2

      • (1)

        Ale tymi drogami jeżdżą nie tylko osobówki.

        • 0 2

        • Na drogi potrzebne dla całej reszty niż samochody osobowe wystarczyłyby wydatki 10x mniejsze niż obecnie.

          • 3 0

      • ty składaj lepiej dalej lego, lepiej na tym wyjdziesz ty i czytelnicy forum

        • 2 5

    • Zgadza sie komunikacja jest dobra ale nie w Gdańsku tu jest najgorsza w Polsce!!

      A jednocześnie najdrozsza !
      Samochodem jest taniej
      wygodniej
      bezpieczniej
      i szybciej!!!
      Komunikacja może być szybsza tańsza i bezpieczniejsza ,ale tylko wtedy gdy nia zarzadzaja fachowcy a nie kolesie królika po protekcji urzędniczej!

      • 7 2

    • Bezpieczniej? (10)

      Te kilka tysięcy trupów na drogach każdego roku to statyści? Poza tym ciesz się że wciąż sporo ludzi korzysta z komunikacji miejskiej bo gdyby wszyscy przesiedli się do samochodów, poruszanie w korkach zajęłoby Ci połowę każdego dnia.

      • 22 11

      • (9)

        natomiast jakby wszyscy przesiedli sie do komunikacji to tą nikt by nigdzie nie dojechał bo by się nie zmieścił.

        • 20 10

        • Nikt nie postuluje, by się wszyscy przesiedli (3)

          Ale póki co, to ludzie wysiadają z TZ i wsiadają za kierownicę samochodu. Niech każdy ma wybór, wygodny chodnik, wygodna ddr, wygodna TZ i wygodna jezdnia dla samochodów (w tej kolejności). Dzisiaj jest wygodna jezdnia, a reszta, jak przez przypadek zostanie miejsce.

          • 9 2

          • (2)

            Urzekła mnie twoja historia, a teraz wstawaj bo czas do szkoły. Cały czas tylko słyszę, że miasto robi nowe SPP, że wprowadza ŚSPP by dochody z nich zasiliły fundusze na TZ i poprawę jego konkurencyjności. Efekt tego jest taki, że poprawy jakość TZ nie widać i tylko trudniej dojechać gdzieś samochodami. Miasto ma w du*** poprawię komunikacji bo im ona nie jest potrzebna. Dał im przykład Adamowicz jak wspierać deweloperów a tam nigdzie nie stało, że mają jakąś komunikację poprawiać. Najlepszym podsumowaniem tego jest "Aleja Adamowicza" która miała tak bardzo rozładować korki na górnym tarasie a zrobili ją jednopasmową. Nawet buspasów nie przewidzieli jak już budowali, ale może niedługo ją całą zamienią w buspas i będzie fajnie bo będzie można zrobić kolejną propagandówkę o tym jacy to oni są EKO.

            • 6 2

            • To prawda.

              Niestety to nie wina TZ że jest źle zarządzany. Mógłby funkcjonować dwa razy lepiej ale jego potencjał jest marnowany, to fakt.

              • 5 1

            • Skoro ukończyłeś szkołę to poczytaj uchwałę budżetową na ten rok

              Wszystkie Twoje rozterki się wyjaśnią.

              • 4 2

        • co za bzdura (3)

          jakby się wszyscy przesiedli to pieniądze teraz wydawane na nowe drogi by wystarczyły na setki nowych autobusów, pociągów i tramwajów a czasy przejazdu bez korków by zmalały. Same tylko tunel pod WIsłą i obwodnica południowa w Gdańsku pozwoliły by na podwojenie liczby taboru a to przecież nie jedyne nowe drogi.

          • 6 4

          • To prawda, za sam tunel pod MW można było wymienić cały tabor tramwajowy na nowy (2)

            I to nie na szrot z PESY, ale np. na bardzo drogie Alstomy.

            • 5 3

            • (1)

              Co ty porównujesz? Tunel pod MW służy m.in portowi oraz jest wylotówką z dużych dzielnic gdańska.
              Wiele osób mówiło że nikt z tego nie będzie korzystał , a okazuje się że w tunelu potrafią być zatory aut.

              Co do gdańskiej komunikacji to główny, jej grzechem jest mała ilość kursów. Całkiem sporo linii ma JEDEN kurs na godzinę. To takt równy taktowi pkm do kartuz, a mówimy przecież o komunikacji miejskiej

              • 9 2

              • Nikt nigdy nie twierdził, że nikt z tunelu nie będzie korzystał

                Porównuję tylko skalę inwestycji.
                Oczywiście, zarządzanie TZ jest żenujące i tu bez dwóch zdań, pieniądze są przepalane na wożenie pustych wozo-km.

                • 4 3

        • To by się ją rozbudowało za dwa razy mniejsze pieniądze niż te wydawane na budowę dróg.

          A mówiąc całkiem szczerze, wiadomo jak jest. Nie wszędzie i nie przy każdej okazji jest możliwość skorzystania z komunikacji miejskiej. Ale gdy tylko jest możliwość, warto z niej korzystać. Po co dodatkowo korkować i zasmradzać miasto?

          • 8 5

    • kierowcy korzystają

      bo mają mniej aut na drogach skoro ktoś jedzie autobusem

      • 5 0

    • Dużo więcej dopłacamy do dróg niż do TZ.

      Szkoda, że do ruchu samochodów dopłacają także osoby, które nie jeżdżą samochodem po mieście.

      • 6 2

  • To i tak grosze w porównaniu do tego, ile dokładamy na bezpłatne/prawie darmowe parkingi dla kierowców. (6)

    Dlaczego z moich podatków idą pieniądze dla ludzi z falowców, którzy kupili samochód nie myśląc o tym gdzie go będą trzymać?

    • 10 13

    • (5)

      W ogóle ludzie z bloków nie powinni mieć samochodów.

      • 5 3

      • A niech mają. (3)

        Ale powinno być jak w Japonii - żeby zarejestrować samochód, musisz najpierw udowodnić że masz gdzie go trzymać.

        • 8 2

        • To już lepiej będzie tak jak ja teraz mam w Holandii. (1)

          Mieszkam w domku tzw bliźniaku.Od strony wyjścia z niego mam parking gdzie jedno miejsce parkingowe jest przypisane do tegoż domku.Jeżeli nie mam gdzie zaparkować bo ktoś zajął mi miejsce to dzwonię na policję a ta ustala przez wpisanie numeeu talbicy rejestracyjnej w ewidencję i wie,który samochód jest do odholowania bo właściciel auta jest zameldowany gdzie indziej.

          • 0 0

          • a tu w terytorium na wschód od zachodu, by ci knajacko nawrzucano od konfidentów

            • 0 0

        • tak nie będzie - nie jesteśmy na to przygotowani mentalnie.

          • 3 1

      • Ta ....tylko riksze , ehh.. jeszcze jakiś pomysł?

        • 2 1

  • Dziękuj kierowcom.

    Skoro zachowują się jak bydło, to innego sposobu na zmuszenie ich do w miarę normalnego używania samochodu nie ma...

    • 5 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane