- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (84 opinie)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (56 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (307 opinii)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (129 opinii)
- 5 Wieczny problem z dzielnicami: "na" czy "w" (68 opinii)
- 6 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (109 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 18:30
Estetyka
Popieram likwidacje takich reklam. Zaburzają normalne funkcjonowanie, bo gdzie się nie spojrzy tam pełno tego wiszącego chłamu. Mamy internet, który ułatwi nam znalezienie miejsca, w którym zrobimy zakupy.
- 5 0
-
2020-04-08 09:22
a jak tam wielka reklama na zieleniaku? (2)
ma się świetnie i będzie tak przez najbliższe parę lat - a komuś szyld ikei za miastem przeszkadza...
- 16 1
-
2020-04-08 17:38
nawet 10 łapek masz
ale reklamy to tam już dawno nie ma
- 0 0
-
2020-04-08 16:48
Nie ma tam żadnej reklamy
- 1 0
-
2020-04-08 16:55
Takie są władze w mieście !
Ale tfusk mówił: ja wam władz lokalnych nie wybierałem. Tak że macie gdańszczanki i gdańszczanie co wybraliście. Nauczka na przyszłość.
- 1 2
-
2020-04-08 10:15
ostre reklamy świetlne tak, spokojne napisy nie:( (1)
likwidują napisy, które nie przykuwały, ani nie rozpraszały uwagi, a zostawiają wielkie tablice świetlne oślepiające ostrym światłem (okolice olivi, sopot), które zmieniają co chwile treść i ludzie albo hamują, albo się gapią w czasie jazdy samochodem. Powinni się zająć najpierw bezpieczeństwem
- 14 0
-
2020-04-08 16:50
One muszą bezwarunkowo zniknąć
- 0 0
-
2020-04-08 08:56
Ale napis "zapiekanki" czy jakoś tak (1)
w oknach Hali Targowej, zabytkowego budynku, oczywiście jest OK !
- 9 0
-
2020-04-08 16:47
Zgłoś to do GZDIZ
Zaraz właściciel to usunie
- 0 0
-
2020-04-08 08:45
(1)
A wszystkie szmaty reklamowe na plotach prywatnych posesji?
- 21 1
-
2020-04-08 16:45
Wszystkie do usunięcia, co do jednej.
- 1 0
-
2020-04-08 16:40
Ikea? Nie, dziękuję.
Dla niektórych januszy z cebulandii wciąż niezły lans.
- 1 4
-
2020-04-08 16:36
Widać poprawę, ale różnica nie jest diametralna.
Za to wszędzie pojawiły się reklamy znanego producenta płynu do dezynfekcji. Jest na nich były kierowca wyścigowy. Kojarzycie?
- 1 2
-
2020-04-08 08:03
W Gdyni nadal Bangladesz (4)
lawety na rogu Niepodległości i Powstania Styczniowego mają się dobrze
- 19 4
-
2020-04-08 08:48
(3)
Gdzie jest takie skrzyżowanie ulic w Gdyni?
- 3 1
-
2020-04-08 11:47
chyba chodziło o aleje Zwycięstwa obok burger kinga? (2)
tam stoi pełno lawet na trawniku
- 1 0
-
2020-04-08 11:53
(1)
Burger King jest w Redzie a Niepodleglosci w Sopocie.
- 0 0
-
2020-04-08 16:15
W Gdyni też jest burger king
- 1 0
-
2020-04-08 15:12
- przepraszam, gdzie jest sklep IKEA?
- stoi pan pod nim
- to ten niebieski?
- tak, tylko szyldu nie ma, bo nie wolno się reklamować
- dlaczego bez szyldu? To skąd mam wiedzieć, co to za sklep?
- a to trzeba się domyślić, popytać ludzi, a nie od razu chcieć zaśmiecać nieformalną przestrzeń publiczną!
kurtyna- 5 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.