- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (75 opinii)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (148 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (110 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-09 09:41
po co ta szarość?
nie dość, że wszystkie bloki robią szare i bure, to teraz jeszcze to....
kolorowe są weselsze ;)- 5 2
-
2020-04-09 13:32
W końcu!
Bieda budynki ukażą się w końcu w pełnej okazałości. Właściciele (spółdzielnie) nie zarobią na reklamie by je odmalować, remontować... Na ulicach pojawią się legalne samochody z reklamami: syrenki i trabanty. Nad sklepami będą megafony nawołujące do zakupów. W drzwiach jak za dawnych lat pojawią się akwizytorzy, a na ulicach leżące ulotki... Zamiast stojących stojaków przy wejściach pojawią się chodzące, nagabujące do zakupów misie i hotdogi. Hurra!
Komuna w końcu wróciła! A marzył się niektórym NY.- 2 2
-
2020-04-09 15:15
znowu jak w Polsce
sklep stoi oczywiście legalnie, ale jego reklama już nie legalna , kuma ktoś o co tu biegA
- 5 0
-
2020-04-09 15:59
Nikt nam tu nie będzie w obcych językach mówił co to za firma !
- 0 0
-
2020-04-09 16:22
Oni powinni się wziąć za te reklamy co wiszą na płotach, przyczepy reklamowe i bilbordy na blokach a nie za coś co wisi na sklepie i informuję co tu się znajduję głupota totalna.
- 4 0
-
2020-04-09 16:32
Absurd
Ręce opadają, czy urzędnicy są poważni, rozumiem jakieś szkaradne reklamy, ale nie NAZWY sklepów i to w centrum handlowym !
- 9 1
-
2020-04-09 19:40
Smutno
Jakbyśmy cofnęli się w czasie ...
- 5 3
-
2020-04-09 21:18
Powrót do przeszłości
Ze skrajności w skrajność. Rozumiem Stare Miasto brak reklam, szyldy ujednolicone.
Nie rozumiem jaki jest problem żeby firmy musiały zdejmować swoje szyldy w okolicach obwodnicy. Szaro buro i ponuro jak za czasów komuny. Sklepy będzie trzeba rozpoznawać po kolorze farby.- 3 3
-
2020-04-10 02:06
po co to komu
to dopiero głupaść , powrót do szarych czasów PRLu
jeszcze ubierzcie nas tak samo w mundurki szare i będzie estetycznie
każda mordka przykryta maseczką i urawniłowka- 4 7
-
2020-04-10 02:29
Szczerze to jestem pod wrażeniem
Na początku szok. A potem dotarło do mnie, że przestał walić po oczach właśnie jeden z takich billboardów, niedawno ustawiony zresztą. Nagle jakoś pociemniało w nocy. Teraz już rozumiem, że on po prostu zniknął.
Zdecydowane TAK dla likwidacji tej przytłaczającej, chorej kakofonii reklam i szyldów w przestrzeni publicznej. Od pewnego czasu to się stało naprawdę nie do zniesienia. W wielu cywilizowanych państwach tak właśnie jest, choć nie od razu dostrzegamy różnicę. Dopiero po bliższym przyjrzeniu się widać, że są kraje, gdzie reklama czy szyld owszem istnieje, ale jest jakaś dyskretna, dobrze skomponowana z otoczeniem, a nie przykrywająca wszystko i krzycząca. Tak trzymać!- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.