- 1 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (60 opinii)
- 2 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (53 opinie)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (168 opinii)
- 4 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (446 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
- 6 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (67 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 09:19
To jest po prostu chore. Rozumiem usuwanie banerów w centrach miast, na płotach, ale w miejscach typu Centrum Handlowe nie powinno to być zabronione. Szczególnie z lokalizacją wzdłuż obwodnic miast. To rzeczywiście są swoiste kierunkowskazy, bo niestety oznaczanie dróg dojazdowych pozostawia wiele do życzenia. Popadamy w jakąś paranoję. "Czyścimy" miasta z wszelkich szyldów, za to dalej kopcimy węglem. Poprawimy estetykę, ale woda , powietrze pozostaną nadal zanieczyszczone. W trakcie epidemii i zakazów wychodzenia można spotkać dawno nie oglądane zwierzęta, nawet takie, które uznawano już za ginące. Wróciły nie dlatego, że zlikwidowano jakieś szyldy, tylko dlatego, że nareszcie mają trochę spokoju i czyste otoczenie.
- 23 4
-
2020-04-08 09:21
Brawo, w końcu! (1)
Tego syfu już nie można było oglądać, jak w latach 90-tych. Może w końcu będzie można zobaczyć architekturę budynków, elewację, itd.
- 6 17
-
2020-04-08 11:49
Masz rację, Andrzeju. Ale ile osób minusuje Twoją wypowiedź... Niestety lata obcowania z tym - jak to słusznie nazwałeś - syfem - sprawiło, że wielu to stało się normalnością. Wolą, by było "kolorowo".
- 3 3
-
2020-04-08 09:22
stopien absurdu wladzy jest powalajacy
jak widac po komentarzach część i to wieksza jest zachwycona to efekt szczepien na grype itp wszcepiono im gen poddanczy cale zniewolenie jest super to nie sa juz wolni ludzie
- 8 4
-
2020-04-08 09:22
a jak tam wielka reklama na zieleniaku? (2)
ma się świetnie i będzie tak przez najbliższe parę lat - a komuś szyld ikei za miastem przeszkadza...
- 16 1
-
2020-04-08 16:48
Nie ma tam żadnej reklamy
- 1 0
-
2020-04-08 17:38
nawet 10 łapek masz
ale reklamy to tam już dawno nie ma
- 0 0
-
2020-04-08 09:23
IKEA (2)
W rzeczy samej. Żółty napis IKEA na niebieskiej elewacji Matarni był wyjatkowo krzykliwy.
Przerost formy nad treścią.- 6 16
-
2020-04-08 09:34
Powinien być biały napis na zielonym tle.
- 2 1
-
2020-06-01 08:09
Yyyy
Nie wiem może dlatego że dzięki niemu widać co to za sklep? I jakby ten napis jest kultowy i żaden rząd nie ma prawa zmieniać tego
- 1 0
-
2020-04-08 09:28
Nawet lepiej będzie czyściej i dużo przyjemniej. Te pseudo bilboardy to bym wziął i po prostu spalił. Chociaż z tym szyldem od ikei to już jest obłuda.
Jeszcze proszę, zlikwidujcie ten porombany szyld Media markt bo tak wali po oczach na czerwono, że całe niebo jest różowe.- 2 4
-
2020-04-08 09:28
pomalowac wszystko na szaro zero wszystkiego (1)
chcialbym doczekac jeszcze az stracimy niepodelglosc wole zyc pod zaborem byle jakim jak w kraju absurdu i glupoty
- 9 1
-
2020-04-08 09:47
Już straciliśmy niepodległość. Sejm głosuje zdalnie przez oprogramowanie firm z obcego Państwa, do którego dostęp mają tamtejsze służby.
- 1 1
-
2020-04-08 09:29
Głupota!
- 7 1
-
2020-04-08 09:33
(2)
Rozumiem, że na Głównym Mieście, ale w centrach handlowych przy Obwodnicy? Nadgorliwość gorsza od faszyzmu!
- 18 4
-
2020-04-08 09:38
Nienawidze tego przysłowia, że mogę to tak nazwać. (1)
- 0 2
-
2020-04-08 09:39
Możesz, ale ja go nie wymyśliłem.
- 1 1
-
2020-04-08 09:35
a ludzie
może wszyscy w jednokolorowych mundurkach jak niegdyś w chinach
- 13 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.