• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • To jest po prostu chore. Rozumiem usuwanie banerów w centrach miast, na płotach, ale w miejscach typu Centrum Handlowe nie powinno to być zabronione. Szczególnie z lokalizacją wzdłuż obwodnic miast. To rzeczywiście są swoiste kierunkowskazy, bo niestety oznaczanie dróg dojazdowych pozostawia wiele do życzenia. Popadamy w jakąś paranoję. "Czyścimy" miasta z wszelkich szyldów, za to dalej kopcimy węglem. Poprawimy estetykę, ale woda , powietrze pozostaną nadal zanieczyszczone. W trakcie epidemii i zakazów wychodzenia można spotkać dawno nie oglądane zwierzęta, nawet takie, które uznawano już za ginące. Wróciły nie dlatego, że zlikwidowano jakieś szyldy, tylko dlatego, że nareszcie mają trochę spokoju i czyste otoczenie.

    • 23 4

  • Brawo, w końcu! (1)

    Tego syfu już nie można było oglądać, jak w latach 90-tych. Może w końcu będzie można zobaczyć architekturę budynków, elewację, itd.

    • 6 17

    • Masz rację, Andrzeju. Ale ile osób minusuje Twoją wypowiedź... Niestety lata obcowania z tym - jak to słusznie nazwałeś - syfem - sprawiło, że wielu to stało się normalnością. Wolą, by było "kolorowo".

      • 3 3

  • stopien absurdu wladzy jest powalajacy

    jak widac po komentarzach część i to wieksza jest zachwycona to efekt szczepien na grype itp wszcepiono im gen poddanczy cale zniewolenie jest super to nie sa juz wolni ludzie

    • 8 4

  • a jak tam wielka reklama na zieleniaku? (2)

    ma się świetnie i będzie tak przez najbliższe parę lat - a komuś szyld ikei za miastem przeszkadza...

    • 16 1

    • Nie ma tam żadnej reklamy

      • 1 0

    • nawet 10 łapek masz

      ale reklamy to tam już dawno nie ma

      • 0 0

  • IKEA (2)

    W rzeczy samej. Żółty napis IKEA na niebieskiej elewacji Matarni był wyjatkowo krzykliwy.
    Przerost formy nad treścią.

    • 6 16

    • Powinien być biały napis na zielonym tle.

      • 2 1

    • Yyyy

      Nie wiem może dlatego że dzięki niemu widać co to za sklep? I jakby ten napis jest kultowy i żaden rząd nie ma prawa zmieniać tego

      • 1 0

  • Nawet lepiej będzie czyściej i dużo przyjemniej. Te pseudo bilboardy to bym wziął i po prostu spalił. Chociaż z tym szyldem od ikei to już jest obłuda.

    Jeszcze proszę, zlikwidujcie ten porombany szyld Media markt bo tak wali po oczach na czerwono, że całe niebo jest różowe.

    • 2 4

  • pomalowac wszystko na szaro zero wszystkiego (1)

    chcialbym doczekac jeszcze az stracimy niepodelglosc wole zyc pod zaborem byle jakim jak w kraju absurdu i glupoty

    • 9 1

    • Już straciliśmy niepodległość. Sejm głosuje zdalnie przez oprogramowanie firm z obcego Państwa, do którego dostęp mają tamtejsze służby.

      • 1 1

  • Głupota!

    • 7 1

  • (2)

    Rozumiem, że na Głównym Mieście, ale w centrach handlowych przy Obwodnicy? Nadgorliwość gorsza od faszyzmu!

    • 18 4

    • Nienawidze tego przysłowia, że mogę to tak nazwać. (1)

      • 0 2

      • Możesz, ale ja go nie wymyśliłem.

        • 1 1

  • a ludzie

    może wszyscy w jednokolorowych mundurkach jak niegdyś w chinach

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane