- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (112 opinii)
- 2 Pozostałości baterii mającej bronić portu (8 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (72 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (20 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
- 6 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (331 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 08:50
Komu to przeszkadzało. Mam na myśli reklamy takie jak IKEA, czy telebimy. Najgorsze są płachty w oknach i na ogrodzeniach, jak również w małych sklepach. Akurat w Galeriach Handlowych nie wyglądało to najgorzej!
- 26 7
-
2020-04-08 08:50
(11)
No to już jest szczyt! To co ja na własnym terenie nie moge sobie umiescic reklamy jakiej chce?
Teraz mam baner na firmie 4x5m i co mam go sciagnac niby? nie po to za niego placilem agencji! PO świeach specjalnie zrobie PISSSowi na zlosc i umieszcze na fasadzie swojego budynku baner wyborczy Kidawy! Na cala elewacje! Pisss recze precz od reklam!- 6 24
-
2020-04-08 09:02
Problem w tym, że ta i**otyczną uchwałę wprowadzili właśnie ludzie Kidawy. (1)
- 11 2
-
2020-04-08 12:01
Za ta ustawa stal karakan z kotem.
- 0 1
-
2020-04-08 09:36
Dzwony biją ale nie wiesz w którym Kościele. (2)
I tu się mylisz. Prezydent Komorowski podpisał tę ustawę a urzędy miast takich jak Gdańsk w pełni ją popierają i wprowadzają w życie pomimo protestów przedsiębiorców.
- 6 2
-
2020-04-08 12:07
Komorowski teraz nie rzadzi! To pacynka Dudus podpisal!
- 1 2
-
2020-04-08 12:52
wracaj katolu do swojego zasciankowego kosciolka. tylko sciagnij krzyz bo to reklama
- 1 1
-
2020-04-08 11:43
(4)
Twoja reklama szpeci miasto. Szkoda, że nie masz świadomości, że o naszą wspólną przestrzeń się dba.
Płaciłeś agencji? Przecież od dłuższego czasu wiedziałeś, że te reklamy mają zniknąć - do tego długo trwał okres przejściowy, kiedy to stare reklamy jeszcze mogły sobie wisieć.- 7 0
-
2020-04-08 11:47
(2)
Nikt mi niczego nie bedzie zabranial. To moj teren i moja reklama! Niech ktos mi wkroczy na teren to wezwe policje i podam do sadu! Co te pisiory sobie mysla! Ze moga robic co chca? Gdzie jest prezydent Dulkiewicz i rada miasta? Ludzie zrobcie cos, bo to zamierza isc w zlym kierunku! Zablokujcie ich!
- 0 5
-
2020-04-08 13:43
(1)
Nie ma sprawy - ale postaw sobie reklamę tak, by osoby postronne jej nie widziały. Nie jesteś sam na tym świecie i musisz liczyć się z innymi, którzy żyją obok Ciebie.
- 3 0
-
2020-04-08 17:06
Zgodnie z Konstytucja on moze sobie robic i stawiac Na Swoim co Chce i nikt mu nie moze zabronic. Ty i inni w świetle prawa nie mogą mu nic zakazać. Chcesz państwa policyjnego - jedz do korei północnej.
- 0 1
-
2020-04-08 12:47
Słuchaj cieciu, dobrze mówi - jego teren i jego prawo co może na nim robić i żaden pisssdzielec nie moze mu nakazac co sobie moze robic a co nie! Tak stanowi konstytucja! Bedzie chciał postawić reklame 10x20m na swojej dzialce to postawi i nic wam do tego! Bedzie chciał wybudowac drugi budynek czy postawic drapacz chmur, to postawi i wszyscy won od tego! Tak stanowi konstytucja RP! prawo wlasnosci jest swiete! ale wy z soviet kołchozow tego nie wiecie! wypad do putina!
- 0 3
-
2020-04-08 18:37
toż to nie pis uchwalił tylko pełowcy w gdańsku
- 2 0
-
2020-04-08 08:50
ja
zlikwidujmy wszystko! niech będzie nic.
- 11 2
-
2020-04-08 08:52
Taaak teraz zdecydowanie piękniej wyglada hangar
Ikei z tym bladym napisem, luuuuuudzie co za obłęd. Paskudne banery, fakt szpecą ale logotypy, sygnety i to nie w ścisłym centrum, pośród odbudowanych fejkowych kamienic, jeszcze rozumiem. Przy obwodnicy, tak na poważnie, to dopiero dziedzictwo kulturowe podlegające ochronie. Boso ale w ostrogach, a jak i te skrzydła husarskie konieczne...
- 15 3
-
2020-04-08 08:54
A co z zaśmiecającymi szkaradnymi "reklamkami" przy chodnikach i ulicach,obsikanych przez pieski,obdartych i brudnych ? Duże kolorowe ,estetyczne reklamy sklepów dodają radości w tych smutnych czasach. Czyżby estetycy zamierzali wywieszać nekrologi upadłych instytucji i sklepów.?
- 9 3
-
2020-04-08 08:55
Jak zwykle wylewa się dziecko z kąpielą. Likwidują reklamy tam gdzie wyglądały spoko. Do tego przy Obwodnicy?Niech się zajmą reklamami wzdłuż Grunwaldzkiej.
- 18 2
-
2020-04-08 08:56
Ale napis "zapiekanki" czy jakoś tak (1)
w oknach Hali Targowej, zabytkowego budynku, oczywiście jest OK !
- 9 0
-
2020-04-08 16:47
Zgłoś to do GZDIZ
Zaraz właściciel to usunie
- 0 0
-
2020-04-08 08:57
jakas totalna glupota i de///bilizm
chyba normalne ze ikea ma swoje logo , moze zaczniemy jezdzic z zakrytymi firmami samochodow jak na filmach
- 18 1
-
2020-04-08 08:58
widze ze spoleczenstwo juz jest zaszczepione czipem uleglosci
wszystkie durne zakazy sie podobaja
- 9 4
-
2020-04-08 08:59
Rozumiem reklamy, ale sama nazwa sklepu nie budzi moich zastrzeżeń
Człowiek zwraca uwagę na kolory, ale jak widzę ten szary projekt to czuje, jakie szare życie będzie po ustaniu pandemii. Robione wszystko na siłę...
- 27 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.