• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • gdyby to bylo 1 kwietnia to bym uwierzyl (1)

    nie zycze sobie sciagania logo firm nie mam zamiaru szukac sklepu po omacku , tak na marginesie zycze wam upadku tego tekturowego panstewka zla i absurdu i niekompetencji urzedasow , jak tam te 100 tys samochodow elektrycznych ??????

    • 11 5

    • Nie musisz szukac po omacku! Wszystko w necie masz...

      • 1 4

  • Czyli to już

    smutne.

    • 7 0

  • teraz beda inspekcje robotniczo urzednicze chodzic po ogrodkach

    grill ma byc zgloszony i przetestowany przez urzad strazacki , ma miec odbior sanepidu i stac w bezpiecznej odleglosci 15 m od zabudowy , kwiatki maja byc tylko bratki i tulipany w kolorze bialo czerwonym ,reszta do wyrwania komisyjne pod grożba grzywny i aresztu , trawnik ma miec najwyżej 15 m /kw , potem balkony zadnych stolikow i rzeczy niebezpiecznych

    • 8 2

  • teraz trzeba zabrac sie za balkony

    kazdy balkon nie ma miec nic czyli gole kafle w jednolitym kolorze inspektor um. bedzie chodzil w asyscie dwoch funkcjonariuszy z policji i strazy miejskiej i robil odbior co roku a jeszcze zolnierz wot przyjdzie w polowie roku was sprawdzic ale wy jestescie zachwyceni jak widac po np minusiku przy tym poscie

    • 9 2

  • A te czarne szyldy to chyba na rocznicę Smoleńską !!!

    Stosowności, zaaranżowanie w przestrzeni, jakość i forma szyldu powinna mieć znaczenie. To zamalowanie IKEA czy czarny szyld auchan to jakaś paranoja. No to tym myśleniem pojemniki na śmieci tez powinny być tylko czarne z małym napisem szkło, papier bio. Niech miasto wyremontuje kamienice komunalne bo sypią się z tynków a rzeźby w Parku Oliwskim są brudne, zarośnięte, nowa Palmiarnia z kilka milionów wygląda jak prototyp statku kosmicznego w XVIIIw Parku, Dalej idziesz ulicą i każde okno jest inne, a cmentarze to już przerastają podziały estetyki, pomiędzy mauzoleum a blatem kuchennym. Dziwne ustawy i nie tak się uczy estetyki.

    • 11 1

  • jak tam stopien zadowolenia

    czy szczepionka na grype tak dziala , czy to zarcie ze stokrotki i zabki rydzyka

    • 3 2

  • a co z plakatami wyborczymi? Mam nadzieję, że też znikną?

    • 10 0

  • A gabinety lekarskie i wielkie obrzydliwe szyldy?

    oj

    • 2 0

  • I po co? (1)

    Przecież i tak te szyldy są i każdy je widzi.

    • 2 1

    • Po to aby nie było widać TYLKO tych szyldów.

      • 0 0

  • Tak na poważnie (2)

    Oczywiście były reklamy, które przeszkadzały ale teraz zniknęło wiele nośników reklamowych, które tak naprawdę były neutralne dla otoczenia. Nasze blokowiska nie są jakieś specjalnie piękne i duże reklamy nie koniecznie je szpeciły. Blisko mojego bloku zniknął duży słup reklamowy ale moi znajomi nawet tego nie zauważyli. Byli zdziwieni jak się spytałem czy teraz jest lepiej.
    Likwidacja reklam w centrach handlowych to jakieś nieporozumienie. Naprawdę jest ktoś komu przeszkadzał napis IKEA na sklepie przy obwodnicy ?
    Czy następnym krokiem będzie likwidacja wielkich murali na blokach na Zaspie ?

    • 12 4

    • (1)

      Od kiedy duże reklamy są ozdobą? Twoi znajomi nie zwrócili uwagi na zniknięcie słupa, bo po prostu nie interesuje ich wygląd przestrzeni, w której żyją.
      Przyzwyczailiśmy się do reklamowego chaosu - i tyle. Ale to nie znaczy, że jest on czymś dobrym.

      • 1 1

      • Nie muszą być ozdobą, wystarczy żeby nie szpeciły.
        Mylisz się interesuje ich przestrzeń w której żyją i przeszkadzają im np pomarańczowe wieżowce widoczne z plaży. Wcześniej z plaży widać było tylko drzewa. Ciekawe że tu urzędnicy nie mają żadnych problemów.
        Napis IKEA to według Ciebie był chaos reklamowy ?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane