• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znowu oddala się budowa Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
4 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na taki widoki między Trójmiastem i Lęborkiem trzeba będzie poczekać jeszcze cztery lata. Na taki widoki między Trójmiastem i Lęborkiem trzeba będzie poczekać jeszcze cztery lata.

We wrześniu władze gdańskiego oddziału GDDKiA miały wysłać zaproszenia do drugiego etapu przetargu na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej. Czy inwestycja drogowa przez Kaszuby jeszcze jest państwowym priorytetem?



Czy wierzysz w powstanie Trasy Kaszubskiej?

Mija właśnie rok od ogłoszenia przetargu na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej, która dwiema jezdniami połączy Gdynię z Lęborkiem. Wtedy władze gdańskiego oddziału zakładały, że na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Trasy Kaszubskiej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą miała przygotować kosztem 7,7 mln zł firma Transprojekt Gdański.

Także na wiosnę pracownicy gdańskiego oddziału GDDKiA mieli zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową Trasy Kaszubskiej. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową. Firmy i konsorcja zostały zakwalifikowane w sierpniu tego roku, ale na zaproszenia nie mogą na razie liczyć i szybko jeszcze się to nie zmieni.

Do tego odwołano z funkcji szefa gdańskiego oddziału GDDKiA - Roberta Marszałka. Jego miejsce zajął tymczasowo Karol Markowski.

Priorytetowa Trasa Kaszubska

Warto podkreślić, że rozbudowa drogi ekspresowej S6 z Trójmiasta do Lęborka znajduje się na 10 pozycji w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na latach 2015-2023. Przypomnijmy jednak, że wspomniany program opracował jeszcze rząd PO. Obecny rząd nie musi wcale zgadzać się z jego założeniami.

Inwestycja na Kaszubach wyprzedza na liście m.in. już trwającą rozbudowę drogi ekspresowej Między Gdańskiem a Warszawą. Niemniej na razie ministerialni urzędnicy nie zapowiedzieli cięć, w wyniku których priorytet Trasy Kaszubskiej obniżyłby się.

Planowany przebieg Trasy Kaszubskiej. Planowany przebieg Trasy Kaszubskiej.
Uwagi do inwestycji

Pod koniec września odbyła się w centrali GDDKiA Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Pod lupę wzięto m.in. Trasę Kaszubską i wniesiono kilka uwag.

- Dotyczyły one konieczności ponownej weryfikacji kosztów obiektów inżynierskich, przeanalizowania na wybranych fragmentach przebiegu przekroju podłużnego drogi ekspresowej S6 - czyli tzw. niwelety, a także ustosunkowania się do zgodności rozwiązań z przepisami techniczno-budowlanymi - mówi Paweł Suwisz z Wydziału Dokumentacji w gdańskim oddziale GDDKiA.
Obecnie Oddział Gdańsk oczekuje zatwierdzenia Protokołu KOPI. Dopiero po uzupełnieniu dokumentacji będzie można rozpocząć kolejny etap.

II etap przetargu dopiero w listopadzie

Zgodnie z harmonogramem przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w listopadzie 2016r. Oddział Gdańsk planuje wysłać zaproszenia do składania ofert cenowych do potencjalnych wykonawców, którzy zakwalifikowali się do drugiego etapu.

- Otwarcie ofert nastąpi po ok. 60 dniach od daty przekazania zaproszeń - mówi Paweł Suwisz.
Zatem w styczniu powinniśmy poznać oferty, a ewentualnego rozstrzygnięcia należy spodziewać się w lutym.

Prace projektowe oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Przy czym, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. To oznacza, że w optymistycznej wersji z Lęborka do Gdyni drogą ekspresową pojedziemy pewnie w połowie 2020 r.

Z tego powodu też Trasa Kaszubska będzie najdłużej przygotowywaną i realizowaną inwestycją na Pomorzu. Prace nad nią zaczęły się bowiem w 2008 r.

64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Miejsca

Opinie (314) 3 zablokowane

  • (12)

    Nie rozumiem tego szczekania na PiS. To się już robi chore jak media programuja ludzi na takie bezmyślne i bezrefleksyjne kłody które walą po pysku jak usłyszy o PiS czy PO.

    • 98 149

    • nie rozumnie

      nie rozumiesz bo nie umiesz.taki standard.

      • 0 0

    • Czego nie rozumiesz? (8)

      To ci wytłumaczę misiu.
      Na Pomorzu nie bedzie żadnych inwestycji dopóki rządzi PiS. Z zemsty na wyborcach.
      Zrozumiał miś?

      • 42 24

      • (1)

        To również się mszczą na swoich wyborcach? PO nie miała u nas 100% poparcia...

        • 6 6

        • Takie z nich asy

          • 3 0

      • (5)

        Nie będzie, bo GW tak napisała?

        • 27 34

        • Napisałem ci dlaczego (4)

          Powtórzyć?
          Z zemsty na wyborcach

          • 26 17

          • A czytałeś artykuł? (2)

            Oczywiście trójmiasto-pl robi poukładaną ściemę.
            4 lata czekania
            ale obsuwa jest kilkumiesięczna, co przy innych projektach za po było normą i to kilkunastomiesięczną.

            i ten artykuł to jest ewidentny dowód na to, że dobrze zrobili odwołując dyrektora GDDKIA w Gdańsku.

            dziękujemy panie Naskręt

            • 12 24

            • no ale miało być lepiej, a nie tak samo lub gorzej (1)

              więc przestań używać argumentu "za po było tak samo" bo to żaden argument na plus. Jak trzeba być ślepym/nieogarniętym/zmanipulowanym (możesz wybrać trzy) by łykać te same kity co waliło PO tylko w okładce PISu?

              • 18 5

              • To jeszcze mało.

                Przecież teraz jeden z drugim Misiewicz to tak przygotują inwestycje, że wszystko ruszy z kopyta. Tak masz rozumować. PO kradło, albo z rozkazu Niemców nie budowało dróg, ale teraz ta armia ekspertów po wyższej szkole medialnej takie inwestycje przygotuje, że świat oniemieje.

                • 20 3

          • Na razie ciesz się z rozszerzonej strefy parkowania w Gdańsku.

            • 8 4

    • czego tu nie rozumieć (1)

      może mniej TVP1 i TV Republika, to zrozumiesz.

      • 27 10

      • Zakazać im TVP1 i TV Republika to jak wyłączyć światła na skrzyżowaniu z tramwajami

        Pogubią się w tym świecie...tyle informacji...tyle bajtów do analizy, a tak...włączasz szczujnie i masz świat wyłożony czarno na białym

        • 28 10

  • (15)

    Jak wygra wybory PO bedzie trasa kaszubska...czyli nigdy!hahahaha

    • 75 218

    • tiaa

      jak twoi wygrają to będzie nic.

      • 0 1

    • Ręka nie boli szpilku? (6)

      • 13 2

      • (5)

        Pytasz ciągle Szpilka czy go ręka nie boli,mam wrażenie,że rozbierasz się na skype i Szpilek się onanizuje. Zboczeńcy!

        • 9 3

        • Głodnej chleb na myśli (1)

          • 9 0

          • ręka ją boli

            • 1 0

        • Od pisania głąbie. (2)

          • 5 5

          • (1)

            Tak jasne ciągle pytasz czy reka mnie nie boli...Pewnie siedzisz w pracy i myslisz kto wali gruche i masz kisiel w majtkach!

            • 2 4

            • a nie boli cię ręką?

              • 4 0

    • (5)

      Kretyn pisowski.

      • 28 15

      • Powcy sprzedadzą deszte kraju za zegarek.

        • 1 5

      • Szpilek był wczoraj na manifie (2)

        taki mały ryżawy grubasek bez zęba na przędzie,a w ręku trzymał łańcuch od swojej kozy

        • 14 5

        • Kto tam wie, co ten szpilek z tą kozą robi? O ból w ręcę już go pytają, to zaraz o kozę będą.

          • 5 1

        • No miałem sam lancuch bo mi uciekałaś kòzko dojna z łańcucha!hahahahah

          • 3 5

      • Szpilek nie jest z PIS bo wczoraj byk na czarnym poniedziałku! Miał transparent tak dla aborcji i podwiązywania macic.

        • 9 9

    • baran

      • 20 10

  • A co z Metropolitalną (4)

    Wiadomo kiedy ruszają prace czy podobnie jak z kaszubską?

    • 9 1

    • OMT (3)

      Powinni ruszyć z budową jak najszybciej,by potem poszerzyć obwodnicę Gdańska! OMT jest jedyną szansą na odkorkowanie trójmiasta i Żukowa! Przecież nie mogą czekać,aż na obwodnicy trójmiasta dojdzie do tragedii,a zakorkowana obwodnicy i codzienne wypadki( O SEZONIE NIE WSPOMNĘ!) to norma... Niech budują jak najszybciej!!! Tym bardziej,że bez wybudowania OMT nie poszerzą obwodnicy trójmiejskiej,bo nie ma gdzie puścić ruchu!

      • 3 1

      • (1)

        gdzie planują wjazdy zjazdy za Żukowem w kierunku południowej ? Tylko w Lublewie czy obok MOP Niestępowo też???

        • 0 1

        • OMT będzie kończyć się tam gdzie obecnie zaczyna się południowa

          • 1 0

      • odkorkowanie Trójmiasta?

        A jakim to sposobem jak kończy się w Chwaszczynie...

        • 0 1

  • Wina Adamowicza

    Niech dalej Adamowicz skacze i zaprasza sobie gości to z budżetu państwa nie dostaniemy ani złotówki

    • 2 5

  • spoko (2)

    poczekamy

    • 32 22

    • Jak czytam jak sa prowadzone inwestycje przez GDDKiA Gdansk...

      to mi sie plakac chce, ze mieszkam w kraju gdzie tacy ignoranci i nieudacznicy decyduja o rozwoju mojego regionu.

      • 1 1

    • za Donka czekaliśmy ponad 7 lat poczekamy i teraz

      • 4 3

  • Teraz rządzi PiSis

    Inwestycje są niewskazane, ważniejsza jest aborcja.

    • 9 0

  • (2)

    Swego czasu przejazd z Leborka do Gdyni zajmowal mi 45-50minut. Autem osobowym ;)

    • 10 1

    • (1)

      lub 5h bryczką

      • 1 0

      • 8h z babą na pace

        • 2 0

  • (1)

    Dobra zmiana!

    SZKODA

    • 93 37

    • Dojna zmiana

      Tak jest poprawnie

      • 6 0

  • dk 6, wiadukt w Bożympolu Wielkim (1)

    Kiedy rusza budowa wiaduktu w ciągu dk6 nad torami kolejowymi w Bożympolu Wielkim? Sprawa ciągnie się od lat 90-tych ubiegłego stulecia.

    • 3 1

    • Po co skoro będzie nowa s6

      • 0 0

  • Ok

    ok

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane