• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz burzenie antresoli na dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
28 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Po zburzeniu antresoli będzie widać jak jasne i przestrzenne jest wnętrze dworca w Gdańsku.



Zalewie kilkanaście dni po tym jak ruszyło wyburzanie antresoli na dworcu PKP w Gdańsku, ściany holu pod sufitem odsłoniły jedną ze swoich tajemnic, czyli dawną kolorystykę sprzed dziesiątek lat. Zniknęły też wszystkie korytarze i boksy na piętrze, dzięki czemu widać jak przestronne i jasne wnętrze było skrywane przez lata.



W jakim kolorze powinen być hol dworca po remoncie?

Jesteśmy pierwszą ekipą, która zaryzykowała zapylenie sprzętu, by pokazać jak przebiegają prace związane z wyburzaniem antresoli na gdańskim dworcu. Trwa tam wielka, ale kontrolowana demolka. Z ponad 550 m kw. antresoli, która oszpeciła hol dworca w latach 90., zniknęły już zawiłe korytarze i wszystkie boksy. Robotnicy zdarli też posadzki. Teraz, kawałek po kawałku, wykuwany jest beton z antresoli. Pył przy tym jest olbrzymi.

Co ciekawe przy oczyszczaniu ścian holu pod sufitem, pojawił się tynk, na którym widać że fragmenty ozdobnych zagłębień pod oknami, miały łososiowy kolor.

- To dopiero początek prac i trudno oszacować z jakiego okresu pochodzi ta kolorystyka. Niemniej sądzimy, że podczas prac konserwatorskich odkryjemy oryginalne elementy i polichromie z początku XX wieku - zapowiada Ewa Jachnicka, konserwator dzieł sztuki z urzędu pomorskiego konserwatora zabytków.

W najbliższym czasie robotnicy rozprawią się definitywnie z szybem windy, sam dźwig jest już usunięty.

- Gdy na antresoli nie ma już korytarzy i boksów, widać jak tu jasno i przestronnie, o czym przez te wszystkie lata zapomnieliśmy. Planujemy zakończyć prace 2-3 marca. Mam nadzieję, że prace konserwatorskie tego nie opóźnią - wyjaśnia Krzysztof Piekarski dyrektor z PKP Dworce Kolejowe Gdańsk.

Burzenie antresoli pochłonie 500 tys. zł. Po tym jak zostanie ona całkowicie wyburzona, planowane jest pomalowanie ścian i uzupełnienie posadzek.

Jednak, by dworzec odzyskał dawną świetności, PKP musi znaleźć jeszcze 18 - 20 mln zł na drugi etap prac. Plan zakłada, że w holu zostaną otworzone drewniane dębowe drzwi i okna, nowe oświetlenie, historyczna kolorystyka. Schody prowadzące do tunelu zostaną przesunięte bliżej wejścia, na dawne miejsce wróciłyby kasy biletowe, które także zyskałby drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów.

- Na dworcu pojawi się biuro managera, u którego przez 16 godzin będzie można załatwić nie tylko wynajęcie powierzchni handlowej, ale też zdobyć inne informacje - zapowiada Piekarski.

Plany kolejarzy sięgają też poza główny budynek dworca. W podłużnym obiekcie, równoległym do torów kolejowych, także znajduje się antresola, która także miałaby zostać zburzona. Zachowany zostałby natomiast bar McDonald's i znajdujący się obok bank. Na przybudówce miałyby powstać skośne dachy, które nie zostały odbudowane po II wojnie światowej. Na dachu głównym odtworzono by kolorową dachówkę.

Także plac przy peronach SKM zostałby przebudowany, a nad nim pojawiłoby się zadaszenie, które kiedyś znajdowało się w tym miejscu. Odtworzono by także bramę prowadzącą na plac (między budynkami KFC i dworca). Te plany będą zależeć od departamentu inwestycji w PKP w Warszawie i od zdobycia finansów. Zakłada się ich pozyskanie albo z funduszy unijnych, albo od umowy PKP z deweloperem.

Na czas wyburzania antresoli kasy zostały przeniesione do kontenera umieszczonego przed budynkiem dworca (obszar pomiędzy dworcem, KFC, a peronem SKM zobacz na mapie Gdańska). Nie ma natomiast ograniczeń w dostępie do pozostałych części dworca, takich jak toalety, skrytki bagażowe, bank, czy popularny bar szybkiej obsługi.

Uroczyste otwarcie budynku dworca kolejowego w Gdańsku nastąpiło 30 października 1900 roku. Gmach główny nazywany był wówczas budynkiem powitalnym. 10 lat później rozbudowano jego część północną. Kontur budynków, nawiązuje do wyglądu lokomotywy z węglarką. Mimo pożaru podczas II wojny światowej, zbyt mocno nie ucierpiał, jednak w latach 60. był pomysł, by upodobnić go do dworca centralnego w Warszawie. Powstała wtedy koncepcja zburzenia starych zabudowań i zastąpienia ich nowoczesnym, pozbawionym jakiegokolwiek wyrazu dworcem, będącym skromnym nawiązaniem do form architektonicznych "Warszawy Centralnej". Na szczęście do tego nie doszło.

W latach 90., gdy był wykonywany jego generalny remont, pojawiły się niezbyt atrakcyjne antresole i boksy. To efekt podpisanej przez PKP umowy z firmą First Class. Ta w zamian za remont, miała nim zarządzać przez 25 lat. Dziś większość z nich stoi pusta i zaniedbana. Zarządzała tym firma First Class, decyzją sądu pod koniec 2006 r. została z dworca wyrzucona. Jednak stan prawny przez kolejarzy został uporządkowany dopiero dwa lata temu. Od tego momentu planowany jest remont wnętrza.

Miejsca

Opinie (121) 6 zablokowanych

  • oby nie wyskoczyli z jakimiś pomaranczowymi ścianami jak we wrocku.

    • 8 1

  • Brawo

    Brawo Gdańsk

    • 5 2

  • precz z pracami konserwartorskimi

    Konserwatorzy zabytków precz, nic nie robicie tylko wszystko wstrzymujecie

    • 3 12

  • Szczerze to ..

    Się lekko poprzewracało w głowach mam wrażenie że gdzieś już to było....

    • 1 4

  • Kolej znowu wywala kasę (3)

    W czasach ciężkich dla PKP, firma której już nie powinno być (PKP) robi wszystko, by trwonić kasę i burzyć. Dlaczego jeżeli chcemy odtworzyć historyczny obiekt, burzymy część, a nie całość? Kiedy znikną ohydne nowoczesne reklamy z budynku dworca? Może ktoś kosztem jednego wspiera innych? Kiedy kolej na przywrócenie historycznego budynku dzisiejszego KFC? Gdzie miejsce na poczekalnię i przechowalnię bagażu? Czy kolej ma za dużo kasy i potrafi wszystko niszczyć? Kiedy PKP i jej duża liczba dyrektorów wreszcie odejdzie tak jak przewidywała Ustawa?

    • 2 15

    • wedlug Ciebie należało by zburzyc cały dworzec i budować od nowa?? IDIOTA !

      Po wywaleniu tego śmietniak z środka, dworzec będzie perfekcyjnie podobny do tego sprzed wieeelu lat! Poczekalnia? Ok, jest ważna. Przechowalnia jest cały czas, o czym też masz w tym artykule. Trzeba by było być debilem, żeby rozwalić cały dworzec!! To tak, jakbyś kupił samochód z zmienionym zdezakiem ala GKA, i chciałbyś wrócić do zderzaka GDA. Rozwalić samochód czy wymienić zderzak? Antresola to tylko nic nie znaczący element, który należało wyrzycić, by dworzec wrócił do historii !

      • 4 2

    • :)

      lepiej ponarzekać... takie to smutne.. a jak się uda, to wtedy oooo jednak fajnie !

      a zawód DYREKTOR nie tylko w PKP

      • 2 0

    • Dworzec to wizytówka miasta, zobacz jak na zachodzie wygladaja dworce.

      A u nas co ? Niby zabytkowy dworzec a wygląda jak przytułek dla bezdomnych.

      • 9 1

  • "Jednak, by dworzec odzyskał dawną świetności, PKP musi znaleźć jeszcze 18 - 20 mln zł na drugi etap prac." Bardzo śmieszne.

    • 7 2

  • Pamiętam ostatni remont. Wydawać by się mogło, że to było przed chwilą.

    Ale ten czas zasuwa!

    • 4 1

  • ten kiosk jeszcze wynieść z tego wejscia do holu i kolor jak w wizualizacji i rewelacja !

    • 51 4

  • Teraz jeszcze ten Bangladesz w okół dworca

    syfiaste tereny w okół przychodni kolejowej remontowanej od 10 lat i nie lepsze za KFC.

    • 77 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane