• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz pierwszą zmodernizowaną SKM-kę. W Trójmieście pojawi się w sierpniu

Maciej Naskręt
16 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole. Skład (EZT) zmodernizowany przez pracowników firmy TS Opole.

Gotowy jest pierwszy zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny dla SKM Trójmiasto. Dotarliśmy do zdjęć składu, który wyruszy na trójmiejskie tory w przyszłym miesiącu, czyli 10 miesięcy później niż planowano.



Spółka Tabor Szynowy Opole ukończyła modernizację pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego (numer serii EN-57) dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. To pierwszy z planowanych sześciu pojazdów dla trójmiejskiego przewoźnika.

- Skład obecnie znajduje się w Instytucie Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu, gdzie wykonywane są badania homologacyjne, niezbędne do uzyskania świadectwa dopuszczenia do ruchu. Pojazd będzie wykonywał jazdy testowe na kilku liniach w pobliżu Poznania - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

W trakcie badań przeprowadzone zostaną pomiary parametrów takich jak skrajni taboru, sprawności hamowania, rozkładu mas w pojeździe, oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym, kompatybilności elektromagnetycznej, a także badanie emitowanego hałasu.

W ramach modernizacji zmieniono wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, wymieniono drzwi, instalacje w toaletach i klimatyzację. Zamontowano nowy pulpit maszynisty i system napędowy. Zmodernizowana jednostka została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Nowy tabor pojawi się w Trójmieście już w sierpniu. Kiedy jednak takich odnowionych składów będzie więcej? Na to pytanie niestety trudno odpowiedzieć.

Czy zmodernizowane składy będą atrakcyjne dla podróżnych?

Przypomnijmy: z firmy TS Opole do Trójmiasta ma trafić tylko sześć składów EZT, choć pierwotnie miało ich być aż 21. Za wykonane prace spółka miała zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokrywała dotacja unijna.

Jednak firma z Górnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ci ostatni zmodernizują tylko sześć składów.

Co z pozostałymi pojazdami szynowymi? PKP SKM ogłosiła w czerwcu przetarg na wykonanie modernizacji 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem opcji rozszerzenia modernizacji do 21 składów, gdyby TS Opole nie zmodernizował zmniejszonej liczby kolejek.

Oferty cenowe w tym przetargu poznamy najszybciej 2 sierpnia 2013 r. SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Natomiast pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • żal (1)

    Przeca to tylko maleńki lifting.Poprawiła się aerodynamika :P

    • 10 0

    • Nie tylko

      Na dużym zdjęciu widać ,że zamontowali w kolejce toj-toja . W końcu będzie można się normalnie wysikać.

      • 2 0

  • Tylko PESA

    Skm błagam kupcie nowe pociągi np. typu Elf tak jak w stolicy. Dla czego w 3 mieście musi być jak w 3 świecie pod tym względem...

    • 39 1

  • i gitara, (3)

    nie odstaje od reszty Europy

    • 3 16

    • Ale tej wschodniej .

      • 9 1

    • pastuchy nawet lepsze mają....

      • 2 1

    • Jechałem w Austrii tzw "InterCity Rapid"- warunki gorsze niż SKM przed remontem

      a cena 100euro w jedna stronę (Wiedeń-Lienz). Jechałem też koleją miejscową we Włoszech- syf, brud i smród (przez okna nic nie było widać).

      Naprawdę trójmiejska SKM wypada nieźle.

      • 5 2

  • gdzie stare metro z Berlina ?

    Po otwarciu drzwi, znowusz dziura między pokładem a peronem. A miało być inaczej !

    • 16 0

  • Siedzenia

    poproszę bez stymulacji prostaty.

    • 26 0

  • jak uzdrowić transport SKM?

    kiedyś zabawiłem się w wizjonera, dziś chciałbym przypomnieć swoją wizję rozwoju transportu szynowego w Trójmieście:

    cyt.:
    "(...)
    Wariant nr 1
    Trasa Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia (niegdyś podstawa) to prawie 45 minut w każdą stronę. Pomnóżmy to x 2, wyjdzie nam 90 minut na surowy obieg pociągu. Dodajmy pół godziny oczekiwania w Chylonii i Gdańsku Głównym, daje nam to 150 minut. Co 150 minut ten sam pociąg rusza na kolejne kółko. Jeśli weźmiemy pod uwagę częstotliwość rzędu 7,5 minuty (8 pociągów na godzinę), to widzimy iż potrzeba nam 10 pociągów (co drugi jedzie do Wejherowa).

    Wariant nr 2
    Trasa Gdańsk Główny - Wejherowo, 70 minut w jedną stronę. Mnożymy x 2 i dodajemy po 30 minut "z każdej strony" na przerwę techniczną. Na pełny obieg potrzeba 200 minut, częstotliwość na odc. Chylonia - Wejherowo co 15 minut, stąd wynika, iż potrzeba tutaj nieco ponad 13 pociągów (zakładam możliwość skrócenia przerwy technicznej w Wejherowie o parę minut z pół godziny).

    Łącznie na podstawową trasę Gdańsk Główny - Wejherowo przy starej dobrej częstotliwości potrzeba... 23 pociągi!!!
    (...)"
    pociągi SKM zazwyczaj mają długość ok 130m (długie) oraz 85 (krótkie).

    23 pociągi ~130m jeżdżące w takcie 7,5 minuty !!!
    koszt takiego miejskiego pociągu to np:
    - Flirt kolei Mazowieckich ok 22mln za pociąg o długości 75m (200 miejsc siedzących),
    - SBahn Berlin planuje kupić 80 pociągów typu class 481 dł. 36m każdy ( wiki), z tego dałoby się złożyć 20 miejskich składów na 140m - wydatek 120 mln euro

    Koszt niby i duży, ale zobaczmy z ilu samorządów składa się Trójmiasto - do dyspozycji jest kilkumiliardowy budżet (olać marszałka - do Słupska powinien jeździć przewoźnik typu PR). Należy zmusić włodarzy gmin do olania PKP SKM Trójmiasto, do czasu jej upadku dzierżawić zajezdnię w Cisowej od nich a po upadku kupić za złotówkę.

    • 29 2

  • EN57 to stary ciężki gniot z początku lat 60 (1)

    Nie potrzebne nam są takie gnioty, nam potrzebne są lekkie energooszczędne składy, przegubowe, bez podziału na wagony, z 3 centymertowym prześwitem do peronu. Czyli - potrzeba nam cywilizacji, a nie postkomunistyczne rozwiązanie z połowy ubiegłego wieku. Widziałem nowoczesne składy w Oslo - my dorobimy się takich chyba za 50 lat, albo nigdy niestety

    • 44 1

    • A ile kosztuje bilet kolejowy w Oslo?

      • 1 1

  • no cóż

    modernizując starą syrenkę mercedesa się nie zrobi.

    • 26 0

  • mam 20 lat i chyba za mojego życia nowych składów się nie doczekam (3)

    • 40 2

    • (2)

      Po co nowe skoro można zmodernizować stare? Myślałeś może, że za życia jednego pokolenia zrobimy z pokomunistycznego skansenu i dawnego ruskiego satelity drugą Japonię? Nic tak nie potrzebuje czasu, jak odbudowa zdewastowanej komunizmem Polski i to właśnie twoje zadanie na najbliższe pół wieku - a zacząć trzeba od podstaw, od mentalności ludzi.

      • 2 6

      • Dziwne że autobusy jakoś można było wymienić na nowe i to niektóre już w latach 90 !!!

        • 5 1

      • Dewastowanie trwa nadal, koryto trzeba opróżnić

        • 0 1

  • I tak wandale zdewastują!!!

    Szkoda kasy bo i tak potną siedzenia, porysują szyby, zrobią graffiti itd.

    • 10 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane