• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Życiodajna rafineria

Tomasz Falba
1 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Trzydzieści lat temu uruchomiono w Gdańsku rafinerię. Jeśli teraz dojdzie do jej połączenia z Orlenem Pomorze straci dziesiątki milionów złotych.

Rafineria w Gdańsku ruszyła dokładnie 29 listopada 1975 roku. Od tamtej pory rozrosła się w wielką firmę, której wartość wyceniana jest na 4,5 miliarda złotych.

Cisza przed burzą

Wydawać by się mogło, że jej przyszłość nie jest niczym zagrożona. A jednak. Przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi odżyły pomysły na połączenie gdańskiego przedsiębiorstwa z Orlenem.

- W nowej spółce państwo zachowa 25 proc. udziałów plus jedną akcję - mówił wtedy dzisiejszy premier Kazimierz Marcinkiewicz.

Po wyborach sprawa ucichła. Jak się jednak dowiedzieliśmy w Ministerstwie Skarbu Państwa, kwestia nie jest jeszcze przesądzona.

- Ani na tak, ani na nie - mówi Barbara Kasprzycka, rzecznik prasowy MSP.

Co by się stało gdyby jednak pomysł o połączeniu obu firm został wcielony w życie?

- Dla Pomorza to byłaby katastrofa - mówi rzecznik Grupy Lotos Marcin Zachowicz.

Nie ma w tym stwierdzeniu przesady. Przedsiębiorstwo powstałe z połączenia Lotosu z Orlenem miałoby zapewne siedzibę w Płocku, gdzie mieści się centrala Orlenu. Korzyści płynące z fuzji trafiłyby więc właśnie tam.

Kulturalna czkawka

Co straciłoby Trójmiasto i Pomorze? Przede wszystkim podatki. W ubiegłym roku firma wpłaciła na konto Gdańska 60 mln złotych. Spółka tworzy też nowe miejsca pracy - kilkadziesiąt w skali roku, a w związku z planowanymi inwestycjami będzie ich zapewne jeszcze więcej.

Połączenie Lotosu z Orlenem negatywnie odbiłoby się na pomorskiej kulturze, bo Lotos jest w naszym regionie jej największym mecenasem. Firma pomaga m.in. Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, była też głównym sponsorem koncertu Jeana-Michela Jarre'a, który odbył się w Gdańsku z okazji obchodów jubileuszu 25-lecia powstania "Solidarności".

Na ratunek

Z Lotosem na stałe złączone są koszykarki Lotosu Gdynia, żużlowcy Lotosu Gdańsk i hokeiści Stoczniowca Gdańsk.

Firma pomaga nawet szpitalom i ubogim. W tym roku przekazała w pełni wyposażoną karetkę pogotowia szpitalowi na Zaspie. W ten sam sposób wsparła gdyńskich ratowników z Poszukiwawczego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. W ubiegłym roku Lotos podarował też potrzebującym prawie 700 tys. zł.
Echo MiastaTomasz Falba

Opinie (112) 1 zablokowana

  • NIE RZUCIM LOTOSU SKĄD NASZ RÓD....

    NIE BĘDZIE ORLEN PLUŁ NAM W TWARZ I DZIECI TAM PŁOTCZYŁ

    • 0 0

  • zdebilowało ich normalnie!

    tak nie można, to jest niezgodne z konstytucją!

    • 0 0

  • tak ?

    a jak Elf chciał wybudowac fabrykę to ludzie darli mordy, ze turyści nie przyjadą ? To przez taką logikę powinniśmy zamknąc rafinerię czym prędzej ! mam nadzieje, zę niektórych to otrzeźwi !
    Rafineria - niech nam żyje !!!

    • 0 0

  • fuzje

    Fuzje to naturalne procesy gospodarcze. Firmy łączą się aby powiększyć kapitał i udział rynkowy i mieć mocniejszą pozycję wobec ewentualnych zakusów przejęcia ze strony jeszcze innych konkurentów (zagranicznych). Kto zbyt wolno rośnie-jest pożerany.

    Czy niezależna egzystencja Lotosu i Orlenu jest zagwarantowana po wsze czasy? Czy obie te rafinerie mają dostateczny potencjał wzrostu działając w pojedynkę?

    Dzisiejsze głosy portalowe przypominają "dyskusje" pomiędzy zwolennikami Arki i Lechii (albo Gdyni i Gdańska) z okazji planowanej inwestycji nowego kosza na śmieci.

    • 0 0

  • :)

    • 0 0

  • sowa

    masz rację , ale w tym przypadku , na naszym rynku paliw zapanowałby /formalnie , bo faktycznie mamy do czynienia ze zmową monopolistyczną/ monopol.Chyba nie o to nam chodzi, odsyłam do przykładu choćby tpsy.A firmy powinny się łaczyć , ale bez pomocy polityków, ja tak wolę .Dosyć socjalizmu w gospodarce!

    • 0 0

  • Wolne Miasto Gdańsk!

    PRECZ OD RAFINERI DEBILE Z PISuaru :D

    • 0 0

  • POLSCY POLITYCY

    ZAUFAĆ POLSKIEMU NOWEMU PREZYDENTOWI!!!!!
    PRECZ OD LOTOSU!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • pikl

    Dodatkowo warto zauważyć, że w przypadku przeniesienia centrali do Płocka - korzyści, czyli podatki itp. odpłyną, a zagrożenia np. wpływ na środowisko naturalne - pozostaną. Ten interes podobać nam się nie może.

    • 0 0

  • PiSiory:(

    olaboga z ta partia. niech lepiej ksiezyc kradna a od polityki to sio daleko. ludzie jak mazna bylo na nich zaglosowac. wolam o rozsadek

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane