• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,8 mln zł rocznie na utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie na 90 proc. w czerwcu

Maciej Naskręt
9 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Główny wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wiadukt dla sieci technicznych nad główną jezdnią prowadzącą do tunelu.
  • Gotowy Węzeł Marynarki Polskiej położony nieopodal PGE Areny.
  • Stropy prefabrykowane, na które zostanie w tunelu drążonym umieszczona jezdnia = nawierzchnia asfaltowa.
  • Wiadukt drogowy nad główną jezdnią do tunelu, a w głębi przejście dla pieszych.
  • Konserwacja ścian zjazdu do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Zjazd do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Gotowe są już zjazdy i główna jezdni dojazdowa do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Tunel dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.

Utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie rocznie 1,8 mln zł. Na 90 proc. pojedziemy tunelem w czerwcu. ZDiZ, który będzie zarządzał tunelem, zatrudnił już trzy spośród planowanych 10 osób do jego obsługi.



Mijają trzy lata i trzy miesiące od podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Do dziś firmie OHL udało się m.in. wybudować Węzeł Marynarki Polskiej, a także wydrążyć maszyną TBM obie nitki tunelu. Od ponad pół roku trwa budowa przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nitkami, a także montaż prefabrykatów, na których zbudowane zostaną jezdnie.

Na ponad 90 proc. otwarcie tunelu w czerwcu

Przypomnijmy, że według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, znacznie opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. jestem pewien, że nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK.

Dokładnej daty na razie jednak nie poznamy. Dlaczego?

- Chcemy uniknąć sytuacji podobnej do tej podczas zakończenia budowy stadionu PGE Arena, kiedy jednoznaczny termin wskazaliśmy. Dotrzymanie go uniemożliwiły wtedy odbiory przez straż pożarną. W przypadku tunelu chcemy być pewni, że wszystko wykonano z najwyższą starannością i dopiero, gdy będziemy tego pewni, podamy do publicznej wiadomości dokładny termin otwarcia obiektu - tłumaczy Trykosko.

Tłumy podczas październikowego dnia otwartego tunelu


Urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu

Tymczasem urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu pod Martwą Wisłą. Poznaliśmy je dzięki zarządzeniu prezydenta Gdańska, które dotyczy limitu zadłużenia, jakie w 2016 r. mogą wygenerować poszczególne jednostki budżetowe. Wśród nich jest Zarząd Dróg i Zieleni, który będzie zarządzał tunelem pod Martwą Wisłą.

Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej. W sumie daje to 1,8 mln zł rocznie.

Nie jest to jednak kwota ostateczna, bowiem tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni, czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania. Należy też go ubezpieczyć, co może tylko podwoić koszty.

W kolejnych latach koszty utrzymania będą prawdopodobnie rosły. To głównie z uwagi na fakt zakończenia trzyletniej gwarancji powykonawczej dla obiektu. Od tej pory wszelkie usterki będą usuwane z pieniędzy budżetu miasta.

Zobacz spacer wydrążonym tunelem w ubiegłym roku


Pierwsi pracownicy tunelu już zatrudnieni

Co ciekawe, pierwsi pracownicy, którzy będą pracować w tunelu pod Martwą Wisłą, zostali już zatrudnieni. W ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą".

- Ich głównym zadaniem jest teraz organizacja pracy w tunelu. System pracy będzie oparty o doświadczenia z innych miast, w których tunele drogowe funkcjonują od lat - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (302) 6 zablokowanych

  • (1)

    Tylko nadal nie jest wyjaśniona sprawa przeprawy pieszych i rowerzystów przez rzekę po otwarciu tunelu

    • 4 9

    • Jest rozwiązana

      Wstawiasz rower do samochodu. Wsiadasz do niego i się przeprawiasz

      • 2 0

  • Tylko dobrze pilnujcie... (1)

    ..żeby ci pop....ni rowerzyści nie wjeżdzali, od razu mandat zarekwirowanie roweru!

    • 11 3

    • Powiem ci jedno jesteś hieną tak jak wszyscy kierowcy z kobietami dla mnie kierowca to wróg nr 1 a wroga trzeba tępić

      • 0 2

  • Brawo Adamowicz...

    ..chociaż raz przeciwstawiłeś się tym terorystom na rowerach, tak trzymać i pogonić z tunelu i je....ać mandaty.

    • 8 6

  • Pendolino jeździ, tristar prawie całkiem uruchomiony (3)

    a redaktor Naskręt nie ma o czym pisać

    • 7 2

    • a niby jaki nasz uzysk z tego zalosnego Tristara za niemal 200 mln ??? (2)

      bo ja nie dostrzegam zadnego, a 200 baniek poszlo sie j...c
      z naszych podatkow zeby byla calkowita jasnosc

      • 3 1

      • dla ciebie żaden

        ale co niektórzy zyskają, jak ci przyślą zdjęcie do domu

        • 3 0

      • No jak to? Przecież dzięki Tristarowi wiem, że mamy stale 999 wolnych miejsc parkingowych. Mój znajomy, Niemiec, jak mu to pokazałem stwierdził "unmiglich - 15.00 w zentrum?!, Już uczekli przed ruskimi?"

        • 6 0

  • No a ile utrzymanie warszawskiego judemuseum albo poDOBNEGO ECS-u?

    Może i o tym parę słów?

    • 6 5

  • przejazd platny

    wiec należy wprowadzić przejazd płatny , chocby 1-2 pln.

    • 6 3

  • 3 lata gwarancji ? to chyba jakis zart !!!

    chora wladza tego miasta, ale Adamowicz, Trykosko, Bojanowski i ich zarzadzanie temu miastu dobrze nie wrozy, wazne jest jedynie aby kasa sie zgadzala co miesiac na koncie a poza tym dramat kompetencyjny !!!
    mozna byloby podac jeszcze pare nazwisk ze spolek okolomiejskich jak: Piskorski, Bartosiewicz, Kotłowski czy Skarbek "wszyscy z namaszczenia" za gruba kase a to czego doswiadczamy jako mieszkancy spod tego "zalosnego" dzialania to kompletna porazka, smieszny prezydent probuje zamknac usta mieszkancom "budzetem obywatelskim" na poziomie promila wydatkow miasta i zalosnymi spotkaniami obywatelskimi gdzie ta "gawiedz" urzednicza jest kompletnie nieprzygotowana a przede wszystkim nic z tego dalej nie wynika, czyli zwykla fikcja "by Adamowicz"

    • 7 3

  • Jeśli się nie pomylili z przecinkiem, to będzie najtańsza w utrzymaniu gdańska inwestycja od 25 lat. W porównaniu z ECS czy stadionem to są grosze. Fajerwerki kosztowały więcej.

    • 13 1

  • tyle postów, może się powtórzę...

    Stadion narodowy: inwestor + główny wykonawca + podwykonawca z kierownikiem budowy i ostateczny wykonawca. Koszt położenia kafli w pomieszczeniach odnowy biologicznej 400,00 zł m2 dla ostatniego 30,00 zl m2.
    coś jeszcze z tym 2.000.000.000 rocznie ? bo te 1,9 to pod publikę. Zaraz i tak wzrośnie a powody... :)

    • 3 2

  • koszty są zawsze przy drogach mostach tunelach

    Przepustowość dróg w Gdańsku się zwiększy , inwestycje po drugiej stronie martwej wisły, lepszy dojazd na A4 i terminal kontenerowy, to jedna z najlepszych inwestycji w Gdańsku

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane