• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,8 mln zł rocznie na utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie na 90 proc. w czerwcu

Maciej Naskręt
9 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Główny wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wiadukt dla sieci technicznych nad główną jezdnią prowadzącą do tunelu.
  • Gotowy Węzeł Marynarki Polskiej położony nieopodal PGE Areny.
  • Stropy prefabrykowane, na które zostanie w tunelu drążonym umieszczona jezdnia = nawierzchnia asfaltowa.
  • Wiadukt drogowy nad główną jezdnią do tunelu, a w głębi przejście dla pieszych.
  • Konserwacja ścian zjazdu do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Zjazd do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Gotowe są już zjazdy i główna jezdni dojazdowa do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Tunel dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.

Utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie rocznie 1,8 mln zł. Na 90 proc. pojedziemy tunelem w czerwcu. ZDiZ, który będzie zarządzał tunelem, zatrudnił już trzy spośród planowanych 10 osób do jego obsługi.



Mijają trzy lata i trzy miesiące od podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Do dziś firmie OHL udało się m.in. wybudować Węzeł Marynarki Polskiej, a także wydrążyć maszyną TBM obie nitki tunelu. Od ponad pół roku trwa budowa przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nitkami, a także montaż prefabrykatów, na których zbudowane zostaną jezdnie.

Na ponad 90 proc. otwarcie tunelu w czerwcu

Przypomnijmy, że według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, znacznie opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. jestem pewien, że nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK.

Dokładnej daty na razie jednak nie poznamy. Dlaczego?

- Chcemy uniknąć sytuacji podobnej do tej podczas zakończenia budowy stadionu PGE Arena, kiedy jednoznaczny termin wskazaliśmy. Dotrzymanie go uniemożliwiły wtedy odbiory przez straż pożarną. W przypadku tunelu chcemy być pewni, że wszystko wykonano z najwyższą starannością i dopiero, gdy będziemy tego pewni, podamy do publicznej wiadomości dokładny termin otwarcia obiektu - tłumaczy Trykosko.

Tłumy podczas październikowego dnia otwartego tunelu


Urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu

Tymczasem urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu pod Martwą Wisłą. Poznaliśmy je dzięki zarządzeniu prezydenta Gdańska, które dotyczy limitu zadłużenia, jakie w 2016 r. mogą wygenerować poszczególne jednostki budżetowe. Wśród nich jest Zarząd Dróg i Zieleni, który będzie zarządzał tunelem pod Martwą Wisłą.

Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej. W sumie daje to 1,8 mln zł rocznie.

Nie jest to jednak kwota ostateczna, bowiem tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni, czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania. Należy też go ubezpieczyć, co może tylko podwoić koszty.

W kolejnych latach koszty utrzymania będą prawdopodobnie rosły. To głównie z uwagi na fakt zakończenia trzyletniej gwarancji powykonawczej dla obiektu. Od tej pory wszelkie usterki będą usuwane z pieniędzy budżetu miasta.

Zobacz spacer wydrążonym tunelem w ubiegłym roku


Pierwsi pracownicy tunelu już zatrudnieni

Co ciekawe, pierwsi pracownicy, którzy będą pracować w tunelu pod Martwą Wisłą, zostali już zatrudnieni. W ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą".

- Ich głównym zadaniem jest teraz organizacja pracy w tunelu. System pracy będzie oparty o doświadczenia z innych miast, w których tunele drogowe funkcjonują od lat - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (302) 6 zablokowanych

  • z dniem 03.10.2014 (1)

    zatrudniono trzech pracowników na stanowisko "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą" a tunel może będzie oddany do użytku w czerwcu br. ciekawy interes- kto za to płaci? a pozostałych siedmiu nie musi się szkolić? tylko na czym i gdzie?czyżby jakieś profesjonalne symulatory będą/są dla nich zakupione bo jak domniemam ci trzej zatrudnieni w październiku ubr. to muszą być chyba jacyś "inni", jak zwykle kabarecik

    Czytaj więcej na:

    • 8 2

    • pomyśl....

      Przynajmniej kilku pracowników musi znać instalacje od podszewki, być może na stażu szkolić się przy istniejących podobnych tunelach. Przy tej skali inwestycji i kosztach utrzymania, te kilka miesięcy pensji ekstra to naprawdę niewielka cena i swojego rodzaju ubezpieczenie. Oszczędności i rozsądek - owszem, ale nie dziadowanie, bo to się zwyczajnie nie opłaca.

      • 2 2

  • 1 litr benzyny w USA kosztuje 0.6 dolca, robol za 1 godzinę może kupić min. 30 litrów (1)

    a w POlandii za godzinę pracy "robola" oko 3 litry--------czyli 10 razy mniej !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! nie 10% a 10 razy mniej . To tak jakby przy pensji chleb kosztował 20 groszy, odbiornik TV oko 100zł, obiad w knajpie 2 zł...... i zaraz bedą komentarze to jedź do USA........biedny kraj biednych umysłowo ludzi, zaraz będziecie mieli podwyzki energii elektrycznej, gazu, czynszu...

    • 7 5

    • ale tak ludzie wybrali w wyborach,

      do których przystąpili gremialnie ...

      • 3 1

  • Lepiej utrzymywać potrzebny tunel niż nieczynne lotnisko :)

    • 9 2

  • bramka na wjeździe

    opłata za przejazd i się zwróci.... może....

    • 2 2

  • 1,5 mln rocznie na automatykę!?!?

    Zarządzam utrzymaniem technicznym ponad 900 (słownie dziewięciuset) urządzeń w jednej z większych firm produkcyjnych w regionie. Ponad 150 linii produkcyjnych jest wyposażonych w nowoczesną automatykę przemysłową (w tym kamery i sterowniki) i "instalacje elektryczne". Mój roczny budżet na automatykę to 0,9 mln - i nie jest przekraczany od 6 lat (podaję to aby wytrącić argument urzędnikom-złodziejom). Powierzchnia zarządzane przeze mnie obszaru to 2586 m2 (metrów kwadratowych) czyli ponad 2,5 km (podaję to aby wytrącić argument urzędnikom-złodziejom). I jestem "cebularzem", jak we wcześniejszych postach napisała pani z UM Gdańska. Czyli przyjechałem do Gdańska ( w sumie 12 lat temu) z okolic Kętrzyna. Wstydźcie się Pomorzanie (Kaszubi, śledzie, dorsze i przede wszystkim wszelkiego rodzaju mątwy morskie)!!! Okradacie samych siebie!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 10 4

  • rowery... (3)

    Wpuszczanie rowerów do tunelu byłoby bez sensu - podniosło by znacznie koszty inwestycji (trzecia nitka? bezpieczny i wygrodzony jakimiś barierami chodnik - większa szerokość - ciekawe czy wykonalne?).
    Natomiast niepokoi zapowiedź zlikwidowania promu. Wzdłuż Sucharskiego jest fajna ścieżka rowerowa, jest twierdza Wisłoujście, Westerplatte. Można by pomyśleć, żeby zamiast obecnego promu wykorzystać jakąś mniejszą jednostkę tylko dla rowerów i pieszych.

    • 7 1

    • nie byłoby takie bez sensu (2)

      prawy chodnik awaryjny jest wystarczająco szeroki, bariery to nie problem (i tak będą, żeby nikt nie przebił ścian tunelu). Będzie wszystko, co potrzebne dla bezpiecznego ruchu. Tylko ruchu nie będzie.

      • 1 0

      • (1)

        Ale to jest droga ewakuacyjna a nie chodnik przeznaczony dla ruchu pieszych. Gdybyś chciał puścić ruch pieszych i rowerów musiałbyś wiercić trzecią nitkę albo wygradzać barierą betonową w istniejącej nitce, ale na to nie ma miejsca. W innym przypadku byłoby to niezgodne z prawem.

        • 1 0

        • to prawo na które się powołujesz jest bardzo dziurawe

          owszem, gdyby miał być tam chodnik i ścieżka rowerowa - trzeba by kombinować z poziomami (podniesienie chodnika o 50cm i separacja już nie musi być pełna, wystarczą np. barierki, gdyż jest to inny poziom). Ale już np. pas rowerowy (uzyskany przez... obniżenie chodnika) mógłby się tam znaleźć i nawet nie musiałby być odseparowany (bo rowery i lekkie motocykle liczone są jako jedna kategoria ruchu). Inną jednak kwestią jest, że drogi dojazdowe do tunelu wyłączają ruch pojazdów wolnobieżnych i to jest zasadnicze ograniczenie. Pozostaje nadzieja, że w tunelu będą jeździć autobusy z przestrzenią dostosowaną także dla rowerów - głównie pod turystów, bo dla mieszkańców ciekawsza może być inwestycja w ramach Nowej Wałowej (tunel z tramwajem, chodnikami i ścieżkami)

          • 0 0

  • My jestesmy wciaz przed denominacja zlotego czy ja juz calkowicie zwariowalem !?

    Wszystkie, ale to wszystkie koszty utrzymania czegokolwiek podawane sa w MLN. Banka u, banka tam.

    • 7 0

  • zaczyna się już bać

    sam jeszcze przejadę tunelem ale z dziećmi to już wolę jechać przez miasto na około
    budżet 1,8 mln na utrzymanie powstał jak czytam nie z profesjonalnej kalkulacji lecz z wytycznych prezydenta ile może wynieść zadłużenie...
    sorry Adamowicz ale tak głupiej i nieodpowiedzialnej polityki z debilami z ZDiZ w tle nie widziałem w życiu...
    budżet na utrzymanie takiego tunelu to do kilkunastu do kilkudziesięciu milionów rocznie, i proponuję od razu wywalić na zbity ryj kierownika z ZDiZ który znowu zakłada, że utrzymanie obiektu w okresie gwarancji to jedynie przeglądy...

    myślę, że budżet zostanie zmieniony dopiero kiedy straż zacznie wyciągać trupy z tunelu po jakiejś tragedii...

    • 5 6

  • aż tyle to chyba żart

    • 4 1

  • Sporo kasy

    Może by tak z mandatów finansować utrzymanie? Znak zakazu ruchu na wlocie i rejestrator na wylocie. ludzie i tak na znaki nie patrzą ;-)

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane