- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (163 opinie)
- 2 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (114 opinii)
- 3 Do czerwca skażona ziemia znknie z Gdańska (67 opinii)
- 4 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (112 opinii)
- 5 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (261 opinii)
- 6 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (171 opinii)
Będą zmiany na pętli na Siedlcach
Minął pierwszy tydzień od otwarcia nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Siedlcach . Przestawienie się na nowy układ komunikacji miejskiej wielu pasażerom przychodzi z wielkim trudem. Według naszych czytelników nowa pętla jest bowiem niefunkcjonalna, niebezpieczna, przystanki są za wąskie, a pasażerowie ryzykując zdrowiem przechodzą między przystankami po torowisku. Jak ustaliliśmy, władze miasta już pracują nad wprowadzeniem tam pierwszych poprawek.
- Muszę przez to wyjechać z domu godzinę wcześniej - przyznaje. - Jak z perspektywy wózka oceniam nową pętlę? Jest bardzo wąsko, co widać gołym okiem. Dla osoby, której z trudem przychodzi poruszanie się na wózku, przesiadka może stanowić spory problem. Szczególnie, że autobusy mają przeważnie podłogę wyżej od nawierzchni przystanków i do wjazdu do pojazdu potrzebna jest albo pomoc kierowcy, albo użycie rampy.
Tuż przed rozmową z panem Rafałem byliśmy świadkiem sytuacji, gdy problem z wyjściem i wejściem do autobusu miały dwie kobiety z wózkami dziecięcymi. Najpierw wysiadła jedna z nich, po czym drzwi się zamknęły i dopiero wówczas zrobiło się miejsce dla kobiety, która chciała jechać autobusem dalej. Jeszcze raz otworzyła drzwi i jako ostatnia wsiadła do pojazdu.
Wątpliwości - choć nie wszystkich - budzi też brak wygrodzeń między torowiskami. Przekonują się o tym szczególnie pasażerowie zjeżdżający na Siedlce z Moreny i przesiadający się z autobusu na tramwaj i odwrotnie. Aby przejść z jednego przystanku na drugi, muszą przeciąć dwa torowiska, co szczególnie niebezpieczne jest, gdy z jednego przystanku odjeżdża tramwaj, a z przeciwnego kierunku zza łuku nadjeżdża skład z Moreny czy Brętowa. Pasażerów do przekraczania torowiska zachęca choćby brak tłucznia. Okazuje się, że to... celowy zabieg projektanta.
- Liczymy na zdrowy rozsądek pasażerów. Nie chcieliśmy im utrudniać życia i na siłę wprowadzać wygrodzeń i płotów, które były symbolem poprzedniej epoki - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku, projektującego pętlę.
Problematyczny może się wkrótce okazać też bardzo wąski wjazd na przystanki dla autobusów. W razie awarii pojazdu trudności z ominięciem będzie miało auto osobowe, nie wspominając o służbach technicznych. Wydaje się, że pozostawiona przestrzeń została zmarnowana, a architekci powinni w tym miejscu np. zrezygnować z pasa zieleni i poszerzyć wjazd do dwóch pasów. Ewentualna awaria autobusu, wjeżdżającego na przystanek lub już na nim stojącego sprawi, że z pętli nie będzie mógł skorzystać już ani jeden autobus.
- Wjazd służb technicznych może być kłopotliwy, ale jest możliwy od strony ul. Struga. Trzeba pamiętać, że projekt zakładał budowę pętli w kształcie maksymalnie zbliżonym do tej poprzedniej. W tym samym miejscu musieliśmy zmieścić tramwaje, autobusy i przystanki. Nie było możliwości "wyjścia" poza teren działki, bo nie zgodziło się na to miasto i firmy, które sąsiadują z pętlą. Ponadto pod ul. Struga przechodzi spory kolektor. Przebudowa tego odcinka jezdni byłaby bardzo kłopotliwa. Stąd też mogła wynikać minimalna, ale dopuszczalna przepisami szerokość peronów, na których teraz tłoczą się pasażerowie. Jakoś trzeba było to wszystko pomieścić. I tylko w tej kwestii mogło nastąpić niedoszacowanie pasażerów, ale to już pytanie nie do mnie. Trzeba teraz pomyśleć, jak rozładować potoki podróżnych, by ten efekt ścisku zniknął - mówi Jan Kosiedowski.
Dużym mankamentem nowej pętli jest też brak nawrotki dla tramwajów jadących od strony Brętowa i Moreny. Składy dojeżdżające na Siedlce z centrum, w razie awarii czy zaniku napięcia w sieci trakcyjnej między Siedlcami a Moreną, mają możliwość zawrócenia w kierunku ul. 3 Maja. Tramwaje linii 10 i 12 dojeżdżające na Siedlce z górnego tarasu pozbawione są takiej możliwości przez brak nawrotki.
- Ta pętla nie jest rewolucyjna, ale też i nie tragiczna. Jej problemem jest ograniczone miejsce. W miejscu, gdzie mogłaby powstać nawrotka, działka zwęża się, przypominając kształtem gruszkę. Promień łuku dla tramwaju musi wynosić w tym miejscu w sumie 50 metrów, a jest o 20 m mniej. Nie dało się tego przeskoczyć - tłumaczy prezes BPBK.
Co można zrobić "od ręki", by poprawić komfort pasażerów?
- Są trzy rozwiązania, nad którymi zastanawiamy się wspólnie z Gdańskimi Inwestycjami Komunalnymi [inwestor - red.] i Zarządem Transportu Miejskiego [operator linii] - przyznaje Jan Kosiedowski. - Po pierwsze, to ograniczenie przegród pod wiatami przystanków, które mogą ograniczać przemieszczanie się pasażerów. Po drugie, trzeba zastanowić się nad wprowadzeniem korekt w rozkładach jazdy, by zmniejszyć potoki pasażerów i rozładować tłok na przystankach. Po trzecie, można spróbować poszerzyć perony do 5 metrów, ale odbędzie się to kosztem jeżdżących tam autobusów. Te pół metra, które tam pozostawiliśmy, umożliwia bezkolizyjne przemieszczanie się pudła autobusu między krawężnikami na łukach. Przy wprowadzaniu zmian, trzeba jednak pamiętać, by jednocześnie nie zabrać pasażerom możliwości przesiadania się z jednego środka transportu do drugiego. Bo po to przecież powstała ta pętla.
Opinie (261) 3 zablokowane
-
2015-09-08 15:33
Tramwaj na morenie
Czemu do licha ciężkiego na morenie jeżdżą tylko tramwaje z Dortmund a nie nasze pesa jazz duo?
- 4 0
-
2015-09-08 15:40
Jesli juz tak jest i ma byc, to zrobcie panstwo cos dla mieszkancow, dopasujcie dokladnie rozklad jazdy autobusow 167,168, na siedlcach z tramwajami, wysiadamy z autobusu i spokojnie nie na hura, wsiadamy do tramwaju i dojezdzamy tramwajem spokojniedo centrum. A jeszcze super by było gdyby światel bylo mniej ,czyli postoi jak jedzie tramwaj ,bo to tez dodatkowe minuty. Nie wszyscy pracują w centrum. Inni pasażerowie dodatkowo jeszcze jeżdżą do innych dzielnic gdańska z centrum..Rozumiem -rewolucję budowlane ..Rozumiem polepszenie jazdy mieszkańcom moreny .A co z mieszkańcami ,bysewa ,kokoszek ,karczemek,jasienia????..Dlaczego nam pogorszyliście dojazd do pracy i z pracy????,znieśliśmy na spokojnie lata przebudowy obwodnicy,ale już cierpliwość się skończyła.To jest nie do zaakceptowania. Co będzie zimowa pora ? Jeśli autobusy się będą spóźniać? A potem tramwaje? ..Pętla niech sobie zostanie nie jest źle , dodajcie w takim razie 167,168 i niech jeżdżą jeszcze częściej na te siedlce.Albo zadamy przywrócenia tych lini167 168 do dworca pks i pkp.
- 10 0
-
2015-09-08 15:42
Bezmózgu
Ten kto to wymyślił powinien pracować pól roku bez poborów.Następnym razem by się trochę zastanowił przed decyzją .
- 7 0
-
2015-09-08 16:10
Te zmiany spowodowały,że wolę zrobić prawo jazdy niż tłuc się autobusami/tramwajami po Gdańsku. Tyle lat sie zapierałam ręcyma i nogami,że nie zrobię prawka, ale teraz nie mam wyjścia.
Przez zmiany w rozkładzie linii 175, muszę jechać jutro na Łostowice tramwajem. Dzięki psia mać. Wcześniej zasiadałam w 175 pod dworcem głównym w GD i bezpiecznie, bez zbędnych włóczęg docierałam na os. Moje Marzenie. Teraz każda podróż na Łostowice będzie istną wędrówką ludów!- 13 0
-
2015-09-08 16:33
po co te trawniki tam na tej pętli
rozwalić to i poszerzyć przystanki.
ale nieeeeeeeeeeeee. bo przecież musi być kawałek zabetonowanego trawnika.- 2 0
-
2015-09-08 16:59
Dz
iaiaj jechalam z dzieckiem w wozku porazka tranwaj za tranwajem ludzi przywozi autobusu brak wsias niemam jak bo ludzie stojat- 3 0
-
2015-09-08 19:48
ZTM - Zabytkowy Transport Miejski (1)
- 2 1
-
2015-09-08 20:12
Mamy jeden z najnowszych taborow w Polsce, głąbie.
- 0 1
-
2015-09-08 20:11
Po co nawrotka? przecież na Morene jeżdżą tramwaje dwukierunkowe. Wystarczą zwrotnice.
- 0 0
-
2015-09-09 09:42
SKANDAL
Jednym słowem skandal
Takie duże miasto. Tyle biur projektów i taka lipa.
Niepełnosprawni, matki z wózkami, starsze pokolenie i nie dla nich taka komunikacja?
To dla kogo, skoro pozostali mają auta.
Skandal, żeby czas dojazdu do pracy, po niby udogodnieniach wydłużył się o godzinę.- 4 0
-
2015-09-09 10:52
pętla jeszcze raz
Może Sołtys zwinie tory,i wtedy będą autobusy.....
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.