• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centra handlowe walczą o klienta lub zmieniają się w biurowce

Marzena Klimowicz-Sikorska
21 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
CH Klif w Gdyni niedawno odświeżył wystrój. Trend w remontach i zmianach wizerunku przyjął się już w wielu centrach handlowych w Trójmieście. CH Klif w Gdyni niedawno odświeżył wystrój. Trend w remontach i zmianach wizerunku przyjął się już w wielu centrach handlowych w Trójmieście.

Zarządcy trójmiejskich centrów handlowych wszelkimi sposobami walczą o klienta, już nie tylko trójmiejskiego. Niektóre już zrezygnowały i zmieniły profil z handlowego na biurowy lub biurowo-handlowy. Komu ta walka się najbardziej opłaci i ile centrów handlowych w Trójmieście ma szansę się utrzymać?



Według raportu warszawskiej firmy RED Real Estate Development, w całej Polsce jest ponad 400 centrów handlowych, a kolejne 40 jest w trakcie budowy. W dużych miastach na 1 tys. mieszkańców przypada średnio ok. 413 m kw. powierzchni handlowej w nowoczesnych centrach zakupowych. W Trójmieście zawyżamy średnią - na 1 tys. mieszkańców przypada ok. 500 m kw. galerii.

Sprawdź naszą bazę centrów handlowych w Trójmieście.

W Gdańsku, Sopocie i Gdyni nie brakuje też tych, które będą się budować i rozbudowywać, o czym pisaliśmy już kilka dni temu. Mimo to, według analityków Jones Lang LaSalle, największy odsetek wolnej przestrzeni w centrach handlowych jest właśnie w Trójmieście i wynosi on 4 proc. (najniższy ma Łódź - 1,8 proc.).

Czy to znaczy, że Trójmiasto nasyciło się takimi obiektami?

- Co prawda średnia 4 proc. wolnej powierzchni jest dość wysoka w porównaniu do innych dużych miast, jednakże należy zwrócić uwagę, iż jest ona kreowana głównie przez galerie, gdzie dominuje hipermarket np. Galeria Szperk, ETC. Projekty dominujące jak Galeria Bałtycka, Alfa Centrum, Klif nie mają wielu wolnych powierzchni. Dużym zainteresowaniem cieszy się też projekt Forum Radunia zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który dzięki znakomitej, centralnej lokalizacji i bliskości dworca PKP oraz SKM może stać się projektem nr 1 w Trójmieście - mówi Ewa Pawłowska, senior consultant z firmy Jones Lang LaSalle, która zajmuje się finansowymi i specjalistycznymi usługami w dziedzinie nieruchomości i zarządzania inwestycjami. - Po otwarciu centrum Riviera nasycenie rynku w Trójmieście wzrośnie do 512 m kw. na 1 tys. mieszkańców, co można przyjąć za średnią wśród dużych miast w Polsce. W aglomeracji jest nadal miejsce na nowoczesne, przyjazne klientom centra. Naturalnym procesem jest natomiast coraz słabsza pozycja projektów starszej generacji, w których właściciele nie dokonywali inwestycji.

Właśnie dlatego - by zatrzymać klienta - galerie inwestują w swój wystrój. Tak zrobiło np. CH Klif w Gdyni, kilka lat temu inwestując w rozbudowę, a teraz przeprowadzając gruntowną rewitalizację i odświeżając wnętrze, którego motywem przewodnim jest perła.

Wolne przestrzenie? Robimy biura

Czy zmiana wizualna galerii handlowej ma dla ciebie znaczenie?

- Ukończona właśnie modernizacja starszej części Klifu jest kontynuacją przeprowadzonej cztery lata temu rozbudowy Centrum. Rewitalizacja pozwoliła nie tylko ujednolicić wystrój całego obiektu, ale również nadać mu nowy, jeszcze bardziej elegancki charakter - mówi Anna Dębicka, dyrektor CH Klif Gdynia.

Odświeżenie wizerunku planuje CH Morena, remontować chce się też CH Batory. Niektóre natomiast postanowiły zmienić swój profil z handlowego na biurowy lub biurowo-handlowy, by powalczyć o zupełnie nową klientelę. I tak CH Wielki Młyn stara się o koncesję na otwarcie kasyna, a decyzję o zmianie profilu na biurowy podjęli blisko 1,5 roku temu właściciele CH Kwiatkowski w Gdyni, który sąsiaduje z CH Batory.

W galeriach handlowych dominują... usługi

- Jesteśmy zdania, że otwarcie kolejnych bardzo dużych obiektów handlowych wypiera handel z centrum przestrzeni miejskiej. Dość szybko zorientowaliśmy się w tej nowej rzeczywistości i podjęliśmy działania, które miały na celu zmianę charakteru Centrum Kwiatkowskiego. Na podstawie pierwszych trzech lat działalności dokonaliśmy stosownych analiz i ustaliliśmy strategię rozwoju na przyszłe lata - mówi Monika Grabowska z firmy Versus Investment, właściciela Centrum Kwiatkowskiego. - Ponadto doszliśmy do wniosku, że budynek architektonicznie nie do końca spełnia warunki typowego centrum handlowego, dlatego zdecydowaliśmy, by handel pozostał tylko na parterze budynku, pozostałe dwa piętra przeznaczyliśmy pod działalność usługową, a kolejne trzy stanowią powierzchnie biurowe. Obecnie budynek jest skomercjalizowany w 95 proc., a okres kryzysu pokazał, że nasza koncepcja była słuszna, ponieważ najemca usługowy nie jest tak czuły na zawirowania na rynku gospodarczym, jak najemca handlowy.

Podobną strategię przyjęło CH Manhattan we Wrzeszczu (które zresztą też kilka lat temu odświeżyło wizerunek). Teraz, poza sklepami, dominują tu rozmaite usługi, m.in.: kawiarnie, restauracje, otwarto Bibliotekę Multimedialną, klinikę stomatologiczną, poradnię dietetyczną, salon fryzjerski, szkołę nauki języków obcych, galerię fotograficzną, szkołę artystyczną, kręgielnię, a nawet klub.

Czy zmiana profilu z czysto handlowego na biurowo-handlowy to dobry pomysł?

- Rzadko biura stworzone bez dużych nakładów finansowych, zamiast nieatrakcyjnej powierzchni handlowej, mają wysoki standard i odpowiadają obecnym wymogom klientów - dodaje Ewa Pawłowska. - W przypadku dużej ilości pustostanów warto jednak zawsze rozważyć alternatywne strategie i zbadać zapotrzebowanie w danym regionie i możliwe wpływy finansowe z danej działalności.

Wygląda na to, że przynajmniej w przypadku CH Manhattan ryzyko się jak na razie opłaca.

- Wprowadzenie strategii 4RE [czyli: rekomercjalizacja - wymiana znacznej część sklepów, remodelling - zmiana aranżacji wnętrza i repozycjonowanie - zmiana wizerunku - przyp. red.] w Manhattanie zaowocowało ogromnym sukcesem, którego przejawem był między innymi duży wzrost obrotów - mówi Jakub Miciński, asset manager w firmie Sirius Investments Sp. z o.o., która zarządza Manhattanem w imieniu właściciela. - Bezpośrednio po pierwszym etapie zmian, to jest w 2011 r., obroty centrum wzrosły o 26 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, a w 2012 o kolejne 10,2 proc. rok do roku.

Jak więc wierzyć analitykom, że w Trójmieście jest jeszcze miejsce na nowe, rzeczywiście handlowe galerie?

- Naturalnym procesem jest, że w miarę dojrzewania rynku i wzrostu zamożności społeczeństwa, klienci zwracają coraz większą uwagę na jakość, otoczenie, w którym dokonują zakupów. Oczekują miejsc gdzie mogą zarówno kupić potrzebne artykuły, zjeść czy napić się kawy, a także skorzystać z usług banku, poczty, fryzjera. Wydaje się więc, że obiekty, które zwracają uwagę na te potrzeby klienta, inwestują w swój rozwój, osiągną znaczną przewagę nad starszymi, mało atrakcyjnymi galeriami - przekonuje Ewa Pawłowska.

Centrum Metropolia we Wrzeszczu. Centrum Metropolia we Wrzeszczu.
Galeria Hevelius zmienia nazwę

Galeria Hevelius, która powstanie przy ul. Kilińskiego i Nad Stawem zmienia nazwę na Galerię Metropolia. Nowe centrum Handlowe, budowane przez firmę PB Górski, stanie nieopodal stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz. Zgodnie z zapowiedziami inwestora bezpośrednie wejście do obiektu będzie prowadziło z peronów SKM, PKM i PKP. Część galerii będzie stanowić hotel z 135 pokojami. Centrum będzie liczyło 4 piętra, całkowita powierzchnia wynosić będzie 86 tys. m kw. Budowa ma zakończyć się w 2015 r.

Miejsca

Opinie (205) 6 zablokowanych

  • Centra handlowe budują się szkoda tylko że ludzie mają za mało pieniedzy aby je tam wydawac .

    • 21 2

  • galerie......... zjadacz czasu ,zycia i waszych pieniedzy

    Bezduszne skupisku sklepow z cenami z kosmosu o z badziewiem glownie z chin a wszystko ladnie zapakowane w sreberka zeby przyjsci przeplacic. Chodzicie po tych molochach ze wzrokiem szukajcym mozgu i lizecie przez szybe bo tych co kupuje jest moze 3 % a reszta to amatorzy spacerow z karta wkieszeni i dlugami i chodzicie i tak wdychacie te zarazki co jedni na drugich sypia . ot i calla wasza logika. I jeszcze nazwa GALERIA.......szkoda ze nie STUDIO LANSU

    • 42 5

  • Polacy nie maja forsy na zakupy w galeriach... (3)

    Kogos to jeszcze dziwi???

    • 28 8

    • to sobie idz to byle centrum handlowego w tyogodniu,o dowolnej porze (2)

      To zobaczysz, jakie non stop tłumy chodzą, z śladami z zakupami!!!!! Ja już nie wierze w te testy o kryzysie itp.

      • 8 5

      • kryzys jest tylko w twojej głowie !

        nawet jak był to premier ogłosił już go nie ma !

        • 0 2

      • Jak tak po patrzeć po klientach, to

        kryzysu faktycznie nie ma - ale chyba w Rosji...

        • 1 1

  • (1)

    Nastawiaja tych sklepow w kazdym te same marki, w kazdym balagan, kurz, zbyt glosna muzyka, mala przymierzalnia, ciuchy sprzed sezonu lub dwoch. To jest wyjscie na klienta po polsku. I zarcie na srodku korytarza, a gdzie sanepid? A mozna to zrobic naprawde z glowa.

    • 28 1

    • i ten zapach wilgoci w ciuchyach bleh

      • 5 0

  • burdele tam otworzcie

    i tak to siedlisko rozpusty i niskich popedow

    • 21 4

  • manhattan byl niezly jak nie stal tam ten klocek (4)

    byly dwie gildie niska zabudowa. fryzjer rynek warzywno-owocowy, sklep komputerowy i punkty gastronomiczne.

    Pytam komu to przeszkadzalo?

    • 22 11

    • (2)

      A czy Ciebie ktoś się pyta co we własnym domu robisz? O ile robisz coś legalnie to Twój teren, Twoja sprawa.

      • 5 1

      • A że przypadkiem (1)

        wybudowali na miejscu zabytkowej zajezdni i specjalnie dla nich zmieniono plan zagospodarowania przestrzennego, by mogło mieć więcej niż 4 piętra, to już inna sprawa...

        • 3 4

        • wlasnie

          • 2 2

    • mi przeszkadzalo !

      • 0 1

  • Domy Towarowe walcza o klienta - tak powinno brzmiec poprawnie i po polsku

    • 25 1

  • ta riviera w stylu amerykanskich zadupi z lat 50 to jest dopiero koszmar. Najbrzydszy nalesnik z nowych centrow handlowych

    • 25 4

  • to objawy zadyszki, następnym objawem będzią puste rudery

    powierzchni biurowej też już jest za dużo, teraz będą sobie wydzierać klientów. jak banki i kablówki. czyli zdzieranie od stałych klientów by dać nowym promocje

    • 16 3

  • według ankiety (2)

    najwięcej osób ma takie zdanie jak ja nt centrów handlowych, więc dlaczego wydaje się decyzje na budowę następnych ?

    • 14 4

    • (1)

      a jak się ma twoja opinia do prywatnego biznesu?

      • 2 1

      • jakiego prywatnego biznesu?

        mozesz mi wskazac chocciaz jednego wlasciciela tego "biznesu" skoro twierdzisz ze jest on prywatny?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane