Fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł

Ciężarówki wrócą na autostradę A1

W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek.
W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek. fot. GTC

Do tej pory pojazdy o masie powyżej 12 ton omijały pomorski odcinek autostrady A1. Zmieni się to po 1 lipca. Wtedy na równoległej drodze krajowej nr 91 zostaną wprowadzone opłaty, które skłonią przewoźników do korzystania z autostrady.



Czy opłaty na krajowej "91" zmuszą przewoźników do korzystania z autostrady?

tak, ciężarówki nie powinny jeździć starszą drogą

32%

tak, ale nie spodziewam się dużych zmian

19%

nie, ale pomysł rządu jest słuszny

5%

nie, kierowcy znajdą inne trasy

44%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 930
Na podpis premiera czeka rozporządzenie, które zezwoli na uruchomienie na drodze krajowej nr 91 (wcześniej droga krajowa nr 1) systemu elektronicznego poboru opłat viaTOLL - na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz. Przed powstaniem autostrady A1 droga stanowiła najszybsze połączenie Trójmiasta z Toruniem, bądź Bydgoszczą.

Rządowy projekt ma zacząć obowiązywać 1 lipca tego roku. Wprowadzenie opłat na drodze z Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz z pewnością spowoduje, że część przewoźników opuści ją i wybierze właśnie autostradę A1.

- Spodziewamy się wzrostu liczby pojazdów ciężarowych. Na czerwiec planujemy akcję informacyjno-promocyjną skierowaną właśnie do kierowców ciężarówek - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, zarządcy autostrady A1 z Rusocina do Torunia.

Nie tylko kilkadziesiąt minut, ale też niższe opłaty skłonią przewoźników do wyboru autostrady A1. Przejazd starą drogą na odcinku 105 km pojazdem ciężarowym wyposażonym w silnik o normie emisji spalin Euro 2 pochłonie z kasy przewoźnika prawie 45 zł. Ok. 22 zł w przypadku Euro 5. Jadąc krótszą o 12 km autostradą koszt ten wynosi 41,80 zł.

Według pomiarów przeprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, średnio każdej doby drogą krajową nr 91 w okolicy miejscowości Nowe przejeżdża ok. 700 ciężarówek. Ile pojazdów zjedzie na autostradę A1 pozostaje niewiadomą.

To nie wszystkie opłaty, jakie mogą dotknąć przewoźników z Trójmiasta. Kolejnym odcinkiem płatnym będzie nowa droga ekspresowa z Elbląga do Pasłęka w ciągu drogi krajowej nr 7. O jej otwarciu informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL.
Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL. mat. prasowe
Elektroniczny System Poboru Opłat - viaTOLL - wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł funkcjonować, nad wybranymi odcinkami sieci dróg włączonych do systemu nad jezdniami musiały stanąć specjalne bramownice. Są to lekkie, stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są zamontowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t. poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL.

Każdorazowo, gdy taki pojazd będzie mijał bramownicę, zostanie naliczona opłata za przejazd określonym odcinkiem drogi włączonej do systemu.

W Polsce system pracuje od 1 lipca 2011 r. Proces budowy bramownic, jak i cały proces budowy systemu viaTOLL przebiegał z opóźnieniami.

Zobacz jak funkcjonuje system poboru opłat - viaTOLL.

Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor:
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 187)

Dodaj opinię

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.