• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz bliżej budowy wiaduktu Biskupia Górka

Maciej Korolczuk
2 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach projektu powstaną dwa łukowe wiadukty, parking kubaturowy oraz fragment drogi stanowiący przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie. W ramach projektu powstaną dwa łukowe wiadukty, parking kubaturowy oraz fragment drogi stanowiący przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie.

W ciągu najbliższych kilku dni wojewoda pomorski ma wydać pozwolenie na budowę nowych wiaduktów na Trakcie św. Wojciecha. Dodatkowo, przy Urzędzie Wojewódzkim powstanie też parking piętrowy. Budowa pochłonie ok. 140 mln zł.



Jak oceniasz pomysł urzędników na modernizację tej części miasta?

Decyzja wojewody o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) to ostatni etap przed uzyskaniem pozwolenia na budowę i ogłoszeniem przetargu na wykonawcę inwestycji. O kluczowej dla przebudowy pierwszego odcinka Traktu św. Wojciecha inwestycji pisaliśmy już w grudniu ubiegłego roku.

Projekt autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego powstawał ponad półtora roku i wówczas uzyskał akceptację wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W planach jest budowa dwóch nowych wiaduktów łukowych, z których każdy posiadał będzie jezdnię z trzema pasami ruchu (skrajne zostaną wykorzystane jako buspasy). Pierwszy wiadukt powstanie po stronie urzędów wojewódzkiego i marszałkowskiego, a drugi powstanie w miejsce obecnie istniejącego. Dzięki temu podczas budowy ruch samochodowy nie będzie wstrzymany ani ograniczony.

  • Jedna z jezdni nowego wiaduktu Biskupia Górka powstanie bliżej budynku urzędów, a druga w śladzie istniejącego obiektu.
  • - Bez przebudowy wiaduktu parking nie powstanie - mówią urzędnicy.
  • W ramach inwestycji oprócz wiaduktów powstanie także czterokondygnacyjny parking na ok. 480 aut.


Dodatkowo na placu przed siedzibą wojewody i marszałka, gdzie dzisiaj parkuje ok. 100 pojazdów, powstanie piętrowy parking na ok. 480 samochodów. Obiekt będzie posiadał cztery poziomy, z czego jeden podziemny. Najwyższa kondygnacja (+2) będzie miała mniejszą powierzchnię od pozostałych. W ramach budowy parkingu powstanie też jezdnia, która będzie przedłużeniem ul. Nowe Podwale Grodzkie (powstaje w ramach inwestycji Forum Gdańsk).

Wniosek o dofinansowanie został złożony w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt kwalifikowany to ponad 138 mln zł, z czego wnioskowana kwota dofinansowania to ponad 117 mln zł z wkładem krajowym w wysokości 20,7 mln zł.

- Aktualny termin zakończenia oceny wszystkich złożonych wniosków o dofinansowanie to koniec 2016 roku - mówi Michał Piotrowski z Biura Prasowego Urzędu Miasta Gdańska. - To nie wyklucza oczywiście wcześniejszego rozstrzygnięcia konkursu i podpisania umów jeszcze w roku bieżącym. Zgodnie z przekazanym wnioskiem nie przewiduje się udziału wojewody czy Samorządu Województwa w przebudowie samego wiaduktu i dróg dojazdowych, natomiast planowany jest współudział miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego w budowie wielopoziomowego parkingu.
Sejmik Województwa Pomorskiego pod koniec czerwca zagwarantował na budowę 7 mln zł. Środki są uwzględnione w Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Pomorskiego na lata 2018-2019.

- Środki miasta Gdańsk na budowę parkingu zostaną zabezpieczone dopiero po uzyskaniu dofinansowania do przebudowy samego wiaduktu, gdyż bez przebudowy tego wiaduktu parking nie będzie budowany - dodaje Piotrowski.
Decyzja wojewody o wydaniu ZRID wejdzie w życie 5 września. Postępowanie administracyjne ma się zakończyć tydzień później.

Opinie (194) 6 zablokowanych

  • Jaki jest sens budowy makabryły w postaci piętrowego parkingu

    w bezpośredniej bliskości miejsca dobrze obsługiwanego komunikacją publiczną?

    Jaki jest koszt budowy jednego miejsca do parkowania?
    Jaki jest koszt utrzymania takiego miejsca ?

    Czy te koszty będą pokrywane z kieszeni ludzi, którzy z nich będą korzystać czy z naszych podatków?

    Jeśli to drugie, to zwracam uwagę na możliwość wydania tych pieniędzy w bardziej produktywny sposób: np. na obiekt przyciągający klientów i generujący miejsca pracy, a nie poprawiający warunki jazdy przestrzeniożernych pojazdów generujących zanieczyszczenie środowiska, hałas i wypadki.

    Gdzie widać efekty lektury zapisów Strategii Gdańska 2030+?

    • 19 12

  • Parking na 480 aut (3)

    Pod Urzędem Wojewódzkim? A gdzie polityka antysamochodowa i popieranie dojazdów transportem publicznym i rowerem? ;)
    Gdzie ideolodzy "twierdzy Śródmieście " bez samochodow ?
    A mieszkańcom wciska się strefy płatnego parkowania i parkometry wszędzie. ...

    • 24 8

    • no przecież mnóstwo ludzi jest przeciwnych

      to urzędasy są za i lobby samochodowe

      • 5 3

    • (1)

      Tam będzie (już jest) przystanek skm i cały węzeł przesiadkowy będzie. Jak zachęcić ludzi aby korzystali z transportu publicznego nie dając im w za miano parkingu pod takim węzłem. Wiadomo że każdy musi dojechać bo nie ma pod domem prystanku skm, zkm. A zobaczysz ze za kilka lat do centrum Gdańska nie będzie można wjechać albo będą za to opłaty. Tak jak na zachodzie więc te dwa parkingi na Jana z Kolna i ten to tylko kropla w morzu potrzeb.

      • 5 0

      • oni do tego miejsca w ogóle nie powinni dojeżdżać

        przecież jak już dojedzie do Śródmieścia, to po co mu samochód? Sęk w tym, żeby tam nie dojeżdżał

        • 0 4

  • No ale projektant to poszalał (1)

    względnie geodeta odnośnie różnicy poziomów między wysokością jezdni a torowiskiem obok.

    Na tych projektach wygląda jakby były niemal na tej samej wysokości

    • 8 0

    • Już nie mówiąc o tym...

      ...że zawracanie jadąc z kierunku Pruszcza na wys. Toruńskiej przestanie być możliwe przy takim układzie jak wyrysowano

      • 6 1

  • Przystanek SKM przy Galerii Forum też powinien nazywać się Biskupia Góra, tak jak się nazywał do lat 60 ub. wieku. (8)

    Biskupia Góra to historyczne miejsce, tuż za murami miasta, można powiedzieć, że to pierwsza miejscowość . Osada / wieś, którą wchłonął Gdańsk, póniej Stolzenberg Ohra Oliwa, Piecki, Migowo , Firoga, Wrzeszcz, Łostowice, Sobieszewo itd.

    • 14 7

    • No wrzeszcz czy łostowice były chyba trochę wcześniej niż firoga (4)

      znaffco

      • 3 7

      • Nie ze aj się tlumoku. (3)

        Nie wymieniała zgodnie z datami a Wrzeszcz to była dzielnica robotnicza wyrosła na potrzeby stoczni Gdańskiej, de facto była Gdańskiem od zawsze.

        • 3 3

        • to wymień z datami, znafffco mój miszczu !!!! (2)

          • 5 0

          • do kogo (1)

            się zwracasz?

            • 5 0

            • Zorro mieszkał na Łakowej

              • 4 0

    • (2)

      Nazwa SKM Śródmieście bardziej odpowiednia, Biskupia Góra to przecież nie śródmieście...

      • 5 1

      • Była tam stacja o nazwie Biskupia Góra (1)

        i obecna stacja jest nadal na terenie Biskupiej Góry, Biskupia Góra sięga do dawnych murów miejskich, murów, nie bastionów.

        Śródmieście to jest Hucisko, Rajska itp. Ulice i miejsca.

        • 1 6

        • Przed wojną stacja nazywała się Petershagen tak jak dzielnica na której leżała

          A Petershagen to nic innego jak Zaroślak, który nie jest Biskupią Górką

          • 6 0

  • Co za sądaż a dalej jest odpowiedź, (3)

    Projekt autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego

    • 3 7

    • Prkingi w centrum to dobry pomysł, (1)

      ale nadszedł czas na rozwiązanie sytuacji z partingami w pasie nadmorskim.

      • 5 3

      • parkingi w centrum zwiększają korki na dojazdach do niego

        to jest sprzeczne z zapisami Strategia Gdańsk 2030+

        • 0 4

    • ????

      SĄDAŻ ?))))))

      • 8 0

  • ZRID

    ZRID nie jest wymagany do pozwolenia na budowę tylko ZASTĘPUJE pozwolenie na budowę.. Mała różnica :-)

    • 8 0

  • nowa (2)

    Czy to taka gdańska moda na dodawanie do nazwy ulicy "Nowa"? Jak np. Nowe Podwale Grodzkie. Ulica nie może zwyczajnie nazywać się np. Myśliwska tylko Nowa Myśliwska? Kolejny dziwoląg to Kartuska Północna wzdłuż Kartuskiej i w którym miejscu kończy się Armii Krajowej i zaczyna kolejna Kartuska. Nie zastanawiałam się zbyt nad tym do czasu kiedy turyści mnie o to zapytali, bo "urwała" im się Kartuska przy wiadukcie Karczemki, a pod wiaduktem wg ich danych jest już Armii Krajowej.

    • 4 10

    • w sumie totaka moda...

      glupia w sumie...Jeśli bez powodu dodają NOWA.

      • 0 3

    • To są zawsze nazwy robocze

      później nadawane są nowe nazwy np.:
      Al. Vaclava Havla
      Al. Żołnierzy Wyklętych
      Ks. Jerzego Popiełuszki

      Wszystkie one najpierw nazywały się Nowa ...........
      ale tobie jełopie nie wiem jak mam inaczej to wytłumaczyć: to jest tylko nazwa robocza, tymczasowa.

      • 10 0

  • (1)

    czyli wkrótce, w niewielkiej odległości powstaną parkingi na 1500 aut (1000 - forum radunia) - to więcej niż w tej chwili istnieje w całym śródmieściu

    pytanie do władz - jak to się ma do niby polityki miasta ograniczania transportu indywidualnego na rzecz rozwoju komunikacji publicznej?
    wydajemy miliardy na pkm, tramwaje, nowe przystanki, drogi rowerowe a ostatecznie i tak walimy w samym centrum (doskonale skomunikowanym!) parkingi na tysiące aut + nowe, szerokie wiadukty i miejskie autostrady

    • 13 10

    • dziennikarz o to nie zapyta, to blekot i nie myśli

      • 1 2

  • Wiadukty w ciągu AK nad Łostowicką

    proszą się ładnie o zbudowanie

    • 11 4

  • (2)

    Czy nie czas skończyć z tym NOWA? Czy wszystkie drogi muszą mieć przymiotnik by wiedzieć o co chodzi? Poza tym po co nazywać ta drogę Nowa Grodzka ? Może Grodzki????? Czy to ku czci byłej lub byłego posła???

    • 3 11

    • Tezmnie to drazni.nowa bulonska, nowa jabloniowa, nowa swietokrzyska, nowa politechniczna itd itp. A jakzaczna myslec o dodatkowej trasie wsch-zach to bedzie nowa nowa swietokrzyska?

      • 4 3

    • Wiadukt ofiar Smoleńskich

      Koniecznie wzdłuż posadzić brzozy!

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane