• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu chętnych do budowy przystanków PKM w Gdyni

Michał Brancewicz
15 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Przystanek PKM Karwiny zlokalizowany zostanie na łuku, co będzie wymagało dużej ingerencji w układ torowy.
  • Tak będzie wyglądał przystanek PKM Stadion

Poznaliśmy wykonawców, którzy powalczą o kontrakt na budowę dwóch gdyńskich przystanków na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Realizacja ma ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać najpóźniej do października 2017 roku.



Czy korzystałeś już z PKM-ki?

Przetarg na budowę przystanków PKM Karwiny i PKM Stadion został ogłoszony pod koniec zeszłego roku. Postępowanie prowadzone jest dwuetapowo, co oznacza, że zainteresowane firmy najpierw deklarują chęć wzięcia w nim udziału, a po pozytywnej weryfikacji ich potencjału proszone są o złożenie konkretnej oferty.

Początkowo te firmy mieliśmy poznać już 1 lutego, ale termin został przesunięty o dwa tygodnie, a później jeszcze niemal o miesiąc.

Koperty z wnioskami o dopuszczenie do przetargu otwarto 14 marca. Złożyło je dziewięć podmiotów (lista na końcu tekstu). Jest wśród nich konsorcjum na czele z Budimeksem, który wybudował cała linię PKM oraz nowe perony na stacji w Osowej.

Teraz komisja przetargowa zweryfikuje wnioski i wybrane firmy (mogą to być wszystkie) poprosi o złożenie konkretnych ofert, zawierających cenę i termin realizacji. Według szacunków budowa pochłonie ok. 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście zarówno termin, jak i kwotę poznamy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.

Kiedy należy spodziewać się wyboru?

- Wyłonienie generalnego wykonawcy i rozpoczęcie budowy planowane jest w tym roku, tak aby gdyńskie przystanki gotowe były - zgodnie z zapisami w przetargu - najpóźniej do końca października 2017 roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM
Miesiąc temu rzecznik zapowiadał, że prace ruszą jeszcze w pierwszym półroczu 2016. Mało precyzyjne określenie terminu sugeruje, że może się on przesunąć. Byłoby to inwestorowi na rękę, bowiem PKM wciąż nie może porozumieć się z PLK w sprawie sfinansowania prac torowych.

Zmiany na torach

Szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. Według PKM ta część inwestycji powinna być sfinansowana przez PLK, gdyż przystanki powstaną wzdłuż zarządzanej przez tę spółkę linii 201. Jednak po zmianach w zarządzie krajowej spółki decyzje w tej sprawie pozostały w zawieszeniu.

- My nie mamy na to środków. Chcemy uświadomić Polskim Liniom Kolejowym, że ta część inwestycji musi być przez nich sfinansowana, bo skorzystają z niej wszyscy użytkownicy linii - mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Dlatego w piątek wiceprezes PKM był na spotkaniu w PLK, a ja spotykam się w środę z wiceministrem Piotrem Stommą odpowiedzialnym za sprawy kolejowe. Liczymy, ze uda się zmiękczyć postawę kolejarzy.
Firmy i konsorcja startujące w przetargu:
1. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
2. Trakcja PRKiI
3. Konsorcjum firm: Poltores, Construcciones Rabau, Rover Alcisa
4. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones
5. Konsorcjum firm: Betonox Construcion Sopot, Zakład Automatyki i Telekomunikacji
6. Konsorcjum firm: Budimex, Farrovial Agroman
7. Konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM, Usługowo-Handlowe Rajbud
8. Konsorcjum firm: Dekpol, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe
9. Konsorcjum firm: NDI S.A, NDI sp. z o.o.

Miejsca

Opinie (212) 1 zablokowana

  • Gdynia sweg czasu postawiła na awiację a nie na kolej (1)

    • 23 3

    • Samolotem z Gdyni do Gdańska !

      • 5 0

  • A dlaczego Szczurek z Gruszecką nie chcą lini do północnych dzielnic? (2)

    Przecież tory już tam są

    • 14 3

    • Ani on, ani ona nie będą jeździć tymi pociągami, więc po co mają sobie nimi głowę zawracać?

      Przecież lepiej sobie jakąś przyjemność sprawić. Na komunikację miejską wciąż brakuje kasy, trzeba oszczędności na niej robić. Za to na sylwestrowe podrygi Dody i Krawczyka jest tyle ile trzeba.

      • 13 1

    • To zbuduj jeszcze przystanki i infrstrukturę. Gdzie będzie baza dla kończących trasę składów, na Oksywiu??? Gdize?

      Tylko nie pisz, że peron już są. Bo to nie są peron.

      • 0 1

  • (4)

    Marzy mi się pojechać rowerem z centrum przez most na Oksywie,potem brzegiem do Mechelinek i Rewy.Cz kiedyś tego doczekam ,chyba nie ...ważniejsze lotniska i inne pierdoły.A dla ludzi figa z makiem.Nawet zlikwidowali te w miarę tanie promy na cypel Helski co dawały ludziom tyle radości.Wszędzie ku....a brak kasy ,nie do pomyślenia żeby Trójmiasto nie miało chociaż w sezonie w miarę taniego połączenia z pięknym cyplem Helskim.Parę lat temu takie promy kosztowały z rowerem 12-13 zł,no ale niestety my zamiast iść do przodu to we wszystkim się cofamy

    • 27 5

    • Dopiero co byly wybory samorzadowe - mieszkancy dali wyraz swej idiotycznej milosci do rzadzacej Gdynia kliki Wojciecha Sz.

      • 8 2

    • To prawda ,na zachodzie takie rzeczy nie do pomyślenia .Tam dawno na taki cypel to zrobiliby most,albo tunel ,a u nas nawet taniego promu nie ma.Nędza i rozpacz.Rządzącym chyba chodzi o to żeby turyści nie wydawali pieniędzy na Helu ,tylko zostawiali je w Trójmieście.Tutaj nigdy nic nie będzie dla ludzi liczy się tylko kasa

      • 5 0

    • jak jezdzisz rowerem to po co ci pociag lub prom

      Nie mam zamiaru robic miejsca w kolejce rowerzystom z brakiem kondycji.jak nie masz sil na dalsze trasy,to jezdzij sobie na swoim osiedlu wkolo trzepaka

      • 1 4

    • Haha most z centrum do Oksywia przez baseny portu wojennego.

      i co będzie się zaczynał most na terenie jednostki wojskowej? Co na to MON. Jak wysoki ma być taki most, żeby przepłynęły tam kontenerowce, wycieczkowce, promy?

      • 1 1

  • A kiedy przystanek Gdańsk-Klukowo? (4)

    • 3 10

    • Każdemu teraz na życzenie mają przystanek budować?

      • 5 0

    • przeciez to nie po drodze. No chyba ze maja ci odnoge wybudowac.

      • 3 0

    • Nigdy

      • 1 1

    • moze Gdanskl Chelm, taki to by sie przydał, a przystanek bretowo, powinni bardziej pod morene zrobic by nie zapier... specjalnie na bretowo

      • 1 0

  • tylko Karwiny i Stadion, a co z przystankiem Gdynia CH Riviera? (8)

    w okolicach Wzgórza

    • 9 5

    • Był aktualny jako obietnica dla ciemnego ludu tylko wtedy, kiedy trzeba było formować budowę molocha w centrum miasta. (6)

      Wtedy Riviera miała się dokładać, dofinansowywać itp. Ale widocznie dofinansowała już kogo trzeba bo kiedy się molocha otworzył, wszyscy zapomnieli o obietnicach. Podobnie było z tarasem widokowym dla wszystkich mieszkańców na dachu Sea Towers.

      • 11 4

      • kłamczuszku (4)

        zapytaj u źródła w PKP i PKL, a nie hejtuj :((

        • 3 5

        • Czyżby Riviera wciąż się rwała do budowy i finansowania, tylko PKP nie pozwala? (3)

          Jeśli wiesz, bo pytałeś w PKP i PLK, to oświeć nas! Konkret proszę, a nie tradycyjne puszczanie smroda, że niby ktoś kłamie, że jest inaczej - a to wszystko bez żadnych argumentów. Typowa strategia Wydziału Propagandy.

          • 5 2

          • co to znaczy dopytaj u zrodla ?

            Ze niby co, miasto wiedzilao ze PKP PLK sie nie zgodzi i nic ciemnemu ludowi zawczasu nie powiedzialo ?
            Czy jednak bylo / jest inaczej.... ? Wyjasnij .....

            • 0 2

          • czas to także wymiar (1)

            Na Wzgórzu Św. Maksymiliana znajduje się obecnie peron dwukrawędziowy przy linii 250 SKM (Gdańsk Rumia). Do połowy 2014 roku miał tam też powstać kolejny peron, przy linii 201, która jest włączona w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (linią 201 kursują pociągi łączące Gdańsk z Gdynią przez lotnisko w Rębiechowie, w proj. PKM jest też włączona cała linia Gdynia Kościerzyna wraz z odnogą do Kartuz, na której wznowiony ma zostać ruch pociągów pasażerskich).

            Budowa przystanku na Wzgórzu Św. Maksymiliana, komplementarna wobec tego proj., formalnie pozostaje poza PKM SA. Było wynikiem porozumienia zawartego pomiędzy władzami Gdyni i kierownictwem zlokalizowanego na Wzgórzu Św. Maksymiliana Cent.Handl. Riviera( jak wiemy od ub. roku Riviera ma innego właściciela i harmonogramy, które zostały wydłużone z powodu braku dogadania się pomiędzy PKP/PLK/SKM i PKM i straciły na aktualności). Peron na Wzgórzu miał być wybudowany do połowy 2015 r. (czyli w tym samym terminie, w którym uruchomiona PKM) ze środków prywatnego inwestora.

            Problemem dla sprawnego funkcjonowania tego peronu był jednak fakt, że byłby on jednokrawędziowy, zlokalizowany tylko przy torze w kierunku Kościerzyny. Układ na Wzgórzu jest taki, że tor linii 201 w kierunku Gdyni znajduje się pomiędzy linią 250 SKM i torami dalekobieżnymi linii 202. Budowa peronu także przy torze w kierunku Gdyni wymagałoby prawdopodobnie przebudowy całego układu torowego w tym rejonie. Jeśli taka inwestycja zostanie przeprowadzona, to nie za takie pieniądze w takim uproszczonym układzie, a zgodnie z logiką i technicznymi potrzebami najwcześniej w ciągu kilku lat i kosztować będzie ca 50 mln., aby nie zaburzała przepustowości.

            Jeśli z pomocą Riviery miał jednak powstać tor tylko przy jednym peronie, a zatrzymywać miałyby się przy nim co zrozumiałe pociągi w obu kierunkach, to przy braku przejścia rozjazdowego pomiędzy torami linii 201 (o którym inwestor do tej pory nie informował) mógłby się pojawić problem, iż pociągi kursowałyby po jednym torze aż na 10-kilometrowym odcinku, pomiędzy stacjami Gdynia Gł. i Gdynia Wielki Kack. W istotnym stopniu mogłoby to zaburzyć przepustowości tego odcinka, a w konsekwencji także atrakcyjności rozkładu jazdy pociągów PKM.

            To tyle co mi się udało ustalić, a wina jest moim zdaniem po stronie PKM, ponieważ do końca nie spięła całego projektu w sposób właściwy. I nie pisz mi tu zwykły profanie o jakiejś propagandzie GDYNI.

            • 4 0

            • racja stanu

              Mądrego to i dobrze posłuchać

              • 4 0

      • cyt.

        "A co z planowanym przystankiem przy centrum handlowym Riviera na Wzgórzu św. Maksymiliana? Miał on zostać sfinansowany ze środków dewelopera Riviery.

        Marek Stępa: - Jest niezwykle potrzebny, choć nie ma jeszcze sprecyzowanego sposobu finansowania. Liczymy na to, że znajdą się środki, by ten przystanek został zrealizowany."

        • 0 0

    • niestety bedziesz musial dojezdzac do riviery ze swojego gimnazjum autobusem lub trajtkim

      • 3 2

  • Haha, prezesi nie moga sie dogadac!!
    I w koncu nic nie bedzie.
    To taka "dobra zmiana".
    Najlepsze jest to, ze tory naleza do kogo innego, tabor do kogo innego, przystanki do kogo innego. I nikt nie chce sie dogadac, w imie swoich ambicji.
    Totalna beznadzieja.

    Polacy nie umieja zrozumiec, ze liczy sie praca zespolowa, wspolny cel.

    Jeden wilk zginie, wataha przetrwa.

    • 5 0

  • bezpośrednie połączenie Kościerzyna - Gdańsk

    kiedy w końcu doczekamy się spełnienia tej pierwszej w kolejności obietnicy? https://www.facebook.com/Koscierzyna.Gdansk.SKM

    • 3 2

  • co to za pytania w ankiecie?

    dlaczego faworyzują gdynię na połączeniach z kościerzyny, skoro dużo większe zapotrzebowanie jest na bezpośrednie połączenie z Gdańskiem? nawet pytania w ankiecie są tendencyjne. To, że zarząd cały rodzinny skm siedzi w gdyni, to nie znaczy, że mogą zapomnieć o gdańsku

    • 7 4

  • Czy przebudowa wiaduktów jest konieczna? (3)

    Większość kosztów budowy przystanku na Karwinach pochłonie zburzenie i budowa od nowa 2 wiaduktów w ciągu Wielkopolskiej?

    Efekt będzie taki że nowe wiadukty powstaną w miejscu starych (przesunięte zaledwie o kilka metrów) i nie będą prawdopodobnie nic lepsze od starych.

    O co tu chodzi?
    Nie da się wybudować przystanku PKM kilka metrów dalej?
    Przecież to duży koszt, do tego dochodzi paraliż wjazdu do Gdyni po zamknięciu Wielkopolskiej (zakładam że naprzemiennie ruch będzie się odbywał jedną jezdnią) - korki będą gigantyczne, włącznie z zablokowaniem obwodnicy.

    • 7 1

    • Nie (1)

      Ależ przebudowa wiaduktów nie jest ujęta w tym zadaniu. Teraz powstanie tylko przystanek PKM. Przebudowa węzła Wielkopolska, Strzelców, Sopocka, Buraczana będzie za 10 może 20 lat. Projekt budowlany nie zakłada przebudowy wiaduktów drogowych w ciągu ul. Wielkopolskiej. Na to powstała jedynie koncepcja.

      • 3 0

      • I Bogu dzieki.

        Nie wyobrażam sobie takiej przebudowy bez alternatywnych dróg dojazdu na dzielnice Karwiny-Wielki Kack-Fikakowo-Dąbrowa i na Chwaszczyno. Juz teraz na wiadukcie jest co dzień Kongo.

        • 3 0

    • wiadukty

      W którymś artykule dotyczącym właśnie budowy peronów - była mowa o wyburzaniu istniejących wiaduktów, celem zapewnienia zejść na perony z każdej strony Wielkopolskiej. Przesuniecie ich widnieje tez w planach zagospodarowania przestrzennego. Poszerzenie wiaduktów umożliwi tez wcisniecie planowanego tam buspasa. Poza tym - spotkałem się z opinią fachowca, że wiadukty istniejące - są już nieco starawe i celem zapewnienia bezpieczeństwa oraz odpowiedniej nośności - prędzej czy później należałoby to zrobić. Trasa alternatywna na czas budowy jak najbardziej , ale moim zdaniem docelowo powinno być tam rondo - odkorkowałoby to nieco ten newralgiczny punkt.

      • 1 0

  • W Gdańsku jest fatalnie z PKM, co będzie w Gdyni ? (4)

    Kolega na Kolosach opowiadał mi jak sztucznie w Gdańsku popijają statystyki w PKM-ce.

    Otóż jechał w niedziele rano ok. 10:oo z Zaspy, czekał na SKM-ke ca pół godz., a w międzyczasie widział jak dwie kolejki puste PKM ( w jednej jeden pasażer - no może jeszcze jakiś w WC, w drugiej - dwóch pasażerów). A że nie miał biletu musiał kupić na peronie w automacie - spełniając procedurę, jako stacje docelową wybrał Redłowo. O dziwo dostał bilet na PKM Gdańsk Lotnisko. Poszedł do kierownika SKM i mu to powiedział, bojąc się, że kanary wlepią mandat karny, szef SKM-ki stwierdził, aby się nie martwił, bo to normalne :(

    Tak to sztucznie podbija się statystyki, a żeby nie było słodko to nie dość, że z tak małą częstotliwością kursuje SKM-ki, to do tego ciasno, że nawet ruszyć się nie można. Tak oto kosztem SKM wyrównuje się bilans podróżnych PO Trójmieście :(

    • 8 15

    • lol

      Powiedz koledze ze jest idiota bo nawet biletu nie potrafi kupic

      • 5 3

    • oj Marych, Marych

      Znow jestes Bezstronny...:)

      • 2 1

    • Z kolegami na Kolosach jak z wędkarzami. Lubią popuścić wodze fantazji i wszystko mają większe. (1)

      A swoją drogą, jaką trzeba być siermięgą, żeby nie umieć kupić odpowiedniego biletu.

      • 2 2

      • "być siermięgą"

        no chyba tylko Ty masz takowych kolegów ?

        Moi sa obyci i bywający w Wielkim Świecie, a wciskać bzdury to faktycznie możesz na tym forum dla gawiedzi. Być może robisz to celowo za kasę, partyjną lub wojewódzką, to też b.źle świadczy o Twoim morale :((

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane