• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu chętnych do budowy przystanków PKM w Gdyni

Michał Brancewicz
15 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Przystanek PKM Karwiny zlokalizowany zostanie na łuku, co będzie wymagało dużej ingerencji w układ torowy.
  • Tak będzie wyglądał przystanek PKM Stadion

Poznaliśmy wykonawców, którzy powalczą o kontrakt na budowę dwóch gdyńskich przystanków na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Realizacja ma ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać najpóźniej do października 2017 roku.



Czy korzystałeś już z PKM-ki?

Przetarg na budowę przystanków PKM Karwiny i PKM Stadion został ogłoszony pod koniec zeszłego roku. Postępowanie prowadzone jest dwuetapowo, co oznacza, że zainteresowane firmy najpierw deklarują chęć wzięcia w nim udziału, a po pozytywnej weryfikacji ich potencjału proszone są o złożenie konkretnej oferty.

Początkowo te firmy mieliśmy poznać już 1 lutego, ale termin został przesunięty o dwa tygodnie, a później jeszcze niemal o miesiąc.

Koperty z wnioskami o dopuszczenie do przetargu otwarto 14 marca. Złożyło je dziewięć podmiotów (lista na końcu tekstu). Jest wśród nich konsorcjum na czele z Budimeksem, który wybudował cała linię PKM oraz nowe perony na stacji w Osowej.

Teraz komisja przetargowa zweryfikuje wnioski i wybrane firmy (mogą to być wszystkie) poprosi o złożenie konkretnych ofert, zawierających cenę i termin realizacji. Według szacunków budowa pochłonie ok. 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście zarówno termin, jak i kwotę poznamy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.

Kiedy należy spodziewać się wyboru?

- Wyłonienie generalnego wykonawcy i rozpoczęcie budowy planowane jest w tym roku, tak aby gdyńskie przystanki gotowe były - zgodnie z zapisami w przetargu - najpóźniej do końca października 2017 roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM
Miesiąc temu rzecznik zapowiadał, że prace ruszą jeszcze w pierwszym półroczu 2016. Mało precyzyjne określenie terminu sugeruje, że może się on przesunąć. Byłoby to inwestorowi na rękę, bowiem PKM wciąż nie może porozumieć się z PLK w sprawie sfinansowania prac torowych.

Zmiany na torach

Szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. Według PKM ta część inwestycji powinna być sfinansowana przez PLK, gdyż przystanki powstaną wzdłuż zarządzanej przez tę spółkę linii 201. Jednak po zmianach w zarządzie krajowej spółki decyzje w tej sprawie pozostały w zawieszeniu.

- My nie mamy na to środków. Chcemy uświadomić Polskim Liniom Kolejowym, że ta część inwestycji musi być przez nich sfinansowana, bo skorzystają z niej wszyscy użytkownicy linii - mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Dlatego w piątek wiceprezes PKM był na spotkaniu w PLK, a ja spotykam się w środę z wiceministrem Piotrem Stommą odpowiedzialnym za sprawy kolejowe. Liczymy, ze uda się zmiękczyć postawę kolejarzy.
Firmy i konsorcja startujące w przetargu:
1. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
2. Trakcja PRKiI
3. Konsorcjum firm: Poltores, Construcciones Rabau, Rover Alcisa
4. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones
5. Konsorcjum firm: Betonox Construcion Sopot, Zakład Automatyki i Telekomunikacji
6. Konsorcjum firm: Budimex, Farrovial Agroman
7. Konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM, Usługowo-Handlowe Rajbud
8. Konsorcjum firm: Dekpol, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe
9. Konsorcjum firm: NDI S.A, NDI sp. z o.o.

Miejsca

Opinie (212) 1 zablokowana

  • PKM do KOSAKOWA

    DECYDENCI od siedmiu boleści. Kiedy ruszy PKM do Kosakowa. Ołuże, Oksywie, Górny taras z Kosakowem-tam mieszka kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Wyjdźcie za opłotki METROPOLII Gdańsk i zobaczcie, że tam też mieszkają ludzie, którzy by też chcieli w normalnych warunkach dojeżdżać do pracy, do METROPOLII.

    • 11 1

  • Ktoś to analizował wcześniej (1)

    Zastanawiam się, czemu bez badań i analizy byłem w stanie wcześniej stwierdzić, że to będzie peryferyjna linia, bez większego znaczenia dla komunikacji w Trójmieście, a na pewno nie rozwiąże istniejących problemów. Jedyny walor tej linii, to połączenie z lotniskiem, bo współcześnie, każde szanujące się lotnisko, coś takiego powinno mieć.
    Tak dla przypomnienia wyśmiewana kolejka na Kamienną Górę w Gdyni przewiozła w początkowym okresie więcej osób niż ta zastanawiająca inwestycja.

    • 6 3

    • Chyba Wydział Propagandy liczył pasażerów w tej windzie, skoro tak imponujący wynik wyszedł.

      • 1 1

  • koscierzyna - gdanks

    gdyby otworzyli bezposrednie połączenie koscierzyna - gdańsk odrazu bym im frekwencja wzrosła

    • 4 1

  • Jezeli platnikiem ma byc Gdynia to chetnych raczej wielu nie bedzie. szczurasy potopily juz niektorych przy realizacji szczurodromu w Kosakowie

    • 6 3

  • jak widać absurd w postaci położenia tych przystanków nie zostanie zmieniony.,. ale co tam jacyś mieszkańcy...

    • 2 0

  • Chciałbym się wyprostować za wyśmiewanie pkm-ki, tu na forum

    Przez debilną kontrolę paszportową po przylocie, uciekł mi autobus. Mając do wyboru taksówkę lub podróż do Redłowa przez Wrzeszcz, okazało się że pkm jedzie również do Gdyni. Przy "genialnym" rozkładzie autobusu linii 4A, pkm-ka to jednak dobry pomysł.
    Stworzyć jeszcze linie omijającą Estakadę i będzie całkiem pozytywnie

    • 2 1

  • w Gdyni może być przetarg... (1)

    ...ale wygrać powinno MTM...

    • 2 0

    • i słusznie

      Niemcy mogą w Gdańsku, my mamy swoich najlepszych i do tego zatrudniających ziomali :)

      • 1 0

  • Ponarzekajmyyy

    O matko ! Ludzie jak Wy pieprzycie co chwile i narzekacie ! każdy chce wszedzie przystanek , najlepiej pod blokiem ! A czemu w Gdyni a czemu nie w Gdańsku i tak na odwrót .
    A to kolejki jeżdzą puste PKM a to to, a to tamto . Proszę Państwa otóż nie jeżdzą , gdyż jezdziłam Nimi z róznych stacji i o różnych godzinach . Nawet nie wiecie jak taka kolejka ułatwiła poruszanie się po Trójmieście , ale po co szukać dobrej strony skoro można sobie trochę ponarzekać i popieprzyć głupot . Pracowałam przy budowie PKM i większość z Państwa nie zdaje sobie sprawy jak cholernie ciężka to była robota ! Panie i Panowie , wiecej optymizmu w życiu ! Uśmiechnijcie się ,dziś mamy piękne słońce ! Miłego Dnia - mniej narzekania więcej , uśmiechu :)

    • 1 1

  • Jak nam zrozumieć tytuł artykułu ??? (1)

    dziewieciu chłopa będzie budować przystanki PKM??? Czy rozstrzygnięto konkurs na budowę przystanków PKM ???

    • 0 0

    • Stop HEJTEROM

      Gdańska specjalizacja! Co komu do tego jak mamy w Gdyni. Już wiele razy tu wspomniano o preferencjach PO względem Gdańska. Cała kasa tylko tam przez wiele lat. Niech każdy pilnuje swojego i weźmie się do pracy. Miłego dnia.

      • 0 1

  • PKM na Oksywie (1)

    Kiedy pkm do Oksywia?

    • 2 0

    • Na Północ

      Mam nadzieje na szybkie zakończenie pata z lotniskiem Gdynia/Kosakowo i jego uruchomienie, co na pewno będzie impulsem do uruchomienia połączenia kolejowego, bez znaczenia jak je nazwiemy.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane