• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: kombajnem załatamy dziury

Maciej Naskręt
9 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Gdański ZDiZ ma zamiar zamówić maszynę, która upora się z dziurami na drogach. Kombajn do asfaltu, bo tak o nim mówią drogowcy, może pojawić się na drogach jeszcze w tym półroczu.



Drogowa maszyna-kombajn "Remix Midi" układa nowy asfalt, który chwile wcześniej został odzyskany z innej części jezdni. Jest ona mniejsza od tej, która będzie pracować w Gdańsku. Drogowa maszyna-kombajn "Remix Midi" układa nowy asfalt, który chwile wcześniej został odzyskany z innej części jezdni. Jest ona mniejsza od tej, która będzie pracować w Gdańsku.
Drogowcy z gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni twierdzą, że znaleźli panaceum na ulice usiane dziurami. Lada dzień ruszy przetarg na łatanie wyrw w jezdniach przy użyciu maszyny-kombajnu drogowego, tzw. "Remix".

Jak działa maszyna? - Przede wszystkim musi być sucho. Najpierw badamy rodzaj nawierzchni bitumicznej i przygotowujemy do niej odpowiednie dodatki. Maszyna frezuje nawierzchnię, a zebrany asfalt podgrzewa i miesza go z wcześniej przygotowanymi komponentami. Wszystko trafia z powrotem na jezdnię - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ.

Jedynym mankamentem maszyny "Remix" jest to, że nie może ona pracować w ciągu ulic, na których występują studzienki kanalizacyjne. Niemniej urządzenie w rękach drogowców ma pojawić się na Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska czy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska.

Skąd decyzja o zastosowaniu takiego rozwiązania? - Przede wszystkim są to niewielkie koszty w stosunku do tradycyjnych sposobów łatania dziur. Ponadto maszyna świetnie radzi sobie na tych odcinkach jezdni, gdzie występuje duże zagęszczenie uszkodzeń jezdni - mówi Kotłowski.

Dotychczas w walce z dziurami drogowcy dostosowują się do warunków pogodowych. Prace w temperaturze dodatniej gwarantują trwałość. Drogowcy dokonują naprawy nawierzchni poprzez wycięcie otworu w jezdni wokół powstałej dziury i zalanie jej asfaltobetonem. Czasem stosują tzw. asfalt układany na zimno, oparty na lepiszczach. Natomiast działania w temperaturach poniżej zera przynoszą tylko tymczasowe efekty. Zapobiegają jedynie uszkodzeniom pojazdów. Gdy robi się ciepło trzeba załataną wcześniej wyrwę jeszcze raz naprawić.

Maszyna "Remix" już pracowała w pobliżu Gdańska. - Remontowano przy jej użyciu m.in. drogę wojewódzką między Gdańskiem a Kolbudami - mówi Kotłowski.

Aktualnie w Polsce są tylko cztery tego rodzaju maszyny. Ich zasięg to 7 metrów szerokości, co odpowiada dwóm pasom ruchu.

Miejsca

Opinie (168) 6 zablokowanych

  • Zapraszam na ulicę Ku Ujściu od Sucharskiego do Pokładowej . Najgorsza ulica w Trójmieście , cgyba taniej będzie zerwać resztki asfaltu i odsłonic starą kostkę

    • 2 0

  • sprywatyzowac drogi i bedzie po problemie, a jesli prywaciarz nie zadba o drogi to sie go pozwie o niedostateczna jakosc drogi w stosunku do ceny tak jak to zrobił pan Mariusz Fras i odmowil zaplaty za przejazd autostrada A4 poniewaz jakosc przejazdu nie odpowiadalo jego cenie.
    obejrzyjcie sobie na you.tube film john'a stossel'a o prywatnych drogach, juz takie istnieja np. w stanach i w paryzu

    • 0 0

  • jeśli za Wocławkiem ta maszyna naprawiała asfalt... (2)

    to tej maszynie dziękujemy!

    • 1 0

    • wiele zalezy od podloza,skladu wczesniejszej nawieszchni przerabianej ponownie a najwiecej jak mysle od dodatkow .

      • 0 1

    • Taka maszyna to jest to.

      • 0 1

  • Szanowne BUDYNIE KOCHANE PREZYDENTY.

    Wreszcie jakis maly krok w dobra strone...Przydalo by sie wiecej tych kombajnow na ulicach Gdanska i gwarantuje ,ze przez caly rok mialy by prace....no ale wtedy wreszcie by miasto wygladalo jak miasto a nie jak krater.Podejrzewam ,ze koszt takiej maszyny jest spory ale i tak zaloze sie ,ze 90 %mieszkancow Gdanska wolalo by aby miasto wydalo madrze te pieniadze na ten sprzet niz na monumentalny pomnik Solidarnosci jakim stanie sie ECS ,ktore wielkie i dotowane przez miasto na WIELE LAT stanie sie wielkim obciazeniem dla budzetu.

    • 3 1

  • super maszyna (2)

    Technologie

    Oferowane technologie
    SAT MIDI-REMIX

    W technologii SAT MIDI-REMIX, przy zastosowaniu starego materiału z nawierzchni drogi, uzyskuje się nową warstwę asfaltu o bardzo wysokiej jakości. Technologia SAT MIDI-REMIX obejmuje następujące czynności technologiczne:

    * Pobranie próbki materiału wyjściowego oraz opracowanie receptury materiałów uzupełniających,
    * Podgrzanie nawierzchni do temperatury ok. 120 – 160 oC, co umożliwia uplastycznienie warstwy bitumicznej i zdjęcie jej bez uszkodzeń,
    * Mieszanie materiału uzupełniającego z zebraną starą warstwą,
    * Układanie zregenerowanej nawierzchni i zagęszczanie.

    Technologia ta wykazuje swoje najlepsze możliwości zastosowania przy:

    * regeneracji betonów asfaltowych
    * odnowie bitumicznych ścieżek rowerowych i chodników
    * naprawie uszkodzeń powstałych po robotach instalacyjnych
    * likwidacji nierówności oraz ujednorodnienie nawierzchni
    * wzmocnieniu warstwy bitumicznej przy krawędzi jedni,
    * likwidacji kolein.

    Niewątpliwe zalety technologii to:

    * znaczące ograniczenie ilości odpadów i eliminacja wywozu zużytych materiałów (stuprocentowe wykorzystanie),
    * skrócenie czasu budowy (wysoka wydajność dzienna),
    * możliwość zmiany składu mieszanki w celu jej zoptymalizowania,
    * niewielkie zakłócenie ruchu drogowego,
    * możliwość przejścia ze starej do nowej warstwy bez uskoków podłużnych i poprzecznych.



    ● SAT REMIX / REMIX PLUS
    ● SAT MIDI-REMIX
    ● Recykling na zimno
    ● Frezowanie
    ● Stabilizacja cementem
    ● Cięcie nawierzchni betonowej
    i bitumicznej

    • 1 0

    • prosimy o więcej takich maszyn !

      • 2 0

    • Super technologia, ale do cyklicznych robót utrzymaniowych. Na pewno zapobiegnie spękaniu/usunie rysy prowadzące do nasiąkania mieszanki mineralno asfaltowej (a jak wiadomo zamarzająca woda zwiększa swą objętość, niech jeszcze robi to 1 raz na dobę w ciągu ~50 dni to mamy wyrwy na spękanej nawierzchni). Obawiam się, że ta technologia przy remontach głębokich ubytków na nic się nie zda, ale jej praca na pewno zapobiegnie konieczności kolejnych przedterminowych remontów.

      • 0 0

  • urzędasom też dziury w mózgu połatajcie

    • 1 0

  • Kolejne przegięcie...

    "Jedynym mankamentem maszyny "Remix" jest to, że nie może ona pracować w ciągu ulic, na których występują studzienki kanalizacyjne." - to ile tych ulic zostanie do naprawy???
    - Nieważne! Ważne, że kolega kolegi ma taką maszynę na zbyciu i chce dobrze zarobic;)

    • 2 0

  • Łata na łacie.

    .

    • 1 0

  • Taka maszyna pracowała kilka lat temu na Chwaszczynskiej w Gdyni

    ... idzie jak burza i efekt był całkiem porządny

    • 2 0

  • niech zaczną brukować ulice kamieniami

    to się nigdy nie zużyje.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane