• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: będzie strefa pieszych i buspasy?

Patryk Szczerba
31 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Opracowanie nowych koncepcji drogowych potrwa cztery lata. Potem ma przyjść czas na ich realizację. Opracowanie nowych koncepcji drogowych potrwa cztery lata. Potem ma przyjść czas na ich realizację.

Prace nad utworzeniem wolnej od samochodów strefy ruchu pieszego, buspasów oraz kolejne inwestycje w komunikację trolejbusową - to część założeń unijnego projektu Civitas Dynamo. Gdynia uczestniczy w nim razem z trzema innymi europejskimi miastami: niemieckim Akwizgranem, Koprivnicą z Chorwacji i hiszpańską miejscowością Palma de Mallorca.



Czy wydzielone buspasy sprawdziłyby się w Gdyni?

Założenia projektu są proste: przełom w miejskich systemach transportowych poprzez wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w tej dziedzinie. O szczegółach mają zdecydować poszczególne samorządy przy realnym wsparciu mieszkańców.

Jak podkreślają urzędnicy, jest to projekt badawczy. O terminie wprowadzenia konkretnych rozwiązań na razie nic nie wiadomo.

- Mamy konkretne założenia, nad którymi będziemy debatowali. Wśród nich jest rozwinięcie i sformalizowanie Planu Zrównoważonego Transportu Miejskiego oraz włączenie gdynian do konsultacji na temat usprawnienia ruchu w mieście. W realizacji całości pomagają Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej - tłumaczy Dorota Gajda z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Prace koncepcyjne będą trwały cztery lata. Wiadomo, że w Gdyni dotyczyć będą m.in. utworzenia pierwszej strefy pieszej. Według wstępnych założeń mogłaby objąć ulicę Starowiejską i Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. W projektach mają znaleźć się także buspasy z systemem pozwalającym wykryć pojazdy nieuprawnione do korzystania z nich.

Czytaj także: zabronić parkowania na Skwerze Kościuszki?

Dodatkowo wdrożony ma zostać również system wykrywania wypadków i innych zdarzeń drogowych, wspomagający Tristar. Pilotażowo w mieście pojawią się dwie kamery w najbardziej niebezpiecznych miejscach, a każde zdarzenie drogowe ma być rejestrowane, automatycznie przesyłane do operatora systemu, skąd kierowana ma być pomoc. Gdynia chce także w przyszłości ważyć pojazdy ciężarowe w ruchu. Zmiany czekają też komunikację trolejbusową.

Czytaj też: Tristar wystartuje z miesięcznym opóźnieniem

- Chcemy skupić się na rozszerzeniu sieci trolejbusowej bez trakcji. Takie trolejbusy zasilane kondensatorem planowane są w dzielnicy Cisowa. Planujemy także przygotować się do zainstalowania na sieci superkondensatora zmniejszającego pobór energii przez pojazdy o ok. 20 proc. - tłumaczy Dorota Gajda.

Projekt potrwa do końca 2016 roku. Miasto otrzyma na jego realizację z Unii Europejskiej blisko 800 tys. euro.

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Proponowałbym sie zająć samowolą Wspólnot mieszkaniowych w Gdyni...

    ... i firm współpracujących z takimi.

    • 6 0

  • Za 15 lat autobusy elektrycznie zdominują rynek komunikacyjny. (1)

    Trolejbusy powoli odchodzą do lamusa.

    • 5 3

    • Nie podpowiadaj im!

      • 0 1

  • Myślenie to trudny proces (1)

    Polecam włodarzom ul. Gdyńską, gdzie światła na wysokości Centrum Wzgórze rano kiedy ludzie jadą do pracy i nie ma ruchu są bezsensownie zapalone i wstrzymują płynny ruch.

    • 10 3

    • Trudne procesy ...

      Tworzenie poprawnych zdań po polsku to tez trudny proces jak widzę.

      • 1 3

  • noworoczne jaja (1)

    A nie uwazacie Panstwo ,ze gryzoniowi odbija??

    • 24 8

    • Uważamy. Od kilku lat miasto sie powoli zwija, a gryzoń utylizuje nasze pieniądze na bzdury typu infobox czy lotnisko.

      • 9 1

  • (1)

    Proponuje Morska w Gdyni na całej długości zrobić buspasem. Do tego obwodnice od karwin tez buspas bo tam dwa razy na dobę jedzie linia K. Gratuluje pomysłu godnego kwejka.

    • 16 7

    • A przeczytałeś cokolwiek czy tylko strzelasz? Ktoś chce robić buspas na obwodnicy?

      • 3 3

  • ...

    No tak Wszystko po to byśmy jezdzili komunikacja miejska. ok !! Ekologia...
    ale niektóre połaczenia sa nie przemyslane lub wcale ich nie ma.
    Niektórzy nie mogą sobie pozwolic na to by szelki spadały co 5 minut, żeby kierowcy się zmieniali 3 minuty bo to wszystko jest czas.
    Rozsądnym rozwiazaniem byłoby równiez przemyslenie nowych metod na rozwiązanie utrudnien drogowych dla Przeciętnego kowalskiego, który musi przemieszczać sie po miescie samochodem.

    • 4 8

  • Ale jaja

    Ale jaja, ponad trzy duze bańki na imprezy, konferencje , wyjazdy - to jest program badawczy !!!!! Tak sie bawic mozna tylko w Gdyni - miescie marzeń i odpoczynku ( zarezerwowane tylko dla kolesi z UM).

    • 20 3

  • Tu nie chodzi o buspass ani strefę pieszą. (2)

    Tu chodzi o to, aby do 2016 ktoś miał zlecenie na wymyślanie bzdetów. Jeśli można to za darmo, acz po wieloletnich obserwacjach, podam rozwiązanie. Trzeba wybudowac minimum 4 duże parkingi wielopoziomowe (Skwer Kościuszki, 2 w okolicach Władysława IV, Pl. Konstytucji). Żadnych buspassów tylko sygnalizację świetlną dostosowaną do kom zbiorczej. Strefa piesza tylko na Molo Południowym i tylko w czasie sezonu letniego. Ale najpierw parkingi... i tak muszą minąć 3 lata, bo tyle przewidziano w projekcie... unijnym, he he.

    • 32 8

    • (1)

      I zasłużyłes na 800 tyś euro

      • 6 0

      • Jakby Gdynia miała w planach te parkingi - już przed pierwszymi strefami płatnego parkowania coś w tym kierunku by robiła. Ale to dla władz naszego kochanego zadupia się nie opłaca, bo kierowcy nie są po to, żeby zabierając im coś, coś też dać. Na ludziach trzeba poprostu zarobić. I to wystarczy...

        • 9 2

  • no to już jest temat do infosroksu

    • 13 1

  • czyli znowu cofamy się w rozwoju....,

    • 7 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane