• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: będzie strefa pieszych i buspasy?

Patryk Szczerba
31 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Opracowanie nowych koncepcji drogowych potrwa cztery lata. Potem ma przyjść czas na ich realizację. Opracowanie nowych koncepcji drogowych potrwa cztery lata. Potem ma przyjść czas na ich realizację.

Prace nad utworzeniem wolnej od samochodów strefy ruchu pieszego, buspasów oraz kolejne inwestycje w komunikację trolejbusową - to część założeń unijnego projektu Civitas Dynamo. Gdynia uczestniczy w nim razem z trzema innymi europejskimi miastami: niemieckim Akwizgranem, Koprivnicą z Chorwacji i hiszpańską miejscowością Palma de Mallorca.



Czy wydzielone buspasy sprawdziłyby się w Gdyni?

Założenia projektu są proste: przełom w miejskich systemach transportowych poprzez wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w tej dziedzinie. O szczegółach mają zdecydować poszczególne samorządy przy realnym wsparciu mieszkańców.

Jak podkreślają urzędnicy, jest to projekt badawczy. O terminie wprowadzenia konkretnych rozwiązań na razie nic nie wiadomo.

- Mamy konkretne założenia, nad którymi będziemy debatowali. Wśród nich jest rozwinięcie i sformalizowanie Planu Zrównoważonego Transportu Miejskiego oraz włączenie gdynian do konsultacji na temat usprawnienia ruchu w mieście. W realizacji całości pomagają Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej - tłumaczy Dorota Gajda z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Prace koncepcyjne będą trwały cztery lata. Wiadomo, że w Gdyni dotyczyć będą m.in. utworzenia pierwszej strefy pieszej. Według wstępnych założeń mogłaby objąć ulicę Starowiejską i Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. W projektach mają znaleźć się także buspasy z systemem pozwalającym wykryć pojazdy nieuprawnione do korzystania z nich.

Czytaj także: zabronić parkowania na Skwerze Kościuszki?

Dodatkowo wdrożony ma zostać również system wykrywania wypadków i innych zdarzeń drogowych, wspomagający Tristar. Pilotażowo w mieście pojawią się dwie kamery w najbardziej niebezpiecznych miejscach, a każde zdarzenie drogowe ma być rejestrowane, automatycznie przesyłane do operatora systemu, skąd kierowana ma być pomoc. Gdynia chce także w przyszłości ważyć pojazdy ciężarowe w ruchu. Zmiany czekają też komunikację trolejbusową.

Czytaj też: Tristar wystartuje z miesięcznym opóźnieniem

- Chcemy skupić się na rozszerzeniu sieci trolejbusowej bez trakcji. Takie trolejbusy zasilane kondensatorem planowane są w dzielnicy Cisowa. Planujemy także przygotować się do zainstalowania na sieci superkondensatora zmniejszającego pobór energii przez pojazdy o ok. 20 proc. - tłumaczy Dorota Gajda.

Projekt potrwa do końca 2016 roku. Miasto otrzyma na jego realizację z Unii Europejskiej blisko 800 tys. euro.

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • z innej beczki

    wyglądam przez okno i co widzę ? świąteczne dekoracje na Świętojańskiej (te na latarniach i drzewach) świecą się w najlepsze. Własnie dochodzi godzina 10 rano..... Bogate nasze miasto, czekam kiedy zaczną włączać latarnie w dzień.....

    • 7 2

  • Za cztery lata??!!

    Pogratulować "myślenia koncepcyjnego" Może po prostu wystarczy ogłosić przetarg albo posłużyć się przykładem innych miast? CZTERY LATA!!!

    • 3 2

  • Na koniec roku miła wiadomość, (8)

    "część założeń unijnego projektu Civitas Dynamo" - jak to dobrze eksperymentować we właściwym kierunku. Tym samym (jak mogłoby być inaczej) muszę a nawet pragne wyrazić swoje gorące poparcie i podziekowanie dla Władz Miasta za podjęcie się realizowanej coraz skuteczniej w naszej Gdyni polityki zrównoważonego transportu i promowania w ruchu ulicznym transportu zbiorowego, przejawiającej się m.in. poprzez zamiar docelowego pozostawienia wydzielonego pasa dla ekoautobusów, trolejbusów i "buspasa", ścieżek rowerowych, itd..

    Co prawda wczoraj w TVG zauważyłem, że prezes Rowerowej Gdyni przeniósł się jako mikołej pod Ergo Arene w Gdańsku, pewnie na złość za zapłacony mandat w Orłowie? Dlatego też wyrażamy moje głębokie zaniepokojenie z powodu pojawiających się ze strony niektórych głosów za ograniczeniem budowy ścieżek czy nawet ich likwidacji (albo istotnym skróceniem). Należy myśleć nad przeprowadzaniem ich w sposób bezkolizyjny a gdzie to możliwe to na kładkach, ponieważ Gdynia jest miastem górzystym, należy także zadbać, aby były sukcesywnie odśnieżane i odlodowacane, bo w innym wypadku będzie to kwiatek do kozucha tak jak w Gdańsku. Wystarczy - jak wspomniał mi kolega, gdy się przemieszczał rowerem wzdłuż "nadmorskiej" dwa razy wywrócił się i całe szczęście, że się nie połamał.

    Dlatego zwracamy przy tej okazji uwagę na istotny fakt dot. transportu rowerowego, To samo z uprzywilejowaniem transportu zbiorowego na moście. Wskazane ulice w Gdyni odgrywają kluczową rolę w systemie organizacji ruchu zważywszy, że Starowiejską można będzie przedłużyć na Nabrzeże Rybackie. Choć tam nie zastanawiałem się jak by to było "rejon prestiżu" wolnej od samochodów, a tylko strefy ruchu pieszego, buspasów oraz kolejne inwestycje w komunikację trolejbusową? Czy dopuszczeniem ruchu po nim taksówek ekologicznych (na gaz lub elektrycznych?), pozwoliłoby uporządkować ruch drogowy kierujący się do nowego centrum miasta, umożliwiając jednocześnie sprawniejszy przejazd nie tylko trolejbusem, ekoautobusom komunikacji miejskiej, a może jakimś innym alternatywnym pojazdem zahaczając o b.tereny Nauty i taksówkom, ale również może komunikacją powietrzną międzydzielnicową (kolejka linowa)np. Dzielnica Prestiżu Oksywie - Lotnisko?. Dodatkową korzyścią z zastosowanego rozwiązania będzie całkowity remont Starowiejskiej i stworzenie np.artystyczno-etnicznych kwartałów gdzie każdy rejon Polski mógłby zaprezentować w tym miejscu swoją esencja kultury ludowej, co byłoby dopełnieniem tej kaszubskiej, choć mało widocznej w Gdyni. Wiązałoby się to także z wielkim osiągnięciem dzięki wprowadzeniu dwóch ważnych destynacji uwolnienie tj. Muzeum Emigracji i Żeglarstwa, a w tym pozbycie się dokuczliwego "wycieczkowego" zatoru samochodowego.

    • 2 18

    • Panie radny ZZT (3)

      daruj sobie chociaż w Sylwestra głupie i złośliwe komentarze, które i tak zawsze są negatywnie oceniane.

      • 5 3

      • "negatywnie oceniane";)). Za to twoje wysoko merytorycznie ja TA"Panie radny ZZT" (2)

        Widać AnnA masz z sobą jak każda kobieta problemy, ale w tym wypadku nie są w mniejszym stopniu podyktowane fizjonomią lecz czymś zupełnie innym. Więc pozostaje mi szczerze, życzyć ci w Nowym roku Zdrowia Psychicznego i Społecznego.

        Widzisz, tak się składa , że ja nie przejmje się nawet tymi problemami, bo gdybym się zamartwiał, jakimiś"negatywnymi kliknięciami;))? Na tych debili co bez żadnego uzasadnienia klikają na "nie" mam jedną odpowiedź proszę o dowody i merytoryczną dyskusje?

        Na szczzęście mam wspaniałe odnośniki i myślami sięgam w przyszłość, którą ty i tobie podobni nie są w stanie jej zakłucić czy jej zbużyć. Po prostu tobie podobne komentarze sprawiaja, że wywołują tylko grymas politowania dla takiego człowieka jak ja, który wie lepiej i często uśmiecha się na posobną głupotę czyli sam do siebie. Nie potrafiłem żyć tak jak ty i w sfrustrowanym i zakłamanym świecie, a i pewnie inni twoi klikający tu koledzy. Potrafię natomiast cieszyć się tym, co jest teraz, a i będzie jutro LEPSZEGO np."strefa pieszych i buspasy" itd.

        Mogę ci współczuć, bo dla takich jak ty problemy świąt, sylwestra jeszcze bardziej psychoza narasta. Zastanów się i pomyśl, czy ty masz taki zły charakter, no i tak już musi być - np. w depresiii tam takie objawy nazwane są chorobą. Więc jeżeli tak jest, to radziłbym ci się wyleczyć i zmienić swoje nastawienie do świata i ludzi.

        Bo zauważyłem to co piszesz to ewidentna niska samoocena, apatia, tendencja do zamartwiania się o przyszłość, negatywna ocena teraźniejszości i gdyńskich osiągnięć może wskazywać na objawy daleko zaawansowanej przypadłości chorobowej. Podlecem Pani wizytę u dobrego psychologa i lekarza psychiatry, który przeprowadzi diagnozę oraz ustali wskazania do leczenia w nowym roku 2013.

        • 0 7

        • "jak każda kobieta problemy"... "podyktowane fizjonomią (?!) " (1)

          "Bezstronny" - ty zwykły cham jesteś.

          • 5 0

          • ???

            "Analizując obowiązujące w danym okresie standardy estetyczne, naukowcy z Uniwersytetu Helsińskiego doszli do wniosku, że z każdym pokoleniem rodzi się coraz więcej pięknych kobiet, podczas gdy wygląd mężczyzn pozostaje na tym samym, niezmiennym od dziesięcioleci poziomie. Dlaczego tak się dzieje?"

            • 0 0

    • W socjaliźmie takie dyrdymały publikowano w Głosie Wybrzeża.

      Po drugie, to chichot historii, że prezydent, syn działaczki solidarnościowej, dochował się, może nawet dorobił się, takich podlizujących się aparatczyków. Czasy się zmieniają, a ludzie są tacy sami.

      • 3 2

    • Bezstrony =Żmuda Trzebiatowski (1)

      • 3 1

      • idź się lecz psychopato

        Anonimie rozejrzyj się uważnie dokoła - czy jest ktoś oprócz Ciebie, kto nie ma zaburzeń osobowości?

        • 0 0

    • Pisz krócej, co? Od ciągłej jazdy autem tracę zdolność czytania tekstów dłuższych

      niż drogowskaz.

      • 0 0

  • Gdynia kopiuje pomysł buspasów

    W Gdańsku buspasy były pierwsze!

    • 5 6

  • i rewelacja, w końcu Śródmieście Gdyni ożyje, szkoda że tak późno (4)

    miasto z ogromnymi możliwościami, pierwsze w Polsce ulice nadmorskie, tylko brak "żywego", pieszego centrum. Bez takich rozwiązań jakie już wdrożyły np. Kopenhaga, Bratysława, Malmoe, Riga, Wilno, Tallin czy w Polsce chociażby Zielona Góra, trudno będzie przyciągnąć turystów. Brak klasycznego rynku powoduje, że Gdynia musi dążyć do modelu ulic pieszych, z rozwiniętą ofertą usług handlowych i gastronomicznych. Bez tego nie przyjadą turyści, a sklepy, butiki w centrum poznikają zupełnie.

    • 8 12

    • Naiwna wiara w bajki szczura... (2)

      Dobrzy klienci poruszają się samochodami. Wymagają oni parkingów bezpiecznych i bezpłatnych, co zapewniają tylko Galerie takie jak Klif lub w mniejszym stopniu Manhattan i Bałtycka. Zamożny klient nie lubi chodzić pieszo, więc w całej "civitas dynamo" zostanie tylko biedota, której nie stać na samochód oraz garstka odszczepieńców-ekooszołomów (których w większości też nie stać na auto). Fatalne miejsce do handlu.

      • 6 1

      • (1)

        Dobitnie pokazuje to przykład Nowego Jorku - większość mieszkańców wyspy Manhattan to skrajna biedota (nie ma samochodu) a w takie miejsce jak Wall Street biedota przyjeżdża do pracy pociągiem (lub - o zgrozo - promem). Na skutek tego NY to fatalne miejsce do handlu, puste sklepy pozabijane dechami i niskie czynsze... twoja teoria się całkowicie sprawdza.

        • 2 2

        • Na jakiekolwiek auto nie może sobie pozwolić tylko osoba wyjątkowo niezaradna życiowo lub ktoś mający przejściowe trudności na rynku pracy. Siła nabywcza takiej osoby jest bardzo niska. Są oczywiście zasobni klienci korzystający regularnie z komunikacji zbiorowej, jednak nie ma co się oszukiwać - jest ich niewielu.

          Poruszając się pieszo/komunikacją miejską tracimy bardzo dużo czasu na przemieszczanie między punktami handlowymi oddalonymi o kilkaset metrów - kilka kilometrów. Także ilość sprawunków możliwych do wykonania jest znikoma ze względu na możliwości transportowe człowieka. Nawet osoba dysponująca pokaźnym budżetem na zakupy nie zrealizuje ich gdy nie będzie mogła przetransportować ich do miejsca zamieszkania.

          Sama idea stworzenia deptaka nie jest jeszcze zła. Ale rezygnując z budowy kilku (np 3: na końcach i w środku ul. Świętojańskiej) wielopoziomowych, BEZPŁATNYCH parkingów koncepcja staje się wybrakowana i pogorszy sytuację przedsiębiorców z tego rejonu miasta. Drugi gwóźdź do trumny po wprowadzeniu Strefy Płatnego Parkowania.

          • 1 0

    • Taka strefa piesza jest OK pod warunkiem, że w pobliżu będzie duży bezpłatny parking, albo kilka ..

      • 1 1

  • oj swity gryzonia trzymaja sie zarty :)

    • 8 4

  • Nareszcie cywilizacja wkroczy do Gdyni

    Ale dlaczego az za cztery lata?

    • 3 7

  • Kolejny powód do wyjazdów służbowych radnych za nasze pieniądze!!!!!!!!!!

    • 9 3

  • I ścieżki rowerowe

    w kilometrowych tunelach oraz wiszących estakadach.

    • 1 4

  • A ile miasto musi wyłozyć z naszych podatków

    Są ważniejsze sprawy niż opracowanie koncepcji za miliony, drogi dziurawe brak środków na dofinansowanie przedszkoli i nagle pomysł na koncepcje, pewnie dla zaprzyjaźnionej firmy.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane