• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: będzie strefa pieszych i buspasy?

Patryk Szczerba
31 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Opracowanie nowych koncepcji drogowych potrwa cztery lata. Potem ma przyjść czas na ich realizację. Opracowanie nowych koncepcji drogowych potrwa cztery lata. Potem ma przyjść czas na ich realizację.

Prace nad utworzeniem wolnej od samochodów strefy ruchu pieszego, buspasów oraz kolejne inwestycje w komunikację trolejbusową - to część założeń unijnego projektu Civitas Dynamo. Gdynia uczestniczy w nim razem z trzema innymi europejskimi miastami: niemieckim Akwizgranem, Koprivnicą z Chorwacji i hiszpańską miejscowością Palma de Mallorca.



Czy wydzielone buspasy sprawdziłyby się w Gdyni?

Założenia projektu są proste: przełom w miejskich systemach transportowych poprzez wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w tej dziedzinie. O szczegółach mają zdecydować poszczególne samorządy przy realnym wsparciu mieszkańców.

Jak podkreślają urzędnicy, jest to projekt badawczy. O terminie wprowadzenia konkretnych rozwiązań na razie nic nie wiadomo.

- Mamy konkretne założenia, nad którymi będziemy debatowali. Wśród nich jest rozwinięcie i sformalizowanie Planu Zrównoważonego Transportu Miejskiego oraz włączenie gdynian do konsultacji na temat usprawnienia ruchu w mieście. W realizacji całości pomagają Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej - tłumaczy Dorota Gajda z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Prace koncepcyjne będą trwały cztery lata. Wiadomo, że w Gdyni dotyczyć będą m.in. utworzenia pierwszej strefy pieszej. Według wstępnych założeń mogłaby objąć ulicę Starowiejską i Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. W projektach mają znaleźć się także buspasy z systemem pozwalającym wykryć pojazdy nieuprawnione do korzystania z nich.

Czytaj także: zabronić parkowania na Skwerze Kościuszki?

Dodatkowo wdrożony ma zostać również system wykrywania wypadków i innych zdarzeń drogowych, wspomagający Tristar. Pilotażowo w mieście pojawią się dwie kamery w najbardziej niebezpiecznych miejscach, a każde zdarzenie drogowe ma być rejestrowane, automatycznie przesyłane do operatora systemu, skąd kierowana ma być pomoc. Gdynia chce także w przyszłości ważyć pojazdy ciężarowe w ruchu. Zmiany czekają też komunikację trolejbusową.

Czytaj też: Tristar wystartuje z miesięcznym opóźnieniem

- Chcemy skupić się na rozszerzeniu sieci trolejbusowej bez trakcji. Takie trolejbusy zasilane kondensatorem planowane są w dzielnicy Cisowa. Planujemy także przygotować się do zainstalowania na sieci superkondensatora zmniejszającego pobór energii przez pojazdy o ok. 20 proc. - tłumaczy Dorota Gajda.

Projekt potrwa do końca 2016 roku. Miasto otrzyma na jego realizację z Unii Europejskiej blisko 800 tys. euro.

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • 1000 urzędników magistratu widać nie ma co robić

    • 3 1

  • obserwator

    nie zapominaj,o stadach nauki jazdy.liczba pojazdow winnabyc limitowana.

    • 2 0

  • Totalna inwigilacja!!!!

    Następne urządzenia do represji,tylko więcej kamer,więcej radarów i jeszcze więcej straży miejskiej.Kto na tych nierobów ma zarabiać.Wolności juz nie ma. Miała być druga Japonia a będzie druga Korea północna.

    • 3 2

  • (4)

    Wyguglujcie sobie coś innego niż streszczenia lektur czy plotki o dodzie i zobaczcie co się działo w Nowym Jorku jak zaczęto zamykać ulice i robić deptaki. Warto temat rozgrzebać bo wnioski są interesujące.

    • 7 2

    • po prostu intensywność ruchu samochodów zmalała (1)

      a ludzie zaczęli lepiej się czuć w centrum miasta, zaczęli częściej do niego przyjeżdżać i rozmawiać między sobą ludzkim głosem. Centrum Manhattanu odżyło, tak jak odżyła Kopenhaga od 40 lat sukcesywnie zmniejszająca liczbę miejsc do parkowania samochodów.

      • 1 3

      • Zamknij metro w Nowym Jorku i zobaczysz jak miastom żyje.

        • 4 0

    • A co u mamy Madzi?!

      • 2 0

    • no i co było ?

      • 1 1

  • Zastanówmy się najpierw. (3)

    Zastanówmy się najpierw nim głupoty napiszemy. Bus pasy w Gdyni? Pytam się gdzie? Na ulicy Morskiej gdzie jeżdzi najwięcej pojazdów komunikacji miejskiej to miałby sens pod warunkiem zbudowania po trzecim dodatkowym pasie. Pytanie- jakim kosztem? Za bajońskie pieniądze i znowu kosztem miejsc parkingowych. Ktoś chwycił temat bo jest modny, a praktycznie głupi i nie do zrealizowania. Najpierw uporajmy się z dbudową sieci drogowej po latach PRL-owskiego niedoinwestowania.Poczekajmy na wdrożenie systemu Tristar, który ma wyregulować sygnalizację świetlną, która działa dzisiaj beznadziejnie. Dzisiaj stawiamy las świateł sygnalizacyjnych i się dziwimy, że spowalniamy ruch uliczny. Bez swiateł to już dzisiaj mało kto potrafi jeździć. Ruch pojazdów po 22.00 jest minimalny, a swiatła palą się bezsensownie przez całą noc. Zróbmy porządek z tym co mamy, a nie twórzmy nowe programy bo taka jest moda.Skwer Kościuszki bez samochodów- tak, pod warunkiem wybudowania choćby trochę nowych podziemnych parkingów. Jeżeli tego nie zrobimy to nie będzie samochodów ale także nie będzie chętnych by tam przyjść i pospacerować. Tępo życia jest coraż większe i tego nie zmienimy. Nie wrócimy do "zaprzęgów konnych".

    • 26 8

    • Tępo może jest większe - a może chodzi o tępotę? (1)

      próba zwiększania tempa życia przez podporządkowanie miasta ruchowi samochodowemu powoduje, że miasto się dusi. Budowa parkingów piętrowych w centrum miasta zwiększa korki na dojazdach do niego i skutkuje zmniejszeniem tempa jazdy. Ale trzeba od czasu do czasu wyłączać silnik i włączać myślenie. To naprawdę nie boli.

      • 0 2

      • Budowa parkingów piętrowych w centrum miasta zmniejsza korki, ale takich parkingów musi być sporo, aby wszyscy nie jechali na jeden parking. Jak samochody stoją na piętrowych parkingach to nie stoją na ulicach i wtedy na ulicach jest więcej miejsca.

        • 2 0

    • wróć do szkoły,

      bo nie dotrzymjesz "tępa" w nauce.

      • 0 1

  • Skandal (1)

    Byle tylko wydawać kasę, bo zawsze coś (i to pewnie dużo) wpadnie do kieszeni. Trzeba wywalić tę całą ekipę ze szczurkiem na czele. Lotnisko, szklane domy, a my mamy jeść ze śmietników? Jaka gdynia bogata? gdzie jest praca? Wynocha z urzędu darmozjady!!

    • 8 1

    • Głosuj dalej bezrobotny na PO

      a swoje frustracje nie kierujesz tam gdzie trzeba.

      Widać wyraźne braki w edukacji. Dlatego też jesteś bezrobotnym.

      Weź się za naukę w Nowym Roku wtedy będziesz wiedział gdzie kierować swoje pretensje.

      • 1 2

  • jestem za bus pasem na CHYLOŃSKIEJ

    Popiram BUS_PAS ale tylko na ulicy. CHYLOŃSKIEJ - OBOWIĄZKOWO,HUTNICZA - W SZCZYCIE wtedy nie będzie korka a ten idiotyczny pomysł chyba wybiją sobie urzędasy z łbów bo to doprowadzi do gigant korka. Parodia i chyba bezrobocie urzędasów z magistratu. Bus pas niech zrobią w urzędzie i zaczną obsługiwać 10 klientów na minutę a nie jeden a 30 minut ( kawka, papieros itp)

    • 9 2

  • Pomnik czas najwyższy postawić na Ejsmonda (2)

    • 28 5

    • (1)

      Ale czego pomnik? Ku chwale korupcji?

      • 4 1

      • ku chwale kicania

        • 6 2

  • A ile miasto musi wyłozyć z naszych podatków

    Są ważniejsze sprawy niż opracowanie koncepcji za miliony, drogi dziurawe brak środków na dofinansowanie przedszkoli i nagle pomysł na koncepcje, pewnie dla zaprzyjaźnionej firmy.

    • 4 3

  • I ścieżki rowerowe

    w kilometrowych tunelach oraz wiszących estakadach.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane