• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: będzie strefa pieszych i buspasy?

Patryk Szczerba
31 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Opracowanie nowych koncepcji drogowych potrwa cztery lata. Potem ma przyjść czas na ich realizację. Opracowanie nowych koncepcji drogowych potrwa cztery lata. Potem ma przyjść czas na ich realizację.

Prace nad utworzeniem wolnej od samochodów strefy ruchu pieszego, buspasów oraz kolejne inwestycje w komunikację trolejbusową - to część założeń unijnego projektu Civitas Dynamo. Gdynia uczestniczy w nim razem z trzema innymi europejskimi miastami: niemieckim Akwizgranem, Koprivnicą z Chorwacji i hiszpańską miejscowością Palma de Mallorca.



Czy wydzielone buspasy sprawdziłyby się w Gdyni?

Założenia projektu są proste: przełom w miejskich systemach transportowych poprzez wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w tej dziedzinie. O szczegółach mają zdecydować poszczególne samorządy przy realnym wsparciu mieszkańców.

Jak podkreślają urzędnicy, jest to projekt badawczy. O terminie wprowadzenia konkretnych rozwiązań na razie nic nie wiadomo.

- Mamy konkretne założenia, nad którymi będziemy debatowali. Wśród nich jest rozwinięcie i sformalizowanie Planu Zrównoważonego Transportu Miejskiego oraz włączenie gdynian do konsultacji na temat usprawnienia ruchu w mieście. W realizacji całości pomagają Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej - tłumaczy Dorota Gajda z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Prace koncepcyjne będą trwały cztery lata. Wiadomo, że w Gdyni dotyczyć będą m.in. utworzenia pierwszej strefy pieszej. Według wstępnych założeń mogłaby objąć ulicę Starowiejską i Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. W projektach mają znaleźć się także buspasy z systemem pozwalającym wykryć pojazdy nieuprawnione do korzystania z nich.

Czytaj także: zabronić parkowania na Skwerze Kościuszki?

Dodatkowo wdrożony ma zostać również system wykrywania wypadków i innych zdarzeń drogowych, wspomagający Tristar. Pilotażowo w mieście pojawią się dwie kamery w najbardziej niebezpiecznych miejscach, a każde zdarzenie drogowe ma być rejestrowane, automatycznie przesyłane do operatora systemu, skąd kierowana ma być pomoc. Gdynia chce także w przyszłości ważyć pojazdy ciężarowe w ruchu. Zmiany czekają też komunikację trolejbusową.

Czytaj też: Tristar wystartuje z miesięcznym opóźnieniem

- Chcemy skupić się na rozszerzeniu sieci trolejbusowej bez trakcji. Takie trolejbusy zasilane kondensatorem planowane są w dzielnicy Cisowa. Planujemy także przygotować się do zainstalowania na sieci superkondensatora zmniejszającego pobór energii przez pojazdy o ok. 20 proc. - tłumaczy Dorota Gajda.

Projekt potrwa do końca 2016 roku. Miasto otrzyma na jego realizację z Unii Europejskiej blisko 800 tys. euro.

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • olsztyn wdraża

    W Olsztynie już budują i raczej niczego to nie rozwiązuje. N razie korki ogromne i frustracja kierowców.

    • 1 1

  • A co ze ścieżkami rowerowymi i śluzami dla rowerzystów? (2)

    Każde zachodnio-europejskie miasto dysponuje alejkami rowerowymi w postaci wydzielonej części ulicy dla cyklistów - działającej jak buspas. Co ze śluzami przed światłami? Takie miasta jak np. Słupsk posiadają już powyższe dwa elementy usprawnienia komunikacji. Uważam, że do tej listy "ulepszeń" powinno się dodać udogodnienia dla rowerzystów. Pozdrawiam i wszystkiego najlepszego w nowym roku :)

    • 1 3

    • Przeleć się "z czapką" podczas masy kretynicznej a za zebrane pieniadze wybuduj śluzy.

      • 1 0

    • Bardzo przeszkadzają większości, są korzystne dla mniejszości.

      Niby co jest rzekomym dowodem słuszności. Że "zachodnio-europejskie"? Ręczysz głową, że "każde"? Ocenianie książki po okładce jest z definicji głupie. Gdyby to był taki super pomysł, nie używałbyś tej sztuczki bajerującej umysły podatne na manipulacje. Czyli d*powłazów.

      • 2 0

  • Jestem za buspasami...

    ...pod warunkiem że będą to dobudowane pasy do istniejących dróg. Natomiast zabieranie istniejącego pasa na buspas to metoda Janosika: zabrać jednym i dać drugim.

    • 6 1

  • Bilet w autobusie. (7)

    Fajny projekt tylko jak nie będzie można kupić 1(jednego) biletu w autobusie to ja nie będę korzystać... Kiedyś chciałem skorzystać z autobusu, ale jak na złość nigdzie nie było kiosku, podjechał autobus, a tu że mam kupić karnet! Po chol.... mi karnet kiedy chciałem pojechać 1(jeden) raz.... Puenta: wziąłem taxi :)
    Tak to jest z komunikacją! Trąbią, że środowisko itp itd.... ale jak korzystać jak nie można.... Poco mam kupować fabrykę jak chcę tylko jedną sztukę. Może Redakcja by się tym zainteresowała? Podpowiem w Warszawie czyli naszej kochanej Stolicy są automaty na przystanku i UWAGA w Tramwaju :). Tak można w automacie w Tramwaju kupić bilet. Sprawa rozwiązana i po kłopocie ma kierowca z drobnymi...

    Więc dlaczego miałbym być za buspasami jak nie mogę korzystać z autobusów... a nie wszędzie są kioski gdzie można kupić bilety.
    Nawet za miedzą w Gdańsku mają już automaty na przystankach :)
    Więc pod tym względem Gdynia ma duży minus.

    Potrafią tylko podwyższać opłaty za parkowanie i rozszerzać strefę...no cóż takie czasy...

    Życzę na Nowy Rok więcej pomysłowości :)

    Pozdrawiam,
    Gdynianin, który chciał być pro

    • 4 3

    • Żebyś miał zapas na następny raz, co zaniża prawdopodobieństwo zawracania d*py kierowcy. (1)

      To potwornie stresująca praca. I bez robienia za kiosk.

      • 1 1

      • Dlatego nie używam autobusów, aby nie mieć do czynienia z frustrowanymi kierowcami...

        • 0 2

    • A taksa rozumiem była tańsza od 3 biletów (1)

      Nie sądzę, abyś za taksę zapłacił mniej niż 10zł więc proszę wytłumacz mi czemu nie mogłeś kupić trzech i dwóch wyrzucić skoro ci ich nie potrzeba.

      No ale lepiej wziąć takse zapłacić jak za 5 biletów.

      • 0 0

      • nie chciało mi się kolejnych 30min szukać innego rozwiązania na zimnie...
        a żeby zarobić to trzeba sobie zasłużyć...
        nie zarobiło MZK tylko inny prywatny przedsiębiorca...
        a poza tym nie lubię wyrzucać pieniędzy... i co z tego że zapłaciłem więcej, trudno, ale nie stałem już na zimnie....

        • 0 0

    • ? pro ? (2)

      a mogles kupic bilet przez telefon. jeden bilet.

      wszystko, od pomyslu do przelewu mozesz zalatwic przez telefon, juz jadac :-) no powiedzmy przez smatrfon jest szybciej, ale nawet moj dzwonofon wystarczy.

      mozna to zrobic przez mobilet, mozna przez callpay, a jak dla nas za mundre, mozna poprosic kogos, kto nie wyglada na wykluczonego cyfrowo, zwykle ktos taki w tramwaju jest. nawet jak jest z innego miasta, z innego kraju, moze nam kupic tutejszy bilet, a my mu mozemy zwrocic drobniaki.

      moim skromnym zdaniem, sprzedaz biletow przez kierowcow i motorniczych powinna byc zakazana, bo zagraza bezpieczenstwu drogowemu.

      • 1 0

      • (1)

        mogłeś... mogłeś...
        a gdzie info o tym?

        • 0 0

        • a to fakt, tu ci przyznam rację :-(

          w Wawie takie informacje/instrukcje są na każdym przystanku metra, na każdym przystanku autobusowym i tramwajowym, w każdym autobusie i tramwaju obok kasownika. W Poznaniu plakat moBiletu widziałem też na wielu przystankach MPK, ulotki były w tramwaju (acz w Poz jeżdżę głównie rowerem)

          A u nas są.. notki w prasie. Jedna na pół roku. Oraz dobrze ukryta podstroniczka na stronie www MZKZG.

          Wiesz, nie mam żadnego związku z żadną z tych firemek, które się tym zajmują, więc informuję z czystego altruizmu, co u nas w PL jest równoznaczne z ciężką głupotą. Trojmiasto.pl promuje jazdę samochodem, tj.rozdaje benzynę za informacje o cenach paliw na stacjach, a informacja o biletach komunikacji publiczej dystrybuowana jest tu POKĄTNIE, niemal jak coś nielegalnego.

          I przyznam, że jeszcze nigdy nie przeszedłem z takim telebiletem dRenomo-kontroli. Inny fakt, że dRenomę widuję prawie wyłącznie w SKM, prawie nigdy w ZTM i ZKM, może właśnie tu jest powód i przyczyna?

          powód i przyczyna tego,
          że SKM nie wprowadza telepłatności
          i że dRenoma poluje w SKM nie w ZTM/ZKM

          Może CBA zamiast polować na chirurgów, polityków i księży, powinna zapolować na zarządy w/w PUBLICZNYCH firm?

          • 0 0

  • To dopiero będą korki (1)

    autobus przemknie,a samochody będą stać w korkach.

    • 1 1

    • uważasz że autobusy powinny stać w korku, razem z karetkami pogotowia i straży pożarnej, a samochody osobowe (w każdym Ziętarski) powinny śmigać bez korków?

      • 0 0

  • cena drogi

    droga cena

    Jeśli miasto wydziela buspasy, to oddaje w ręce komunikacji miejskiej drogę, która kosztowała konkretne pieniądze, za którą zapłacili mieszkańcy miasta. Komunikacja miejska ma oszczędności, ale co z tego mają mieszkańcy?

    Walka z samochodami przez płatne strefy parkingowe i buspasy sprawi, że ludzie zaczną powoli opuszczać centrum. Spadną ceny nieruchomości i wtedy wkroczy dewelpoer, obecny wróg samochodów, zburzy stare, postawi nowe z własnym płatnym parkingiem i płatnym dewelo-pasem. Wszystko ogrodzone, zkratowane, pod stałym monitoringiem, żeby ktoś dewelopera nie kantował...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane