• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ryzykowała w sprawie lotniska

Tadeusz Szemiot, radny miasta Gdyni
9 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Terminal lotniska Gdynia Kosakowo jeszcze przez wiele dni będzie zamknięty dla pasażerów. Terminal lotniska Gdynia Kosakowo jeszcze przez wiele dni będzie zamknięty dla pasażerów.

Do kłopotu, który władze Gdyni ma obecnie z lotniskiem w Kosakowie zobacz na mapie Gdańska wcale nie musiało dojść. Sygnały o zbliżającym się problemie zignorowano i postąpiono ryzykancko. A ryzyko się ziściło - wyjaśnia Tadeusz Szemiot, radny z Gdyni.



Kiedy lotnisko Gdynia Kosakowo będzie przyjmować pasażerów?

Wątpliwości dotyczące gdyńskiego lotniska zaczęły narastać od lata 2013 r. wraz ze wszczęciem przez Komisję Europejską postępowania wyjaśniającego w sprawie legalności pomocy publicznej jaką uzyskała spółka Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo.

Wątpliwości zmaterializowały się w postaci decyzji Komisji Europejskiej ogłoszonej 11 lutego 2014 r. uznającej nielegalność finansowania gdyńskiego lotniska ze środków gmin Gdynia i Kosakowo, a co za tym idzie powstaniem obowiązku zwrotu blisko 100 mln zł przez spółkę Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo. Decyzja praktycznie oznacza, że pieniądze wydane na lotnisko w Kosakowie zostaną stracone.

Skala straty jest rekordowa. Porównując sprawę gdyńskiego lotniska do różnych niechlubnych zdarzeń z polskiej sfery publicznej, to nasz "gdyński pasztet" niestety nie wypada na ich tle blado. Stosując miarę w postaci wartości straty, "Gdynia - Kosakowo gate" plasuje się w górnych rejestrach istotności.

Na czym właściwie polega ta gdyńska afera? Dzisiaj wszyscy wiemy, że jednym z koniecznych warunków uruchomienia lotniska cywilnego w Kosakowie, finansowanego ze środków publicznych, było uzyskanie potwierdzenia ze strony Komisji Europejskiej dla zgodności z prawem udzielanej pomocy publicznej. Wiemy również, że wydatkowanie środków publicznych na ten cel przed uzyskaniem takiej notyfikacji, groziło olbrzymimi stratami. Pomijając aspekty prawne, wiemy dzisiaj, że racjonalne, gospodarne zachowanie, które by ograniczyło do zera ryzyko straty dla naszego miasta, wymagało postępowania w takiej kolejności: najpierw notyfikacja, potem realizacja.

Prezydent Gdyni w ten sposób nie postąpił. Wniosek o notyfikację pomocy publicznej został złożony do Komisji Europejskiej, gdy realizacja projektu była mocno zaawansowana. Gdyby decyzja Komisji była pozytywna nic by się nie wydarzyło. Ale stało się inaczej.

Wytyczne Komisji Europejskiej, regulujące kwestie pomocy publicznej dla lotnisk, precyzują w rozdziale poświęconym inwestycjom w infrastrukturę, że każdą pomoc na budowę infrastruktury należy notyfikować. W dokumencie, który powstał na zamówienie miasta Gdyni przed rozpoczęciem realizacji projektu (tzw. Plan Generalny), znalazło się stwierdzenie wskazujące na ryzyka związane z zagadnieniami pomocy publicznej w kontekście budowy lotniska Gdynia - Kosakowo ze środków gminnych. System ostrzegawczy zadziałał. Ale jego sygnały zignorowano i postąpiono ryzykancko. A ryzyko się ziściło.

Pchany ciekawością zastanawiam się: Dlaczego? Z czego wynikał ten brak ostrożności? Można snuć domysły. Fakty są takie, że niezależnie od tego, czy postępowanie Prezydenta w sprawie gdyńskiego lotniska było działaniem celowym czy wynikiem niekompetencji, końcowy efekt jest wielce kosztowny.
Tadeusz Szemiot, radny miasta Gdyni

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (335) 4 zablokowane

  • Szemiot Tadeusz - radny z PO (3)

    ......i wszystko jasne

    • 21 8

    • Myślisz, że by nie przepuscił takiej okazji, żeby przypiec oponentom politycznym w roku wyborczym. (1)

      Mógł to napisać jeszcze w 2013 r., ale wybory są w 2014 więc poczekał i odpalił. Pytanie, czemu tak wcześnie.

      • 5 1

      • mógł biadolić w 2008, kiedy plan lotniska został zatwierdzony. Teraz to już jest śmieszne - znawca od 7 boleści z tego Szemiota.

        • 3 2

    • A gdyby dokładnie ten sam tekst napisał radny Samorządności?

      O czym ja mówię, oni na łożu śmierci się będą zarzekali, że mieli rację.

      • 3 3

  • Dla mnie najgorsze jest to

    ze nikt za takie rzeczy nie beka. Ot, przepadło 100 mln i wzruszymy ramionami... Nigdy nie słyszałem, nie kojarzę przynajmniej, żeby za takie sprzeniewierzenie ktoś odpowiedział. To dlatego w tym kraju jest tak, jak jest.

    • 22 7

  • kolejny dowód na to, że jesteśmy neokolonią- musimy prosić UE o zgodę na to by wydawać nasze własne miejskie pieniądze. Chore

    • 17 12

  • mamy wolność

    przecież niby mamy "wolność", której rocznica była niedawno obchodzona. taka to wolność, że rozkazy jak żyć wydają nam jakieś urzędasy z Brukseli.

    • 15 6

  • (1)

    kto się zna na ekonomii ten wie że konkurencja w niektórych branżach jest zwyczajnie niemożliwa. Rynek lotnisk jest monopolem naturalnym - tak mówi matematyka. Wszystkich chcących udowodnić że pan Szczurek postąpił dobrze i próbujących tym samym być mądrzejszymi od unijnych ekonomistów bardzo proszę o zrozumienie, że opinia o polityku nie stanowi wiedzy ekonomicznej. A o ekonomię się tu rozchodzi.

    • 23 11

    • stadion w Gdyni za 80 mln

      W Gdańsku za 800 mln. Ekonomia? Porownaj teraz sam wydatki na lotniska...

      • 5 1

  • Szemiot

    Niech on się zwróci do UE o pomoc w odbudowie gospodarki morskiej - mamy tam swoich przedstawicieli

    • 17 6

  • A może p. Szemiot wraz z gdyńską Platformą (3)

    wsparłby wreszcie budowę OPAT !? Zamiast podkładać nogę p.Szczurkowi...

    • 21 8

    • przeciez to naturalna konkurencja (2)

      obwodnicy metropolitalnej, wiec nigdy nie powstanie

      a nawet jak Gdynia wybuduje OPAT, to juz głowa w tym co niektórych, by UE uznała ja jako niedozwolona pomoc publiczną

      • 7 1

      • obwodnica metropolitalna jest obwodnica tylko dla Gdanska (1)

        nie jest obwodnica Gdyni ani malego 3miasta

        • 2 3

        • Ciekawe

          A trasa Kaszubska z Wielkiego Kacka do Lęborka będzie obwodnicą Gdyni i małego trójmiasta czy nie będzie?

          • 7 0

  • Wytyczne Unii

    Wyglada na to ,ze radni PO z panem Szemiotem na czele ,aby "dowalic" Szczurkowi
    jak skarzypyty pobiegli do lobbystow w KE (Walesa, Tusk,Sikorski ,Lewandowski,Kozlowski,Buzek andPO) po to tylko aby samemu dorwac sie do rzadzenia w Gdyni
    I tak to jest dodatkowy przyklad na to "polskie piekielko" a inni swietnie sie rozwijaja
    Ciekawa jestem czy Unia by zakwestionowala budowe portu w Gdyni jakby byla w 1920 roku?
    Przeciez port w Gdansku juz byl? ciekawa jestem ilu takich polakow z PO glosowaloby przeciw

    • 17 11

  • PAN WOJCIECH POWINIEN ZA TO ODPOWIEDZIEĆ

    Ryzyko za nie swoją kase??

    • 26 13

  • bastion (1)

    Bastion Platformy,zafajdany Gdańsk aż się trzęsie żeby Gdynia nie miała lotniska...konkurencja,mniejsze wpływy,no i guru,Adamowicz kolejnych mieszkań nie złupi!!

    • 17 27

    • niestety, Gdynia moje miasto takze jest bastionem platformersow

      i to jest niestety smutny fakt.

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane