• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Giną piesi? Dziś będą dostawać mandaty

Michał Sielski
23 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Większość wypadków z udziałem pieszych powodowanych jest z winy kierowców. Większość wypadków z udziałem pieszych powodowanych jest z winy kierowców.

Kilka dni temu pisaliśmy o jednoznacznym raporcie NIK, z którego wynika, że rośnie liczba wypadków z udziałem pieszych. Zdecydowaną większość z nich powodują kierowcy samochodów, głównie na nowych lub niedawno wyremontowanych drogach oraz przejściach dla pieszych. Co robi wyposażona w tę wiedzę policja? Przeprowadza w środę kolejne działania "Bezpieczny pieszy", które skupią się na karaniu... pieszych.



Jak policja powinna walczyć z kierowcami stwarzającymi zagrożenie dla pieszych?

Raport NIK nie pozostawia złudzeń. Dowiadujemy się z niego między innymi tego, co już dawno wiemy: na tle unijnej średniej wypadamy tragicznie, w wypadkach ginie u nas najwięcej pieszych. Ale mamy też jasno zdiagnozowane przyczyny. Do zdecydowanej większości wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów dochodzi w miejscach, które teoretycznie powinny gwarantować im bezpieczeństwo, czyli np. na przejściach. Sprawcami większości z nich nie są piesi czy rowerzyści, a kierowcy samochodów osobowych.

Czytaj więcej: NIK: policja źle dba o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Mamy więc dokładną analizę, twarde dane i praktycznie gotowe wytyczne tego, na czym powinny skupić się służby, by było bezpieczniej. Z innych badań wiemy też bowiem, że najczęstszą przyczyną wypadków w Polsce jest przekroczenie dopuszczalnej prędkości, za które otrzymujemy najniższe mandaty w zachodniej części Europy. Ale nie tylko zachodniej, 4-6 razy więcej płacą np. mieszkańcy Słowacji, których zarobki są z naszymi porównywalne. Druga przyczyna to wymuszenie pierwszeństwa.

Wnioski są oczywiste: należy się skupić na przestrzeganiu przepisów przez kierowców, zwłaszcza w okolicach skrzyżowań oraz przejść dla pieszych. Łatwe i szybkie do wdrożenia, prawda? Możemy się tylko domyślać, bo policja raportów NIK nie komentuje.

Według policjantów każdy rozsądny człowiek, gdy tylko w mieście wysiądzie z samochodu, to w drodze do filharmonii czy nawet sklepu spożywczego, zakłada odblaskową kamizelkę.
Może i dobrze, bo patrząc na to, co czasem wypisuje na swojej własnej stronie, byłoby "trochę śmieszno, ale i trochę straszno". W miniony weekend doszło w Trójmieście i na Pomorzu do kilku wypadków z udziałem pieszych. Nie padał deszcz, ani śnieg, pogoda była dobra. Do wypadków doszło na oznakowanych przejściach dla pieszych. W niemal każdym z nich winnymi byli oczywiście kierowcy. Niektórzy stracili za to prawo jazdy i będą odpowiadać przed sądem. Komentarz policji? "Kierująca osobowym volkswagenem potrąciła przechodzącego przez przejście dla pieszych mężczyznę. Poszkodowany mieszkaniec Człuchowa z obrażeniami ciała został zabrany do szpitala. Policjanci apelują do pieszych o noszenie odblasków nawet w mieście".

Piesi karani są prawie dziesięciokrotnie częściej niż kierowcy, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę spowodowanych przez nich wypadków w minionym roku. Piesi karani są prawie dziesięciokrotnie częściej niż kierowcy, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę spowodowanych przez nich wypadków w minionym roku.
Czytaj więcej: Kiedy zdarza się najwięcej wypadków.

Tak, to nie pomyłka. To pieszy ma się przebierać za choinkę, a najlepiej stroboskop, żeby kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych mógł rozważyć prawo łaski i gdy będzie miał akurat dobry dzień, to nawet może się zatrzyma. Ale tylko wtedy, gdy pieszy idzie w kamizelce drogowej, bo zdaniem policji każdy rozsądny człowiek, gdy tylko w mieście wysiądzie z samochodu, to w drodze do filharmonii czy nawet sklepu spożywczego, zakłada odblaskową kamizelkę. Tylko jak wytłumaczyć wtorkowe potrącenie (kolejne w ciągu dwóch dni) pieszego na pasach w Gdyni? W co miałby być ubrany, aby kierowca mógł czuć się bardziej komfortowo na autostradzie przez centrum miasta?

Przypomnijmy: raport NIK wskazuje jednoznacznie, że to kierowcy powodują większość wypadków z udziałem pieszych. To nie jest tajna wiedza. Opisały to prawie wszystkie media w Polsce. Policja też to wie, bo przecież część wniosków została wyciągnięta właśnie na podstawie policyjnych statystyk. Co więc zamierza z tym zrobić? My już wiemy. Dziś na przejściach dla pieszych na pewno będzie bezpieczniej. Policjanci poinformowali o tym w specjalnym komunikacie:

"Działania "Bezpieczny pieszy", które odbędą się 23 listopada, potrwają od wczesnych godzin rannych do późnych godzin wieczornych. Policjanci ruchu drogowego na terenie całego województwa podczas służby zwrócą szczególną uwagę na pieszych, którzy swoim zachowaniem na drodze często stwarzają zagrożenie zarówno dla samych siebie, jak i innych uczestników ruchu." (pisownia oryginalna)

Chciałoby się napisać, że nie wiadomo czy się śmiać czy płakać, ale tu naprawdę nie ma się z czego śmiać. I może dobrze, że policja nie komentuje raportu NIK, bo gdyby miała to zrobić uczciwie, to musiałaby napisać: Kochani piesi, my to wszystko wiemy, ale radźcie sobie sami, bo mamy Was głęboko...

Czytaj również: 175 tys. zł za potrącenie na pasach.

Miejsca

Opinie (594) ponad 10 zablokowanych

  • też jestem pieszym na przejściu (1)

    a co z pieszymi, którzy uważają, że przejście dla pieszych to takie magiczne miejscem, na którym jakaś cudowna siła uchroni ich od niebezpieczeństwa, często widzę jak młoda dziewczyna idąca chodnikiem, bawiąca się komórką i niezwracająca uwagi na otoczenie nagle chyc na przejście, BEZ POPATRZENIA W PRAWO I W LEWO CZY COŚ NIE JEDZIE!!!!!, chłopak w idący chodnikiem w słuchawkach na uszach, nagle chyc na przejście, BEZ POPATRZENIA W PRAWO I LEWO CZY COŚ NIE JEDZIE, przeszli jasne, bo kierowcy akurat mieli refleks i wyobraźnię, ale wyobraźni nei mają ci piesi, bo nie mają pojęcia, że samochód poruszający sie po miejście 50, nie stanie dęba przed nimi, tylko musi mieć czas na zachamowanie, nie można nagle wskakiwać na jezdnię tylko dlatego, że tu jest przejście dla pieszych i na nim wolno pieszym robić wszystko, bo nie wolno!!!! powinna być jakaś kampania społeczna ucząca ludzi zwłaszcza młodych JAK SIĘ PRZECHODZI PRZEZ JEZDNIĘ NA PRZEJŚCIU, instrukcja używania przejścia dla pieszych, ten przechosdzień też musi się zatrzymać, żeby popatrzeć czy coś nie jedzie, a jeżeli jedzie, to też powinien poczekać aż przejedzie, ludzie co się z wami porobiło, a młode pokolenie w szczególności, nie potrafi przejść przez jezdnię, nie będę bronić kierowców to oni też często nawalają,, ale często nie mają wyboru jak takie ciele nagle wbiegnie na jezdnię bo oo tu są psay to ja mogę, a że samochód jedzie dość szybko i nie zdąży wyhamować to tym ludziom już nikt nie powiedział, to że np. starsi ludzie często wchodzą na jezdnię nie na przejściu, robią to nagle i wcale się nie spieszą to ja już się przyzwyczaiłam, miasto to jest gąszcz pułapek dla samochodów, ale w naszym kraju trzeba na nowo nauczyć ludzi, jak korzystać z przejść dla pieszych!!!!

    • 7 7

    • ty jestes 4 F ,fotel w domu,fotel w pracy fotel po pracy i wszedzie w fotelu auta!

      d*py@ to ty nigdy z fotela nie ruszyłeś ,A pieszym to jesteś tylko z auta do klatki!!

      • 1 3

  • i bardzo dobrze!! święte krowy chodzące, poza miastem to wogule tragedia, nie szanują swojego życia
    A P. redaktor nich kieruje się faktami a nie wypisuje swoja własna opinie. Skoda ze minęły już czasy jak dziennikarzy przedstawiały tylko fakty, a nie własna opinie...Czasami jak czytam to się brzydzę całym zawodem dziennikarzy..

    • 3 6

  • Gd

    Statystyka p. Sielski...słowo klucz w policji i tu należy szukać przyczyny takich działań. Od lat policjanci mówią że to statystyka ustawia robotę szaremu policjantowi a nie zdrowy rozsądek ale nikt z tym nic nie robi więc jest jak jest.

    • 0 1

  • Bez histerii (3)

    Proszę podać konkretnie, jakie szkody powstaną, jeśli piesi nie będą przechodzić przez jezdnię na czerwonym świetle? Jeśli nie będą wchodzić na przejście przy migającym zielonym (bo nie powinni). Co złego jest w apelu "noście odblaski"? Nie jest to, wbrew sugestiom, nakaz. Zimą pieszy ubrany na szaro czy na czarno jest słabo widoczny. Żadne histerie tego nie zmienią. Apel o odblaski służy wyłącznie bezpieczeństwu pieszego.
    To nieprawda, że pieszego łatwiej złapać. Jeśli samochód wymusi pierwszeństwo, można go nagrać, zapisać numer. A pieszego jak znaleźć? Tak samo jak rowerzystę. Nie można założyć, że WSZYSCY powinni przestrzegać przepisów? Czy wymaganie przestrzegania przepisów od pieszych oznacza, że kierowcy nie mają tych przepisów przestrzegać?

    • 1 7

    • (2)

      Podaj podstawę prawną, że nie wolno wejść na zielonym pulsującym? Jest to oczywista brednia, powtarzana od lat. Policjanty potrafią próbować wystawiać za to mandat, ale prawo niestety jest w tym wypadku ich wrogiem.

      • 2 1

      • Prawo o ruchu drogowym (1)

        Art. 13. 1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany
        zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych.

        Nie napisałam, że nie wolno wchodzić na pulsującym zielonym. Napisałam, że nie powinni wchodzić. Światło pulsuje na znak, że za chwilę włączy się czerwone. To jest informacja "zaczekaj na następne zielone" lub - dla tych, którzy już są na przejściu - "pospiesz się, zaraz będzie czerwone". Na pewno nie jest to informacja "sprintem pokonasz sześć pasów ruchu". Tak samo jak żółte dla kierowców - nie oznacza, że NIE MOŻESZ wjechać na skrzyżowanie. Oznacza, że za chwilę włączy się czerwone. Wchodząc na przejście na pulsującym zielonym, nie masz szans opuścić jezdni, zanim się włączy czerwone. Prawda?Czyli świadomie łamiesz przepis.

        • 0 2

        • Bredzisz przyjacielu. Fazy ustawia sie tak, ze po zapaleniu czerwonego pieszy zdazy pokonac cale przejscie zanim zapali sie zielone dla samochodow. Inaczej program nie przejdzie przez BRD.

          • 0 0

  • Według policjantów każdy rozsądny człowiek, gdy tylko w mieście wysiądzie z samochodu, to w drodze do filharmonii czy nawet sklepu spożywczego, zakłada odblaskową kamizelkę.

    przesada

    • 2 0

  • Przepuścić pieszego obowiązek. Byłoby tylko dobrze, żeby piesi zdawali sobie sprawę, że jest kolosalna różnica przy tej samej prędkości np. 40km/h zatrzymać auto osobowe ok. 1 tony i autobus z ludźmi ok 20 ton.

    • 3 0

  • "Piesi karani są prawie dziesięciokrotnie częściej niż kierowcy, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę spowodowanych przez nich

    "

    Piesi karani są prawie dziesięciokrotnie częściej niż kierowcy, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę spowodowanych przez nich wypadków w minionym roku."

    Jeśli natomiast weźmiemy pod uwagę ilość np. poduszek powietrznych, to piesi nie dostali ani jednego mandatu, natomiast w przypadku kierowców jest to znacząca liczba ;).

    Ech te wymyślane interpretacje statystyk ;) ;) ;) .

    • 2 7

  • rowerzyści - to jest dopiero plaga i brak ogłady (1)

    dlaczego nikt za nich się nie bierze ?

    • 2 5

    • odpowiedz, wypadki na pieszych w 2015r.

      Z winy kierującego doszło do 5 314 wypadków
      Z winy pieszego 2 537 wypadków
      Z winy rowerzystów:156 wypadków

      • 5 0

  • (2)

    Bardzo proszę szanownych kierowców aby zatrzymywali się przed przejściami dla pieszych na ul. Płk. Dąbka w Gdyni. Niekiedy człowiek stoi i stoi na przejściu a nikt się nawet nie zatrzyma !!!

    • 1 0

    • (1)

      to przez "lex pociej"

      zaawansowane prace nad poprawką ustawy PoRD, która by Ci dała pierwszeństwo na przejściu juź gdy stoisz przed przejściem, czekając na zmiłowanie, nakładająca na kierowców obowiązek przepuszczenia cię, kopiująca identyczną regulację większości krajów Starej Europy, została wyrzucona do kosza z inicjatywy pana Pocieja z Platformy Obywatelskiej.

      to trzech łódzkich posłów Platformy, w tym syn A. Fiedlera, chciało też byśmy jedyni na północnej półkuli mieli obowiązkowe OC dla rowerzystów

      a potem się idioci dziwią, że przegrali wszystko co się dało... i to z kim...

      • 2 0

      • tych idiotów z Łodzi to trzeba odseparować

        zwłaszcza instruktora salsy który uważa się za instruktora jazdy

        • 2 0

  • Idzie taki debil czy debilka, na bezczela w słuchawkach na pustym łbie z ryjem w telefonie (2)

    i patrzy na te lajki bo dzisiaj na fejsie info, że byłem/byłam kupę zrobić.

    A najgorsze są te pały w tych wielkich słuchawkach. W latach 90tych taki przygłup by dostawał co dwa metry wpie***l, a dzisiaj ? Znieczulica jakaś. I idzie taki przed siebie, bez sensu, bez refleksji, jak ten koń z klapkami na oczach i nie rozumie, że jeżeli kierowca nie zwalnia lub NIE PUSZCZA NA PASACH to pieszy ma się zatrzymać. To ich się powinno karać, a nie kierowców. Nie mówiąc już o tych kretynach na rowerkach, inteligencik w okularkach z mgr w klapie, a nie wie, że trzeba zsiąść z roweru przy pasach i przeprowadzić rower. Ostatnio mi taki na rondzie przejechał przed samą maską, zje*ałem idiotę, a ten wielce oburzony.

    • 5 7

    • o jakis 40 letni mis frustrat (1)

      spoko, bierz kombiaczka, jedz do tesco, przyspiesz kolo pasow tak an zlosc frajerom i kup sobie pare piwek

      • 4 0

      • Nie zapomnij zatankować gazu do pełna!

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane