• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinna wyglądać Gdynia za 15 lat?

Patryk Szczerba
23 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jak gdynianie widzą swoje miasto za 15 lat
Jednym z elementów są struktury przestrzenne. Za 15 lat zwłaszcza nadmorska przestrzeń miasta, w tym Dalmor, ma zmienić się diametralnie Jednym z elementów są struktury przestrzenne. Za 15 lat zwłaszcza nadmorska przestrzeń miasta, w tym Dalmor, ma zmienić się diametralnie

Mieszkańcy, urzędnicy i eksperci mają zdecydować, jaka będzie Gdynia w 2030 roku. Prace nad tworzeniem Strategii Rozwoju Gdyni trwają, a dokument ma być gotowy najpóźniej za rok.



Na rozwój jakich dziedzin powinna przede wszystkim postawić Gdynia?

"Termin ważności" poprzedniego dokumentu, uchwalonego 15 lat wcześniej, skończył się w 2013 roku. Po wejściu naszego kraju do Unii Europejskiej potrzebne były korekty, by całość była spójna z okresem budżetowym w Unii w latach 2007-2013. Było bowiem jasne, że środki europejskie mają wspomóc rozwój miast. Tamten dokument skupiał się m.in. na pracy nad przyjazną dla mieszkańców i turystów przestrzenią publiczną. Efektem tego była m.in. rewitalizacja śródmieścia. Gdynia miała wspierać też działalność zawodową mieszkańców, ich aktywność społeczną oraz pomagać dużym rodzinom.

Przymiarki od dawna

Dziś władze miasta przyznają, że część tamtych założeń wciąż czeka na realizację. Wśród tych niespełnionych planów jest rewitalizacja zaniedbanych terenów poza centrum czy budowa Forum Kultury w Parku Rady Europy. Przypomnijmy, że o teren, na którym ma stanąć, od lat toczy się sądowy bój ze spadkobiercami dawnych właścicieli.

Poczytaj więcej o zmianach na terenie Dalmoru

O potrzebie utworzenia nowej strategii mówiło się już trzy lata temu. W sierpniu 2013 roku urzędnicy zapewniali, że kwestią miesięcy jest rozpoczęcie dyskusji z mieszkańcami na ten temat. Ale dopiero po blisko trzech latach i powstaniu osobnego wydziału strategii, kwestia rozwoju Gdyni znowu wróciła do kręgu zainteresowań władz miasta.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Obecnie kończy się opracowywanie diagnozy sytuacji społeczno-gospodarczej Gdyni w pięciu dziedzinach: demografii, gospodarce i rynku pracy, strukturze przestrzennej, transporcie i infrastrukturze oraz poprawie warunków życia.

Przy tworzeniu dokumentów zrezygnowano z pomocy firm zewnętrznych, bo - jak przyznają urzędnicy - nie zawsze jakość takich opracowań idzie w parze z ceną. Za to oprócz pracowników urzędu, radnych dzielnic i miasta, w pracach biorą udział także eksperci i naukowcy.

Poczytaj o zmianach na Międzytorzu

Mogą do nich dołączyć również mieszkańcy podczas sześciu spotkań w dzielnicach Gdyni, które rozpoczną się w  poniedziałek, 30 maja i zakończą 9 czerwca. Potrwają więc nieco ponad tydzień, czy nie za krótko? Władze miasta przekonują, że celowo czasu jest niewiele.

10 dni mobilizacji

- Chcemy uaktywnić w tym okresie wszystkich zainteresowanych. Partycypacja jest dla nas najważniejsza. Model dyskusji z mieszkańcami jest stosowany w Gdyni i pozwala dostrzec sprawy, które umykają urzędnikom. Dyskusje będą miały charakter warsztatowy - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Poczytaj też: Planowanie miasta ma coś z science-fiction

Kto nie zechce pofatygować się na spotkania, będzie mógł wypełnić ankietę umieszczoną na stronie www.2030.gdynia.pl. Diagnoza ma być gotowa do końca czerwca. Później rozpocznie się właściwe tworzenie strategii. Dokument pojawi się w ciągu roku i na końcu zostanie przyjęty przez radnych.

Czytaj również: Jak planowane są polskie miasta?

- Będzie spójny z innymi podobnymi dokumentami przygotowywanymi dla kraju, obszaru metropolitalnego i całego województwa - podkreśla wiceprezydent Gdyni.

Wyburzanie budynków na byłym terenie Dalmoru. Powstanie tu nowa zabudowa.



Wyburzanie budynków po banku Nordei. W tym miejscu powstanie prawdopodobnie nowy biurowiec

Miejsca

Opinie (227) 2 zablokowane

  • A gdzie nowe ulice???? Gdzie nowe obwodnice???

    Wszystko się korkuje. W cywilizowanych krajach zaczyna się od budowy dróg dojazdowych i parkingów. W dzikich, takich jak Polska, buduje się i sprzedaje domy. Nikogo nie obchodzi jak tam potem dojechać.

    • 11 0

  • Gdynia powinna zainwestować w coś co już istnieje i co powoduje, że przyjeżdżają do miasta turyści, a może przyciągnąć ich jeszcze dużo, dużo więcej - AKWARIUM.
    Nawet jak nie należy do miasta, to jest miastu na rękę, żeby doinwestować to miejsce, bo miasto również zyska.

    • 4 0

  • za 15 lat... (1)

    to już powinna zmienić nazwę na Śledziowo :)))

    • 2 5

    • Dobre. Jeszcze Sopot przerobić na Octowo, a Gdańsk na Cebulowo i będzie można mówić na Trójmiasto - Sałatka Śledziowa.

      • 5 0

  • Infrastruktura

    Przede wszystkim rozwój dróg i infrastruktury drogowej. Co zwyklemu mieszkancowi po pięknej marinie, lotnisku czy drapaczach chmur. Obecnie najbardziej uciążliwe są korki czy to na Obluze, Okrycie czy na Chwarzno i Wiczlino. Tak samo na innych dzielnicach. Cała Gdynia stoi. Nie lubię Gdańska, ale ostatnie kilka lat zrobił parę kroków do przodu w tym aspekcie, a ukochana Gdynia stoi w miejscu. Bo ciężko pół drogi na Chwarznie nazwać kompleksowym rozwiązaniem.

    • 13 1

  • Zaorać i buraki cukrowe posadzić

    • 4 2

  • 222222222222222222222222222222222222222222222222222Gdynia powinna zainwestować i się skupić na pogonieniu w końcu Szczurka ze (3)

    dość już szkód narobił !...

    • 9 2

    • popieram. pogonić tych leśnych dziadków z urzędu

      • 5 2

    • a jakie to szkody narobił ???? (1)

      bo nic mi o nich ie wiadomo ? Oświeć mnie "rb", nie chcę żyć w nieświadomości, może złożę pozew do Prokuratury ??

      • 1 3

      • Dlugi gigantyczne, miejskich inwestycji tyle co kot naplakal a jak juz cos robia to niepotrzebne i nieczynne lotnisko za 100 mln

        Inni ida do przodu a w Gdyni marazm

        • 0 0

  • Komunikacja w Gdyni

    Należy przewidzieć wraz z Zarządem PKP PLK, PKM,SKM i podjąć śmiałą decyzję o budowie z Gdynia Główna tunelu, który połączy z Gdynią Śródmieście-Morskie z przystankiem Międzytorze,a tam rozgałęzienie poprzez Gdynia Polska (Muzeum Emigracji/Terminal Promowy i pod kanałem portowym na Oksywie oraz w drugą stronę w kierunku Redłowa/Orłowa. Następnie z Dworca w kierunku zachodnim przez Działki pod TPK do Wiczlina i wykorzystując istniejące tory na powierzchni do Dąbrowy.
    O inwestycji powinno się mówić od dawna bo wydaje się ona naturalna. Także należałoby się zastanowić nad dobrym skomunikowaniem Chylonią po rozbudowaniu dworca. Kolejarze wybraliby wariant z dwoma trzema przystankami, czyli stacją Oksywie/Terminal-Kosakowo, Chylonie z Portem itd natomiast dalej niestety moglibyśmy liczyć na środki unijne.

    - Czas powołać Kolej Aglomeracyjną Małego Trójmiasta, która będzie mogła obsługiwać centrum miasta Gdyni w zakresie komunikacji z coraz to większymi miastami satelitarnymi, który równoważy Gdańskowi, a wybudowany tunel znacznie usprawni ruch w centrum i zaktywizuje obszar w obrębie Nowego Śródmieścia i da możliwość szybkiego przemieszczania się.

    Już w najbliższym czasie powinna zapaść decyzja umożliwiająca otwieracie drogi do przygotowania dyskusji środowiskowej, projektu, specyfikacji technicznej i podzielenie na etapy oraz rozpisania przetargów.

    Życzę powodzenia.

    • 7 2

  • (4)

    Czego można się spodziewać? Obawiam się, że niczego dobrego. Ta władza nie jest wstanie wznieść się ponad swój marny poziom. Będzie jeszcze więcej lansu Szczurka, jeszcze więcej picu na wodę, wizualizacji, które nigdy się nie spełnią. zapomnijcie o nowych drogach, o jakiś większych kompleksach biurowych takich jak w Gdańsku, nie będzie lepszej pracy i wyższych pensji, nie będzie dynamicznego rozwoju portu. Na Dalmorze postawią 5kodygnacyje kurniki rodem z PRLu i to wszystko na co stać obecne władze Gdyni. Bo wy teraz pracujecie, a oni siedzą w urzędzie piją kawkę jedzą pączki i dumają nad kolejką gondolową, żeby ich wnuczki raz w roku mogły się przejechać

    • 13 2

    • oni siedzą w urzędzie piją kawkę jedzą pączki i dumają nad kolejką gondolową, żeby ich wnuczki raz w roku mogły się przejechać (3)

      Więc należałoby zatrudnić w UMGdyni dietetyka od zdrowego żywienia i ew. trenera osobistego/personalnego. Takie kawki i pączki szkodzą b. zdrowiu, a chory urzędnik to mało wydajny urzędnika co sie odbija na petencie. Do tego źle wychowują swoje latorośle zamiast ich aktywizować ruchowo rzaz w roku przejazd kolejką ?

      • 3 2

      • (2)

        Za czyje zatrudnić chcesz tego dietetyka? Za swoje to proszę bardzo. Weź se Samorządność do domu i obgadujcie "ważne" sprawy przy kawce i ciastkach

        • 1 1

        • No gdy jest tak źle z programami żywieniowymi (1)

          należy pomóc urzędnikom, bo oni za nasze pieniądze pracują. Jeśli nie pomagają osobiste perswazje, należy wziąć na etat fachowca, a sytuacja sie zmieni i zaczną pracować nad Dynamiczną Strategia Rozwoju Miasta. A tak gdy się obżerają pączkami i dużo kofeiny, to i twórcze myśli do głowy nie przychodzą więc są mniej wydajni.

          • 2 0

          • ale dietetyk nic tu nie da. leśne dziadki tak już mają, że piją kawkę jedzą ciasto i dumają, a latka płyną...

            • 0 0

  • a po co strategia? (1)

    Jakoś od 2013 r. nie było i się miasto nie zawaliło.

    • 4 0

    • ale niewiele brakuje

      • 3 0

  • Kto w tych korkach dojedzie na spotkanie na 17:00 w Chwarznie czy na Obłużu? Chyba tylko urzędnicy. Naszą przyszłość będą budować emeryci i bezrobotni.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane