- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (81 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (33 opinie)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (5 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (296 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (48 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (188 opinii)
Jak rozładować korki na autostradzie A1?
Jest szansa, że zmniejszą się korki na autostradzie A1. Przedstawiliśmy zarządcy autostrady - firmie GTC - pięć propozycji, które mogą rozładować zatory m.in. przed bramkami w Rusocinie. Koncesjonariusz ma sprawdzić, czy jest szansa je wprowadzić. Obiecał nam też, że kierowcom zostaną udostępnione nowe bramki w Rusocinie dzisiaj wykorzystywane jako wjazdowe.
8-minutowy przejazd płatnym odcinkiem autostrady A1 i zakorkowany odcinek autostrady (od 5 minuty i 20 sekund) przed Rusocinem.
Zarządca autostrady A1 - firma Gdańsk Transport Company - przekonuje, że zapobiega korkom. Wystawiane są m.in. znaki zmiennej treści z zalecanym zjazdem. Na elektronicznych wyświetlaczach, gdzie pobiera się bilet, też pojawia się informacja o korkach. Ponadto, dzięki systemowi poboru opłat zarządca autostrady wie, gdzie niebawem mogą powstać utrudnienia w ruchu. Jeśli wielu kierowców pobierze bilet w Toruniu, na bramkach poboru opłat w Rusocinie odpowiednio przybywa pracowników.
To nie wszystko. Firma GTC przewiduje kolejne usprawnienia jeszcze przed wakacjami. - Planujemy wykorzystać bramki wjazdowe w Rusocinie i przebudować je tak, by można było z nich pobierać opłaty od kierowców, jadących w kierunku Trójmiasta. Powinno to nieco upłynnić przejazd - zapewnia Aleksander Kozłowski z firmy GTC.
Jednak rzeczywistość pokazuje, że zastosowane rozwiązania okazują się niewystarczające. Stąd postanowiliśmy przekazać nasze sugestie, ale tez dziennikarzy Radia Gdańsk i Gazety Wyborczej, które poprawiłyby przepustowości na bramkach przynajmniej do czasu wprowadzenia na autostradzie A1 elektronicznego poboru opłat (viaToll), które może nastąpić w 2016 r.
1. Kamery internetowe przed Rusocinem
To nie jest innowacyjny pomysł. Praktykowany jest od wielu lat przed Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Kamery pomagają nie tylko oszacować długość zatoru, ale też określić miejsce ewentualnej kolizji bądź wypadku. Obraz z kamer można znaleźć też w serwisie Omijamy Korki. Co ważne kamery przydają się także drogowcom podczas oceny stanu nawierzchni zimą.
2. Drukowanie cennika za przejazd na biletach
Wielu kierowców niepotrzebnie potęguje ruch przed bramkami z uwagi na brak informacji o wysokości opłaty, jaką muszą uiścić w punkcie poboru. Zasugerowaliśmy zarządcy drogi, by cennik umieszczał na bilecie, który pobiera się na bramkach wjazdowych.
Dzięki temu usprawnieniu część kierowców nie musiałoby dopytywać o cenę przejazdu dopiero przed bramkami - nie traciliby cennego czasu na przygotowanie sumy do zapłaty. Skróciłby się dla części podróżnych czas przejazdu, a tym samym korek.
3. Dodatkowe tablice informacyjne z cennikiem dla stojących w korku
Zarządca GTC powinien także ustawić na tyle duże tablice z cennikiem przed Rusocinem, by kierowcy mogli się zapoznać jednoznacznie z wysokością opłaty, jaką za kilkaset metrów muszą uiścić.
Podobnie jak w przypadku cennika na bilecie część kierowców nie musiałaby dopytywać o cenę przejazdu dopiero przed bramkami - nie traciłyby cennego czasu na skompletowanie sumy pieniędzy do zapłaty.
4. Mobilni kasjerzy
To rozwiązanie często stosowane jest na brytyjskich autostradach. W sytuacji, gdy tworzy się korek przed punktem poboru opłat kasjerzy wyposażeni w specjalne terminale ruszaliby między pojazdy stojące w korku i tam dokonywali poboru opłat za przejazd autostradą A1.
Tak obsłużonym kierowcom pozostałoby jedynie okazanie skasowanego biletu przed bramką. Takie działanie skróciłoby czas postoju nawet o 15 sekund. To realnie mogłoby skrócić korki.
5. Opłaty w miejscach obsługi podróżnych (MOP-ach)
Zasugerowaliśmy także koncesjonariuszowi autostrady A1, by umożliwił także opłaty w miejscach obsługi podróżnych - w przystosowanych do tego celu automatach, bądź punktach gastronomicznych, a także stacjach paliw.
Co jeśliby kierowca pojechał nieco dalej, niż planował, a opłatę już wniósł? Na bramce musiałby po prostu dopłacić różnicę. Kierujący otrzymałby zwrot opłaty gdyby okazało się, że ten musi z autostrady zjechać wcześniej.
6. Zaokrąglenie kwot za przejazd
To już bardziej jest sugestia dla ministerstwa, które ustala wysokość opłat na gotowych odcinkach autostrad, a nie dla ich zarządcy. Gdyby sumy, jakie płacimy zostały zaokrąglone, skończyłby się problem z wydawaniem reszty.
I tak na przykład jadąc z Torunia do Trójmiasta płacimy 29,90. To oznacza, że po zmianach płacilibyśmy np. 30 zł. Kasjer nie musiałby tracić czasu na szukanie drobnych a kierowcy łatwiej byłoby przygotować wspomnianą sumę.
W tej sytuacji pokrzywdzeni są nie tylko kierowcy, którzy tracą czas przed bramkami, ale także budżet centralny, bowiem spadają wpływy z opłat, gdyż kierowcy omijają zakorkowaną autostradę. Skarb Państwa na wszystkich odcinkach autostrad koncesyjnych odnotowuje z tego tytułu prawie 1 mld zł strat. Zarządcy koncesyjnych autostrad często zalecają - przy użyciu tablic zmiennej treści - zjazd z autostrady wcześniejszym zjazdem, by ominąć zatory. Trudno natomiast w takiej sytuacji wyliczyć koszty kierowców.
Na szczęście Ministerstwo Rozwoju i Infrastruktury zaczęło już prace nad zmianami, które umożliwią kierowcom przejazd przez punkt poboru opłat bez zatrzymywania pojazdu. Przewiduje się, że jego uruchomienie ma nastąpić do 2016 r. W tym celu ma zostać wykorzystany system elektronicznego poboru opłat viaToll, z którego obecnie korzystają samochody o masie całkowitej powyżej 3,5 t. System funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o wysokości środków zgromadzonych na koncie kierowcy.
Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.
Miejsca
Opinie (246) 4 zablokowane
-
2014-05-13 16:55
Naskręcisz, oj naskręcisz! Takie PROpoZYCJE to o kant doopy rozbić! NORMALNE
kraje m a j ą W I N I E T Y albo są darmowe autostrady!!! Problem znika! U nas kolesie rudego muszą KOLEJNY raz się nachapać: przewiduje się niebawem LIKWIDACJĘ bramek! Zatem następne m i l i o n y będą do poDZIAŁU... Redaktor poWINIEN o tym wiedzieć!!! Prokuratura JUŻ wie!
- 15 0
-
2014-05-13 16:55
Nijak ma się pierwsze zdjęcie do tytułu !!!! (1)
- 6 0
-
2014-05-13 16:58
bo to sciema i propaganda zielonej wyspy
- 4 0
-
2014-05-13 16:56
"Zaleciliśmy władzom firmy GTC zamontować kamery, z których obraz trafiałby na stronę internetową. Kierowca dzięki takiemu rozwiązaniu mógłby nawet z trasy oszacować, czy opłaca mu się stać w korku przed Rusocinem, czy też powinien zjechać nieco wcześniej"
Zamontujcie ekrany nad autostradę i wtedy każdy zobaczy UWAGA KOREK 5km w RUSOCINIE i sobie zjedzie wcześniej. Ale dla Was to za trudne.- 9 0
-
2014-05-13 16:58
Zburzyc te pseudo autostrady, zaorac i posiac trawe to bedzie spokój !! (1)
A dopiero pozniej wybudowac od podstaw ale tym razem prawdziwe autostrady a nie wyrób autostradopodobny gdzie koszty jazdy sa najwyzsze w europie przeliczajac siłe nabywcza tego co zarabiamy !
- 10 5
-
2014-05-13 19:32
Zaoraj sobie mózg,bo jest gładziutki,jak pupa niemowlaka,nie skażony jedną bruzdą
I zawartość ma podobną...
- 0 2
-
2014-05-13 16:58
Nie wiem czy wiecie (3)
na Hallera kolejne potrącenie.
- 4 0
-
2014-05-13 16:59
no to skandal !
minister Tik Tak się nie popisał
- 2 1
-
2014-05-13 20:42
a co to ma do tematu?
Hallera to miejska płatna autostrada?
- 1 1
-
2014-05-14 14:40
zawsze tak było
To przejście dla pieszych Konarskiego/Hallera to dróżka studentów PG od kolejki do uczelni. Statystycznie, to mało wypadków przy takim ruchu.
- 1 1
-
2014-05-13 17:03
Koszt (3)
"Warszawa - Świecko - Warszawa 152 zł
Szwajcaria: całoroczna winieta na podróżowanie po wszystkich jej autostradach 40 CHF ~ 138 zł"- 42 0
-
2014-05-13 17:16
no daje: oni są bogaci to płacą mało (średnia pensja w przeliczeniu 17 tys. zł / m-c) (2)
my jesteśmy biedni to można z nas zdzierać
kredyt hipoteczny w Niemczech, Francji i innych państwach Europy Zachodniej jest 10 krotnie niższy niż w Polsce!
no to się już odechciewa takiego państwa albo takich polityków- 10 0
-
2014-05-13 17:58
politycy nas dymają (1)
- 8 0
-
2014-05-13 18:45
raz ty wydymaj ich - nie głosuj
- 1 2
-
2014-05-13 17:12
zaokrąglenie (1)
zaokrąglenie opłat za przejazd;]...oczywiście w góre, bo jak inaczej?
- 25 0
-
2014-05-13 19:32
Ty,a może swoją pensję zaokraglisz w dół? Co? Nie? A widzisz...
- 0 2
-
2014-05-13 17:12
najlepszy Polski sposób na korki
podnieść cenę za przejazd to się trochę narodu wykruszy a zyski pozostaną na podobnym poziomie - tak to się w Polsce robi.
- 18 0
-
2014-05-13 17:16
Platnosci karta - koszmar czasowy
np we Francji podjezdzam do bramki, wkladam karte po mniej niz sekundzie karta jest z powrotem, wyciagam ja to automatycznie otwiera sie szlaban i odjazd, dla wprawionych czas do 5 s
oprocz tego wszedzie pasy bez szlabanow dla posiadaczy automatycznego systemu platnosci
U nas:
podjezdzam, podaje karte, nawet paypass, czekam , Pani mi oddaje karte, podaje bilet oraz powitowanie i otwiera szlaban calosc okolo minuty
a przeciez nasze autostrady sa nowsze i powinno byc nowoczesniejsze
Natomiast pomysl autora aby wczesniej zjezdzac z autostrady .... to brak slow, To po co w takim razie nam autostrady?!!!!- 26 1
-
2014-05-13 17:18
Winiety do 3,5t
A ViaToll dla pozostałych.
I po sprawie.
Żadnych ViaToll dla osobowych, bo zaraz będziemy płacić nie tylko za autostrady ale i za większość pozostałych dróg. Przypomnę, że podatek drogowy jest już w paliwie.- 37 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.