• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest projekt kładki na Ołowiankę. Mamy nią spacerować w czerwcu 2016 roku

Katarzyna Moritz
21 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Po perturbacjach z oczekiwaniami na decyzje z dwóch ministerstw ZDiZ otrzymał w końcu od wykonawcy projekt budowlany kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska. Ambitny plan zakłada, że będziemy nią spacerować w czerwcu 2016 roku. Czy są jednak pieniądze na wartą ok. 13 mln zł budowę kładki?



Kładka na Ołowiance najbardziej przyda się:

Projektanci ze słoweńskiej firmy Ponting, którzy wygrali konkurs na realizację projektu kładki na Ołowiankę, zlecili te prace gdańskiej firmie Mosty Gdańsk.

Projekt miał powstać w ciągu siedmiu miesięcy od podpisania umowy ze zwycięzcą konkursu, a to nastąpiło 25 października 2013 roku. Jednak w połowie minionego roku okazało się, że sprawa się opóźnia ze względu na biurokrację m.in. w ministerstwach infrastruktury i środowiska, które zwlekały z wydaniem stosownych decyzji.

Ostatecznie wykonawcy projektu uzgodnili z Zarządem Dróg i Zieleni w Gdańsku, że złożą go 15 stycznia tego roku.

- Dokumentacja budowlana wpłynęła w terminie. Obecnie trwa sprawdzenie jej kompletności - wyjaśnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ. - Kolejnym krokiem będzie wystąpienie o pozwolenie na budowę. Wykonawca w międzyczasie ma stworzyć projekt wykonawczy, określający wszystkie szczegóły techniczne. Zgodnie z umową ma on powstać do 30 marca.

Po 30 marca, kiedy będzie już pozwolenie na budowę i gotowy projekt wykonawczy, ZDiZ planuje ogłoszenie przetargu na realizację. Prace budowlane miałyby rozpocząć się tuż po rozstrzygnięciu przetargu.

Koszt budowy kładki oszacowano na 13 mln zł. Złożą się na to po 3 mln zł Urząd Miejski i Marszałkowski, a najwięcej, bo 7 mln zł miałoby pochodzić z kasy elektrociepłowni EDF Wybrzeże, która już 10 lat temu zadeklarowała udział w projekcie.

Czy Gdańsk zabezpieczył już swoją część wydatków na ten cel w tegorocznym budżecie miasta?

- Nie zapisujemy tych pieniędzy, dopóki jeszcze nie wiemy, ile to ostatecznie będzie kosztować. Na razie dążymy do uzyskania pozwolenia na budowę. Jesteśmy wstępnie dogadani w tej sprawie z EDF, choć samej fizycznej umowy jeszcze nie podpisywaliśmy. Uznaliśmy, że zrobimy to po projekcie, gdy będziemy znali kosztorys inwestycji. Wtedy będziemy mogli ostatecznie zdefiniować koszty i zakładamy, że może to będzie jednak trochę mniejsza kwota. Nie mamy też marszałkowskich pieniędzy, ale tu jest podobna sytuacja jak z EDF - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.

Jak zapowiada wiceprezydent, ambitny plan zakłada, że kładką na Ołowiankę będziemy mogli spacerować w czerwcu przyszłego roku.

Kładka na Ołowiankę wg pomysłu firmy Ponting.

Opinie (210)

  • (3)

    Żeglarze jako bogaci mają zegarki , niektórzy nawet złote, i doskonale dopasują czas przepływania do godzin otwarcia kładki. Podobnie biała flota i galeony. Zresztą bywają w portach świata, gdzie kładek i zwodzonych mostów pełno. Jakoś do 45-roku działało w Gdańsku kilka zwodzonych mostów i nie widać było po ilości statków by port był odcięty od Bałtyku.

    • 5 8

    • tak bylo, wszystkie mosty w Dancigu były za Niemca zwodzone
      po przejeciu Gdańska przez Polskę jeszcze były zwodzone
      ale po paru latach wszystkie je zaspawano i popsuto
      to tej klódki nie damy rady zepsuć? my nie damy rady? my?

      • 3 1

    • Ale te mosty (Zielony, Krowi, Stągiewny, Na Szopy, Siennicki) były na głównych ciągach komunikacyjnych miasta, tu mamy jedynie "ODPAŁ" dla pieszych.
      Ujmując to inaczej, dla niewielkiego potoku pieszych buduje się coś co stanowić będzie niczym nieuzasadnioną przeszkodę wodną.
      Sadamowicz nie czuje Gdańska jako miasta związanego z wodą.

      • 2 5

    • Oj Maks aleś palnął głupote :)

      Faktem jest, że mosty w Danzig były zwodzone. Wszystkie wymienione już tutaj. I działały. Tyle, że Krowi i Zielony prowadziły (po wodzie) do terenów po-stoczniowych Lastadi gdzie ruch był nikły. Pozostałe były mostami na szlaku flisackim. Oprócz Siennickiego który był normalnym mostem zwodzonym na terenach portowych.
      No i druga sprawa która wynika z przegrodzenia Motławy kładką to właśnie poruszoną przez ciebie kwestia zablokowania uruchomienia tych mostów zwodzonych.
      Nadrzędna czyli pierwszą sprawą kładki jest polityka wymazania Gdańska z listy miast portowych, a właściwiej mówiąc - kwestia usunięcia z oczu tego ruchu na Motławie jaki o tym przypomina.
      Parafrazując znane powiedzenie; "Ta kładka jest symbolem naszego odwrócenia sie tyłem do morza". Dodać można, że jest to również symbol miernoty współczesnych rządów (i takim już będzie na zawsze) !

      • 0 0

  • Ta "budka" zapewne kryje maszynownię i przeciwwagę dla części podnoszonej, bo te liny odciągów gdzieś są zaczepione.

    • 3 0

  • Kładka zaklóci komunikację wodną. (2)

    Nad Motławą powinien powstac kryty most dla pieszych , na takiej wysokości, aby nie był zawalidrogą dla statków i jachtów. Po obu stronach powinny byc windy i schody. Nie rozumiem dlaczego władze miasta uparły się na zwodzoną kładkę, która w sezonie turystycznym będzie praktycznie podniesiona.

    • 14 3

    • jak nie wiadomo o co chodzi to na pewno chodzi o ...
      pupę?

      • 1 0

    • Gorzej że komunikacyjnie jest w planach tunel przedłużający Nową Wałową, więc gadanie o lepszej komunikacji sa ... wyssane z palca urzędniczego.

      • 0 0

  • Czy musi być takie ultranowoczesne ? (2)

    Czy na pewno będzie to pasować do starego miasta?

    Sorry, takich mamy projektantów.

    Inna sprawa czy to rzeczywiscie potrzebne.

    • 10 2

    • Wygrali projektanci ze Słowenii a nie nasi! Umiesz czytac ze zrozumieniem? (1)

      • 3 0

      • na szczescie

        nie nasi...

        • 0 0

  • Ech...

    Śliczności, k... mać!

    • 8 2

  • Czy będzie zwodzona? (3)

    brak najważniejszej informacji.

    • 1 7

    • (1)

      Chyba wzwodzona !

      • 5 2

      • w ktorym roku uzywania zostanie przyspawana na stale?
        w drugim? trzecim?

        • 1 1

    • Obejrzyj filmik....nie czytaj samych tytułów!!! Tak bedzie zwodzony!

      • 3 1

  • Na wizualizacji wygląda to mega!!!!!!!!

    • 2 7

  • Ulice dziurawe jak ser, a miasto kładki sobie wymyśla.

    • 10 2

  • Precz z kładką

    Tu nie ma potrzeby żadnej kładki .
    Wystarczy pływający pomost na 40 miejsc stojących od Targu Rybnego na Ołowiankę . A pieniądze , które miasto chce wyrzucić na kładkę - przeznaczyć na rewaloryzację Targu Rybnego !

    • 17 4

  • To jet marnotrawstwo publicznych pieniędzy ot i głupota!!!!!!!!!

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane