• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Całe środowisko lotnicze Polski wiedziało, że ...

    założenia ekonomiczne Kosakowa od początku były palcem na wodzie pisane ale za to zgodnie z oczekiwaniami Prezydenta Gdyni. Pozytywne opinie o Kosakowie trzeba było wyciagać profesjonalistom z gardła, dyletanci gadali in + co chcieli i gdy chcieli. Pozostawało pytanie, kiedy to pieprz...e.
    Ekonomiczne reguły wspólczesnego lotnictwa są nieubłagane, wyżyłowane do granic mozliwości. A Gdynia powiedziała - nas to nie dotyczy ! Tak więc, jeżeli Prezydent Gdyni chce mieć lotnisko w Kosakowie - musi jeszcze przed wyborami powiedzieć Gdynianom ile milionów PLN rocznie z budżetu GDYNI będzie zjadało nie rentowne lotnisko ... 20, 30, 35 ? Mówimy o takim poziomie strat rocznie. Czyli poziom nie wybudowanych kilku szkół, przedszkoli, km dróg rocznie ...

    • 13 2

  • Nie podoba mi się nazwa lotniska w Gdańsku im Bolka

    Jestem za lotniskiem w Gdyni

    • 5 8

  • (3)

    Emocjonalne wpisy. Nie dajmy się zwariować i sprowadzić tematu do urojonych animozji w ramach Trójmiasta. Nie o to tu tak naprawdę chodzi. Ci co tak piszą rozmywają istotę sprawy (celowo bądź nie). Fakty są takie, że Śzczurek i jego banda pw. samorządność to nieudolne i kosztowne darmozjady. Ci ludzie zaczynają funkcjonować na zasadach zbliżonych do sekty, która finansuje się budżetu miasta i dąży do samowybieralności. Stąd mnożenie stanowisk opłacanych z budżetu i ich obsadzanie kolesiostwem (przykład: śzczurobox czy wspomniany śzczurodrom gdzie zarząd tego potworka żre budżetowe środki od co najmniej 2 lat a nie jest w stanie doprowadzić do żadnego komercyjnego lotu - pierwsze takie miały być na Euro 2012). Uważam, że większość Gdynian dostrzega to już na tyle wyraźnie że w następnych wyborach mandat dostaną samorządowcy zdolni do polityki pozwalającej na harmonijny rozwój Gdyni w ramach Aglomeracji Trójmiejskiej. To jest gra warta świeczki! Śzczurek z nieudolnym kolesiostwem z samorządności jest niezdolny do takiego myślenia i stąd w Gdyni mamy poronione - za to bardzo kosztowne - projekty jak śzczurodrom w Kosakowie czy zdublowana estakada rowerowa (nawiasem pisząc jeszcze ~3-4tyg.temu na wylocie tej estakady po stronie przeciwnej do stacji Lotos w poprzek stały 2 bloki betonu przeciwczołgowego, a śzczurkowa propaganda już dawno obwieszczała, że obiekt jest oddany do użytku!?). Leczenie kompleksów Śzczurka jest już stanowczo za drogie i mam nadzieję, że przedmiotowe dochodzenie to wykaże co położy kres megalomanii i absurdom tego chorego na rozdęcie "bufoniaste" człowieka i jego ekipy.

    • 14 0

    • Śzczurek i jego banda pw. samorządność to nieudolne i kosztowne darmozjady. (2)

      Panie prezydencie poprzez wydział prawny i prokuratora poproście o IP i oddajcie sprawę do sadu za pomawianie, ubliżanie, sączenia nienawiści i zwykłego chamstwa i kłamstwa.

      • 2 10

      • Raczej za zdrade tajemnicy państowej.

        Zresztą sprawy i tak nie będzie, bo co jak sąd uzna, że pozwany tylko stwierdził fakt i nie były to pomówienia?

        • 4 1

      • jasne - najlepiej zakneblować wszystkich co sprawy widzą inaczej. Szczurek nie ma monopolu. moze chcialby, ale nie ma i miec nie bedzie.

        • 0 0

  • To lotnisko jest niepotrzebne (1)

    Niestety to lotnisko jest symbolem upartosci Prezydenta Szczurka, ktory przystpil do budowy wbrew wielu racjonalnym opiniom. Jest rowniez symbolem rywalizacji z Gdanskiem zamiast wspolpracy. Nie wierze aby to lotnisko bylo rentowne w ciagu najblizszych 10 lat. Jestem Gdynianinem i z latwoscia wskazalbym inne miejsca gdzie warto wydac owe miliony oraz nastepne miliony ktore co roku trzeba bedzie wylozyc na utrzymanie tego lotniska. Ponadto to lotnisko jest zupelnie niepotrzebne, gdyz lotnisko w Rebiechowie wykorzystane jest w 60% i nadal sie rozbudowuje.
    Rebiechowo jest tez dogodniej polozone, gdyz jest w srodku trojmiasta. Lepiej miec jeden prężny port lotniczy z dobrą infrastrukturą niż budować 2 lotniska tuż obok siebie. Dotychczas bylem wyborcą i sympatykiem Prezydenta Szczurka. Obieclem sobie jednak ze jak to lotnisko powstanie to mocno sie zastanowię przy następnych wyborach.

    • 12 5

    • tak, trzeba zagłosować z rozmysłem

      • 0 0

  • Konurbacja trójmiejska zasługuje na 2 lotniska

    jak w temacie

    • 3 5

  • Należy ujawnić analizy ekonomiczne PWC dla tego lotniska

    Może wtedy niektórzy przejrzą na oczy, choć osobiście w to wątpię.

    • 3 2

  • BUDYŃ to ma zawsze pecha... Po prostu drugi JONASZ (1)

    lotnisko jest adaptowane za ułamek kosztów budowy.
    Alternatywą jest porzucenie mienia
    wartego miliard albo i więcej (grunt)...to by się
    nazywało niegospodarność chyba?

    Argumenty że lotnisko w Gdańsku działa na 2/3 mocy?
    A port morski działa na 100%? A stocznia na 100%? Pozamykać konkurencję to Budyniowym się poprawi...

    • 1 4

    • Nie za umałek a za około 3/4 kwoty (w sumie tez ułamek, ale dośc znaczny).

      A grunt można wykorzystać na setki sposobów.

      • 1 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • A po co konkurencja na rynku

    gospodarkę planowaną mamy przecież. Nie ma konkurencji i opłaty lotniskowe nie zmaleją. I pasażer zadowolony, że mógł dołożyć się do pensji urzędasa, i urzędas zadowolony, że ma pensję dużą.

    • 0 0

  • komisja europejska zbada bezsens budpwy lotniska w kosakowie

    to ok

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane