• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Omijany temat przez media (8)

    O największym parku technologicznym w Polsce ani słowa.
    Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, nazywany "Gdyńską Doliną Krzemową" to najlepsze miejsce dla rozwoju nowoczesnych technologii i biznesu. PPNT to inicjatywa gdyńskiego samorządu, zarządzana Gdyńskie Centrum Innowacji.

    • 4 17

    • a macie już (4)

      prąd w tym szklanum pustostanie.
      90% firemek w tym przybytku gryzonia to szkolenia z funduszy UE a one niedługo się skonczą

      • 7 0

      • do cuda wianki

        podobno TBM ruszył a jesienią może braknąć prądu w Gdańsku

        • 0 4

      • No nie do końca, pojawiło się kilka relacji na tym portalu, (2)

        z osobistych wykładów dra Szczurka, które miały miejsce w PPNT. Nie wiem na jakiej zasadzie odbyły się te spotkania, ale niezłe audytorium sobie wybudował.

        • 2 0

        • Wybudował sobie ... (1)

          i zarabia na prelekcjach. Ciekawe ile już domów przestawił do sąsiednich jezior, na urbanistycznych makietach Gdyni.

          • 4 0

          • na pewno mniej niż siedem

            • 0 0

    • Zobacz sobie mistrzu kalkulacji i pomysłu ile kasy na PPNT wydała UE i pomorskie, a jaki mikroskopijny wkład ma Gdynia (2)

      Szokujące? Parki Technologiczne ma już poza tym każde większe miasto w Polsce, więc jest tak innowacyjne jak moje skarpety.

      • 4 1

      • szokujące to jest (1)

        zbudowanie stadionu za ciężkie pieniądze, a ligowa drużyna z Gdańska w ciągu 2 -ch lat tylko kilka razy wygrała. Na mecze ligowe przychodzi ca 4tys. ludzi a nie ca 40 tysięcy.Za utrzymanie tego niewykorzystanego obiektu płacą jak za zboże podatnicy z Gdańska.

        • 1 8

        • A co ma piernik do wiatraka? 4 tysiaki to może było, ale na Kurnik Arena aus Gdynia

          • 4 0

  • KE już dawno powinna zainteresować się tym lotniskiem

    Szczurek już popłynął, jak ktoś napisał. Pytam się, kto dał taki pomysł z tym lotniskiem????Dlaczego radni to zaakceptowali. Przecież lotnisko w Rębiechowie zostało rozbudowane i jest wystarczająco duże dla obsługi całego Trójmiasta i okolic. Zamiast tego lotniska i infoboxu, pieniądze powinny być przeznaczone na drogi dzielnicowe, bo to jest wizytówką Gdyni i prez. Szczurka, a nie infoboxy i nowe lotnisko, które potrzebne jest jak piąte koło u wozu.

    • 11 4

  • To zamach na pamięć o śp. prezydencie Kaczyńskim (1)

    bo są plany aby Lotnisko Gdynia-Kosakowo nosiło imię właśnie śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

    • 5 12

    • sam jesteś zamach

      • 0 0

  • Żądam lotniska dla Sopotu

    Myślę, że bardzo gospodarnie i w dbałości o wygodę mieszkańców oraz rozwój miasta Sopot też powinien mieć swoje lotnisko. Aby tanio i szybko przeprowadzić inwestycję proponuję Panu Karnowskiemu rozbudowę już istniejącego lotniska w Pruszczu Gdańskim. No bo co się stanie jak będzie mgła w Rębiechowie i Kosakowie to gdzie wylądują samoloty?

    • 5 1

  • Jak Gdynia obrabiała d..ę Gdańskowi (1)

    Co ciekawe, władze gdańskiego lotniska od kilku miesięcy musiały odpowiadać na wiele pytań KE, które słała je do UOKiK-u, żądając wyjaśnień. W tym między innymi na takie: "W zgłoszeniu (...) znajduje się informacja o tym, że Port Lotniczy Gdańsk w 2016 roku osiągnie ruch pasażerski na poziomie 5 mln, jednocześnie informują Państwo, że ze względu na plany zagospodarowania przestrzennego Gdańska i ograniczenia w zakresie dopuszczalnego hałasu dalsze zwiększenie ruchu pasażerskiego w Porcie Lotniczym Gdańsk jest niemożliwe. Proszę dostarczyć bardziej szczegółowe informacje w tym zakresie".

    • 6 5

    • Było też takie zapytanie KE do UOKiK

      "Proszę również zapoznać się z opinią forumowicza z portalu informacyjnego trojmiasto.pl dotyczącą zdania na temat uwarunkowań środowiskowych lotniska, gdyż jako anonimowe źródło wiedzy jest nieoceniony".

      • 0 5

  • Przynajmniej biurokraci z UE zrobią ze Szczurkiem to czego inni nie potrafią, rozliczą go. (1)

    • 8 4

    • nie musi tego robic KE. wystarczy madrze zaglosowac

      • 1 1

  • już nie jesteśmy krajem suwerennym? A Gdynia jako ostoja przedwojennej i obecnej jest ciagle szykanowana (2)

    Zniszczono gospodarke morską, stocznie i cały przemysł, nie dostaje odpowiednich rekompensat i dotacji unijnych, która idzie do popieranych kolesi, to jeszcze wybudowane za samorządowa kase lotnisko im wadzi?
    Muszę przyznać, że unia widzi swego rodzaju interesujący rodzaj suwerenności i wolności - tylko głównie dla Niemiec i ich klakierów, jaką wprowadzili nasi "wielcy" ludzie "z gdańskiej Solidarności". Jeszcze takiego mieszania się w wewnętrzne sprawy naszego kraju nawet za czasów ZSRR, w PRL nie było.

    To na wniosek Gdańska i z niego kablowania do UE, jej najsilniejsi członkowie, decydują jak ma wygladać Pomorze jak i gdzie lotnisko a nawet każdy kibel, czy śmieciowa pielucha, już nie wspominająć o artykułach w ich TV i gazetach jak i na co mają iść pieniądze z ich banków. Jeżeli taka mamy solidarnościowo-wolnościową suwerenność, a jej znakiem ma byc ECS z jej berlińskim szefem to ja dziękuje.

    • 7 11

    • Zdecydowanie za dużo siedziałeś na słońcu dziś.

      • 1 1

    • El Presidente ma godnego paladyna

      • 4 0

  • Rozbudowa lotniska w Gdańsku była współfinansowana przez Unię (1)

    dlatego nic dziwnego, że Komisja Europejska sprawdza dlaczego ze środków publicznych Gdynia tworzy drugie lotnisko. Konkurencyjne ! A wszystko w jednak niedużej aglomeracji.

    • 9 5

    • UE i województwo wydało kasę na lotnisko w Rębiechowie, a mistrzowie strategii i PRu w Gdyni się dziwia dlaczego mają ich

      • 6 0

  • Z tym lotniskiem trochę jak z Arką Gdynia

    co to niby powstała w 1929 roku. Choć nie jest wykluczone, że niebawem okaże się że tę Arkę podobnie jak lotnisko dla Gdyni założył już Noe.

    • 6 3

  • Nareszcie ktoś mądry zajął się tą sprawą i nie pozwoli Polakom roztrwaniać pieniędzy.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane