• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Przy cenach na Lech Walesa Airport

    Każde inne lotnisko ma sens dla tanich przewoźników, ale dla UE liczy się biznes kolesi uległego Donka.

    • 8 11

  • To ja chcę jeszcze lotnisko cywilne w Pruszczu Gdańskim

    wystarczy zmodernizować czyli wybudować wiatę przystankową dla pasażerów.

    • 7 3

  • I co Gdynia? (1)

    Chciało się mieć lotnisko? hahaha I jak wam teraz. haha. Ale dobre to jest. Ale się cieszę. Łyso co?

    • 6 11

    • Nie ma się z czego smiać

      to porażka Trójmaista. I nie mówie tu o samej decyzji komisji (no w końcu ktoś spojrzał nieco merytorycznie a nie tylko romantycznie/politycznie) ale o fakcie, że koncepcja konkurencyjnego lotnisko powstała.

      • 2 2

  • (1)

    Po co nam drugie lotnisko , skoro to w Gdańsku jest blisko i dobrze prosperuje? Tą kase można było o wiele lepiej spożytkować, na remonty i przebudowy dróg, ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Hutniczej, tunele pod torami , aby połączyć Hutnicza z Cisowa i Chylonia. Jest tyle ważniejszych potrzeb niż nowe, małe lotnisko w Gdyni.

    • 14 4

    • lotnisko tam jest od zawsze , KASIU

      • 1 2

  • Bardzo potrzebne lotnisko w Gdyni

    Lotnisko w Gdayni jest bardzo potrzebne, gdyż my mieszkańcy Gdyni musimy często odwiedzać Gdańsk w celach prywatnych i zawodowych

    • 14 0

  • Jak zwykle, gdy budowa jest juz zaawansowana , to oni będą badac czy jest sens budowy!

    • 6 2

  • podstawowa rzecz: To lotnisko nie jest w Gdyni a w Kosakowie

    niech oni się martwią

    • 1 1

  • To będzie najdroższa próba dokopania sąsiadowi w historii Polski

    • 13 3

  • co ma Unia do takich spraw? (1)

    Gdańsk-Rębiechowo Air Port - to drugie po Okęciu lotnisko międzynarodowe - w Gdyni powinno powstać lotnisko dla małych prywatnych samolotów a także linie krajowe plus ościenne kraje UE obsługiwane mniejszymi samolotami. Tak jest w wielu krajach świata.

    • 8 4

    • Balice są większe,a Kraków nie ma drugiego lotniska. Chyba,że liczysz Igołomię.

      • 2 0

  • do wszystkich zdrowo myślących (2)

    nie dyskutujcie z durniami-przeciwnikami lotniska bo sprowadzą was do swojego poziomu, a potem przebiją doświadczeniem.

    • 9 14

    • sęk w tym, że (1)

      przeciwnicy serwują rzeczowe argumenty, a nie krzywe teksty uzdrowiskowych podrywaczy
      jak ten powyższy...

      • 3 2

      • sęk w tym, że przeciwnicy są wyraźnie niedoinformowani, nie czytają prasy bo wielu słabo czyta, nie oglądają w t programów informacyjnych, stanowią idealny materiał do szczucia i do szczekania na wszystko co dobre.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane