• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • a co ma do tego EU....chyba, sie chlopaki z Brukseli rozpedzili z tymi kontrolami...

    ...nie mam nic przeciwko gdyby zajeli sie sprawa Amber Gold czy Jozefem Bakiem.

    Przy okazji, czy Jozef Bak juz siedzi.... ?

    • 22 15

  • To zemsta za to, że nasz Geniusz nie popiera Donalda Tuska.

    • 27 10

  • Ciekawę...

    kto przesłał donosik do owej komisji? Czyżby otwarty na współpracę, itp., itd. - Gdańsk?

    • 26 18

  • Nareszcie ktoś się zainteresował

    ego "naszego" nieomylnego gospodarza miasta! Lotniska mu się zachciało, a może jeszcze pomnik postawić za publiczne pieniądze naszemu wszechwładcy?

    • 32 21

  • urzędnik wie lepiej plebsie !

    wczoraj moskwa dzis bruksela, co nie lemingi ?

    • 15 12

  • Megalomania ! (1)

    Dla mnie to megalomania Szczurka ,propaganda sukcesu i
    P. R. Mieszkam na Obłużu i już teraz trudno wytrzymac wieczorne loty helikopterów M.W. Jak otworzą lotnisko cywilne to będzie jeszcze gorzej. A dojazd na lotnisko ( pomiędzy garażami ) jak w Koziej Wólce .Na krzyżówce Kwiatkowskiegi-Dąbka codziennie korki , mimo że lotnisko jeszcze nieczynne .Trzeba by tunel do lotniska zbudować pod tym skrzyżowaniem ,może by ludzie na lot dojechali na czas.Inwestycja na wyrost i nie przygotowana .

    • 66 20

    • To się wyprowadź do Koziej Wólki

      nikt Ci nie każe mieszkać na Obłużu

      • 10 24

  • Sens ? Bezsens.

    • 9 7

  • UWAGA UWAGA Szczegóły inwestycji

    dostępne w INFOBOXIE...zapraszamy.

    • 33 7

  • Zdaje się, że wzorem Klasyka

    Prezia Szczurka nic nie przekona, że białe to białe a czarne to czarne.
    Lotnisko ma być bo będzie na nim lądować x awionetek na tydzień oraz 19 motolotni - w tym 6 dwuosobowych.
    Zapewni to nowoczesny terminal oraz 2 pasy startowe.

    • 44 26

  • super

    I bardzo dobrze niech się wezmą za szczurka i kolesi

    • 55 23

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane