• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska przegrywa z Nową Politechniczną

Maciej Naskręt
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna. Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna.

Władze Gdańska zdecydowały się odłożyć na później projektowanie i budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (na południu miasta), mimo rozpoczętego przetargu m.in. na opracowanie koncepcji jej przebiegu. Jej miejsce na liście inwestycji zajęła ul. Nowa Politechniczna, która ma łączyć Wrzeszcz z Moreną. Przygotowaniem inwestycji zajmie się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Czy to dobrze, że miasto zmieniło plany inwestycyjne?

Mieszkańcy południa Gdańska, którzy liczyli na szybkie powstanie ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Świętokrzyskiej, będą musieli na jej budowę poczekać nieco dłużej. To efekt ustaleń władz Gdańska odnośnie planów transportowych miasta. Przypomnijmy, że droga ma usprawnić przejazd od al. Havla zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska i po drodze minąć m.in. Osiedle Kolorowe zobacz na mapie Gdańska. Koszt tego przedsięwzięcia to maksymalnie 220 mln zł.

Wyższy priorytet na liście zadań miasta Gdańska zyskała ul. Nowa Politechniczna, która ma połączyć m.in. Wrzeszcz (rejon ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska) z Moreną - ulice: Bulońską i Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, po drodze przechodząc pod estakadą na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tym zamianom nie przeszkodził nawet fakt, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła dwuetapowy przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla właśnie ul. Nowej Świętokrzyskiej. W pierwszym etapie przyjęto zgłoszenia dziewięciu firm i konsorcjów do realizacji zadania. Przetargu już nie rozstrzygnięto.

DRMG po zawieszaniu postępowania przetargowego poinformowała, że pozyskanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Świętokrzyskiej nie ma w tej chwili sensu, bowiem nowa droga nie zaspokajałaby potrzeb mieszkańców w zakresie transportu tramwajowego.

Czytaj też: W 14 minut z Wrzeszcza na Ujeścisko

- Decyzja o unieważnieniu przetargu na dokumentację projektową dla ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz Nowej Politechnicznej została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska. Wynik analizy wskazuje wyższy priorytet realizacji linii tramwajowej w ul. Nowej Politechnicznej nad Nową Świętokrzyską - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Niebawem przetarg na dokumentację dla Nowej Politechnicznej

Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę.

Inwestycję poprowadzi DRMG. - Plan jest taki: niebawem chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji i projektu budowlanego dla tej inwestycji. Dodatkowo wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał pozyskać właściwe zezwolenia na realizację przedsięwzięcia - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa.

- Dla pierwszej ulicy projekt budowlany jest praktycznie gotowy. Posiadamy też prawomocną decyzję środowiskową. W przypadku ul. Nowej Jabłoniowej kończymy opracowywanie koncepcji, wciąż trwają ustalenia, jak pobiegnie przy tej ulicy linia tramwajowa - mówi Bartosiewicz.

Założenia ul. Nowej Politechnicznej według Biura Rozwoju Gdańska.


Liczba inwestycji m.in. zależna od wysokości środków własnych Gdańska

Polityka Miasta jest zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej dla nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, gdzie dofinansowanie uzyskają przede wszystkim projekty powiązane z rozbudową infrastruktury transportu publicznego.

Problem w tym, że wciąż jednak Komisja Europejska nie notyfikowała wszystkich programów, z których będą wypłacane dotacje. W efekcie nie wiadomo, póki co, w ilu procentach będą zwracane pieniądze na inwestycje.

Mowa jest o zwrotach z UE od 50 do nawet 70 proc. Wszyscy jednak zgodnie twierdzą, że na zwrot w wysokości 85 proc. nie ma szans, jak miało to miejsce na przykład przy budowie Trasy Słowackiego czy Południowej Obwodnicy Gdańska. Dlatego przy niskich zwrotach może okazać się, że w budżecie miasta nie ma pieniędzy na realizację wszystkich inwestycji.

Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska. Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska.
Kiedy zatem realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy mieszkańcy pojadą ul. Nową Świętokrzyską tramwajem, autobusem czy samochodem, poznamy najszybciej po ukazaniu się zaktualizowanego programu strategicznego, który będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej zostało przesunięte w czasie, co nie oznacza, że miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - W pierwszej kolejności chcemy pozyskać dokumentację dla linii tramwajowych, których konieczność realizacji została przestawiona w Analizie Wielokryterialnej - mówi Dawidowski.

W miarę dostępności środków uruchamiane będą kolejne przetargi na dokumentacje projektowe.

Lokalni aktywiści: obie inwestycje są ważne, ale są szczegóły

Zdaniem władz Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) dobrze stało się, że przy obu wspomnianych przedsięwzięciach przewidziana jest realizacja nie tylko samych jezdni, ale również linii tramwajowych poprawiających w znaczący sposób niewystarczającą ofertę transportu zbiorowego w tej części miasta.

- Obie inwestycje przyczynią się do poprawy funkcjonowania transportu. Nowa Politechniczna wraz z Nową Bulońską Północną zapewni krótszy dostęp z południowych dzielnic do Wrzeszcza, natomiast Nowa Świętokrzyska poprawi jakość podróży po samym południu - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Zdaniem lokalnych aktywistów podstawowe pytanie nie powinno jednak dotyczyć ich priorytetu, co ostatecznego kształtu. - Nie możemy powtórzyć błędów z ostatnich lat i budować kolejnych przelotówek rozdzierających miasto. Szczególnie istotne jest to w przypadku Nowej Politechnicznej, której dokładny przebieg i forma już teraz budzi duże kontrowersje - podkreśla Spieglanin.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • Słoiczki (2)

    Niech słoiki z południa zostawią Wrzeszcz w spokoju,mogą przecież jeździć Słowcakiego

    • 10 14

    • no weź się tak na słoiki nie obrażaj, może na zgodę jeden z bigosikiem?

      • 5 1

    • Dekiel się odezwał

      • 3 0

  • Toż Poolitechniczna jest dobra.

    Zepsuć to każdy umie, więc nie dotykać.

    • 4 4

  • Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska Gdańsk, Piekarnicza 16

    I wszystko w temacie. Prywata za publiczne pieniądze.

    • 3 6

  • Kara (1)

    A może władzom miasta marzy sie drugi Kaliningrad?miasto szerokich alei i betonu?może wyburzyć cały Wrzeszcz i zrobić tam lotnisko?hmmm

    • 12 7

    • chyba lepiej lotnisko przenieść w nie zagęszczone okolice południowych obrzeży. Wysypisko, Kowale to idealne miejsce.

      • 3 0

  • Nowa politechniczna jest jeszcze ważniejsza dla mieszkańców południa niż świętokrzyska (1)

    bo będzie można dużo łatwiej dojechać do wrzeszcza

    • 16 3

    • To oczywiste ale Pan redaktor widać ma inne zdanie

      Wystarczy popatrzeć na ankietę

      • 6 2

  • Teraz się stosuje taką socjotechnikę: "trzeba będzie zabrać komuś żeby dać komuś" (2)

    Dopiero jak widać że to nie skutkuje a motłoch grozi siekierami i widłami to się ustępuje.

    Frankowiczom nie damy bo będziemy musieli zabrać innym.
    Ale już górnikom damy pomimo wszystko bo nas powieszą za jaja.

    • 7 5

    • dosyć dokładania do interesu

      widziały gały gdzie pracować zaczynały,widziały gały jak kredyt podpisywały

      • 7 1

    • To nie socjotechnika, tylko smutna konieczność. Trzeba komuś zabrać, z kapelusza się nie wytrzęsie.

      • 0 0

  • Jaśkowa Dolina (5)

    Po wybudowaniu połączenia Piecek Migowo z Wrzeszczem za pomocą Nowej Politechnicznej i Żołnierzy Wyklętych można będzie wreszcie ograniczyć i spowolnić ruch na Jaśkowej Dolinie. JD docelowo wraz z całym kompleksem Parku Jaśkowej Doliny powinna stać się deptakiem, miejscem spacerowo wypoczynkowym.

    • 13 15

    • Deptakiem ?? (2)

      No chyba na głowę upadłeś... Dobrze, że tylko takie szkody organizm poniósł. Jaka ulica ma wtedy przejąć ruch z Jaśkowej ??

      • 10 4

      • będzie można jeździć rowerem (1)

        • 4 2

        • JD można już teraz jeździć rowerem

          • 0 0

    • Czyżby szef Rady Dzielnicy?
      Jeśli tak no to sorry, wielki zawód.

      • 1 1

    • Dokładnie, na Jaśkowej zrobić garby i strefa 30.

      • 3 3

  • Południowe dzielnice maja obwodnicę i to powinno wystarczyć. Wszyscy zaś jeżdża do Wrzeszcza. To trzeba w pierwszej kolejności budować.
    Ktoś kto kupował na obrzeżach musiał liczyć się z trudnościami komunikacyjnymi. No chyba, że był niespełna rozumu. Ale takie rzeczy się leczy.

    • 8 6

  • Osiedle Morena ?? (1)

    Na osiedle Morena ?? Co za matołek to pisał. O co chodzi: o SWM Morena czy o co ??

    • 8 7

    • LWSM jak coś, bystrzaku

      • 4 0

  • Dom budowany od komina.... (3)

    "Decyzja o unieważnieniu przetargu (..) została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska." Ciekawostka - najpierw ogłasza się przetarg na projekt czegoś tam, a potem dopiero przeprowadza "Analizę Wielokryterialną" , na podstawie wyników której ten przetarg unieważnia się !!
    Czy w tym kraju można coś zrobić prawidłowo? Logiczne bowiem wydaje się przeprowadzenie analizy (oczywiście najlepiej Wielokryterialnej !!) a dopiero potem podjęcie stosownych decyzji? Ileś tam godzin pracy osób przygotowujących przetarg i przygotowujących oferty do tego przetargu poszło na marne. No i oczywiście pieniędzy. Brak jakiegokolwiek planowania strategicznego skutkuje tym, że mamy kawałki autostrad nie połączone z sobą, podobnie ścieżki rowerowe itp. Podobnych przykładów można podac mnóstwo.

    • 4 8

    • Wybory były to trzeba było przetarg ogłosić

      • 3 5

    • analiza wielokryterialna nie brała pod uwagę wzrostu średniego wieku mieszkańców

      oraz wzrostu popularności rowerów wspomaganych elektrycznie, systemów car-sharing i innych sposobów zarządzania popytem na transport. Jak w wielu miastach przeszacowała skalę popytu na jazdę samochodem.

      • 1 2

    • Misia nie oglądałeś ?

      podążaj za pieniądzem i sprawa jasna

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane