• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska przegrywa z Nową Politechniczną

Maciej Naskręt
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna. Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna.

Władze Gdańska zdecydowały się odłożyć na później projektowanie i budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (na południu miasta), mimo rozpoczętego przetargu m.in. na opracowanie koncepcji jej przebiegu. Jej miejsce na liście inwestycji zajęła ul. Nowa Politechniczna, która ma łączyć Wrzeszcz z Moreną. Przygotowaniem inwestycji zajmie się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Czy to dobrze, że miasto zmieniło plany inwestycyjne?

Mieszkańcy południa Gdańska, którzy liczyli na szybkie powstanie ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Świętokrzyskiej, będą musieli na jej budowę poczekać nieco dłużej. To efekt ustaleń władz Gdańska odnośnie planów transportowych miasta. Przypomnijmy, że droga ma usprawnić przejazd od al. Havla zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska i po drodze minąć m.in. Osiedle Kolorowe zobacz na mapie Gdańska. Koszt tego przedsięwzięcia to maksymalnie 220 mln zł.

Wyższy priorytet na liście zadań miasta Gdańska zyskała ul. Nowa Politechniczna, która ma połączyć m.in. Wrzeszcz (rejon ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska) z Moreną - ulice: Bulońską i Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, po drodze przechodząc pod estakadą na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tym zamianom nie przeszkodził nawet fakt, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła dwuetapowy przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla właśnie ul. Nowej Świętokrzyskiej. W pierwszym etapie przyjęto zgłoszenia dziewięciu firm i konsorcjów do realizacji zadania. Przetargu już nie rozstrzygnięto.

DRMG po zawieszaniu postępowania przetargowego poinformowała, że pozyskanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Świętokrzyskiej nie ma w tej chwili sensu, bowiem nowa droga nie zaspokajałaby potrzeb mieszkańców w zakresie transportu tramwajowego.

Czytaj też: W 14 minut z Wrzeszcza na Ujeścisko

- Decyzja o unieważnieniu przetargu na dokumentację projektową dla ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz Nowej Politechnicznej została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska. Wynik analizy wskazuje wyższy priorytet realizacji linii tramwajowej w ul. Nowej Politechnicznej nad Nową Świętokrzyską - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Niebawem przetarg na dokumentację dla Nowej Politechnicznej

Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę.

Inwestycję poprowadzi DRMG. - Plan jest taki: niebawem chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji i projektu budowlanego dla tej inwestycji. Dodatkowo wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał pozyskać właściwe zezwolenia na realizację przedsięwzięcia - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa.

- Dla pierwszej ulicy projekt budowlany jest praktycznie gotowy. Posiadamy też prawomocną decyzję środowiskową. W przypadku ul. Nowej Jabłoniowej kończymy opracowywanie koncepcji, wciąż trwają ustalenia, jak pobiegnie przy tej ulicy linia tramwajowa - mówi Bartosiewicz.

Założenia ul. Nowej Politechnicznej według Biura Rozwoju Gdańska.


Liczba inwestycji m.in. zależna od wysokości środków własnych Gdańska

Polityka Miasta jest zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej dla nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, gdzie dofinansowanie uzyskają przede wszystkim projekty powiązane z rozbudową infrastruktury transportu publicznego.

Problem w tym, że wciąż jednak Komisja Europejska nie notyfikowała wszystkich programów, z których będą wypłacane dotacje. W efekcie nie wiadomo, póki co, w ilu procentach będą zwracane pieniądze na inwestycje.

Mowa jest o zwrotach z UE od 50 do nawet 70 proc. Wszyscy jednak zgodnie twierdzą, że na zwrot w wysokości 85 proc. nie ma szans, jak miało to miejsce na przykład przy budowie Trasy Słowackiego czy Południowej Obwodnicy Gdańska. Dlatego przy niskich zwrotach może okazać się, że w budżecie miasta nie ma pieniędzy na realizację wszystkich inwestycji.

Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska. Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska.
Kiedy zatem realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy mieszkańcy pojadą ul. Nową Świętokrzyską tramwajem, autobusem czy samochodem, poznamy najszybciej po ukazaniu się zaktualizowanego programu strategicznego, który będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej zostało przesunięte w czasie, co nie oznacza, że miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - W pierwszej kolejności chcemy pozyskać dokumentację dla linii tramwajowych, których konieczność realizacji została przestawiona w Analizie Wielokryterialnej - mówi Dawidowski.

W miarę dostępności środków uruchamiane będą kolejne przetargi na dokumentacje projektowe.

Lokalni aktywiści: obie inwestycje są ważne, ale są szczegóły

Zdaniem władz Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) dobrze stało się, że przy obu wspomnianych przedsięwzięciach przewidziana jest realizacja nie tylko samych jezdni, ale również linii tramwajowych poprawiających w znaczący sposób niewystarczającą ofertę transportu zbiorowego w tej części miasta.

- Obie inwestycje przyczynią się do poprawy funkcjonowania transportu. Nowa Politechniczna wraz z Nową Bulońską Północną zapewni krótszy dostęp z południowych dzielnic do Wrzeszcza, natomiast Nowa Świętokrzyska poprawi jakość podróży po samym południu - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Zdaniem lokalnych aktywistów podstawowe pytanie nie powinno jednak dotyczyć ich priorytetu, co ostatecznego kształtu. - Nie możemy powtórzyć błędów z ostatnich lat i budować kolejnych przelotówek rozdzierających miasto. Szczególnie istotne jest to w przypadku Nowej Politechnicznej, której dokładny przebieg i forma już teraz budzi duże kontrowersje - podkreśla Spieglanin.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo.

    Swietna inwestycja .Budowac ,miasto musi sie rozwijac.Narzekaczom proponuje wyprowadzke na wies.

    • 7 7

  • ???

    Buduja pelno nowych mieszkan w tzw starych dzielnicach Srodmiesciu ,Przymorzu ,Wrzeszczu ,Zabianka\Jelitkowo ,Zaspie ,Oliwie ,Morenie ,Aniolkach ,Strzyzy itd w dzielnicach pln i srodk jest drozej ze wzgledu na lokalizacje i te osoby co kupuja na Ujescisku \Lostowice ,Jasien ,Kokoszki, nie stac na mieszkanie w dzielnicach pln i srodk.

    • 5 3

  • ??? (2)

    Tzw .Gdansk Poludnie obejmuje 3 dzielnice Chelm 48,8 tys ,Ujescisko Lostowice 20,7 tys i Jasien 11 tys. razem 80,5 tys .

    • 5 3

    • Południe powinno być na Południu na nie na zach i pd-zach

      A na południu jest Orunia, Olszynka i Św. Wojciech

      • 10 0

    • No i? Poza tym Chełm ma przecież tramwaj i AK oraz Łostowicką, część Łostowic poprzez Havla również korzysta z tego układu komunikacyjnego plus pętla tramwajowa na Świętokrzyskiej. Nowa Politechniczna będzie łączyć komunikacyjnie również Jasień, poza tym za pół roku będzie PKM, gdzie mieszkańcy Jasienia również będą mieć alternatywę, więc z tego południa zostają wygwizdowa typu 5 Wzgórz, Kowale i tamte rejony, więc kilka tys. ludzi.
      Jak chcesz się tak licytować, to policz sobie ile ma Wrzeszcz, Zaspa i Przymorze, dla których ta droga z tramwajem też będzie miała spore znaczenie.

      • 0 5

  • Gdansk niszczony bardziej niz przez Ruskich po II wojnie :(

    • 6 10

  • Świętokrzyska

    Zastanawiam się, dlaczego miasto wydaje zgody na budowanie nowych osiedli bez zapewnienia rozbudowy infrastruktury drogowej. Dzisiaj budowane są nowe bloki przy ulicy Świętokrzyskiej a korki na ulicach są straszne. Po oddaniu tych budynków będzie jeszcze "fajniej". Szkoda, że nie wiedziałem o tej zmianie przed wyborami. Pozdrawiam Włodarzy Gdańska - tak trzymać.

    • 8 7

  • Dlaczego na tych planach nie ma ulicy nowej starogardzkiej? (1)

    W okolicy buduje się bardzo dużo nowych mieszkań

    • 2 6

    • Panie, na Nową Starogardzką to jeszcze poczekamy... Tamte okolice to obrzeża, a popatrz, ile jest do zrobienia bliżej serca miasta.

      • 3 0

  • (1)

    Tak jest akurat wszedzie, w calym kraju. Buduja osiedla w totalnym polu, blocie, bez zadnej infrastruktury. Czesto sa to osiedla MDM czyli wiadomo, ze zamieszkaja tam mlodzi ludzie, ktorzy beda mieli dzieci. Dzieci te przeciez beda musialy isc do szkoly. Ale na szkole czesto nie pozostawia sie zadnego miejsca, nie mowiac juz o boisku, jakims zielencu. Wszystko jest zabudowane mieszkaniami i ewentualnie sklepami.

    • 7 2

    • Spartanie mawiali:

      na twardej ziemi rosną twardzi ludzie

      • 1 0

  • za dużo przyjezdnych (3)

    ilość emigrantów z lidzbarka, grudziądza, pucka, starogardu jest przyczyną mega korków. Część to biznesmeeny ;) ale duża część zwykła kadra. Zresztą nie ma sensu oceniać. Skoro wprowadzamy przywileje wolnych stref ekonomicznych to niech ta praca będzie dla ludzi z Trójmiasta a nie dla cwaniaczków przyjezdniaków którzy za pół ceny to zrobią plus lo...a. Smutne ale prawdziwe. Wielu się to nie spodoba ale tak jest. Nasyciła się nimi Wa-wa to szukają odskoczni u nas. Warszawa zaczęła się bronić chociażby wprowadzeniem przywilejów komunikacyjnych dla swoich mieszkańców A my co? Stoimy w miejscu.

    • 10 7

    • racja

      to fakt akurat ale dopisać trzeba mocno kartuzy i koscierzyne do tego.

      • 5 0

    • możnaby oznakować kolorami beretów np. kto skąd jest

      ale nie trzeba tego robic. Widać po jeździe lub samych rejestracjach. Szkoda mojej kasy na podatki. Bo Mogliby jeździć na hulajnogach jak dla mnie albo pieszo drałować.

      • 1 4

    • imigrantów baranku

      resztę treści pozwolę sobie nie skomentować...

      • 0 1

  • negatywy

    tylko od przyjezdnych. LOL

    • 6 1

  • Ktoś "ważny" mieszka na Morenie?

    Na Świętokrzyską tramwaje jeżdżą co kilka minut., a Siedlce to wieś?!To samo będzie teraz z Moreną?

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane