• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska przegrywa z Nową Politechniczną

Maciej Naskręt
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna. Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna.

Władze Gdańska zdecydowały się odłożyć na później projektowanie i budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (na południu miasta), mimo rozpoczętego przetargu m.in. na opracowanie koncepcji jej przebiegu. Jej miejsce na liście inwestycji zajęła ul. Nowa Politechniczna, która ma łączyć Wrzeszcz z Moreną. Przygotowaniem inwestycji zajmie się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Czy to dobrze, że miasto zmieniło plany inwestycyjne?

Mieszkańcy południa Gdańska, którzy liczyli na szybkie powstanie ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Świętokrzyskiej, będą musieli na jej budowę poczekać nieco dłużej. To efekt ustaleń władz Gdańska odnośnie planów transportowych miasta. Przypomnijmy, że droga ma usprawnić przejazd od al. Havla zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska i po drodze minąć m.in. Osiedle Kolorowe zobacz na mapie Gdańska. Koszt tego przedsięwzięcia to maksymalnie 220 mln zł.

Wyższy priorytet na liście zadań miasta Gdańska zyskała ul. Nowa Politechniczna, która ma połączyć m.in. Wrzeszcz (rejon ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska) z Moreną - ulice: Bulońską i Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, po drodze przechodząc pod estakadą na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tym zamianom nie przeszkodził nawet fakt, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła dwuetapowy przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla właśnie ul. Nowej Świętokrzyskiej. W pierwszym etapie przyjęto zgłoszenia dziewięciu firm i konsorcjów do realizacji zadania. Przetargu już nie rozstrzygnięto.

DRMG po zawieszaniu postępowania przetargowego poinformowała, że pozyskanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Świętokrzyskiej nie ma w tej chwili sensu, bowiem nowa droga nie zaspokajałaby potrzeb mieszkańców w zakresie transportu tramwajowego.

Czytaj też: W 14 minut z Wrzeszcza na Ujeścisko

- Decyzja o unieważnieniu przetargu na dokumentację projektową dla ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz Nowej Politechnicznej została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska. Wynik analizy wskazuje wyższy priorytet realizacji linii tramwajowej w ul. Nowej Politechnicznej nad Nową Świętokrzyską - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Niebawem przetarg na dokumentację dla Nowej Politechnicznej

Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę.

Inwestycję poprowadzi DRMG. - Plan jest taki: niebawem chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji i projektu budowlanego dla tej inwestycji. Dodatkowo wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał pozyskać właściwe zezwolenia na realizację przedsięwzięcia - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa.

- Dla pierwszej ulicy projekt budowlany jest praktycznie gotowy. Posiadamy też prawomocną decyzję środowiskową. W przypadku ul. Nowej Jabłoniowej kończymy opracowywanie koncepcji, wciąż trwają ustalenia, jak pobiegnie przy tej ulicy linia tramwajowa - mówi Bartosiewicz.

Założenia ul. Nowej Politechnicznej według Biura Rozwoju Gdańska.


Liczba inwestycji m.in. zależna od wysokości środków własnych Gdańska

Polityka Miasta jest zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej dla nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, gdzie dofinansowanie uzyskają przede wszystkim projekty powiązane z rozbudową infrastruktury transportu publicznego.

Problem w tym, że wciąż jednak Komisja Europejska nie notyfikowała wszystkich programów, z których będą wypłacane dotacje. W efekcie nie wiadomo, póki co, w ilu procentach będą zwracane pieniądze na inwestycje.

Mowa jest o zwrotach z UE od 50 do nawet 70 proc. Wszyscy jednak zgodnie twierdzą, że na zwrot w wysokości 85 proc. nie ma szans, jak miało to miejsce na przykład przy budowie Trasy Słowackiego czy Południowej Obwodnicy Gdańska. Dlatego przy niskich zwrotach może okazać się, że w budżecie miasta nie ma pieniędzy na realizację wszystkich inwestycji.

Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska. Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska.
Kiedy zatem realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy mieszkańcy pojadą ul. Nową Świętokrzyską tramwajem, autobusem czy samochodem, poznamy najszybciej po ukazaniu się zaktualizowanego programu strategicznego, który będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej zostało przesunięte w czasie, co nie oznacza, że miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - W pierwszej kolejności chcemy pozyskać dokumentację dla linii tramwajowych, których konieczność realizacji została przestawiona w Analizie Wielokryterialnej - mówi Dawidowski.

W miarę dostępności środków uruchamiane będą kolejne przetargi na dokumentacje projektowe.

Lokalni aktywiści: obie inwestycje są ważne, ale są szczegóły

Zdaniem władz Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) dobrze stało się, że przy obu wspomnianych przedsięwzięciach przewidziana jest realizacja nie tylko samych jezdni, ale również linii tramwajowych poprawiających w znaczący sposób niewystarczającą ofertę transportu zbiorowego w tej części miasta.

- Obie inwestycje przyczynią się do poprawy funkcjonowania transportu. Nowa Politechniczna wraz z Nową Bulońską Północną zapewni krótszy dostęp z południowych dzielnic do Wrzeszcza, natomiast Nowa Świętokrzyska poprawi jakość podróży po samym południu - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Zdaniem lokalnych aktywistów podstawowe pytanie nie powinno jednak dotyczyć ich priorytetu, co ostatecznego kształtu. - Nie możemy powtórzyć błędów z ostatnich lat i budować kolejnych przelotówek rozdzierających miasto. Szczególnie istotne jest to w przypadku Nowej Politechnicznej, której dokładny przebieg i forma już teraz budzi duże kontrowersje - podkreśla Spieglanin.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • Południe należy dołączyć do Kolbud i problem sie sam rozwiążę (3)

    Poludnie należy dołączyć do Kowal iKolbud a problem sie sam rozwiążę, z wzajemną korzyścią,. A Gdańsk uwolni sie od tego słoikowego wieśniactwa z oruni górnej i innych wiejskich osiedli oraz chamstwa z tych dzielnic grasującego na Starówce.
    Wójt Grębala zrobi tam porządek i zapewni dobre skomunikowanie z Kolbudami.

    • 10 18

    • weź tabletkę

      weź tabletkę, wszystko będzie dobrze

      • 7 3

    • Ale cie beret ciśnie!

      jak w temacie bo inaczej nie da się powiedzieć.

      • 3 3

    • Wal się buraku jeden.

      Tytuł może w twoim stylu, ale pewnie mieszkasz na dolnym mieście i rewitalizacja ominęła twoją ponurą ulicę pewnie śluzy czy tam inną (dużo patoli) i próbujesz obrażać ludzi, którzy w pocie czoła harują aby ich dzieci nie musiały patrzeć jak jakiś żul szcza na środku ulicy i łyka denaturat czy borygo spuszczone na partyzanta z jakiegoś samochodu.

      • 3 1

  • Nowa bulońska (żenada projekt)

    Na stronie DRMG można oglądnąć projekt ,żenada następna autostrada i ekrany akustyczne, zacofanie w projektowaniu o jakieś 30 lat.

    • 8 4

  • kosztowny, prymitywny pomysł

    Wrzeszcz jest połączony z Zaspą - wystarczy puścić linię przez Operę (oczywiście z pominięciem tam przystanku. Parę minut drożej, ale "trochę" taniej i bez wyburzeń. Kasę można wydać na zwiększenie częstotliwości, połączenie Abrahama z Hynka (brak tam wiaduktu to żenada) oraz torowisko koło Opera - co chwilę tam się coś rozkracza - częściowo winę ponoszą motorniczy, ale częsciowo fatalny projekt i wykonanie miejsca.

    • 4 8

  • To na cholerę budowali havla ? (2)

    Wybudowali havla a do obwodnicy zwężka od tej havla.... Radził bym tym debilom planistom udać się do dużego miasta na zachodzie np. Paryż, Berlin i niech zobaczą jak wygląda wyjazd z centrum miasta do obwodnicy Paryża.... Ulica szeroką po 3 pasy i nie ma zwężek tylko od centrum w każdą stronę jest zrobiony odpowiedni wyjazd. Radzę nauczyć się i wziąść przykład z kogoś kto ma jakieś pojęcie a nie robić ulicę gdzie władze miasta kupiły mieszkania

    • 4 5

    • To efekt niedogadania miasta Gdańsk (odpowiada za ulicę Świętokrzyską), gminy Kolbudy (do której należą Kowale i Jankowo), GDDKiA (węzeł z Obwodnicą) i wojewódzkiego zarządu dróg (od granicy Gdańska ulica Staropolska w Kowalach jest pod ich zarządem).

      • 0 2

    • słoiku z Paryża nie popisuj się

      Rozumiem, że w Paryżu dojazdy/wyjazdy centrum obwodnica pobudowali od razu. Tak, panie słoiku z Paryża ? Otóż panie słoiku z Paryża kilka tygodni temu dojazd z CDG do hotelu w 6 dzielnicy zabrał mi półtorej godziny. Tak półtorej godziny. I nie było to ani rano, gdy ludzie jadą do pracy, ani późnym popołudniem gdy wracają. Tylko w południe. A powrót na lotnisko CDG z 7 dzielnicy zabrał godzinę i 40 minut. Dlatego jeśli możesz nie opowiadaj bajek i nie twórz legend ! ps. W celach edukacyjnych polecam tobie Moskwę. Tam z Szeremietiewo 2 do centrum wiodą w wielu miejscach 4 pasy w jedną stronę. A mimo to czas dojazdy taksówką w okolice centrum to grubo ponad 2 godziny.

      • 7 1

  • Wystarczy wprowadzić strefy ekologiczne" Umweltzone" jak w Niemczech !

    W Polsce połowa samochodów to szrot, który nie powinien być dopuszczony do ruchu. Umweltzone świetnie rozwiązałyby problem korków.

    • 8 1

  • Mam nadzieję, że na całej długości będzie ograniczenie do 50 km/h

    i co 100-200 m będą czerwone światła, tak jak na superprzepustowej Havla.

    • 5 2

  • d*pa

    pitolony Budyń.

    • 0 3

  • ulica

    A kiedy Nowa Spacerowa?

    • 2 1

  • Morena? (1)

    Nie ma takiej dzielnicy! To jest nazwa spółdzielni mieszkaniowej a nie dzielnicy!

    • 4 2

    • co ty powiesz, serio?

      • 0 0

  • Nie czytałam artykułu ale czy oni chcą zmienicć nazwę ulicy Do Studzienki na Nową Politechniczną? (1)

    Jeśli tak to po co co złego w Do Studzienki?

    Z kolei jeśli ul. Nowa Politechniczna ma być nową ulicą to w porządku. Aczkolwiek uważam, że nadawanie ulicom nazw w stylu Nowa Coś Tam to głupota i lenistwo. Nie można zrobić całkowicie nowej nazwy bez dodawanie słowa Nowa przed nazwą ulicy już istniejącą?

    • 1 4

    • nie czytałam Twojego posta

      ale czy musisz zawsze coś pisać nawet jak nie przeczytasz o czym jest artykuł?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane