• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska przegrywa z Nową Politechniczną

Maciej Naskręt
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna. Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna.

Władze Gdańska zdecydowały się odłożyć na później projektowanie i budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (na południu miasta), mimo rozpoczętego przetargu m.in. na opracowanie koncepcji jej przebiegu. Jej miejsce na liście inwestycji zajęła ul. Nowa Politechniczna, która ma łączyć Wrzeszcz z Moreną. Przygotowaniem inwestycji zajmie się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Czy to dobrze, że miasto zmieniło plany inwestycyjne?

Mieszkańcy południa Gdańska, którzy liczyli na szybkie powstanie ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Świętokrzyskiej, będą musieli na jej budowę poczekać nieco dłużej. To efekt ustaleń władz Gdańska odnośnie planów transportowych miasta. Przypomnijmy, że droga ma usprawnić przejazd od al. Havla zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska i po drodze minąć m.in. Osiedle Kolorowe zobacz na mapie Gdańska. Koszt tego przedsięwzięcia to maksymalnie 220 mln zł.

Wyższy priorytet na liście zadań miasta Gdańska zyskała ul. Nowa Politechniczna, która ma połączyć m.in. Wrzeszcz (rejon ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska) z Moreną - ulice: Bulońską i Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, po drodze przechodząc pod estakadą na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tym zamianom nie przeszkodził nawet fakt, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła dwuetapowy przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla właśnie ul. Nowej Świętokrzyskiej. W pierwszym etapie przyjęto zgłoszenia dziewięciu firm i konsorcjów do realizacji zadania. Przetargu już nie rozstrzygnięto.

DRMG po zawieszaniu postępowania przetargowego poinformowała, że pozyskanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Świętokrzyskiej nie ma w tej chwili sensu, bowiem nowa droga nie zaspokajałaby potrzeb mieszkańców w zakresie transportu tramwajowego.

Czytaj też: W 14 minut z Wrzeszcza na Ujeścisko

- Decyzja o unieważnieniu przetargu na dokumentację projektową dla ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz Nowej Politechnicznej została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska. Wynik analizy wskazuje wyższy priorytet realizacji linii tramwajowej w ul. Nowej Politechnicznej nad Nową Świętokrzyską - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Niebawem przetarg na dokumentację dla Nowej Politechnicznej

Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę.

Inwestycję poprowadzi DRMG. - Plan jest taki: niebawem chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji i projektu budowlanego dla tej inwestycji. Dodatkowo wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał pozyskać właściwe zezwolenia na realizację przedsięwzięcia - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa.

- Dla pierwszej ulicy projekt budowlany jest praktycznie gotowy. Posiadamy też prawomocną decyzję środowiskową. W przypadku ul. Nowej Jabłoniowej kończymy opracowywanie koncepcji, wciąż trwają ustalenia, jak pobiegnie przy tej ulicy linia tramwajowa - mówi Bartosiewicz.

Założenia ul. Nowej Politechnicznej według Biura Rozwoju Gdańska.


Liczba inwestycji m.in. zależna od wysokości środków własnych Gdańska

Polityka Miasta jest zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej dla nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, gdzie dofinansowanie uzyskają przede wszystkim projekty powiązane z rozbudową infrastruktury transportu publicznego.

Problem w tym, że wciąż jednak Komisja Europejska nie notyfikowała wszystkich programów, z których będą wypłacane dotacje. W efekcie nie wiadomo, póki co, w ilu procentach będą zwracane pieniądze na inwestycje.

Mowa jest o zwrotach z UE od 50 do nawet 70 proc. Wszyscy jednak zgodnie twierdzą, że na zwrot w wysokości 85 proc. nie ma szans, jak miało to miejsce na przykład przy budowie Trasy Słowackiego czy Południowej Obwodnicy Gdańska. Dlatego przy niskich zwrotach może okazać się, że w budżecie miasta nie ma pieniędzy na realizację wszystkich inwestycji.

Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska. Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska.
Kiedy zatem realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy mieszkańcy pojadą ul. Nową Świętokrzyską tramwajem, autobusem czy samochodem, poznamy najszybciej po ukazaniu się zaktualizowanego programu strategicznego, który będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej zostało przesunięte w czasie, co nie oznacza, że miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - W pierwszej kolejności chcemy pozyskać dokumentację dla linii tramwajowych, których konieczność realizacji została przestawiona w Analizie Wielokryterialnej - mówi Dawidowski.

W miarę dostępności środków uruchamiane będą kolejne przetargi na dokumentacje projektowe.

Lokalni aktywiści: obie inwestycje są ważne, ale są szczegóły

Zdaniem władz Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) dobrze stało się, że przy obu wspomnianych przedsięwzięciach przewidziana jest realizacja nie tylko samych jezdni, ale również linii tramwajowych poprawiających w znaczący sposób niewystarczającą ofertę transportu zbiorowego w tej części miasta.

- Obie inwestycje przyczynią się do poprawy funkcjonowania transportu. Nowa Politechniczna wraz z Nową Bulońską Północną zapewni krótszy dostęp z południowych dzielnic do Wrzeszcza, natomiast Nowa Świętokrzyska poprawi jakość podróży po samym południu - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Zdaniem lokalnych aktywistów podstawowe pytanie nie powinno jednak dotyczyć ich priorytetu, co ostatecznego kształtu. - Nie możemy powtórzyć błędów z ostatnich lat i budować kolejnych przelotówek rozdzierających miasto. Szczególnie istotne jest to w przypadku Nowej Politechnicznej, której dokładny przebieg i forma już teraz budzi duże kontrowersje - podkreśla Spieglanin.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • No nareszcie!

    Po prostu. Tylko szkoda substancji zabytkowej i to nawet bardzo. Nie dałoby się przesunąć tych budynków w inne, odleglejsze miejsce?

    • 5 7

  • Dzielnica Południe? (8)

    A słyszeli tam chociaż o chodnikach i oświetleniu ulic?

    • 5 10

    • Południe (3)

      przynajmniej prawodpodobieństwo dostania w morde jest mniejsze niż we Wrzeszczu

      • 8 6

      • ale cichodajek masa szczególnie na Ujescisku (1)

        • 5 2

        • studentki muszą dorobić

          za wynajem trzeba płacić

          • 5 1

      • ???

        Wrzeszcz to jedna z najlepszych dzielnic ,to jest podstawa Gdanska.

        • 6 5

    • zainwestuj w bilet 3,60 i jedź zobaczyć

      • 7 0

    • (1)

      południe to bagno dla wsiowych przybyszy tzw słoików z Bytowa i okolic Olsztyna. Nie chcemy ich w aglomeracji Gdańskiej niech przejdą do kolbud. Brrr

      • 2 8

      • wystarczy już tego trollowania, idź napadnij jakąś SKMkę

        • 6 1

    • Chciałbyś mieć takie chodniki we Wrzeszczu menelu jakie są na Ujeścisku

      • 6 4

  • kolejny przekręt

    Pewnie znowu ktoś coś wziął do rączki

    • 3 6

  • "kibolski" tutuł artykułu (2)

    Nie lubię takich "antagonizujących tytułów. "Nowa Świętokrzyska" nie przegrywa z "Nową Politechniczną", bo zrównoważony rozwój miasta to nie liga rozgrywek piłki nożnej, a długofalowa strategia dla całego Gdańska/ Metropolii. Tutaj nie ma kibiców Wrzeszcza kontra kibice Ujeściska. Po co takie antagonizowanie, już w tytule??? To oczywiste, że Nowa Politechniczna będzie połączeniem Wrzeszcza z południowymi dzielnicami, w tym z Ujeściskiem i służy całemu miastu.

    • 23 2

    • Ale akurat przegrała

      Ciężko zrozumieć taką decyzję urzędników z ulicy Piekarniczej.

      • 1 6

    • Ma pani racje ale pan redaktor musi robić sensacje bo wtedy jest wicej wejść na strone

      no i reklamodawcy więcej płacą

      • 7 0

  • bez emocji (1)

    1. Nowa Politechniczna - tramwaj da alternatywe dla trasy tramwajowych z pętli Świetokrzyska, przejazd do Wrzeszcza z petli bedzie ok 25min a nie 45 jak jest obecnie przez Śródmiescie. Budowanie tramwaju w Bulonskiej do Warszawskiej bez "skrótu" do Wrzeszcza w Nowej Politechnicznej jest bez sensu, wystarczy spojrzec na mapę jakie kolo bedzie robil.
    2. Przepustowosc tramwajowa na wezle Grodecka sie wyczerpuje, to samo pod dworcem wiec jak południe chce jechac tramwajem do Wrzeszcza to nie ma alternatywy dla Nowej Politechnicznej.
    3. Nowa Swietokrzyska tylko przesunie korki bo i tak Havla wiecej nie pusci na AK i Łostowicka wiec łacznie kierowcy nic nie zyskaja.
    4. Nowa Świetkorzyska jest wazna ale moim zdaniem drogi / tramwaje nalezy budowac w kierunku od centrum od peryferii a nie na odwrot

    • 24 2

    • Panie inżynierze, ale korek na Świętokrzyskiej w dół to pikuś... Po południu w górę pokonać skrzyżowanie Havla i Świętokrzyskiej to wyzwanie, m.in. dzięki bęcwałom,którzy z Havla robią potrójny lewoskręt i blokują światła...

      • 1 10

  • wladze

    odnoszę wrażenie że tam gdzie mieszkają urzędasy tam remontują drogi , budują nowe itd.....

    • 5 10

  • (4)

    Czy to oznacza, że kamienica Politechniczna 9 została odnowiona, żeby była ładniejsza podczas rozbiórki?

    • 21 2

    • właśnie to mnie też zadziwiło

      a w sumie taki ładny stylowy dom

      • 5 2

    • Więcej kasy w ramach rekompensaty sobie policzą

      bardzo droga ta odnowa wyjdzie

      • 2 2

    • (1)

      Zapewne nie jest pod ochroną konserwatorską, więc właściciel(e) skoro chcieli, to wyremontowali. Konserwator by nie pozwolił nic na fasadzie ruszyć...

      • 2 1

      • a kto wydał zezwolenie na jej remont??

        kto wydał zezwolenie na postawienie rusztowań na ul. Do Studzienki w trakcie tego żałosnego odmalowywania elewacji kamienicy??? kto i w jakim celu? tak, ten kolor zdecydowanie ładniej będzie wyglądał przy rozbiórce.. ps: ciekawe o ile wzrosła "wartość" budynku po tym liftingu....

        • 0 0

  • problem korków w Gdańsku rozwiąże betonowy mur i zasieki odgradzające południowe dzielnice. (3)

    • 6 21

    • To w psychiatryku też macie internet? (1)

      • 8 3

      • to was trzeba pozamykać blachosmrody, trzeba mieć coś z deklem

        żeby dzień w dzień tracić 3 godziny życia w korkach.

        • 0 2

    • >>>>

      Pajac.....!!!!!!

      • 0 0

  • jak zawsze !

    Jak zawsze południowe dzielnice są beznadziejnie skomunikowane. Jak można odłożyć to na później. Akurat Wrzeszcz i Morena nie może narzekać ! Po prosty dziady z urzędu mieszkają po tamtej stronie Gdańska ( nie będą mieszkać z plebsem w blokowiskach ) i mają gdzieś !
    Wstyd jeszcze większy niż zawsze!

    • 8 7

  • Bilety (7)

    Komunikacja miejska w Gdańsku to dno,ponieważ:brak automatów biletowych w pojazdach,brak czytnika karty miejskiej w kasowniku,brak biletomatów na pętlach.zapraszam zarząd ztm do Wrocławia lub Krakowa tam zachód jest od dawna.pozdrawiam

    • 4 16

    • A są w Polsce miasta (4)

      z darmową komunikacją, bo to już 21. wiek.

      • 0 11

      • Coś tam

        Podobno gdzieś tam jest ale skąd możesz to wiedzieć skoro stoisz w korku na kowalach

        • 6 0

      • Nie ma czegoś takiego jak darmowa komunikacja. Zawsze ktoś za nią musi zapłacić

        • 9 0

      • nie ma darmowej komunikacji ! Autobus jeździ na wodę ???

        Poza tym za wodę też się płaci.

        • 6 0

      • No i co, nagle w XXI wieku pieniądze zaczęły z nieba spadać? Skąd będziesz brać kilkaset milionów zł rocznie na finansowanie bezpłatnych przejazdów?

        • 6 0

    • (1)

      Bzdury. Wystarczy trochę pomieszkać we Wrocku by zatęskinić za Gdańską komunikacją... Każdy to powie.

      • 7 0

      • Dokładnie. We Wrocławiu komunikacja miejska to nadal tragedia choć zaczęli myśleć (buspasy)

        W Gdańsku jest średnio, szkoda tylko że nowe rozwiązania są też średnie więc poprawy wielkiej to nie zapowiada.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane